Page 54 - KobiEfor Eylül 2022
P. 54
/2-à67à. 9( 7$á,0$&,/,.
ve havayolu gibi ulaştırma türleri arasında enteg- “Tüm kardeş ülkelerin içinde olduğu
rasyonun sağlanması 2022 ve sonrasının gündem
maddeleri arasında yer alacaktır. Gittikçe büyüyen coğrafyayı lojistik açıdan bir merkez haline
ve Pandemi’yle önemli sektörler arasına yerleşen getirmeyi amaçlıyoruz”
ulaştırma ve lojistik faaliyetler, alt yapı ve teknolojik
dönüşümlerle ülke ekonomisindeki payını artırdı,
artırmaya da devam edecektir. Geçtiğimiz yıl özel-
likle e-ticaret, otomasyon ve dijitalleşme konuları
ön plana çıktı. Limanların otonom hale getirilme-
si, gümrük süreçlerinin iyileştirilmesi ve altyapının
modernizasyonu, demiryolu taşımacılığının payının
artırılması, hizmet sözleşmeleri ve gümrük beyan-
larının dijital ortamlardan yapılması gibi hususlarda
ilerleme kaydedilmesi sektörün krizlere dayanıklılı-
ğının artırılması açısından üzerinde en çok durulan
konular arasında yer aldı.” Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, Kırgız mevki-
Taşımacılıkta yükselen ivme: TÜİK tarafından ya- daşı Ceenbek Kulubayev ile Ankara’da gerçekleştir-
yınlanan Uluslararası Hizmet Ticareti İstatistikleri’nde dikleri ikili görüşmenin ardından düzenlenen ortak
taşımacılık faaliyetlerinin hem ithalatta hem de ihra- basın toplantısında, ikili ticaret hacmimizin ciddi şe-
catta büyük pay aldığına kilde (yüzde 64) arttığını belirterek, bu yılın sonunda
değinen Ulusoy, 2020’de 1 milyar dolarlık hedefe ulaşacağımızı kaydetti. Ula-
hizmet ihracatının yakla- şım ve nakliye alanında atılacak somut adımlara işa-
şık 25.5 milyar ABD dola- ret eden Çavuşoğlu, “Türk Devletleri Teşkilatı olarak
rı iken hizmet ithalatının özellikle nakliye ve ulaşım konusunda sorunları çöz-
ise 23 milyar ABD doları mek ve engelleri kaldırmak için yoğun şekilde çalı-
olduğunu aktarıyor: “T.C. şıyoruz. Kırgızistan’dan Türkiye’ye kadar tüm kardeş
Ticaret Bakanlığı verilerinde 2021’in Ocak-Ekim ay- ülkelerin içinde olduğu coğrafyayı lojistik açıdan bir
ları arasında Türkiye’nin toplam hizmet geliri 46.226 merkez haline getirmeyi amaçlıyoruz” dedi.
milyon ABD doları olarak açıklandı. Aynı dönemde
taşımacılık 19.265 milyon ABD doları iken 2020’nin rindeki muhtemel etkileri de değerlendirilmelidir.
Ocak-Ekim ayları arasında 13.162 milyon ABD dola- Düşük emisyonlu üretim yapan ülkeler AB ile tica-
rı olarak belirtilmiştir.” rette avantajlı konuma sahip olacak, Türkiye’nin ih-
“Tüm taşıma modlarının dahil olduğu tüm lojistik racatının yarısının AB ülkelerine yapıldığı göz önüne
süreçler dijitalleştirilmeli”: Ulusoy, tüm modlarda alındığında yol haritamızı bu doğrultuda hazırlama-
kamu idaresi ve özel sektörün lojistik süreçlere ilişkin mız gerektiği çok açıktır. Yasal mevzuatın tam anla-
evrak ve bilgi alışverişinin dijitalleştirilmesi projesinin mıyla oluşması ve sektörün bu süreçlere uyumuyla
sektörün her alanına hız, verimlilik, güvenlik ve mali- AB’nin koyduğu 2030 hedefine sektörümüz daha
yet avantajı getirebileceğini, ülkemizi küresel tedarik hızlı uyum sağlayarak altyapılarındaki dönüşümü
zincirinde önemli noktalara taşıyabileceğini ve diji- hızla yaratabilecektir.”
talleşme yönünde atılan adımları değerli buldukla- Ayşem Ulusoy, havacılık ve denizcilik sektöründe
rını ancak uygulamada yeknesaklığın oluşması adı- uçakların, gemilerin ve bunların operasyonlarının ve-
na tüm taşıma modlarının dahil olduğu süreçlerin rimliliğini iyileştirmek ve
tümünün elektronik ortama uyumluluğunun gerek- sürdürülebilir bir şekilde
tiğine işaret ediyor. üretilen yenilenebilir ve
Ulusoy, Avrupa Birliği’nin koyduğu hedeflere ula- düşük karbonlu yakıtların
şılması açısından Türkiye’nin önünde uzun bir yol kullanımını artırmak için
bulunduğuna, özel sektörün de dijital dönüşüme ya- her iki sektörün de bu ko-
pılacak yatırımlarla sürdürülebilir taşımacılık mo- nudaki çalışmalarının öl-
dellerine ve yakıt türlerine yönelmesinin önemine çeklerini büyütmesi gerektiğini de paylaşıyor:“Zira
değiniyor: “AB sınırlarında alınan tedbirler doğrul- 2024 itibariyle Avrupa içi rotaların tamamı ve Avru-
tusunda kullanımı kısıtlanan veya yasaklanan ürün- pa dışı rotaların yüzde 50’si ETS’ye tabi tutulacak.
lerden kaçınılması, tedarik edilen ürünlerde düşük 2027’den itibaren, AB dışındaki ülkelerin gemileri
karbon ayak izi taşımalarına önem verilmesi gerek- de ETS kapsamına alınacak. Ayrıca Komisyon, tica-
mektedir. Çevreci üretim yapan Avrupalı firmalarla ri karayolu taşımacılığı için ETS-2 olarak adlandırılan
rekabetçiliği korumak amacıyla uygulamaya konu- yeni bir sistem kurulmasına karar verdi ve 2024’ten iti-
lacak karbon sınır vergisinin Türkiye sanayisi üze- baren belirlenen yeni ETS’nin, karayolu taşımacılığı için
54 KobiEfor (\OÖO