Page 68 - KobiEfor Eylül 2024
P. 68
/2-à67à. 7$á,0$ 9( '(32/$0$ +à=0(7/(5à
Güncel durumda, Türkiye’de tüm taşıma modların-
da ithalat ve ihracat arasında bir dengesizlik bulundu-
ğunu da aktaran Engin, Türkiye’den çıkan ihracat yükle-
meleri artarken, ithalattaki kısıtlayıcı önlemler sebebiyle
ekipman bulma sıkıntısı başladığını ve bunun da navlun
fiyatlarında dalgalanmalara sebep olduğunu kaydediyor:
“İthal ürünlere getirilen ek vergiler de durumu gittikçe
çıkmaza sürükledi. Türkiye gibi ihraç ettiği ürünlerin
üretilmesinde ithal hammadde girdisine ihtiyaç duyan
ülkelerin etkilenmeye devam etmesi muhtemeldir. Ül-
kemizin tedarik zincirinin durumunu da küresel tedarik
marjlı sektörlerde ciddi kayıplara neden olacaktır. Bu zincirinden bağımsız olarak değerlendirmek mümkün
tip durumlarda stok ürünü azaltmak alternatif taşıma değildir. Ancak Türkiye Pandemi döneminde bazı global
modelleri ile talebe göre arz oluşturma sektörlerin en şirketlerin operasyonlarını Türkiye’ye taşımayı değer-
çok uyguladıkları yöntemdir.” lendirmesi bakımından bu dönemde avantaj sağladı.”
“Antrepolardaki doluluk oranları ekonomik denge-
leri de etkiliyor”: Türkiye’de lojistik, taşıma ve depolama Dijitalleşme ile yeşil lojistiğe doğru
hizmetleri sektörünün son zamanlarda gündemde yer
Bilgehan Engin, dijitalleşmenin, lojistik faaliyetlerin
aldığını kaydeden Engin, depolama tesislerindeki doluluk
ekosisteme verdiği zararları azaltmak adına daha da
oranlarının kritik seviyelere ulaştığı bilgisinin son günler-
önemli hale geldiğine dik-
de sıkça ifade edildiğini söylüyor: “Bu bilgi doğru, bir dö-
kat çekiyor: “Lojistik faa-
nem kritik seviyelere ulaşıldı ancak 2024 Şubat ayı itiba- liyetler kapsamındaki de-
rıyla kritik seviyelerin altında seyrediyor. Geçtiğimiz birkaç polama, taşıma, stoklama,
yılda %100’ü bulan doluluk oranları şu an %80-90’lar da ambalajlama süreçlerinde
denilebilir. Antrepo tesislerindeki doluluk oranları ekono- çevreyi etkileyen durumlar
mik dengeleri de etkiliyor. Antrepo tesislerindeki doluluk ortaya çıktı. Doğal kay-
oranları; sektörlerin üretim stratejilerini, piyasa fiyat den- nakların tüketiminden kaçınılarak çevrenin korunması,
gesizliklerini gösterdiği gibi ekonomik dengeleri de etkile- sürdürülebilirlik konusu ön planda oldu. Lojistik hizmet
yen kritik bir faktördür. Burada yani günümüz konjonktü- sunan firmalar çevreye verilen zararı minimuma indir-
ründe doluluk oranlarını arz talep dengesinin dışında ele mek için yeşil lojistiğe yönelmeli; bu kapsamda yeşil sa-
almamız gerekmektedir. Günümüz dolulukları maalesef tın alma, yeşil ambalajlama, yeşil dağıtım, yeşil tersine
arz talep dengesinin doğru orantıda gitmemesinden kay- lojistik, yeşil üretimi göz önünde bulundurmalıdır. Dijital-
naklı doluluktur. Dolayısıyla arz fazlası diye nitelendirebi- leşmenin öneminin daha da artacağı, lojistik ve taşımacı-
leceğimiz bu durum özellikle düşük kâr marjlarına sahip lık süreçlerinde dijitalleşen firmaların geleneksel evrak
sektörlerde kârlılığı etkileyebilir ve işletmelerin üretim ve usul yöntemlerine bağımlı kalan firmalara nazaran
stratejilerini değiştirmelerine yol açabilir.” avantaj yakalayacağı göz önünde bulundurulduğunda
lojistik sektöründeki firmaların dijitalizasyon altyapıla-
“Türkiye lojistik sektörü yerini daha rıyla ilgili hazırlıklarını önceliklendirmeleri önemlidir. Bu
sağlamlaştırdı” sayede konşimento dahil olmak üzere evrak işlerinde,
Pandemi ile dünyanın en büyük tedarik ülkesi olan, yük takiplerinde küresel ticaret paydaşlarının arasındaki
neredeyse rakipsiz olarak görülen Çin’in rolünün sor- uzak mesafeler kalkacaktır.”
gulanması ile dünyada alternatif üretim merkezlerinin Avrupa Yeşil Mutabakatı’nın Türkiye için de önem
aranmaya başladığı bir dönem başladığını anımsatan arz eden sonuçlarının tespiti ve bunlara yönelik
Engin, şunları söylüyor: “Küresel ticaretteki sunduğu atılacak adımların planlanmasının birkaç yönden
alternatif rotaları ile her geçen gün Türkiye lojistik sek- önemli olduğunu söyleyen Engin, bunlardan birin-
törü yerini daha da sağlamlaştırdı. Türkiye’nin avantajlı cisinin Türkiye’nin dış ticaretine yönelik üretim ya-
konumunu sürdürebilmesi ekonomi için önemli katkılar pan sanayilerin alması gereken önlemler olduğunu
sağlayacaktır. Türkiye’nin bulunduğu coğrafyada dünya açıklıyor: “Çevreci üretim yapan Avrupalı firmaların
tedarik zincirleriyle alakalı koyabileceği herhangi bir he- rekabetçiliğini korumak amacıyla konacak karbon
defe ulaşamaması neredeyse imkansız. Bunun için tek sınır vergisinin Türkiye sanayisi üzerindeki muhte-
bir konuya son derece hassas yaklaşmak gerekiyor; o mel etkileri değerlendirilmelidir. Düşük emisyonlu
da insan faktörü. Son tahlilde tüm makro plan ve stra- üretim yapan ülkeler, AB ile ticarette avantajlı konu-
tejilerinizi insanla yürütürsünüz. İnsan kaynağınız tüm ma sahip olacaktır. Türkiye’nin ihracatının yarısının
kademelerde stratejinizi anlıyor ve uygulamaya hazır AB ülkelerine yapıldığı göz önüne alındığında, alına-
bir durumda ise zaten işin büyük bir bölümü çözülmüş cak önlemlerin önemi ortaya çıkmaktadır. Planlan-
demektir.” ması gereken bir diğer alan taşımacılık sektörüdür.
68 KobiEfor (\OÖO