Page 70 - KobiEfor Eylül 2024
P. 70
/2-à67à. 7$á,0$ 9( '(32/$0$ +à=0(7/(5à
efektif olarak varlığını sürdürebilmesi için bu anlamda
yapılacak altyapı yatırımları son derece önem taşıyor.
Özellikle demiryolu yük taşımacılığına yapılacak altya-
pı yatırımları ile limanların demiryolunun bağlantısının
sağlanması hem de doğu-batı doğrultusunda kesintisiz
bir demiryolu taşıması gerçekleştirilebilir. Aynı zamanda
Türkiye’nin uluslararası alanda oluşturulan yeni ticaret
rotalarında ve koridorlarında yer almasını mutlaka sağ-
lamalı ve bu yönde projeler ortaya koymalıyız. Ülkemizin
tercih edilebilirliğini artırmalıyız. Türkiye’nin doğal bir
lojistik merkez olmasına imkan tanıyan jeopolitik ko-
Dış ticaretin ayrılmaz bir parçası olarak değerlendirile-
numumuzu en güçlü şekilde kullanmalıyız. Tüm taşıma
bilecek taşımacılık sektörüne dair AB tarafından kona-
modlarında gümrük süreçlerini basitleştirmek, hızlan-
cak hedefler üretim sektöründe olduğu gibi taşımacılık
dırmak, süreçleri dijital
sektöründe de yankı bulacaktır. Bu sebeple ağırlıklı ola-
ortama aktarmak ve di-
rak karayoluyla taşınan yükün demiryolu ve kombine ta- ğer ülkelerle de bu enteg-
şımacılık gibi çevre dostu taşıma türlerine kaydırılması,
rasyonu sağlamak bizlere
taşıma türleri arasındaki yük aktarmalarının kolaylaştı-
büyük bir güç katacaktır.
rıldığı lojistik merkezlerin doğru kurgulanması ve sür-
Dijitalleşme konusunda,
dürülebilirlik prensibi esasında getirilecek mevzuat ve
gümrük idarelerimizin de
uygulama değişikliklerinin gündeme alınması gerekebi-
arasında bulunduğu devlet kurumlarımızın son yıllarda
lecektir. Çevreye duyarlı teknolojilere yatırım yapılması,
yakaladığı ivmeyi takdirle takip ederken, gümrükleri-
bu yatırımların teşvik edilmesi, transit taşımacılığın fiziki
mizin bu birikimi artık bir üst seviyeye taşıması gerek-
ve mevzuat altyapısının geliştirilmesi ve kolaylaştırılma-
tiğini düşünüyorum. UTİKAD olarak yıllardır üzerinde
sı ise alınacak diğer önlemler olarak değerlendirilebilir.”
durduğumuz konulardan biri de transit taşımacılığın
gelişimidir. Bunun için ülkemizin jeopolitik konumunu
“Lojistik hub olma potansiyelimizi doğru kullanabiliyor olmamız lazım. Geldiğimiz noktada
en iyi şekilde kullanmalıyız” bu avantajı tümüyle kullanmaktan henüz uzak bir nok-
Bilgehan Engin, Türkiye’nin, jeopolitik konumu sa- tadayız. Transit taşımacılıktan alacağımız payın artması,
yesinde her taşıma modunda da avantajlı bir konumda ekonomimize de olumlu yansıyacaktır.”
olduğunu anlatıyor: “Ülkemizin dinamik bir lojistik sektö-
rüne sahip olması, bölgedeki en önemli lojistik merkez- “Zengezur Koridoru ve Kalkınma Yolu
lerinden ve transit ülkelerinden birisi olma potansiyelini Projesi önemli”
öne çıkarıyor. Lojistik hub olma potansiyelimizi en iyi şe-
Türkiye’de her taşıma modunda hizmet veriyor ol-
kilde kullanabilmek için hız, maliyet avantajı ve güvenilir-
mamızın çok büyük bir avantajken tüm bunları bir araya
lik sağlayabilecek bir ulaştırma ağına ihtiyaç bulunuyor.
getirerek lojistik altyapısında taşıma modlarının birbiriyle
Dolayısıyla, tek bir taşıma moduna bağlı olarak yapılan
entegrasyonunun sağlanmasının önem taşıdığına dikkat
taşıma türü yerine, intermodal taşımacılık Türkiye için
çeken Engin, özellikle de demiryolu altyapısının güçlen-
gerek hizmet kalitesi gerekse maliyet olarak avantaj sağ- dirilmesi doğrultusunda yapılacak projelerin hem yeşil ve
layabilecek bir yük taşıma modu olarak değerlendirilebi- sürdürülebilir lojistik için hem de uluslararası taşımalar-
lir. Ancak, ne yazık ki Türkiye’nin jeopolitik konumu dola- da kesintisiz hizmeti Türkiye üzerinden sunabilmek için
yısıyla transit taşımacılıktan alacağı pay oldukça yüksek oldukça elzem bir noktada bulunduğunu söylüyor: “Özel-
olabilecekken bu avantaj yeterince değerlendirilemiyor. likle son dönemde gündeme gelen Zengezur Koridoru ve
Türkiye’nin transit taşımacılıkta yükselebilmesi için ihti- Kalkınma Yolu Projesi gibi çalışmaları ülkemizin lojistik
yaç duyduğu bazı fiziki altyapı eksikliklerinin ve mevzuat altyapısına önemli katkılar sağlayacak planlar olarak de-
düzenlemelerinin yapılması şart görünüyor. Özellikle li- ğerlendiriyoruz. Kalkınma Yolu Projesi, Süveyş Kanalı’na
manların demiryolu bağlantılarının yapılması, doğu-batı alternatif bir taşıma modeli sunuyor. Özellikle siyasi kriz-
yönünde demiryoluyla kesintisiz yük taşımacılığının ya- ler sebebiyle mevcut durumda kullanılamayan Süveyş
pılması öncelikli olarak hayata geçirilmesi gereken pro- Kanalı’nın önemli bir alternatifi olacak projeyle transit
jeler arasında olmalı. Burada demiryolunun önemi bir süreleri de kısalacak. Transit sürenin azaltılmasıyla böl-
kez daha ortaya yine çıkıyor. Dünya yeniden şekilleniyor, ge ülkelerinin ticari rekabetçi gücü de artacak. Diğer yan-
ticaret rotaları da yeniden oluşturuluyor. Türkiye’nin de dan fiziki altyapı yatırımları kadar mevzuat altyapısının da
bu ticaret rotalarında mutlaka yer alması gerekiyor.” özellikle transit taşımacılığı destekler nitelikte düzenlen-
Bilgehan Engin, bunun için yapılacakları şöyle sıra- mesi, ülkemizin bu projelerden en üst seviyede yararlan-
lıyor: “Tüm lojistik imkanların kullanılabileceği gerek masını sağlayacaktır. Ülkemizin bir transit hub olması
denizyolu gerekse demiryolu bağlantılı tüm projelerde yolundaki çalışmalarını destekliyoruz.”
70 KobiEfor (\OÖO