Page 58 - KobiEfor Eylül 2022
P. 58
/2-à67à. 9( 7$á,0$&,/,.
Türkiye’de dijital alt yapıların yer aldığını görüyoruz. mek için elektrikli ekipmanlara, vinçlere geçtiğini
Özellikle küresel gelişmelerle eşzamanlı olarak belirten Erdemir, burada en önemli sorunun kul-
başta konteyner limanlarımız olmak üzere liman lanılan enerjinin yenilenebilir olmasıyla ilgili yapı-
otomasyonu ve operasyonlarda dijitalleşme süreç- lan çalışmalar olduğuna dikkat çekiyor: “Özellikle
leri hızlı bir şekilde gelişmektedir. Önümüzdeki yıl- ‘Cold-Ironing’ ya da ge-
larda başta ‘Block Chain’ uygulamaları olmak üzere milere limanlarda enerji
insansız dijital uygulamaların daha da gelişeceği, li- temininin gelecek yıllarda
manların altyapılarının da bu gelişmelere son dere- bir zorunluluk haline ge-
ce uygun olacağını göreceğiz. Diğer yandan tedarik leceğini öngördüğümüzde
zincirinde üs olmak için halihazırda limanlarımızın limanların enerji ihtiyaç-
altyapısı yeterli olsa da önümüzdeki yıllarda artan ları gelecekte çok büyük
yük talebine karşı liman kapasitelerinin geliştiril- oranda artacaktır. Liman sahalarında yer alan çatı
mesi gerekmektedir. Aksi halde üretim sektörüne alanları limanların kendilerine yeterli enerji üretimi
ve dış ticaretimize destek vermemiz mümkün olma- için son derece kısıtlıdır. Bu açıdan özellikle liman-
yacak, ülkemizin uluslararası pazarlardaki rekabet- ların kendi ihtiyaçları için liman sahaları dışındaki
çi gücü azalacaktır.” uygun arazilerde lisanssız olarak GES ve/veya RES
Küresel ortalamanın 2 katı büyüme rakamla- yatırımları yapmalarının önünün açılması için ilgili
rı: Aydın Erdemir, şu bilgileri veriyor: Türkiye’nin başta Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı ve EPDK
limancılık sektörüne baktığımızda toplam yükte olmak üzere ilgili bakanlıklar ve kurumlarla ortak
1990-2021’de %253, 2000-2021’de %183 artış mey- çalışmalarımız ve girişimlerimiz başlamıştır. Bu ko-
dana gelmiştir. Sadece 2010-2021’deki büyüme ora- nunun da limanlarımız lehine gelecek yıllarda çözü-
nı bile %51 seviyesindedir. leceğini öngörüyoruz. Böylelikle limanlarımız ken-
2021’de 500 milyon ton disine yeterli olan yenilenebilir enerji sorunlarını da
eşiği de aşılmıştır. Toplam çözmüş, karbon-nötr hedeflerinde önemli aşamayı
yükte küresel büyüme ra- geçmiş olacaklardır.”
kamı %2.3 iken Türk li- Limanların gelecekte yaşayabilecekleri darboğazla-
manları %3.8 büyümüş- rının bugünden çözülmesi, gelişme ve büyümelerinin
tür. Konteynerde küresel önündeki engellerin bugünden kaldırılması, limanların
büyüme oranı %3.6’ya karşılık Türkiye’de bu %6.6 hızlı, etkin ve verimli çalışmalarının sağlanması, liman-
seviyesindedir. Bu gelişmeler bize Türkiye’deki li- ların üzerlerindeki ekonomik yüklerin mümkün oldu-
mancılık sektörünün küresel ortalamanın neredey- ğunca ortadan kaldırılmasının dış ticaret başta olmak
se iki katı seviyesinde büyüdüğünü göstermektedir üzere ülke ekonomisine,
ki bu ortalama büyüme hızının aynı şekilde devam büyümesine ve gelir artışı-
edebileceğini söyleyebiliriz. Türkiye’de 2022’nin ilk na fayda sağlayacağını vur-
7 ayı değerlendirildiğinde 2022 yılı sonunda toplam gulayan Erdemir, sektörün
yükte yaklaşık 560 milyon tona, konteynerde ise 13 taleplerini şöyle açıklıyor:
milyon TEU’ya ulaşılacağı öngörülebilir.” “Genel olarak hizmeti ve-
“Mevcut limanların kapasiteleri artırılmalı”: TÜRK- renin kim olduğuna bakıl-
LİM olarak gelecek vizyonuna çok önem verdiklerini, maksızın limancılık hizmeti temel niteliğiyle ‘kamusal’
TÜRKLİM’in 2007’de ‘Türkiye Limancılık Sektörü Ra- bir hizmettir. Limancılık faaliyetinden asıl faydayı sağ-
poru: Vizyon 2023’ü, Haziran 2022’de ‘Türkiye Liman- layan ülkenin temel ekonomik ve sosyal dinamikleridir.
cılık Sektörü 2022 Raporu: Vizyon 2050’ raporunu ya- Bu nedenle limanların sorunlarının bugünden çözül-
yımladıklarına değinen Erdemir, 2050’de Türkiye’deki mesi kamunun öncelikli hedefi ve stratejisi olmalıdır.
konteyner talebinin 41 milyon TEU’yu, toplam tonajın Ülkemizin hızlı büyüyen dış ticareti limanlarımızda
ise 1.3 milyar tonu geçeceğinin öngörüldüğünü ifa- elleçlenen yük miktarlarını da olağanüstü şekilde ar-
de ediyor: “Sonuçlar önümüzdeki yıllarda birçok yük tırmaktadır. Bu yük artışına karşın limanlarımızın za-
türünde sadece ekipman yatırımıyla kapasite artışı- manında yatırımlarla büyüyememesi gelecekte ciddi
nın sağlanamayacağını göstermektedir. Türkiye’nin darboğazlar yaratabilecektir. Bugün birçok gelişmiş
2050’ye kadar mevcut liman kapasitesini 2-2.5 kat ülke limanlarında yaşanan darboğazlar beraberinde
arttırabilmesi için hem mevcut limanlarımızın ka- milyarlarca dolarlık kayıplara neden olacağı gibi ül-
pasite artışlarına ve hem de ülke olarak yeni mega kemizin gelişmesine ve büyümesinin de önüne engel
limanlara ihtiyacımız vardır.” olacaktır. Bunun örnekleri yakın zamanda Amerika’da
Limanların talepleri: Limancılık sektöründe son Avrupa’da yaşanmıştır. Bu nedenle limanlarımızın geli-
yıllarda yapılan yatırımlarla sektörün büyük oranda şimi evrensel sürdürülebilirlik standartları çerçevesin-
çevresel dönüşümü ve hedefleri gerçekleştirebil- de bir sürekliliğe sahip olmalıdır.”
58 KobiEfor (\OÖO