Page 7 - Dijital KobiEfor Aralık 2023
P. 7

olmalıyız. İş alanımızda                                                    teknolojileri, bulut
         sağlanan istihdamın                                                         tabanlı platform-
         %36’sı iç kaynak ve                                                         lar,  gerçek zamanlı
         %64’ü ise dış kaynak-                                                       veri  analitiği ve ge-
         ta. 140 binin üzerinde                                                      nerative  AI yer alıyor.
         müşteri temsilcisi bu-                                                      Haktan Saran, şu an
         lunuyor ve uzaktan ça-                                                      akıllı sanal asistanlara
         lışma hayatımızın bir                                                       yönelik trendin yapay
         parçası haline  geldi.                                                      zeka  kullanımı kar-
         Araştırmaya katılan                                                         şısında  kısa sürede
         firmaların %58’i evden                                                       ikinci plana ineceğini
         çalışıyor,  %18’i hibrit                                                    öngördüklerinin al-
         bir modeli  benimse-                                                        tını çizdi: “Tüketi-
         miş durumda.  Müşte-                                                        ci etkileşimlerini  ve
         ri deneyiminde öncü                                                         tercihlerini daha iyi
         sektörler olan bankacılık, finansal  nışlarındaki evrimin itici gücü tekno- analiz ederek daha kişiselleştiril-
         sigorta, telekomünikasyon, kamu  loji: Araştırmaya katılanların %56’sına  miş deneyimler sunma yeteneği,
         hizmetleri ve e-ticaret alanlarında top- göre; mobil cihazların alışveriş ama- yapay zekanın büyük bir avantajı.
         lam istihdamın %50’si gerçekleşiyor.”  cıyla kullanımı artacak. Tüketicilerin  Buna ek olarak, büyük veri işleme
            Türkiye’den yurtdışına 11 binin  alışkanlık ve davranışlarındaki evrim,  kapasitesine sahip olmasıyla iş sü-
         üzerinde çalışanla yabancı dilde hiz- müşteri deneyiminde yeni dinamikler  reçlerini otomatikleştirme ve veri
         met veriliyor: Rapora göre, yeni hedef  yaratıyor. Bu değişimin arkasındaki  tabanlı kararlar alma konularında
         pazarlara erişimle, hizmet ihracatı ve  ana itici güç ise teknolojik gelişme- büyük bir güç sağlıyor.”
         ekonomiye katkı artmaya devam edi- ler. Tüketicilerin satın alma kanalları   Sektörün yüzde 70’i kadınlardan
         yor.  Sektörde faaliyet gösteren şirket- arasında dijital kanalların yoğunluğu  oluşuyor, işgücünün eğitim düzeyi
         lerin %83’ü dünyanın en büyük global  artarken markalarla etkileşimlerinde  artıyor: İşgücüne katkı sağlayan ve
         markaları adına 11 binin üzerinde  kişiselleştirilmiş ve proaktif çözüm- yaklaşık 170 bin kişiyi istihdam eden
         müşteri temsilcisiyle yabancı dillerde  ler tercih ediliyor. Yeni teknolojilerin  müşteri yönetimi deneyimi alanın-
         hizmet veriyor. Almanya, Hollanda,  sağladığı fırsatlar, sektörün iş yapış  daki çalışanların %70’i kadınlardan
         Birleşik Krallık, Avusturya ve Fransa  biçimleri ve yetkinliklerinin de dönü- oluşuyor. Ön lisans ve üzeri üniver-
         sektörün ihracat pazarları arasında  şümünü tetikliyor. Araştırmaya göre;  site mezunu çalışan oranı %53, yaş
         başı çekiyor. Türkiye çağrı merkezleri,  ses biyometriği, gelişmiş veri anali- ortalaması 27. Sektörde teknolo-
         yüksek olgunluk seviyesi ve teknoloji  tiği, yapay zeka, robotik otomasyon,  jiyi etkin kullanan insan kaynağının
         adaptasyonuyla hizmet ihracatı konu- bilgi güvenliği, yoğun görsel deneyim,  geliştirilmesine yönelik yatırımlar
         sunda büyük potansiyel taşıyor.   bulut çözümleri, kuantum bilişim ve  artıyor.
            Teknolojiyi iyi kullanan Türkiye,  deneyim ölçümüne yönelik teknolojik   PwC Yönetim Danışmanlığı Şirket
         Avrupa için hub olabilir: MDYD Yöne- çözümler günümüz ve geleceğin tek- Ortağı  Yiğit Arslan, sektördeki eği-
         tim Kurulu Başkan Yardımcısı Haktan  nolojileri arasında öne çıkıyor. Gelece- tim seviyesinin artmasının önemini
         Saran; müşteri deneyimi yönetiminin  ğin teknolojilerine yatırım yapanlar ve  vurguladı: “Gelişmekte  olan böl-
         gelişimi için etkin politika ve teşvik- iş yapış şekillerine doğru stratejilerle  gelerde ekonomik büyümeye çarpan
         lerin sunulmasının önemini vurgula- entegre edenler, müşteri deneyimi  etkisinde bulunan çağrı merkezle-
         yarak, Anadolu’ya açılımda sunulan  yönetiminde rekabet avantajı sağlıyor.  ri, aynı zamanda kayıtlı istihdam,
         teşviklerin örnek alınması, Türkiye’nin  Beklentileri karşılamak için öncelikli  kadınların ve gençlerin  işgücüne
         coğrafi konumunun sunduğu avan- üç alan; teknoloji, süreç ve eğitim.   katılımı gibi pek çok konuda ülke
         tajların değerlendirilmesinin önemini   Yatırım planlarında yapay zekâ ilk  ekonomisine katkı sunuyor.  Sektör,
         hatırlattı: “Rapor bize gösteriyor ki  5’te: İleri teknolojilere bugünden ya- bölgesel kalkınma ve genç kadın
         istihdam ve hizmet ihracatı, teşvikler  tırım yapan aktörler, müşteri deneyimi  istihdamına sağladığı katkıyla sür-
         konusunda sıkça vurgulanan ihtiyaç  yönetiminde büyük avantajlar elde  dürülebilirlik hedeflerini destekle-
         başlıklarından. Teşvikler yoluyla Tür- edecek. Katılımcıların %56’sı tekno- meye devam ediyor.”
         kiye, özellikle Avrupa ve Orta Doğu  lojiyi müşteri deneyimini iyileştirmek,   Her 10 şirketten 8’inin müşte-
         pazarları için güçlü bir merkez üs ola- %46’sı ise rekabet avantajı sağlamak  ri deneyimi departmanı bulunuyor:
         bilir. İş alanımızın Türkiye ekonomisine  için bir itici güç olarak görüyor. Önü- Araştırmaya katılan şirketlerin sadece
         katkısının devamlılığı açısından, devlet  müzdeki 1 yılda müşteri deneyimi ala- %25’inin müşteri deneyimi departma-
         ve ekosistem oyuncuları arasındaki iş- nında teknoloji yatırımı yapmak iste- nı bulunmazken bu firmaların %53’ü
         birlikleri önem arz ediyor.”    yen  firmaların radarında  sırasıyla  ise Müşteri Deneyimi (CX) Departmanı
            Tüketicilerin alışkanlık ve davra- akıllı sanal asistanlar, bilgi güvenliği  kurma planı yapıyor.
                                                                                  $UDOÜN      KobiEfor Dijital 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12