Page 56 - KobiEfor Eylül 2022
P. 56
/2-à67à. 9( 7$á,0$&,/,.
de uygulanacağı düşünülürse ciddi bir yol haritası ve 90 civarında olduğunu belirterek, şu bilgileri veriyor:
program dahilinde hareket edilmezse rekabette oyuna “2019, 2020 ve 2021 yılı karşılaştırıldığında toplam yük-
çok geriden başlamış olacağız.” te 484 milyon ton, 496 milyon ton ve 526 milyon hacim-
Denizcilik sektöründe Yeşil Mutabakat’a uyumda lerine ulaşırken, konteynerde 11.59 milyon TEU, 11.63
atılan adımlardan en önemlisinin; Yeşil Liman uy- milyon TEU ve 12.59 milyon TEU hacmine ulaşmıştır.
gulamaları olduğunu vurgulayan Ulusoy, bir diğer Aynı dönemlerdeki oransal değişim ise yine sırasıyla
önemli adımın karayolu taşımacılığında elektrikli ya toplam yükte %5.2, %2.6 ve %6, konteynerde ise %6.9,
da yenilenebilir enerjiyle çalışan TIR’larımızın dö- %0.3 ve %8.7 olarak gerçekleşmiştir. Ülkemizde hem
nüşümünde söz konusu olan büyük toplam yükte hem de konteyner taşımalarında küresel
maliyetlerin teşviklerle ya da vergi in- verilerden farklı olarak artış sürekliliği sağlanmıştır. Bu
dirimi gibi uygulamalarla desteklen- durum ülkemizin dinamik yapısından kaynaklanmakta-
mesi olacağını ifade ediyor: “Kara- dır. 2022 ilk 7 ayında (2021’in aynı dönemine göre) toplam
yolu taşımacılığında çevreye duyarlı yükte %6.6, konteynerde ise %2.1 artış gerçekleşmiştir.”
araçların kullanımının artırılmasının Pandemi’den bu yana küresel gelişmelerle eş-
yanı sıra intermodal taşımacılığın zamanlı olarak Türkiye’de de denizyoluyla taşınan
teşvik edilmesi, limanların demiryolu yüklerin payının giderek arttığına dikkat çeken Er-
bağlantılarının kurulmasıyla transit taşımacılığın ve demir, TÜİK’in de açıkladığı rakamlara göre dış tica-
taşıma türleri arasındaki yük aktarmalarının kolay- rete konu taşımalarda to-
laştırıldığı lojistik merkezlerin doğru kurgulanması naj olarak ithalat yüklerin
gerekmektedir. Çevreye duyarlı teknolojilere yatırım %96’sı, ihracat yüklerinin
yapılması, bu yatırımların teşvik edilmesi, transit ise %80’inin denizyoluyla
taşımacılığın fiziki ve mevzuat altyapısının geliştiril- taşınırken USD değer ola-
mesi ve kolaylaştırılması gibi UTİKAD’ın dile getir- rak hem ithalat hem de
diği birtakım sektörel önerilerin, sektörün dijital ve ihracat yüklerin %60’tan
yeşil dönüşümünde rol oynayacağına inanıyoruz.” fazlasının denizyoluyla taşındığını aktarıyor: “Eko-
nomisi, çevreci özellikleri ve taşıma maliyetleri açı-
“Yeni mega limanlara ihtiyacımız var” sından denizyolunun üstünlüğü diğer taşıma mod-
TÜRKLİM (Türkiye Liman İşletmecileri Derneği) Yö- larına göre giderek açılmakta, denizyolunun payı
netim Kurulu Başkanı Aydın Erde- da giderek artmaktadır. Bu yönüyle denizyolu taşı-
mir, 2021 itibarıyla değişik formda macılığının ana merkezleri olan limanlar ülkelerin
ve özellikte iskele, rıhtım, liman, küresel rekabetteki en stratejik lojistik merkezleri
şamandıra, dolfen ve platformlar haline gelmektedir.”
dahil deniz ticaretine hizmet eden “Liman kapasitelerimiz geliştirilmeli”: Erdemir,
kıyı tesisi sayısının 207’ye ulaştığı- denizcilik sektörünün dijital dönüşümün öncü sek-
nı, yük elleçleme hizmeti veren ve törlerinden birisi olduğunu vurguluyor: “Dünya’da
Aydın uluslararası yük trafiğine hizmet 80 civarında yarı ve tam otomasyona geçmiş liman-
Erdemir eden liman sayısının ise yaklaşık lar olduğu gibi hemen hemen tüm limanlarda ve
Lojistik sektörü 20 milyar dolarlık ihracat hedefliyor
Hizmet İhracatçıları Birliği’nin yaklaşık 10.9 milyar dolar hizmet
(HİB) bünyesinde yer alan yük ticareti fazlası sağladıklarını, taşı-
taşımacılığı ve lojistik hizmetleri macılık hizmetlerinin yüzde 59 ile
için Türkiye İhracatçılar Meclisi ciddi bir artış kaydettiğini paylaş-
(TİM) Dış Ticaret Kompleksi’nde tı. Baykara, Ticaret Bakanlığı’nın
düzenlediği çalıştayda konuşan açıkladığı desteklerle sektörün
HİB Yönetim Kurulu Üyesi Mu- ilk defa mal ihracatı yapan sek-
rat Baykara, 2021’de 6 trilyon doları yakalayan küresel törler gibi önemli desteklere kavuşmuş olacağını ifa-
hizmet ticaretinin, 2022’de 7 trilyon dolara ulaşması- de etti: “Geçtiğimiz yıl 12.6 milyar dolar ihracat yapan
nın beklendiğini, küresel talebin yeniden canlandığı sektörümüz açıklanan desteklerle 20 milyar dolar ih-
bir dönemde dünya hizmet ticaretinden daha fazla racat seviyelerine daha hızlı ulaşacak.”
pay almayı hedeflediklerini söyledi. Baykara, Merkez Sektörün 2025 yılı hedefleri arasında mal ihraca-
Bankası’nın verilerine göre, Ocak-Mayıs 2022’de bir tıyla birlikte büyüyerek uluslararası lojistik gelirleri-
önceki yılın aynı dönemine kıyasla yaklaşık yüzde 66.4 ni 2025’te 20 milyar dolara, 2030’da 30 milyar dolara
artışla 26 milyar dolar hizmet ihracatı yaptıklarını ve yükseltmek de bulunuyor.
56 KobiEfor (\OÖO