Page 61 - KobiEfor_Eylul_2018
P. 61
MBA e¤itimi alan Y›lmaz, ”‹nternet üzerinden sat›fl reklam önemli. TÜ‹K’in Hanehalk› Biliflim Teknoloji-
yapmak ve müflteri kazanmak isteyen tüm iflletmele- leri Kullan›m Araflt›rmas›, 2017 rakamlar›na göre
re hizmet veriyoruz. Holdingler ve KOB‹ düzeyinde Türkiye’de, bireylerin yüzde 66.8’i bilgisayar ve inter-
birçok müflteri ile çal›fl›yoruz. Daha önce ço¤unlu¤u net kullan›yor. 16-74 yafl aras› her 4 kifliden biri inter-
e-ticaret odakl›, birçok kurumsal firmada, dijital pa- netten bir kere al›flverifl yapm›fl. 2016’da internetten
zarlama müdürlü¤ü yapt›m. Masan›n her iki taraf›n- en az bir kez al›flverifl yapanlar›n oran› 20.9 iken
da bulundu¤um için marka taraf›yla empati yapabili- 2017’de bu oran 25.3. Bu da dijitalin ne kadar h›zla
yorum. Bir marka, ajanstan ne bekler, çok iyi biliyo- büyüdü¤ünün önemli bir göstergesi. Ve insanlar yüz-
rum. Markalar ajanstan optimal (en uygun) ve mini- lerce kez telefonlar›na bak›yor, sebep ise ço¤unlukla
muma yak›n bütçelerle kaliteli hizmet bekler” diyor. sosyal medya.”
Onur Y›lmaz, dijital pazarlaman›n bafll› bafl›na bir Al›fl›lm›fl›n d›fl›nda hizmet: Onur Y›lmaz, LEVE-
uzmanl›k alan› oldu¤unu vurgulayarak, uyar›yor: “Bir LUP’un genç bir ajans olmas›n›n faydas›n›n markala-
marka, dijital pazarlama, sosyal medya ve hatta web ra al›fl›lm›fl›n d›fl›nda hizmet sunmak oldu¤unu söy-
tasar›m› yapabilmesi için bile alan›nda uzman bir ça- lüyor: “E-ticaret, dijital pazarlaman›n en zor k›sm›d›r.
l›flan veya profesyonel bir ajans hizmetine ihtiyaç du- 2017’den beri sertifikal› Google yetkili ajans›y›z. Diji-
yar. Ancak istihdam edilen kiflinin bilgi ve yetenekle- tal ve performans odakl› 360 derece tam hizmet
rinin ölçülmesi zordur. ‹yi bir çal›flan bulunursa o da ajans›y›z. Bir firman›n sosyal medyas›n› yönetti¤iniz-
ekip kurmak ister. Bu da yüksek maliyet demektir. de o firmay› en iyi siz biliyorsunuz. Sosyal medyada
Bak›ld›¤›nda bir KOB‹, oluflturulan ekibin mesaisini içerik üretebilmek için firman›n DNA’lar›n› bilmek
dolduramaz. Çal›flan iflten ayr›ld›¤›nda ise iflleri de- gerekiyor. Sosyal medyada üretilen içerik dijital, kon-
vam ettirmek kolay de¤ildir. ‹flin devaml›l›¤›n›n sa¤- vansiyonel ve halkla iliflkilerde de güzel, iyi ve kalite-
lanmas›, daha düflük maliyet, kurumsal ve profesyo- li içerik üretmeye vesile oluyor.”
