Page 63 - KobiEfor_Eylul_2018
P. 63
DOSYA/TÜRK‹YE’N‹N KÜMELER‹
Yerli ve milli üretimin yol haritas›:
Kümelenme
Anadolu Kümeleri ‹flbirli¤i Aras› ‹flbirli¤i Çal›fltay›’n›
Platformu, Türkiye’nin Kümelenme önümüzdeki Ekim ay›n›n ortas›nda
Yol Haritas› Konferans› ve Kümeler gerçeklefltirecek.
T ürkiye’deki kümeler ve küme giriflimleri
aras›ndaki iflbirli¤i ve koordinasyonun sa¤-
lanmas› amac›yla kurulan Anadolu Kümele-
ri ‹flbirli¤i Platformu (AK‹P) sa¤lad›¤› ku-
rumsal birikim ile yol gösterici bir noktaya
geldi. KOB‹’ler baz›nda önemli bir fark›ndal›k yarat-
t›, kümeler nezdinde etkisini geniflletmeye devam
ediyor. Kümeler aras› iflbirliklerini, ifl ortakl›klar›n› formans› gösterebilmesi dikkat çekmifltir.
art›rmak, ortak projeleri gelifltirmek, sunmak ve yü- “Sen ne isen kümelenme o”: Endüstriyel küme-
rütmek, uluslararas› iflbirli¤i a¤› ve platformlar›nda lenmeler farkl›l›klar gösterir. Çünkü kümelenmeler,
etkin yer almak ve kümelerin uluslararas› tan›t›m›n› küme içindeki firmalar aras› iliflkilerin do¤as›na göre
yaparak küresel de¤er ve tedarik zincirlerine eklen- farkl› flekillenir. Bu aç›dan flu üç tip endüstriyel kü-
mesini sa¤lamak aç›s›ndan kararl› ve iddial› bir ku- melenme görünür: (1) Saf y›¤›lma (toplanma) modeli,
rum olarak vizyon gelifltiriyor ve AK‹P’in dönem (2) Endüstriyel kompleks (3) Toplumsal a¤ modelleri.
sekreteryas› OST‹M taraf›ndan yürütülüyor. Saf y›¤›lma veya toplanma modelinde firmalar
OST‹M Vakf› Müdürü Gülnaz Karaosmano¤lu ile aras› iliflkiler geçici niteliktedir. Endüstriyel komp-
yapt›¤›m›z görüflme Türkiye’nin kümelenme vizyonu- leks türünde firmalar aras› uzun dönemli ve karar-
nu özetler nitelikteydi; okurlar›m›zla paylafl›yoruz. l› iliflkiler ön plandad›r. En önem ve gelece¤in mo-
Kümelenmenin sa¤lad›¤›: "Kümelenme” belli bir deli üçüncüsüdür; Toplumsal a¤ modelinde iktisat-
kalk›nma modelinin temelidir. KOB‹ olarak y›¤›flaca- d›fl› faktörler, örne¤in; firmalararas› iliflkilerde gü-
¤›z. Bilgi artacak. ‹nsan kayna¤› yetifltirilecek. Yerli ven ve dayan›flma ön plana ç›kar. Güven iliflkileri
ürünler öncelikle kullan›l›r olacak. Bölgemiz rekabet kendisini ortak lobicilik, giriflim ortakl›¤› biçiminde
gücü kazanacak. Bölgedeki tüm kurulufllar›n ve ifl- risk yüklenme, formel olmayan ittifaklar kurmak
letmelerin iflbirli¤i kaç›n›lmaz olacak. Ortak verimli- gibi birçok düzeyde gösterir.
lik artacak. Sinerjik bir etki ortaya ç›kacak. Toplumsal a¤ modeli kümelenme flu tespitten
Kümelenmede Türkiye’nin durumu: Kümelen- do¤ar: Geleneksel olarak yerel boyutlar› dikkate
meye ve kümelenme politikalar›na ilgi tüm dünyada almayan endüstriyel sektör politikalar› yerine me-
art›yor. Çünkü, küme; üyesi flirketlerin verimlili¤ini, kan (yer) faktörünü analizin merkezine yerlefltiren
yenilikçili¤ini, rekabet edebilirli¤ini, karl›l›¤›n› ve ifl endüstriyel küme politikalar› hem kaynak da¤›l›-
yaratma becerilerini art›rmak yoluyla küresel reka- m›ndaki etkinlik ve teknolojik yenilikler aç›s›ndan
betin engellerini aflmay› sa¤l›yor. Türkiye ‘Endüstri- hem de yerel kalk›nma sonuçlar› aç›s›ndan olumlu
yel Kümelenme’ politikas›na geçmekte geç kalma- etkiler yaratmaktad›r.
m›flt›r. Özellikle küçük ve orta büyüklükteki iflletme- Türkiye, özellikle Endüstri 4.0 devrimini tart›fl›r-
lerin deneyimleri üzerine kurulan yeni endüstriyel ken kendi geleneksel ekonomik temeli ve kültürü-
bölgeler Avrupa’da 1990’l› y›llarda bafllar. Co¤rafik ne dayal› ve çok baflar›l› endüstriyel kümelenme
olarak s›n›rlanm›fl ve sektörel olarak uzmanlaflm›fl varyantlar› yaratabilecek tarihsel kapasiteye sahip-
firma kümelenmelerinin çok baflar›l› bir ihracat per- tir; KOB‹ yönetimleri yarat›c› olmal›d›rlar.
Eylül 2018 KobiEfor 63