Page 63 - KobiEfor_Eylul_2018
P. 63

DOSYA/TÜRK‹YE’N‹N KÜMELER‹














               Yerli ve milli üretimin yol haritas›:



                                          Kümelenme



          Anadolu Kümeleri ‹flbirli¤i                      Aras› ‹flbirli¤i Çal›fltay›’n›
          Platformu,  Türkiye’nin Kümelenme               önümüzdeki Ekim ay›n›n ortas›nda
          Yol Haritas› Konferans› ve Kümeler              gerçeklefltirecek.
         T       ürkiye’deki kümeler ve küme giriflimleri

                 aras›ndaki iflbirli¤i ve koordinasyonun sa¤-
                 lanmas› amac›yla kurulan Anadolu Kümele-
                 ri ‹flbirli¤i Platformu (AK‹P) sa¤lad›¤› ku-
                 rumsal birikim ile yol gösterici bir noktaya
         geldi.  KOB‹’ler baz›nda önemli bir fark›ndal›k yarat-
         t›, kümeler nezdinde etkisini geniflletmeye devam
         ediyor. Kümeler aras› iflbirliklerini, ifl ortakl›klar›n›  formans› gösterebilmesi dikkat çekmifltir.
         art›rmak, ortak projeleri gelifltirmek, sunmak ve yü-  “Sen ne isen kümelenme o”: Endüstriyel küme-
         rütmek, uluslararas› iflbirli¤i a¤› ve platformlar›nda  lenmeler farkl›l›klar gösterir. Çünkü kümelenmeler,
         etkin yer almak ve kümelerin uluslararas› tan›t›m›n›  küme içindeki firmalar aras› iliflkilerin do¤as›na göre
         yaparak küresel de¤er ve tedarik zincirlerine eklen-  farkl› flekillenir. Bu aç›dan flu üç tip endüstriyel kü-
         mesini sa¤lamak aç›s›ndan kararl› ve iddial› bir ku-  melenme görünür: (1) Saf y›¤›lma (toplanma) modeli,
         rum olarak vizyon gelifltiriyor ve  AK‹P’in dönem  (2) Endüstriyel kompleks (3) Toplumsal a¤ modelleri.
         sekreteryas› OST‹M taraf›ndan yürütülüyor.        Saf y›¤›lma veya toplanma modelinde firmalar
           OST‹M Vakf› Müdürü Gülnaz Karaosmano¤lu ile   aras› iliflkiler geçici niteliktedir. Endüstriyel komp-
         yapt›¤›m›z görüflme Türkiye’nin kümelenme vizyonu-  leks türünde firmalar aras› uzun dönemli ve karar-
         nu özetler nitelikteydi; okurlar›m›zla paylafl›yoruz.   l› iliflkiler ön plandad›r. En önem ve gelece¤in mo-
           Kümelenmenin sa¤lad›¤›: "Kümelenme” belli bir  deli üçüncüsüdür; Toplumsal a¤ modelinde iktisat-
         kalk›nma modelinin temelidir. KOB‹ olarak y›¤›flaca-  d›fl› faktörler, örne¤in; firmalararas› iliflkilerde gü-
         ¤›z. Bilgi artacak. ‹nsan kayna¤› yetifltirilecek. Yerli  ven ve dayan›flma ön plana ç›kar. Güven iliflkileri
         ürünler öncelikle kullan›l›r olacak. Bölgemiz rekabet  kendisini ortak lobicilik, giriflim ortakl›¤› biçiminde
         gücü kazanacak. Bölgedeki tüm kurulufllar›n ve ifl-  risk yüklenme, formel olmayan ittifaklar kurmak
         letmelerin iflbirli¤i kaç›n›lmaz olacak. Ortak verimli-  gibi birçok düzeyde gösterir.
         lik artacak. Sinerjik bir etki ortaya ç›kacak.    Toplumsal a¤ modeli kümelenme flu tespitten
           Kümelenmede Türkiye’nin durumu:  Kümelen-     do¤ar:  Geleneksel olarak yerel boyutlar› dikkate
         meye ve kümelenme politikalar›na ilgi tüm dünyada  almayan endüstriyel sektör politikalar› yerine me-
         art›yor. Çünkü, küme; üyesi flirketlerin verimlili¤ini,  kan (yer) faktörünü analizin merkezine yerlefltiren
         yenilikçili¤ini, rekabet edebilirli¤ini, karl›l›¤›n› ve ifl  endüstriyel küme politikalar› hem kaynak da¤›l›-
         yaratma becerilerini art›rmak yoluyla küresel reka-  m›ndaki etkinlik ve teknolojik yenilikler aç›s›ndan
         betin engellerini aflmay› sa¤l›yor. Türkiye ‘Endüstri-  hem de yerel kalk›nma sonuçlar› aç›s›ndan olumlu
         yel Kümelenme’ politikas›na geçmekte geç kalma-  etkiler yaratmaktad›r.
         m›flt›r. Özellikle küçük ve orta büyüklükteki iflletme-  Türkiye, özellikle Endüstri 4.0 devrimini tart›fl›r-
         lerin deneyimleri üzerine kurulan yeni endüstriyel  ken kendi geleneksel ekonomik temeli ve kültürü-
         bölgeler Avrupa’da 1990’l› y›llarda bafllar. Co¤rafik  ne dayal› ve çok baflar›l› endüstriyel kümelenme
         olarak s›n›rlanm›fl ve sektörel olarak uzmanlaflm›fl  varyantlar› yaratabilecek tarihsel kapasiteye sahip-
         firma kümelenmelerinin çok baflar›l› bir ihracat per-  tir; KOB‹ yönetimleri yarat›c› olmal›d›rlar.
                                                                                      Eylül 2018 KobiEfor 63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68