Page 136 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 136
CRM & ERP İş Yönetimi Bakış Açısından
ERP mi CRM mi?
İLİŞKİSİ ERP üreticilerini, proje yöneticilerini ve bu ekosistemde yer alan
herkesi kızdırabilecek ve onların olası analitik yaklaşımını baz
alarak “olmaz öyle şey” dedirtecek bir giriş yapalım.
Soru 1: Sizce bir işletme ERP olmadan bir işletme olabilir mi?
Cevaplar ….
Soru 2: Sizce bir işletme, müşterisi olmadan ve onunla ilişki
kurmadan bir işletme olur mu? Cevaplar ….
‘İş’ bakış açısından olaya yaklaştığınızda işletmelerin kuruluş
Müşteri İlişkileri Yönetiminin (CRM), Kurumsal Kaynak Plan- ve sürdürülebilirlik noktasında Müşteriye Kurumsal Kaynak
Planlama çözümlerinden çok daha hayati ve öncelikli ihtiyacı
lama (ERP) ile olan ilişkisini, başta ‘iş’, sonrasında ‘yazılım’ olduğunu görürsünüz.
açılarından ele alacağımız karalama çalışmamızdır. Bu içerikte Müşterinin olmadığı, olamadığı bir ortamda planlanması ge-
her iki kavramın karşılaştırılmasından ve karıştırılmasından reken bir kurumsal kaynağa da ihtiyaç olmadığında hepimiz
hem fikirizdir.
ziyade bütünlüğünü, birbirleri ile kesişim alanlarını ve kendi ERP’nin gelişimsel tarihçesindeki Mrp1, Mrp2 ve ERP dön-
rollerini bir bütünün ayrık ama ilişkili iki parçası olarak nasıl güsündeki Malzeme ve Kaynak Gereksinim planlamaları-
nın ‘Sipariş’ esaslı çalıştığını ve büyük ihtimalle siparişin
yerine getirebileceklerini kaleme alacağız. sahibinin de bir ‘Müşteri’ olduğunu biliriz. Dolayısıyla,
eğer müşterimiz yoksa siparişin de olmayacağını ve hikâ-
İlişkiyi en temel hali ile tanımladığımızda, “iki ya da daha çok yenin başladığı yerde bittiğini görürüz. Burada da sadece
sipariş esaslı üretim yapısını düşünmeyelim; stoğa üretim
şey arasındaki karşılıklı ilgi, bağ” ifadesi karşımıza çıkar. Peki yapısından da üretilenin her durumda müşteri tarafından
bu iki kavram birbirine nasıl bir ‘bağ’ kuruyor? Gelin önce bu ve/veya onun aracılığı ile tüketildiği gibi bir gerçeğimiz
var.
‘bağ’a yazılımdan, olayın mekaniğinden ayrılarak, iş perspek- Burada size vermek istediğimiz en temel mesaj, birini
tifinden bakalım; zira bu bağın felsefesini anladıktan sonra diğerine rağmen, birini diğerinden daha iyi ve elzem
olarak değerlendirip yermek ya da övmek değil; çünkü
mekanikleştirmek daha kolay olacak. kıyaslamak, kesiştirmek, ayırmak dahi sizi tehlikeli
sulara götürebilir.
En temel mesaj, kavram ve tanımların netleşmesini
sağlamak ve olaya büyük resimden, bütünsel çerçeve-
den bakmaya başlamak.
Erdem Özşen
CRM Facilitator
136 ERP SATIN ALMA REHBERİ