Page 139 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 139

CRM için ERP  Her iki kavramı iş bakış açısından toparlayıcı bir yorum ile bütünlersek;



          Müşteri ve müşteri ilişkileri olmadan işletmenin varlığından söz edemeyiz ve fakat iş-
          letmenin varlığını sürdürmesini ve müşterileri ile ilişkisini, deneyimini iyileştirmesi
 ERP ekosistemini şaşırtmaya ve ezber yaklaşımlardan uzaklaştırma çabamıza devam edelim.  için kurumsal kaynak planlama yaklaşımına sahip olmasını da olayın ayrılmaz parçası


 Bir firma daha müşteri odaklı olmak adına bir nevi CRM projesi kapsamında çok büyük bir   olarak görmek durumundayız.
 ERP projesi başlatsa ve/veya mevcut ERP’sini müşterilerine çok daha iyi hizmet verebilmek

 için verimli kullansa, sizce ERP projesi mi yapmış olur? Yoksa CRM projesi mi? CRM projesi   Burada her iki kavrama da yazılımsal, teknolojik değil kavramsal ve iş perspektifinden
 sadece CRM yazılımı almak, sadakat, kampanya programları tasarlamak mıdır?  baktığımızı anımsatarak sizleri herkesin hevesli olduğu ve çoğu zaman işe öncelikli
          başladığı yazılım boyutuna alıyoruz.
 En  azından  benim  son  cümleme  cevabım  kendi  adıma  gili tüm fonksiyonlarda yaşayacağı aksama, sorunlar satış-
 ‘Hayır’,  bir  üst  paragraftaki  soruma  cevabım  da  ‘Evet’  tan başlamak üzere öncelikle iç müşterilerini sonrasında
 şeklindedir.  müşterilerini ciddi sıkıntıya, dar boğaza sokacaktır.
 Konuyu farklı bir açıdan da ele alalım. Bir ERP projesinde  Bu örnekte kurum kaynaklarını planlayabildiği oranda
 CRM modülünün de kapsama dahil edilmesi, o firmanın  güçlü, rekabetçi ve müşteri odaklı olabilecektir.

 müşteri odaklı olması ve CRM projesi yapması anlamı-
 na gelir mi? Niyet anlamında ‘evet’ olabilir, ama fiiliyat ve   Müşterilerine doğru terminler verebilecek, maliyetleri-  Teknolojik Altyapı Açısından


 gerçeğe dönene kadar sadece CRM modülünün alınıyor   ni sağlıklı hesaplayıp doğru fiyatlandırma yapabilecek,   Bu kısımda ERP ve CRM ilişkisini şimdi daha ‘mekanik’ bir
 olması ve hatta uyarlanması bu firmanın müşteri odaklı   tüm tedarik zinciri yönetimini sağlıklı bir çerçevede   zemine taşıyalım. İşin içinde mekanik olunca ‘girdi-çıktı’, ‘se-

 olduğu anlamına gelmez, projeyi de başlı başına bir CRM   yönetebilecektir.  bep-sonuç’ ilişkisi görece kolaylaşıyor.
 projesi yapmaz.  Yeni iki soru: Bir müşteri olarak kurumsal kaynak planla-
 Giriş  kısmında  verdiğimiz  sipariş-planlama  ilişkisini   masını yapabilen bir tedarikçi ile mi çalışırsınız?   Ne demek istediğimi daha net ifade edeyim.
 Müşteri İlişkileri Yönetimi ile ilişkilendirdiğimizde ERP’nin   Kara düzene yakın ve çoğu dediğinize ‘evet’ deyip hemen   Her iki yazılımsal çözümün çok net tanımlanmış ve birbirleri-
 CRM yaklaşımı için ne kadar olmazsa olmaz olduğunu gö-  hiçbir vaadini yerine getiremeyen kurumsal kaynak plan-  nin ayaklarına hiç basmadan yeri geldiğinde tamamen ayrık,
 receğiz. Güncel iş hayatının olmazsa olmaz kavramların-  layamayan bir tedarikçi ile mi?  yeri geldiğinde dikiş izi olmayacak bir doğal entegrasyon ile
 dan biri sağlıklı hıza dayalı ‘Çeviklik’, bir diğeri ise tüm   kol kola, bütünlük içinde çalışmalarından bahsediyoruz.
 belirsizliklere ve muğlaklığa rağmen ‘Netlik’.  Cevabı malum bu sorular aslında iyi bir ERP kurulumu-
 nun firmanın müşterileri ile ilişkilerini iyileştirmek açı-  Burada esas mesele her ikisine de olması gerektiği gibi dav-

 ERP altyapısı olmayan ve/veya sağlıklı çalışmayan bir iş-  sından ne kadar kaçınılmaz, olmazsa olmaz olduğunu   ranmak ve her ikisinden de olması gerekenleri beklemek; aksi
 letmenin başta stok yönetimi olmak üzere planlama ve il-  gösterecektir.  durumda roller karıştığında olayın kimyası bozulabiliyor.
           Somut  örnekler  ile  devam  edelim.  CRM  yazılımlarının  asli
           fonksiyonlarından olan Satış, Pazarlama ve Servis süreçlerinin
           yönetimini  ERP  yazılımlarından  beklemek,  Stok,  Planlama,
           Üretim, Maliyetlendirme, Lojistik Yönetimi gibi çok temel
           ERP yazılım görevlerini CRM yazılımından beklemek, çalının
           size gül vermesi ile eşdeğer. Üzgünüz ama doğasına aykırı.

           Görülen örneklerin daha çoğu ERP altyapılarının
           CRM’leştirilmesi yönünde oluyor ve çoğu zaman kısa ve/veya
           kullanışsız kalıyor. Aslında böyle bakılacak olursa, zengin ve

           kullanışlı CRM modül/yazılımları olmayan ERP firmalarını da

           gerçekten ERP firması olarak, ürünü olarak görmeli miyiz, bu
           ayrı bir tartışma konusu.
           Zira konu yazılıma döndüğünde, CRM yazılımının ERP ya-
           zılımının bir alt kümesi, modülü olduğu bir ortamda, çoğu
           zaman firmalarda ERP yazılımının A çözümü, CRM yazılım

           çözümünün ise B çözümü olduğunu görürsünüz. Ben burada
           ERP üreticilerinin dünyadaki dönüşümü, şu an için kolay an-
           laşılır olması için Dijital Dönüşümü yeterince idrak edememiş
           olmaları kaygısındayım. Üretim, matematik odaklı bakış açı-
           sının sektördeki hakimiyetinin sürdüğünü düşünenlerdenim.
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144