Page 45 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 45
2020 itibariyle yaklaşık 83 milyon kişi. Bunların 52
milyon 481 bin kişisi (yüzde 63’ü) Ocak-Mart 2020
dönemi içerisinde en az bir kez giriş işlemi yaptı.
Son bir yıl içerisinde en az bir kez giriş işlemi yap-
mış mobil bankacılık müşteri sayısı ise 62 milyon
617 bin. Toplam (bireysel ve kurumsal) aktif müş-
teri sayısında bir önceki döneme göre 3 milyon 203
bin kişi artış oldu. Ocak-Mart 2020 dönemi itibariy-
dijital bankacılık müşteri sayısı ise 3 milyon 896 bin
kişi. Ocak-Mart 2020 dönemi içinde az bir kez gi- le, mobil bankacılık hizmeti kullanılarak yapılan fi-
riş(log-in) işlemi yapmış aktif kurumsal dijital ban- nansal işlemlerin toplam adedi 578 milyon, tutarı
kacılık müşteri sayısı 2 milyon 343 bin kişi. ise 1.8 trilyon TL oldu. EFT, havale ve döviz transfe-
ri işlemlerini kapsayan para transferleri, finansal
işlem hacminin yüzde 52’sini, ikinci sıradaki yatırım
İnternet bankacılığı artıyor
İnternet bankacılığı yapmak üzere sistemde ka- işlemleri ise yüzde 37’sini oluşturdu. Ocak-Mart
yıtlı ve en az bir kez giriş işlemi yapmış bireysel 2020 döneminde mobil bankacılık kanalıyla kullan-
müşteri sayısı Mart 2020 itibariyle 69 milyon 339 dırılan anlık kredi adedi 1 milyon 658 bin, hacmi 32
bin kişi. Son bir yıl içerisinde en az bir kez giriş iş- milyar 644 milyon TL’dir.
lemi yapmış bireysel müşteri sayısı ise 21 milyon
792 bin. Ocak-Mart 2020 dönemi içinde en az bir
kez internet bankacılığı giriş işlemi yapmış aktif bi-
reysel müşteri sayısı 10 milyon 920 bin. Bu miktar
kayıtlı olan toplam bireysel müşteri sayısının yüzde
16’sını oluşturuyor. İnternet bankacılığı yapmak
üzere sistemde kayıtlı olan ve en az bir kez giriş iş-
lemi yapmış kurumsal müşteri sayısı, Mart 2020 iti-
bariyle 4 milyon 290 bin kişi olarak gerçekleşti.
Yine aynı dönemler arasında internet bankacılığı
hizmeti kullanılarak yapılan finansal işlemlerin top-
lam adedi 111 milyon, tutarı ise 1.5 trilyon TL’dir. Pandemide mobil uygulamalar
EFT, havale ve döviz transferi işlemlerini kapsa-
yan para transferleri işlemleri, 1 trilyon TL işlem tercih edildi
hacim ve 56 milyon işlem adedi ile finansal işlemler Uluslararası dijital pazarlama ve SEO ajansı Zeo
arasında en büyük paya sahip. İkinci sırada 364 mil- Agency’nin ‘Bankacılık Sektörü 2020 İlk Çeyrek Ra-
yar TL’lik işlem hacmi ve 17 milyon işlem adedi ile poru’ pandemi sürecinin etkisini görmek açısından
yatırım işlemleri yer alıyor. İnternet bankacılığı hiz- önemli. Bankacılık sektöründe bulunan 100 web si-
meti kullanılarak yapılan toplam finansal işlem tesinin kategori haline getirildiği rapora göre; web
adedi bir önceki döneme göre 9 milyon adet azalır- sitelerinin 2020’nin ilk üç ayında, 2019’un aynı dö-
ken toplam işlem hacmi ise 40 milyar TL arttı. neminde sergiledikleri performansın üzerine çıka-
Ocak-Mart 2020 dönemi itibariyle gerçekleştirilen madığı görülüyor. Sektör web sitelerine gelen top-
yatırım işlemleri hacminde birinci sırayı, 125 milyar lam ziyaretçi sayısı; 2019’da 297 milyon civarında
TL ve yaklaşık 11 milyon işlem adedi ile hisse sene- iken 2020’de 246 milyona düşerek hacmini yüzde
di işlemleri alırken bunu, 69 milyar TL ve 2 milyon 16.97 oranında kaybetmiş bulunuyor. Ülkemizde
adet ile döviz işlemleri izledi. Aynı dönemde internet COVID-19 salgını sebebiyle bankacılık işlemlerine
bankacılığı kanalıyla kullandırılan anlık kredi adedi duyulan ihtiyacın azalması bu durumun ortaya çık-
127 bin, hacmi 3 milyar 15 milyon TL oldu. masındaki önemli sebepler arasında yer alıyor.
2019-2020 karşılaştırması, kullanıcıların ziyaret ve
Mobil kullanım alışkanlıklarını büyük oranda mobile kay-
bankacılık dırmış durumda olduğunu gösteriyor. COVID-19 etki-
hız kazandı siyle azalan ihtiyaçlara rağmen mecburiyet oluşturan
Mobil bankacılık bankacılık işlemleri için web sitesinden ziyade mobil
yapmak üzere sis- uygulamaların kullanıldığı görülüyor. Bu süreçte ilk
temde kayıtlı olan ve kez online bankacılıkla tanışan ve azımsanamayacak
en az bir kez giriş iş- bir popülasyon oluşturan olan kişilerin de daha kolay
lemi yapmış toplam kullanıma sahip olması sebebiyle mobil uygulamala-
müşteri sayısı Mart rı tercih ettiği ortaya çıkıyor.
Temmuz 2020 KobiEfor 45