Page 68 - KobiEfor Eylül 2024
P. 68

/2-à67à.  7$á,0$ 9( '(32/$0$ +à=0(7/(5à



                                                            Güncel durumda, Türkiye’de tüm taşıma modların-
                                                          da ithalat ve ihracat arasında bir dengesizlik bulundu-
                                                          ğunu da aktaran Engin, Türkiye’den çıkan ihracat yükle-
                                                          meleri artarken, ithalattaki kısıtlayıcı önlemler sebebiyle
                                                          ekipman bulma sıkıntısı başladığını ve bunun  da navlun
                                                          fiyatlarında dalgalanmalara sebep olduğunu kaydediyor:
                                                          “İthal ürünlere getirilen ek vergiler de durumu gittikçe
                                                          çıkmaza sürükledi. Türkiye gibi ihraç ettiği ürünlerin
                                                          üretilmesinde ithal hammadde girdisine ihtiyaç duyan
                                                          ülkelerin etkilenmeye devam etmesi muhtemeldir. Ül-
                                                          kemizin tedarik zincirinin durumunu da küresel tedarik
          marjlı sektörlerde ciddi kayıplara neden olacaktır. Bu   zincirinden bağımsız olarak değerlendirmek mümkün
          tip durumlarda stok ürünü azaltmak alternatif taşıma   değildir. Ancak Türkiye Pandemi döneminde bazı global
          modelleri ile talebe göre arz oluşturma sektörlerin en   şirketlerin operasyonlarını Türkiye’ye taşımayı değer-
          çok uyguladıkları yöntemdir.”                   lendirmesi bakımından bu dönemde avantaj sağladı.”
            “Antrepolardaki doluluk oranları ekonomik denge-
          leri de etkiliyor”: Türkiye’de lojistik, taşıma ve depolama   Dijitalleşme ile yeşil lojistiğe doğru
          hizmetleri sektörünün son zamanlarda gündemde yer
                                                            Bilgehan Engin, dijitalleşmenin, lojistik faaliyetlerin
          aldığını kaydeden Engin, depolama tesislerindeki doluluk
                                                          ekosisteme verdiği zararları azaltmak adına daha da
          oranlarının kritik seviyelere ulaştığı bilgisinin son günler-
                                                          önemli hale geldiğine dik-
          de sıkça ifade edildiğini söylüyor: “Bu bilgi doğru, bir dö-
                                                          kat çekiyor: “Lojistik faa-
          nem kritik seviyelere ulaşıldı ancak 2024 Şubat ayı itiba-  liyetler kapsamındaki de-
          rıyla kritik seviyelerin altında seyrediyor. Geçtiğimiz birkaç   polama, taşıma, stoklama,
          yılda %100’ü bulan doluluk oranları şu an %80-90’lar da   ambalajlama süreçlerinde
          denilebilir. Antrepo tesislerindeki doluluk oranları ekono-  çevreyi etkileyen durumlar
          mik dengeleri de etkiliyor. Antrepo tesislerindeki doluluk   ortaya çıktı. Doğal kay-
          oranları; sektörlerin üretim stratejilerini, piyasa fiyat den-  nakların tüketiminden kaçınılarak çevrenin korunması,
          gesizliklerini gösterdiği gibi ekonomik dengeleri de etkile-  sürdürülebilirlik konusu ön planda oldu. Lojistik hizmet
          yen kritik bir faktördür. Burada yani günümüz konjonktü-  sunan firmalar çevreye verilen zararı minimuma indir-
          ründe doluluk oranlarını arz talep dengesinin dışında ele   mek için yeşil lojistiğe yönelmeli; bu kapsamda yeşil sa-
          almamız gerekmektedir. Günümüz dolulukları maalesef   tın alma, yeşil ambalajlama, yeşil dağıtım, yeşil tersine
          arz talep dengesinin doğru orantıda gitmemesinden kay-  lojistik, yeşil üretimi göz önünde bulundurmalıdır. Dijital-
          naklı doluluktur. Dolayısıyla arz fazlası diye nitelendirebi-  leşmenin öneminin daha da artacağı, lojistik ve taşımacı-
          leceğimiz bu durum özellikle düşük kâr marjlarına sahip   lık süreçlerinde dijitalleşen firmaların geleneksel evrak
          sektörlerde kârlılığı etkileyebilir ve işletmelerin üretim   ve usul yöntemlerine bağımlı kalan firmalara nazaran
          stratejilerini değiştirmelerine yol açabilir.”   avantaj yakalayacağı göz önünde bulundurulduğunda
                                                          lojistik sektöründeki firmaların dijitalizasyon altyapıla-
            “Türkiye lojistik sektörü yerini daha         rıyla ilgili hazırlıklarını önceliklendirmeleri önemlidir. Bu
            sağlamlaştırdı”                               sayede konşimento dahil olmak üzere evrak işlerinde,
            Pandemi ile dünyanın en büyük tedarik ülkesi olan,   yük takiplerinde küresel ticaret paydaşlarının arasındaki
          neredeyse rakipsiz olarak görülen Çin’in rolünün sor-  uzak mesafeler kalkacaktır.”
          gulanması ile dünyada alternatif üretim merkezlerinin   Avrupa Yeşil Mutabakatı’nın Türkiye için de önem
          aranmaya başladığı bir dönem başladığını anımsatan   arz eden sonuçlarının tespiti ve bunlara yönelik
          Engin, şunları söylüyor: “Küresel ticaretteki sunduğu   atılacak adımların planlanmasının birkaç yönden
          alternatif rotaları ile her geçen gün Türkiye lojistik sek-  önemli olduğunu söyleyen Engin, bunlardan birin-
          törü yerini daha da sağlamlaştırdı. Türkiye’nin avantajlı   cisinin Türkiye’nin dış ticaretine yönelik üretim ya-
          konumunu sürdürebilmesi ekonomi için önemli katkılar   pan sanayilerin alması gereken önlemler olduğunu
          sağlayacaktır. Türkiye’nin bulunduğu coğrafyada dünya   açıklıyor: “Çevreci üretim yapan Avrupalı firmaların
          tedarik zincirleriyle alakalı koyabileceği herhangi bir he-  rekabetçiliğini korumak amacıyla konacak karbon
          defe ulaşamaması neredeyse imkansız. Bunun için tek   sınır vergisinin Türkiye sanayisi üzerindeki muhte-
          bir konuya son derece hassas yaklaşmak gerekiyor; o   mel etkileri değerlendirilmelidir. Düşük emisyonlu
          da insan faktörü. Son tahlilde tüm makro plan ve stra-  üretim yapan ülkeler, AB ile ticarette avantajlı konu-
          tejilerinizi insanla yürütürsünüz. İnsan kaynağınız tüm   ma sahip olacaktır. Türkiye’nin ihracatının yarısının
          kademelerde stratejinizi anlıyor ve uygulamaya hazır   AB ülkelerine yapıldığı göz önüne alındığında, alına-
          bir durumda ise zaten işin büyük bir bölümü çözülmüş   cak önlemlerin önemi ortaya çıkmaktadır. Planlan-
          demektir.”                                      ması gereken bir diğer alan taşımacılık sektörüdür.

          68 KobiEfor (\OÖO
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73