Page 58 - KobiEfor Eylül 2022
P. 58

/2-à67à. 9( 7$á,0$&,/,.



         Türkiye’de dijital alt yapıların yer aldığını görüyoruz.     mek için elektrikli ekipmanlara, vinçlere geçtiğini
         Özellikle küresel gelişmelerle eşzamanlı olarak   belirten Erdemir, burada en önemli sorunun kul-
         başta konteyner limanlarımız olmak üzere liman   lanılan enerjinin yenilenebilir olmasıyla ilgili yapı-
         otomasyonu ve operasyonlarda dijitalleşme süreç-  lan çalışmalar olduğuna dikkat çekiyor: “Özellikle
         leri hızlı bir şekilde gelişmektedir. Önümüzdeki yıl-  ‘Cold-Ironing’ ya da ge-
         larda başta ‘Block Chain’ uygulamaları olmak üzere   milere limanlarda enerji
         insansız dijital uygulamaların daha da gelişeceği, li-  temininin gelecek yıllarda
         manların altyapılarının da bu gelişmelere son dere-  bir zorunluluk haline ge-
         ce uygun olacağını göreceğiz. Diğer yandan tedarik   leceğini öngördüğümüzde
         zincirinde üs olmak için halihazırda limanlarımızın   limanların enerji ihtiyaç-
         altyapısı yeterli olsa da önümüzdeki yıllarda artan   ları gelecekte çok büyük
         yük talebine karşı liman kapasitelerinin geliştiril-  oranda artacaktır. Liman sahalarında yer alan çatı
         mesi gerekmektedir. Aksi halde üretim sektörüne   alanları limanların kendilerine yeterli enerji üretimi
         ve dış ticaretimize destek vermemiz mümkün olma-  için son derece kısıtlıdır. Bu açıdan özellikle liman-
         yacak, ülkemizin uluslararası pazarlardaki rekabet-  ların kendi ihtiyaçları için liman sahaları dışındaki
         çi gücü azalacaktır.”                            uygun arazilerde lisanssız olarak GES ve/veya RES
            Küresel ortalamanın 2 katı büyüme rakamla-    yatırımları yapmalarının önünün açılması için ilgili
         rı: Aydın Erdemir, şu bilgileri veriyor: Türkiye’nin   başta Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı ve EPDK
         limancılık sektörüne baktığımızda toplam yükte   olmak üzere ilgili bakanlıklar ve kurumlarla ortak
         1990-2021’de %253, 2000-2021’de %183 artış mey-  çalışmalarımız ve girişimlerimiz başlamıştır. Bu ko-
         dana gelmiştir. Sadece 2010-2021’deki büyüme ora-  nunun da limanlarımız lehine gelecek yıllarda çözü-
                                nı bile %51 seviyesindedir.   leceğini öngörüyoruz. Böylelikle limanlarımız ken-
                                2021’de 500 milyon ton    disine yeterli olan yenilenebilir enerji sorunlarını da
                                eşiği de aşılmıştır. Toplam   çözmüş, karbon-nötr hedeflerinde önemli aşamayı
                                yükte küresel büyüme ra-  geçmiş olacaklardır.”
                                kamı %2.3 iken Türk li-     Limanların gelecekte yaşayabilecekleri darboğazla-
                                manları %3.8 büyümüş-     rının bugünden çözülmesi, gelişme ve büyümelerinin
                                tür. Konteynerde küresel   önündeki engellerin bugünden kaldırılması, limanların
         büyüme oranı %3.6’ya karşılık Türkiye’de bu %6.6   hızlı, etkin ve verimli çalışmalarının sağlanması, liman-
         seviyesindedir. Bu gelişmeler bize Türkiye’deki li-  ların üzerlerindeki ekonomik yüklerin mümkün oldu-
         mancılık sektörünün küresel ortalamanın neredey-  ğunca ortadan kaldırılmasının dış ticaret başta olmak
         se iki katı seviyesinde büyüdüğünü göstermektedir   üzere ülke ekonomisine,
         ki bu ortalama büyüme hızının aynı şekilde devam   büyümesine ve gelir artışı-
         edebileceğini söyleyebiliriz. Türkiye’de 2022’nin ilk   na fayda sağlayacağını vur-
         7 ayı değerlendirildiğinde 2022 yılı sonunda toplam   gulayan Erdemir, sektörün
         yükte yaklaşık 560 milyon tona, konteynerde ise 13   taleplerini şöyle açıklıyor:
         milyon TEU’ya ulaşılacağı öngörülebilir.”        “Genel olarak hizmeti ve-
            “Mevcut limanların kapasiteleri artırılmalı”: TÜRK-  renin kim olduğuna bakıl-
         LİM olarak gelecek vizyonuna çok önem verdiklerini,   maksızın limancılık hizmeti temel niteliğiyle ‘kamusal’
         TÜRKLİM’in 2007’de ‘Türkiye Limancılık Sektörü Ra-  bir hizmettir. Limancılık faaliyetinden asıl faydayı sağ-
         poru: Vizyon 2023’ü, Haziran 2022’de ‘Türkiye Liman-  layan ülkenin temel ekonomik ve sosyal dinamikleridir.
         cılık Sektörü 2022 Raporu: Vizyon 2050’ raporunu ya-  Bu nedenle limanların sorunlarının bugünden çözül-
         yımladıklarına değinen Erdemir, 2050’de Türkiye’deki   mesi kamunun öncelikli hedefi ve stratejisi olmalıdır.
         konteyner talebinin 41 milyon TEU’yu, toplam tonajın   Ülkemizin hızlı büyüyen dış ticareti limanlarımızda
         ise 1.3 milyar tonu geçeceğinin öngörüldüğünü ifa-  elleçlenen yük miktarlarını da olağanüstü şekilde ar-
         de ediyor: “Sonuçlar önümüzdeki yıllarda birçok yük   tırmaktadır. Bu yük artışına karşın limanlarımızın za-
         türünde sadece ekipman yatırımıyla kapasite artışı-  manında yatırımlarla büyüyememesi gelecekte ciddi
         nın sağlanamayacağını göstermektedir. Türkiye’nin   darboğazlar yaratabilecektir. Bugün birçok gelişmiş
         2050’ye kadar mevcut liman kapasitesini 2-2.5 kat   ülke limanlarında yaşanan darboğazlar beraberinde
         arttırabilmesi için hem mevcut limanlarımızın ka-  milyarlarca dolarlık kayıplara neden olacağı gibi ül-
         pasite artışlarına ve hem de ülke olarak yeni mega   kemizin gelişmesine ve büyümesinin de önüne engel
         limanlara ihtiyacımız vardır.”                   olacaktır. Bunun örnekleri yakın zamanda Amerika’da
            Limanların talepleri: Limancılık sektöründe son   Avrupa’da yaşanmıştır. Bu nedenle limanlarımızın geli-
         yıllarda yapılan yatırımlarla sektörün büyük oranda   şimi evrensel sürdürülebilirlik standartları çerçevesin-
         çevresel dönüşümü ve hedefleri gerçekleştirebil-  de bir sürekliliğe sahip olmalıdır.”

         58 KobiEfor (\OÖO
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63