Page 12 - Dijital KobiEfor Ağustos 2023
P. 12

HABER



                  GSYH’nin yüzde 6’sını e-ticaret sektörü oluşturuyor
                                 Türkiye e-ticaret sektörü


                                       PLO\DU 7/·\H XODåW×


         iyzico, ETİD ve Dogma Alares                     yüzde 6’sına karşılık gelen 801 milyar
         tarafından hazırlanan Türkiye E-Ticaret  TL’lik bir ekonomik büyüklüğe ulaştı.
         Ekosistemi Raporu’na göre e-ticaret              E-ticaret işlem sayıları 2020’deki
         sektörünün büyüklüğü 2022’de                     değerinin 2 kat üzerine çıkarak 4.8
         Gayrisafi Yurt İçi Hasıla’nın yaklaşık            milyar adede yükseldi.


            iyzico, Dogma Alares ve Elektronik
         Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD)
         işbirliğiyle hazırladığı ‘2022 Türkiye
         E-Ticaret Ekosistemi Raporu’nun so-
         nuçlarını açıkladı. Rapora göre Türki-
         ye’deki e-ticaret hacmi ve işlem sayı-
         ları her yıl büyümeye devam ediyor.
         Halihazırda dünyadaki 18’inci büyük
         e-ticaret pazarına evsahipliği yapan
         Türkiye, yerel ölçekte olduğu kadar
         uluslararası arenada da etkileyici bir
         yükseliş trendi içerisinde.
            Rapor, Pandemi’de artan e-ticaretteki
         büyüme ivmesini kısmen yavaşlatmış
         olsa da hem Türkiye’de, hem de  dün-
         yada gücünü korumayı sürdürdüğü-
         nü ortaya koydu. Özellikle Pandemi
                                                Erdal            Orkun                Emre
         döneminin  tüketicilerde  alışveriş    Güner            Saitoğlu             Ekmekçi
         alışkanlıklarında kalıcı bir değişiklik
         yarattığını vurgulayan rapora göre;  açısından benzer ülkelere göre daha  hemen ardından ise ‘Black Friday
         2022’de dünya ölçeğinde 5.7 trilyon  büyük bir ağırlığa sahip olsa da ra- Haftası’ geliyor. E-ticaret platformla-
         ABD doları değerinde pazar payı elde  porda sektörde önemli bir büyüme  rı kullanıcı sayısı bir önceki yıla göre
         eden e-ticaret, 100.2 trilyon ABD do- potansiyeli olduğu vurgulandı.  yüzde 2.2 arttı. 2022 itibarıyla kadın
         ları değerindeki küresel gayri safi    Raporda ortaya çıkan sonuçlara  ve erkek kullanıcıların oranı sırasıyla
         hasılanın yüzde 5.7’sini temsil etti.  göre;                    %58 ve %42. Kadınların payı 2021’e
         E-ticaretin global perakende satışlar   • Türkiye’de e-ticarette ortalama  göre yüzde 10 arttı.
         içindeki payı ise yüzde 22 oldu.  sepet tutarlarında 2020’den 2021’e   • Rapora göre; ilerleyen dönem-
            Rapora göre; Türkiye’de e-ticaret  13 TL, 2021’den 2022’ye 79 TL’lik bir  de kredi kartı, banka kartı ve kapıda
         sektörünün büyüklüğü, 2022’de Gay- yükseliş gözlendi. Aydan aya yıllık  nakit ödeme gibi geleneksel ödeme
         risafi Yurt İçi Hasıla’nın (GSYİH) yak- en büyük hacim artışı Temmuz ve  yöntemlerine ek olarak, ön ödeme-
         laşık yüzde 6’sına karşılık gelen 801  Ağustos’ta yüzde 200 seviyelerinde  li kartlar, A2A (hesaptan hesaba)
         milyar TL’lik ekonomik hacme ulaş- gerçekleşti. En çok alışveriş Black  ödemeler, dijital cüzdanlar, alışveriş
         tı. Son 5 yılın verilerine bakıldığın- Friday’de. Okula dönüşle başlayan  kredileri, kripto paralarla gerçek-
         da e-ticaretin GSYİH’den aldığı pay  sonbahar dönemi ve Black Friday,  leştirilen ödemeler ve şimdi al son-
         düzenli artış göstererek yüzde 2.8’e  Cyber Monday gibi özel kampanya  ra öde (BNPL) gibi alternatif ödeme
         yükseldi. Bu yükselişin yüzde 1.6’sı  dönemleri, alışverişlerin sonbahar  yöntemlerinin de payının artması
         2019’dan bu yana Pandemi etkisiyle  ve yılbaşı arasındaki zaman dilimin- bekleniyor.
         kaydedilen büyümeye yönelik olarak  de en yüksek seviyesine ulaşmasını   • E-ticarette satış hacmi ve işlem
         kayıtlara geçti.                sağlıyor. Günlük işlem sayılarının  sayısı bazında en yüksek pazar payı-
            Türkiye’deki e-ticaret faaliyetleri- ortalamaya göre değerinde ilk sı- na sahip ürün kategorileri; 2022’de
         nin, toplam perakendeden aldığı yüz- rada ortalamanın 1.3 katı işlemin  sırasıyla moda ve aksesuar, elektro-
         de 16.5’lik pay ile piyasa dinamikleri  gerçekleştiği ‘Okula Dönüş’ dönemi,  nik ve teknoloji, kozmetik ve kişisel

         12 KobiEfor Dijital $ðXVWRV
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17