Page 56 - KobiEfor Eylül 2022
P. 56

/2-à67à. 9( 7$á,0$&,/,.



          de uygulanacağı düşünülürse ciddi bir yol haritası ve   90 civarında olduğunu belirterek, şu bilgileri veriyor:
          program dahilinde hareket edilmezse rekabette oyuna   “2019, 2020 ve 2021 yılı karşılaştırıldığında toplam yük-
          çok geriden başlamış olacağız.”                 te 484 milyon ton, 496 milyon ton ve 526 milyon hacim-
            Denizcilik sektöründe Yeşil Mutabakat’a uyumda   lerine ulaşırken, konteynerde 11.59 milyon TEU, 11.63
          atılan adımlardan en önemlisinin; Yeşil Liman uy-  milyon TEU ve 12.59 milyon TEU hacmine ulaşmıştır.
          gulamaları olduğunu vurgulayan Ulusoy, bir diğer   Aynı dönemlerdeki oransal değişim ise yine sırasıyla
          önemli adımın karayolu taşımacılığında elektrikli ya   toplam yükte %5.2, %2.6 ve %6, konteynerde ise %6.9,
          da yenilenebilir enerjiyle çalışan TIR’larımızın dö-  %0.3 ve %8.7 olarak gerçekleşmiştir. Ülkemizde hem
                      nüşümünde söz konusu olan büyük     toplam yükte hem de konteyner taşımalarında küresel
                      maliyetlerin teşviklerle ya da vergi in-  verilerden farklı olarak artış sürekliliği sağlanmıştır. Bu
                      dirimi gibi uygulamalarla desteklen-  durum ülkemizin dinamik yapısından kaynaklanmakta-
                      mesi olacağını ifade ediyor: “Kara-  dır. 2022 ilk 7 ayında (2021’in aynı dönemine göre) toplam
                      yolu taşımacılığında çevreye duyarlı   yükte %6.6, konteynerde ise %2.1 artış gerçekleşmiştir.”
                      araçların kullanımının artırılmasının   Pandemi’den bu yana küresel gelişmelerle eş-
                      yanı sıra intermodal taşımacılığın   zamanlı olarak Türkiye’de de denizyoluyla taşınan
                      teşvik edilmesi, limanların demiryolu   yüklerin payının giderek arttığına dikkat çeken Er-
          bağlantılarının kurulmasıyla transit taşımacılığın ve   demir, TÜİK’in de açıkladığı rakamlara göre dış tica-
          taşıma türleri arasındaki yük aktarmalarının kolay-  rete konu taşımalarda to-
          laştırıldığı lojistik merkezlerin doğru kurgulanması   naj olarak ithalat yüklerin
          gerekmektedir. Çevreye duyarlı teknolojilere yatırım   %96’sı, ihracat yüklerinin
          yapılması, bu yatırımların teşvik edilmesi, transit   ise %80’inin denizyoluyla
          taşımacılığın fiziki ve mevzuat altyapısının geliştiril-  taşınırken USD değer ola-
          mesi ve kolaylaştırılması gibi UTİKAD’ın dile getir-  rak hem ithalat hem de
          diği birtakım sektörel önerilerin, sektörün dijital ve   ihracat yüklerin %60’tan
          yeşil dönüşümünde rol oynayacağına inanıyoruz.”    fazlasının denizyoluyla taşındığını aktarıyor: “Eko-
                                                          nomisi, çevreci özellikleri ve taşıma maliyetleri açı-
            “Yeni mega limanlara ihtiyacımız var”         sından denizyolunun üstünlüğü diğer taşıma mod-
            TÜRKLİM (Türkiye Liman İşletmecileri Derneği) Yö-  larına göre giderek açılmakta, denizyolunun payı
                           netim Kurulu Başkanı Aydın Erde-  da giderek artmaktadır. Bu yönüyle denizyolu taşı-
                           mir, 2021 itibarıyla değişik formda   macılığının ana merkezleri olan limanlar ülkelerin
                           ve özellikte iskele, rıhtım, liman,   küresel rekabetteki en stratejik lojistik merkezleri
                           şamandıra, dolfen ve platformlar   haline gelmektedir.”
                           dahil deniz ticaretine hizmet eden   “Liman kapasitelerimiz geliştirilmeli”: Erdemir,
                           kıyı tesisi sayısının 207’ye ulaştığı-  denizcilik sektörünün dijital dönüşümün öncü sek-
                           nı, yük elleçleme hizmeti veren ve   törlerinden birisi olduğunu vurguluyor: “Dünya’da
          Aydın            uluslararası yük trafiğine hizmet   80 civarında yarı ve tam otomasyona geçmiş liman-
          Erdemir          eden liman sayısının ise yaklaşık   lar olduğu gibi hemen hemen tüm limanlarda ve


             Lojistik sektörü 20 milyar dolarlık ihracat hedefliyor
             Hizmet İhracatçıları Birliği’nin                             yaklaşık 10.9 milyar dolar hizmet
           (HİB) bünyesinde yer alan yük                                  ticareti fazlası sağladıklarını, taşı-
           taşımacılığı ve lojistik hizmetleri                            macılık hizmetlerinin yüzde 59 ile
           için Türkiye İhracatçılar Meclisi                              ciddi bir artış kaydettiğini paylaş-
           (TİM) Dış Ticaret Kompleksi’nde                                tı. Baykara, Ticaret Bakanlığı’nın
           düzenlediği çalıştayda konuşan                                 açıkladığı desteklerle sektörün
           HİB Yönetim Kurulu Üyesi Mu-                                   ilk defa mal ihracatı yapan sek-
           rat Baykara, 2021’de 6 trilyon doları yakalayan küresel   törler gibi önemli desteklere kavuşmuş olacağını ifa-
           hizmet ticaretinin, 2022’de 7 trilyon dolara ulaşması-  de etti: “Geçtiğimiz yıl 12.6 milyar dolar ihracat yapan
           nın beklendiğini, küresel talebin yeniden canlandığı   sektörümüz açıklanan desteklerle 20 milyar dolar ih-
           bir dönemde dünya hizmet ticaretinden daha fazla   racat seviyelerine daha hızlı ulaşacak.”
           pay almayı hedeflediklerini söyledi. Baykara, Merkez   Sektörün 2025 yılı hedefleri arasında mal ihraca-
           Bankası’nın verilerine göre, Ocak-Mayıs 2022’de bir   tıyla birlikte büyüyerek uluslararası lojistik gelirleri-
           önceki yılın aynı dönemine kıyasla yaklaşık yüzde 66.4   ni 2025’te 20 milyar dolara, 2030’da 30 milyar dolara
           artışla 26 milyar dolar hizmet ihracatı yaptıklarını ve   yükseltmek de bulunuyor.


         56 KobiEfor (\OÖO
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61