Page 133 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 133

Konsept




              • Bilginin şeffaflığı (Information transparency):  da önem kazanır.
              Bilgi sistemlerinin sayısal sistem modellerini sensör   Tekrar pandemi dönemine dönersek konuyu daha
              verileriyle zenginleştirerek fiziksel dünyanın sanal bir   rahat kavrayabiliriz. Sistemsel olarak hazır olmayan

              kopyasını oluşturma becerisidir. Bu ham sensör veri-  şirketler, gerekli durumda insanlar veya makineler
              lerinin anlamlandırılmasını da içerir.
                                                               tarafından merkezî oluşturulan verilerin ihtiyacı olan
              • Teknik yardım (Technical assistance): Birinci-  çalışanlara uygun formlarda ve zamanında ulaştırı-
              si bilgi toplanması ve görselleştirilmesi yoluyla tüm  lamamasından dolayı bir dizi sıkıntı yaşadılar. Kimi
              sistemlerin, insanların hızlı ve doğru karar almasına  vizyon olarak hazır olduğu için hızlı bir şekilde uyum
              yardım etmesini içerir. İkincisi ise tehlikeli veya yoru-  sağladı ve işleyişine devam etti, kimi ciddi boyutta
              cu iş yapan insanların, eldeki veri ile işlerinin kolay-  para kaybetti, kimi de eksikliğin ne olduğunu henüz
              laştırılmasını, daha güvenli hale getirilmesini içerir.  anlayamadı.
              • Merkezi olmayan kararlar (Decentralized deci-  2010’lu  yılların  başında  bu  dönüşüme  yakalanan
              sions): Sadece istisnalar, müdahaleler veya çelişen  çoğu fi rma tüm ihtiyacını ERP sistemleri üzerinde

              hedefler söz konusu olduğunda kararların daha üst  çözmeye çalıştı. ERP kavramının ilk çıkışı aslında bu-
                   seviyeye bırakılması, rutin işlemlerin tamamın-  günkü anlamından çok farklı oldu. Merkezî bir veri
                      da sistemin kendi kendine karar vermesini  tabanına çok değişik noktalardan veri yazma ve oku-
 ERP & BPM              içerir. Yapay Zekâ (AI) kavramı bu nokta-  ma ihtiyacı ile ilk ERP sistemlerinin atası şekillendi.


                                             Bu, yapılan işlemlere büyük oranda görünürlük sağladı ve departmanla-
                                             rın birbiri ile ilişkilerinde çığır açtı.
 nsan hayatında değişik dönemler vardır ya, bir şeylere derin-  Atasözünde olduğu gibi, “Elinizde sadece çekiç var ise gözünüze her şey

 lemesine merak sararsınız. İşte öyle bir dönemde dünya dö-  çivi görünür.” ERP sistemleri de aynı akıbete uğradı. Bir ERP sisteminin

                                             tam amacı çok net anlaşılamadığı için firmalar tüm ihtiyaçlarını bu plat-
 İnüm noktalarına, devrimlerine merak sarmıştım. Gençliğin   formlar üzerinde gidermeye çalıştı. Zaman içinde CRM işlevlerini içeren
 verdiği heyecan ile önüme ne geldiyse okumaya çalıştım. Bir   ama CRM olmayan, İK işlevlerini içeren ve İK olmayan, SRM (Suppli-
                                             er Relationship Management) işlevlerini içeren ve SRM olmayan, en so-
 müddet sonra gördüm ki okuduklarımın tamamını bulunduğum   Gürcan Yücel  nunda da MES (Manufacturing Execution System) işlevlerini içeren ama
                           CTO
                                             onun kadar fonksiyonel olmayan birçok uyarlama doğdu. Bunun üzerine
 zaman ile yorumlamaya çalışıyorum. Bunu fark ettikten sonra   PaperWork  “kurumun iş yapış şekli”ni değil de kendi iş yapış şeklini sistemlere uy-
 tekrar tekrar okuduğumda, ihtiyaçları, yaşananları, sonuçlarını   gulamayı doğru bulan çalışanlar, ara yöneticiler sayesinde onlarca rapor,
                                             kullanılmayan ekranlar, ekranlarda garip tuşlar ortaya çıkmaya başladı.
 daha rahat anladığımı fark ettim.           Ek yazılmış kodlardan oluşan devasa bir mimari ortaya çıktı. Bu mimari
                                               de zaman içerisinde kullanılan ürünün yeni versiyonlarına geçemeyen,
                                                 güncel teknolojileri içermeyen, mobil kullanımı olmayan veya sınırlı
 Aslında “Dijital Dönüşüm” de bu şekilde hayatımıza girdi.   olan sistemler haline geldi. Tabii ki “Bu ERP bana yetmiyor” yoru-
 Çoğu insan akademik makaleleri okumaktan öteye geçemedi.   munu da unutmamak lazım. Bu apayrı bir yazı konusu.
 Bazıları dijital dönüşümü 1’inci, 2’nci, 3’üncü endüstri devri-  Bu esnada teknolojiler değişti, ihtiyaçlar arttı, mevcutlar şekil de-
 mini, Endüstri 4.0’ı anlatarak açıklamaya çalıştı. Hep kafalar-  ğiştirmeye başladı. ERP projelerinde yer alan çalışanlar iş veya
                                                      pozisyon değiştirdi. Kurumsal hafıza darbe gördü. Nerede ne
 da sorular kaldı ve hep örneklere dökülmeden anlaşılamadı.   çalışıyor, neden çalışıyor unutuldu. Sistemler için hep konu-
 Bu nedenle de bilginin genele yayılması uzun sürdü.   şulan Sürdürülebilirlik ve Çeviklik kavramları zarar gördü.

 Aslında “Dijital Dönüşüm” en rahat pandemi ile anlaşıldı. Dijital dönü-  Çoğu firma bunu “Yeni ERP” uyarlamaları ile çözme kararı
 şüm iş yapış şeklini değiştirmek demek.  Bunu yaparken de 4 temel pren-  aldı. Tüm bu problemler ile beraber zaman içerisinde Yalın
 sibi daha iyi, daha uygun hayata geçirmek demek.        ERP (Lean ERP) kavramı gelişmeye başladı.
 • Birlikte çalışabilirlik (Interoperability): Tüm insan ve makinelerin   Aslında ERP kadar eski olan BPM kavramı da bu noktada
 birbiri ile ilişkili ve bağlı olmasını ifade eder. Tabii ki bu bilim kurgu   devreye girdi. BPM mimarisinin ilk yaygınlaştığı yer 1980’le-

 filmlerinde gördüğümüz gibi insanların sağından solundan sarkan kablo-  rin başında Amerika’da “Machine Flow” adı verilen ve ima-

 ları ifade etmiyor. Bu basit anlamda insanların, makinelerin, sensörlerin   lat tesislerindeki makineleri yönetmeyi hedefleyen yapı ile
 birbiri ile iletişime geçmesini ifade ediyor. IoT (Internet of Things) ve   gerçekleşti. İlk amaç da aslında pek değişmedi: sahadaki
 IoP (Internet of People) kavramları bu yaklaşımı desteklemek amacıyla   makineleri izlemek, hangisinde hangi işin beklediğini gör-
 zaman içerisinde geliştirilmiştir.                       mek, ölçümleyerek daha fazlasını yapabilmek. Daha sonra
                                                          bu ürünler de evrildi ve “Human Centric” denilen ürünler
                                                          ortaya çıktı. Sadece makineleri yöneten sistemler insanlarla
                                                          da iletişime geçmeye başladı.

                                                                                                     ERP SATIN ALMA REHBERİ  133
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138