nel hizmet kalitesi fark›… Bu nedenlerle profesyonel “Bence; marka, alg› yönetimidir. Bir markay› ter-
bir dijital ajansla çal›fl›lmas›n› öneriyorum.” cih ediyorsan›z, kendinizle bütünlefltiriyorsunuz de-
Tüm dijital pazarlama projelerinde belirlenen büt- mektir” diyen Y›lmaz, öncelikle markaya iletiflim
çe dahilinde en yüksek dönüflümü kazanmay› amaç- stratejisi çizerek markan›n kimli¤ini oluflturduklar›-
lad›klar›n› kaydeden Y›lmaz, bunun için bütçeyi ara- n›, sonras›nda logosundan, renklerine, iletiflim dilin-
ma hacimlerine ve sat›fl hedeflerine göre maksimum den, nas›l alg›lanaca¤›na, hangi mecralarda yer ala-
say›da segmentlere böldüklerini söylüyor: “Amac›- ca¤›na kadar genifl kapsaml› bir yol haritas›yla hiz-
m›z gösterim, t›klama, CPC (t›klama bas›na maliyet) met sunduklar›n› dile getiriyor ve uyar›yor: “Operas-
veya form maliyeti de¤il, gerçekleflen sat›fl-yani yük- yonunu yönetemeyecek, günümüzün e-ticaret al›fl-
sek yat›r›m geri dönüflü (ROI) elde etmektir. Kam- kanl›klar›na ayak uyduramayacak, e-ticaret sitesine
panyalar devam ederken sat›fllar› takip ederek sü- yeterli trafi¤i çekmek için bütçe ay›ramayacak firma-
rekli bütçe optimizasyonu yapar›z. Bizim için ana per- lar e-ticaret yapmamal›. Ürünün e-ticarete uygunlu-
formans kriteri, sat›fl ve sürekli sat›fl. ” ¤u çok önemli. Son kullan›c›ya dokunan ürünler e-ti-
Alt›n kurallar: Onur Y›lmaz, internet üzerinden carete uygundur. Türkiye’nin e-ticaret dinamiklerine
müflteri kazanmak ve sat›fl yapman›n alt›n kurallar›- ayak uyduramayan uluslararas› markalar Türkiye
n› flöyle s›ral›yor: “Öncelikle firman›n bir internet si- operasyonlar›n› kapatt›. Bu kadar ölü geminin oldu¤u
tesi olmal›. ‹nternet sitesi mobile uyumlu de¤ilse ça- denizde yeni bir gemi üretip yola ç›karken çok iyi he-
¤›n gerisinde kalm›fl demektir. Çünkü internet sayfa- sap yap›lmal›. Türkiye’de e-ticaret eflittir; ucuza bir-
s› girifllerinin yüzde 55-60’› mobilden gerçeklefltirili- fleyler almak. Endüstri 4.0 ve dijitalleflme kilit anah-
yor. E-ticaret yapan firman›n web sitesinde mutlaka tar kelimeler. ‹nternetten sat›fl yapmak istiyorsan›z,
ürünlerin kolayca görülüyor olmas› gerekir. Örne¤in; satt›¤›n›z ürünü çok iyi bilmeniz ve dijitalleflmeniz ge-
bizim hizmet verdi¤imiz siteler, SEO-arama motoru rekiyor. E ticaret olmazsa olmaz de¤il ama bir firma-
optimizasyonu uyumlu oldu¤u için zaman içerisinde n›n dijitalleflmesi olmazsa olmazd›r. Herkes, özellik-
Google, Yandex gibi arama motorlar›nda listelenme- le KOB‹’ler mutlaka dijitalleflmeli, internet üzerinden
ye bafll›yor. Markan›n istemesi halinde, arama mo- kendini tan›tmal› ve yeni müflteriler kazanmak için
torlar›nda daha üst s›ralarda listelenmesi için ek hiz- efor sarf etmeli. Yeni müflteri kazanman›n fayda/ma-
met de veriyoruz. Bir baflka önemli konu; dijital rek- liyeti en yüksek mecras›; dijital. KOB‹’ler mutlaka bir
lam. Sitenizi otopark›n k›y›s›nda bir dükkan gibi dü- dijital ajansla çal›flmal›. ‘Ben dijitalleflece¤im’ diyen
flünün, dijital reklam ile biz o dükkan› al›p, AVM’nin bir firman›n dijital pazarlaman›n tüm ayaklar›n›
içerisine yerlefltiriyoruz. Biz ayn› zamanda sertifikal› oturtmas› gerekiyor. Çal›flaca¤›n›z, dijital ajans›n re-
bir Google Partner’iyiz. Markalar›n müflteri kitlesinin feranslar›n› aray›p bilgi almak yol gösterici olur, ba-
Google’da yapt›¤› aramalarda markay› daha kolay flar› hikayelerini ö¤renin, fleffafl›k ve düzenli raporla-
bulabilmesi ve sosyal medyada rastlamas› için dijital ma önemli. ”
Eylül 2018 KobiEfor 61