Page 54 - KobiEfor Eylül 2022
P. 54

/2-à67à. 9( 7$á,0$&,/,.



         ve havayolu gibi ulaştırma türleri arasında enteg-  “Tüm kardeş ülkelerin içinde olduğu
         rasyonun sağlanması 2022 ve sonrasının gündem
         maddeleri arasında yer alacaktır. Gittikçe büyüyen   coğrafyayı lojistik açıdan bir merkez haline
         ve Pandemi’yle önemli sektörler arasına  yerleşen   getirmeyi amaçlıyoruz”
         ulaştırma ve lojistik faaliyetler, alt yapı ve teknolojik
         dönüşümlerle ülke ekonomisindeki payını artırdı,
         artırmaya da devam edecektir. Geçtiğimiz yıl özel-
         likle e-ticaret, otomasyon ve dijitalleşme konuları
         ön plana çıktı. Limanların otonom hale getirilme-
         si, gümrük süreçlerinin iyileştirilmesi ve altyapının
         modernizasyonu, demiryolu taşımacılığının payının
         artırılması, hizmet sözleşmeleri ve gümrük beyan-
         larının dijital ortamlardan yapılması gibi hususlarda
         ilerleme kaydedilmesi sektörün krizlere dayanıklılı-
         ğının artırılması açısından üzerinde en çok durulan
         konular arasında yer aldı.”                         Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, Kırgız mevki-
            Taşımacılıkta yükselen ivme: TÜİK tarafından ya-  daşı Ceenbek Kulubayev ile Ankara’da gerçekleştir-
         yınlanan Uluslararası Hizmet Ticareti İstatistikleri’nde   dikleri ikili görüşmenin ardından düzenlenen ortak
         taşımacılık faaliyetlerinin hem ithalatta hem de ihra-  basın toplantısında, ikili ticaret hacmimizin ciddi şe-
                                catta büyük  pay  aldığına   kilde (yüzde 64) arttığını belirterek, bu yılın sonunda
                                değinen Ulusoy, 2020’de    1 milyar dolarlık hedefe ulaşacağımızı kaydetti. Ula-
                                hizmet ihracatının yakla-  şım ve nakliye alanında atılacak somut adımlara işa-
                                şık 25.5 milyar ABD dola-  ret eden Çavuşoğlu, “Türk Devletleri Teşkilatı olarak
                                rı iken hizmet ithalatının   özellikle nakliye ve ulaşım konusunda sorunları çöz-
                                ise 23 milyar ABD doları   mek ve engelleri kaldırmak için yoğun şekilde çalı-
                                olduğunu aktarıyor: “T.C.   şıyoruz. Kırgızistan’dan Türkiye’ye kadar tüm kardeş
         Ticaret Bakanlığı verilerinde 2021’in Ocak-Ekim ay-  ülkelerin içinde olduğu coğrafyayı lojistik açıdan bir
         ları arasında Türkiye’nin toplam hizmet geliri 46.226   merkez haline getirmeyi amaçlıyoruz” dedi.
         milyon ABD doları olarak açıklandı. Aynı dönemde
         taşımacılık 19.265 milyon ABD doları iken 2020’nin   rindeki muhtemel etkileri de değerlendirilmelidir.
         Ocak-Ekim ayları arasında 13.162 milyon ABD dola-  Düşük emisyonlu üretim yapan ülkeler AB ile tica-
         rı olarak belirtilmiştir.”                       rette avantajlı konuma sahip olacak, Türkiye’nin ih-
            “Tüm taşıma modlarının dahil olduğu tüm lojistik   racatının yarısının AB ülkelerine yapıldığı göz önüne
         süreçler dijitalleştirilmeli”: Ulusoy, tüm modlarda   alındığında yol haritamızı bu doğrultuda hazırlama-
         kamu idaresi ve özel sektörün lojistik süreçlere ilişkin   mız gerektiği çok açıktır. Yasal mevzuatın tam anla-
         evrak ve bilgi alışverişinin dijitalleştirilmesi projesinin   mıyla oluşması ve sektörün bu süreçlere uyumuyla
         sektörün her alanına hız, verimlilik, güvenlik ve mali-  AB’nin koyduğu 2030 hedefine sektörümüz daha
         yet avantajı getirebileceğini, ülkemizi küresel tedarik   hızlı uyum sağlayarak altyapılarındaki dönüşümü
         zincirinde önemli noktalara taşıyabileceğini ve diji-  hızla yaratabilecektir.”
         talleşme yönünde atılan adımları değerli buldukla-  Ayşem Ulusoy, havacılık ve denizcilik sektöründe
         rını ancak uygulamada yeknesaklığın oluşması adı-  uçakların, gemilerin ve bunların operasyonlarının ve-
         na tüm taşıma modlarının dahil olduğu süreçlerin   rimliliğini iyileştirmek ve
         tümünün elektronik ortama uyumluluğunun gerek-   sürdürülebilir bir şekilde
         tiğine işaret ediyor.                            üretilen yenilenebilir ve
            Ulusoy, Avrupa Birliği’nin koyduğu hedeflere ula-  düşük karbonlu yakıtların
         şılması açısından Türkiye’nin önünde uzun bir yol   kullanımını artırmak için
         bulunduğuna, özel sektörün de dijital dönüşüme ya-  her iki sektörün de bu ko-
         pılacak yatırımlarla sürdürülebilir taşımacılık mo-  nudaki çalışmalarının öl-
         dellerine ve yakıt türlerine yönelmesinin önemine   çeklerini büyütmesi gerektiğini de  paylaşıyor:“Zira
         değiniyor: “AB sınırlarında alınan tedbirler doğrul-  2024 itibariyle Avrupa içi rotaların tamamı ve Avru-
         tusunda kullanımı kısıtlanan veya yasaklanan ürün-  pa dışı rotaların yüzde 50’si ETS’ye tabi tutulacak.
         lerden kaçınılması, tedarik edilen ürünlerde düşük   2027’den itibaren, AB dışındaki ülkelerin gemileri
         karbon ayak izi taşımalarına önem verilmesi gerek-  de ETS kapsamına alınacak. Ayrıca Komisyon, tica-
         mektedir. Çevreci üretim yapan Avrupalı firmalarla   ri karayolu taşımacılığı için ETS-2 olarak adlandırılan
         rekabetçiliği korumak amacıyla uygulamaya konu-  yeni bir sistem kurulmasına karar verdi ve 2024’ten iti-
         lacak karbon sınır vergisinin Türkiye sanayisi üze-  baren belirlenen yeni ETS’nin, karayolu taşımacılığı için

         54 KobiEfor (\OÖO
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59