Page 138 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 138
CRM için ERP Her iki kavramı iş bakış açısından toparlayıcı bir yorum ile bütünlersek;
Müşteri ve müşteri ilişkileri olmadan işletmenin varlığından söz edemeyiz ve fakat iş-
letmenin varlığını sürdürmesini ve müşterileri ile ilişkisini, deneyimini iyileştirmesi
ERP ekosistemini şaşırtmaya ve ezber yaklaşımlardan uzaklaştırma çabamıza devam edelim. için kurumsal kaynak planlama yaklaşımına sahip olmasını da olayın ayrılmaz parçası
Bir firma daha müşteri odaklı olmak adına bir nevi CRM projesi kapsamında çok büyük bir olarak görmek durumundayız.
ERP projesi başlatsa ve/veya mevcut ERP’sini müşterilerine çok daha iyi hizmet verebilmek
için verimli kullansa, sizce ERP projesi mi yapmış olur? Yoksa CRM projesi mi? CRM projesi Burada her iki kavrama da yazılımsal, teknolojik değil kavramsal ve iş perspektifinden
sadece CRM yazılımı almak, sadakat, kampanya programları tasarlamak mıdır? baktığımızı anımsatarak sizleri herkesin hevesli olduğu ve çoğu zaman işe öncelikli
başladığı yazılım boyutuna alıyoruz.
En azından benim son cümleme cevabım kendi adıma gili tüm fonksiyonlarda yaşayacağı aksama, sorunlar satış-
‘Hayır’, bir üst paragraftaki soruma cevabım da ‘Evet’ tan başlamak üzere öncelikle iç müşterilerini sonrasında
şeklindedir. müşterilerini ciddi sıkıntıya, dar boğaza sokacaktır.
Konuyu farklı bir açıdan da ele alalım. Bir ERP projesinde Bu örnekte kurum kaynaklarını planlayabildiği oranda
CRM modülünün de kapsama dahil edilmesi, o firmanın güçlü, rekabetçi ve müşteri odaklı olabilecektir.
müşteri odaklı olması ve CRM projesi yapması anlamı-
na gelir mi? Niyet anlamında ‘evet’ olabilir, ama fiiliyat ve Müşterilerine doğru terminler verebilecek, maliyetleri- Teknolojik Altyapı Açısından
gerçeğe dönene kadar sadece CRM modülünün alınıyor ni sağlıklı hesaplayıp doğru fiyatlandırma yapabilecek, Bu kısımda ERP ve CRM ilişkisini şimdi daha ‘mekanik’ bir
olması ve hatta uyarlanması bu firmanın müşteri odaklı tüm tedarik zinciri yönetimini sağlıklı bir çerçevede zemine taşıyalım. İşin içinde mekanik olunca ‘girdi-çıktı’, ‘se-
olduğu anlamına gelmez, projeyi de başlı başına bir CRM yönetebilecektir. bep-sonuç’ ilişkisi görece kolaylaşıyor.
projesi yapmaz. Yeni iki soru: Bir müşteri olarak kurumsal kaynak planla-
Giriş kısmında verdiğimiz sipariş-planlama ilişkisini masını yapabilen bir tedarikçi ile mi çalışırsınız? Ne demek istediğimi daha net ifade edeyim.
Müşteri İlişkileri Yönetimi ile ilişkilendirdiğimizde ERP’nin Kara düzene yakın ve çoğu dediğinize ‘evet’ deyip hemen Her iki yazılımsal çözümün çok net tanımlanmış ve birbirleri-
CRM yaklaşımı için ne kadar olmazsa olmaz olduğunu gö- hiçbir vaadini yerine getiremeyen kurumsal kaynak plan- nin ayaklarına hiç basmadan yeri geldiğinde tamamen ayrık,
receğiz. Güncel iş hayatının olmazsa olmaz kavramların- layamayan bir tedarikçi ile mi? yeri geldiğinde dikiş izi olmayacak bir doğal entegrasyon ile
dan biri sağlıklı hıza dayalı ‘Çeviklik’, bir diğeri ise tüm kol kola, bütünlük içinde çalışmalarından bahsediyoruz.
belirsizliklere ve muğlaklığa rağmen ‘Netlik’. Cevabı malum bu sorular aslında iyi bir ERP kurulumu-
nun firmanın müşterileri ile ilişkilerini iyileştirmek açı- Burada esas mesele her ikisine de olması gerektiği gibi dav-
ERP altyapısı olmayan ve/veya sağlıklı çalışmayan bir iş- sından ne kadar kaçınılmaz, olmazsa olmaz olduğunu ranmak ve her ikisinden de olması gerekenleri beklemek; aksi
letmenin başta stok yönetimi olmak üzere planlama ve il- gösterecektir. durumda roller karıştığında olayın kimyası bozulabiliyor.
Somut örnekler ile devam edelim. CRM yazılımlarının asli
fonksiyonlarından olan Satış, Pazarlama ve Servis süreçlerinin
yönetimini ERP yazılımlarından beklemek, Stok, Planlama,
Üretim, Maliyetlendirme, Lojistik Yönetimi gibi çok temel
ERP yazılım görevlerini CRM yazılımından beklemek, çalının
size gül vermesi ile eşdeğer. Üzgünüz ama doğasına aykırı.
Görülen örneklerin daha çoğu ERP altyapılarının
CRM’leştirilmesi yönünde oluyor ve çoğu zaman kısa ve/veya
kullanışsız kalıyor. Aslında böyle bakılacak olursa, zengin ve
kullanışlı CRM modül/yazılımları olmayan ERP firmalarını da
gerçekten ERP firması olarak, ürünü olarak görmeli miyiz, bu
ayrı bir tartışma konusu.
Zira konu yazılıma döndüğünde, CRM yazılımının ERP ya-
zılımının bir alt kümesi, modülü olduğu bir ortamda, çoğu
zaman firmalarda ERP yazılımının A çözümü, CRM yazılım
çözümünün ise B çözümü olduğunu görürsünüz. Ben burada
ERP üreticilerinin dünyadaki dönüşümü, şu an için kolay an-
laşılır olması için Dijital Dönüşümü yeterince idrak edememiş
olmaları kaygısındayım. Üretim, matematik odaklı bakış açı-
sının sektördeki hakimiyetinin sürdüğünü düşünenlerdenim.