Page 52 - KobiEfor Eylül 2022
P. 52
/2-à67à. 9( 7$á,0$&,/,.
aldığı Körfez bölgesinde demir ve karayolu bağlantı- kan Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı
larının daha da güçlendirileceğini, Karadeniz ile bağ- çerçevesinde 2053’e kadar toplam 8 bin 554 kilomet-
lantının sağlanması için etütler yapılacağını söyledi: relik yeni demiryolu güzergahı planlayarak, toplam
“Elleçleme ekipmanlarının operasyonel kapasiteleri ve demiryolu ağının 28 bin ki-
verimliliklerinin artırılmasıyla limanlardaki yük sirkü- lometrenin üzerine çıkarıl-
lasyonu hızlandırılacak. Ayrıca bölgede demiryolu yatı- masının hedeflendiğini an-
rımları devam ediyor. Hızlı tren hatlarında yük taşıma- lattı: “Önümüzdeki 30 yılda
cılığının payı artırılacak. Çift hatlar yapılması yanında yapmayı planladığımız 198
yük lojistiği için aynı güzergahlarda ilave hatlar yapıla- milyar dolarlık yatırımda
cak. Tüm taşıma modları için kamu özel işbirlikleriyle en büyük payı demiryolu
yatırımlara devam edilerek hızlı sonuçlar alınacak.” sektörüne ayırarak, yük taşımalarında yüzde 5 olan
“198 milyar dolarlık yeni yatırım yapacağız”: Ba- demiryolu payını yaklaşık yüzde 22’ye çıkarmayı hedef-
kan Karaismailoğlu, DHMİ-THY-İGA Birlikte Karar liyoruz. Böylelikle; yurt dışına yük taşımacılığında da
Alma Projesi Mutabakat Protokolü imza töreninde demiryolunun payını 10 kat daha yükseltmiş olacağız.”
yaptığı açıklamada, Bakanlık olarak 2003-2022 yılları
arasında Türkiye’nin ula- Türkiye başarılı aksiyonlarıyla öne çıkıyor
şım ve haberleşme altya- UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik
pısına 1 trilyon 670 milyar Hizmet Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Baş-
lira yatırım yaptıklarını, si- kanı Ayşem Ulusoy, 2021’de Pandemi’nin devam
vil havacılık sektöründeki eden etkileri nedeniyle özellikle havayolu, karayo-
yatırımlarının 151 milyar lu ve denizyolunda operasyonel sıkıntılar yaşandı-
liranın üzerinde gerçek- ğını, havayolunda kargo uçaklarına yoğun bir talep
leştiğini, daha bu yıl içinde Rize-Artvin Havalimanı ve oluştuğunu, denizyolunda konteynerlerin belirli
Yeni Tokat Havalimanı’nı hizmete aldıklarını, Yozgat, bölgelerde birikmesi ve diğer bölgelerdeki talepleri
Çukurova ve Gümüşhane-Bayburt havalimanlarının karşılayamaması gibi sebepler-
yapımlarına devam ettiklerini anlattı. Karaismailoğlu, le navlunların arttığını, karayo-
Türkiye’nin 2035 ve 2053’e kadar olan yatırımlarını plan- lunda yük sayısı ve iş hacimle-
ladıklarını, hedeflerini belirlediklerini, beşer yıllık plan- rinin artış gösterdiğini söylüyor.
lamalarla demiryolu, karayolu, denizyolu, havayolu ve 2021’in son aylarında sektö-
haberleşme için tam 198 milyar dolarlık yeni yatırımın rün toparlanmaya başladığını
planlandığını açıkladı: “2053’e kadar otoyol uzunluğu bunun 2022’de de devam et-
8 bin 325 km’ye, demiryolu ağı 28 bin 590 km’ye, hızlı mesini umduklarını ancak 2022
Ayşem
tren bağlantısına sahip il sayısı 52’ye, liman tesisi sayısı Ulusoy Mart’ında başlayan Rusya-Uk-
255’e çıkacak. Hızla büyüyen ülke ekonomisi ve turizmi- rayna savaşının lojistik sektö-
ni destekleyen 57 havalimanıyla Türkiye yoğun bir hava- rünü bir kez daha küresel sorunlarla karşı karşıya
limanı şebekesine sahiptir. Bu rakam, 2053’e kadar 61’e bıraktığını belirten Ulusoy, tüm Dünya özellikle de
yükselecek. Bu yatırımlarla ulaştırma ve haberleşme bölgemizin lojistik faaliyetler açısından aksaklıklar
sektörlerinin 2053’te üretime katkısı ise 2 trilyon dolarla yaşadığını, taşıma faaliyetlerinİn belli güzergahlar-
yatırım bedelinin yaklaşık 10 katına çıkacak.” da durma noktasına geldiğini aktarıyor: “Kapanan
7 ayda 96 milyondan fazla yolcu havayolunu tercih hava ve deniz limanları ve yükselen petrol fiyatları
etti: Temmuz ayı havacılık verilerini de açıklayan Ba- küresel salgın döneminden kalan sorunlarla mü-
kan Adil Karaismailoğlu, Ocak-Temmuz döneminde cadele eden tedarik ve lojistik sektörünü yeni bir
havayolunu tercih edenlerinin sayısının geçen yılın aynı kriz yönetimini devreye sokmaya mecbur bıraktı.
dönemine göre (7 ayda) Özellikle gelişmekte olan ülkelerde savaşın etkisi
yüzde 68.6 artarak, 96 mil- lojistik maliyetlere yansıdı, bu açıdan maliyet soru-
yon 647 bine, yük trafiğinin nu 2022 ve 2023’ün önemli sorunları arasında yer
de 2 milyon 198 bin tona almaya devam edecek.”
ulaştığını söyledi: “Havayo- Türkiye’nin savaşla başlayan süreçte belli açı-
lu ile seyahat eden toplam lardan bakıldığında son derece başarılı aksiyonlar
yolcu sayısı Temmuz’da aldığını vurgulayan Ulusoy, özellikle değişen lojistik
geçen yılın aynı ayına göre yüzde 24.7 artarak 21 mil- güzergahlara entegre olarak alternatif rotalarda
yon 388 bini aştı.” faaliyet alanını genişlettiğini kaydediyor: “Savaş ne-
“Yurtdışına yük taşımacılığında demiryolunun deniyle değişen lojistik koridorlar ve teknolojik sü-
payını 10 kat daha yükselteceğiz”: Özbekistan’da dü- reçlerin sektörümüze her geçen gün artarak entegre
zenlenen Türkiye-Özbekistan-Azerbaycan Ulaştırma, olması önümüzdeki süreçte küresel rekabeti artır-
Dışişleri ve Ticaret Bakanları Toplantısı’na katılan Ba- maya devam edecek. Karayolu, demiryolu, denizyolu
52 KobiEfor (\OÖO