Page 12 - Dijital KobiEfor Ağustos 2023
P. 12
HABER
GSYH’nin yüzde 6’sını e-ticaret sektörü oluşturuyor
Türkiye e-ticaret sektörü
PLO\DU 7/·\H XODåW×
iyzico, ETİD ve Dogma Alares yüzde 6’sına karşılık gelen 801 milyar
tarafından hazırlanan Türkiye E-Ticaret TL’lik bir ekonomik büyüklüğe ulaştı.
Ekosistemi Raporu’na göre e-ticaret E-ticaret işlem sayıları 2020’deki
sektörünün büyüklüğü 2022’de değerinin 2 kat üzerine çıkarak 4.8
Gayrisafi Yurt İçi Hasıla’nın yaklaşık milyar adede yükseldi.
iyzico, Dogma Alares ve Elektronik
Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD)
işbirliğiyle hazırladığı ‘2022 Türkiye
E-Ticaret Ekosistemi Raporu’nun so-
nuçlarını açıkladı. Rapora göre Türki-
ye’deki e-ticaret hacmi ve işlem sayı-
ları her yıl büyümeye devam ediyor.
Halihazırda dünyadaki 18’inci büyük
e-ticaret pazarına evsahipliği yapan
Türkiye, yerel ölçekte olduğu kadar
uluslararası arenada da etkileyici bir
yükseliş trendi içerisinde.
Rapor, Pandemi’de artan e-ticaretteki
büyüme ivmesini kısmen yavaşlatmış
olsa da hem Türkiye’de, hem de dün-
yada gücünü korumayı sürdürdüğü-
nü ortaya koydu. Özellikle Pandemi
Erdal Orkun Emre
döneminin tüketicilerde alışveriş Güner Saitoğlu Ekmekçi
alışkanlıklarında kalıcı bir değişiklik
yarattığını vurgulayan rapora göre; açısından benzer ülkelere göre daha hemen ardından ise ‘Black Friday
2022’de dünya ölçeğinde 5.7 trilyon büyük bir ağırlığa sahip olsa da ra- Haftası’ geliyor. E-ticaret platformla-
ABD doları değerinde pazar payı elde porda sektörde önemli bir büyüme rı kullanıcı sayısı bir önceki yıla göre
eden e-ticaret, 100.2 trilyon ABD do- potansiyeli olduğu vurgulandı. yüzde 2.2 arttı. 2022 itibarıyla kadın
ları değerindeki küresel gayri safi Raporda ortaya çıkan sonuçlara ve erkek kullanıcıların oranı sırasıyla
hasılanın yüzde 5.7’sini temsil etti. göre; %58 ve %42. Kadınların payı 2021’e
E-ticaretin global perakende satışlar • Türkiye’de e-ticarette ortalama göre yüzde 10 arttı.
içindeki payı ise yüzde 22 oldu. sepet tutarlarında 2020’den 2021’e • Rapora göre; ilerleyen dönem-
Rapora göre; Türkiye’de e-ticaret 13 TL, 2021’den 2022’ye 79 TL’lik bir de kredi kartı, banka kartı ve kapıda
sektörünün büyüklüğü, 2022’de Gay- yükseliş gözlendi. Aydan aya yıllık nakit ödeme gibi geleneksel ödeme
risafi Yurt İçi Hasıla’nın (GSYİH) yak- en büyük hacim artışı Temmuz ve yöntemlerine ek olarak, ön ödeme-
laşık yüzde 6’sına karşılık gelen 801 Ağustos’ta yüzde 200 seviyelerinde li kartlar, A2A (hesaptan hesaba)
milyar TL’lik ekonomik hacme ulaş- gerçekleşti. En çok alışveriş Black ödemeler, dijital cüzdanlar, alışveriş
tı. Son 5 yılın verilerine bakıldığın- Friday’de. Okula dönüşle başlayan kredileri, kripto paralarla gerçek-
da e-ticaretin GSYİH’den aldığı pay sonbahar dönemi ve Black Friday, leştirilen ödemeler ve şimdi al son-
düzenli artış göstererek yüzde 2.8’e Cyber Monday gibi özel kampanya ra öde (BNPL) gibi alternatif ödeme
yükseldi. Bu yükselişin yüzde 1.6’sı dönemleri, alışverişlerin sonbahar yöntemlerinin de payının artması
2019’dan bu yana Pandemi etkisiyle ve yılbaşı arasındaki zaman dilimin- bekleniyor.
kaydedilen büyümeye yönelik olarak de en yüksek seviyesine ulaşmasını • E-ticarette satış hacmi ve işlem
kayıtlara geçti. sağlıyor. Günlük işlem sayılarının sayısı bazında en yüksek pazar payı-
Türkiye’deki e-ticaret faaliyetleri- ortalamaya göre değerinde ilk sı- na sahip ürün kategorileri; 2022’de
nin, toplam perakendeden aldığı yüz- rada ortalamanın 1.3 katı işlemin sırasıyla moda ve aksesuar, elektro-
de 16.5’lik pay ile piyasa dinamikleri gerçekleştiği ‘Okula Dönüş’ dönemi, nik ve teknoloji, kozmetik ve kişisel
12 KobiEfor Dijital $ðXVWRV