Page 134 - KobiEfor_Eylul_2011
P. 134

baz›nda bak›ld›¤›nda tüketim paylafl›m› flöyle:
              Plastik            % 33                        TÜRK‹YE’DE 2010-2015 AMBALAJ
              Oluklu mukavva     % 30                        SEKTÖR BÜYÜKLÜ⁄Ü TAHM‹N‹
              Cam                % 12
              Karton             % 9                         Y›llar Kifli bafl›   Nüfus     Sektör
              Ahflap              % 8                               tüketim ($)  tahmini   büyüklü¤ü ($)
              Metal              % 7                         2010   85             72.000.000  6.120.000.000
              Ka¤›t              % 1
              A¤açtan, metallerden ya da plastikten mamul di-  2011   94       72.700.000  6.800.000.000
           ¤er endüstriyel vas›fl› ambalajlar ile birlikte endüs-  2012   103             73.400.000   7.500.000.000
           triyel ambalajlar 500 milyon dolar› aflan bir hacim  2013   113             74.100.000   8.400.000.000
           gösteriyor. Türkiye’de plastik ambalaj üretimi yakla-  2014   124            74.800.000  9.300.000.000
           fl›k 1.5 milyon tonun üzerinde seyrederken, Türk PE  2015   137            75.600.000 10.300.000.000
           ve PP dokuma torbalar ve çuvallar sektörü önemli
           üretim ve ihraç kapasitesine sahip bulunuyor.    malzeme türlerine göre ve organik at›klardan ayr›
                                                            olarak biriktirilmesi esast›r.” Geri dönüflüm tesisi sa-
              Dünya Ambalaj Pazar›                          y›s› her geçen y›l Çevre ve fiehircilik Bakanl›¤›’na
              Dünya ambalaj pazar› ise flu anda yaklafl›k olarak  ba¤l› At›k Yönetimi Daire Baflkanl›¤› verilerine göre
           530 milyar dolar büyüklü¤ünde. Pazar›n her y›l yüz-  art›fl gösteriyor. 2003 y›l›nda 15 toplama ay›rma te-
           de 3.5 oran›nda büyüyerek 2014 y›l›nda 600 milyar  sisi ve 13 geri dönüflüm iflletmesi varken, 2011 itiba-
           dolara ulaflaca¤› tahmin ediliyor. Cironun yaklafl›k  r›yla bu say› 205 toplama ay›rma tesisine ve 171 ge-
           490 milyar dolar›n› ambalaj ürünleri, kalan 40 milyar  ri dönüflüm lisansl› firma say›s›na yükseldi. “Son y›l-
           dolar›n› ise ambalajlama makineleri oluflturuyor. Ge-  larda uygulanan yönetmelikler, tüketicilerin ve sana-
           nel yap› olarak endüstriyel ambalajlar, toplam am-  yicilerin bu konuda daha da bilinçlenmesi ve tekno-
           balaj hacmi içinde yaklafl›k yüzde 30’luk paya sahip.  lojik geliflmeler gibi sebeplerle geri dönüflüm miktar-
           Bu oran dikkate al›nd›¤›nda, dünya genelinde yakla-  lar› ve verimleri oldukça artt›rd›” diyen Korkut, geri
           fl›k 147 milyar dolarl›k bir endüstriyel ambalaj paza-  dönüflüm neticesinde elde edilen ikincil hammadde-
           r›ndan söz etmek mümkün. Türkiye, Avrupa’da ve   lerin g›da ile temas eden ürünler d›fl›nda her sektör-
           dünyada plastik ambalaj malzemesinin en h›zl› bü-  de yayg›n olarak kullan›labildi¤inin alt›n› çiziyor.
           yüdü¤ü ülkelerden biri olmas› nedeniyle yat›r›mc›lar
           için oldukça çekici bir Pazar durumunda. Sektörün  2011’in ‹lk 5 Ay› ve Öngörüler
           y›ll›k yaklafl›k yüzde 11’lik büyüme h›z› ve arz talep  Her y›l ‹SO taraf›ndan aç›klanan Türkiye’deki ilk
           dengesizli¤i yabanc› yat›r›mc›lara olumlu imkanlar  500 Sanayi Firmas› aras›nda bu y›l 29 tane ambalaj
           yarat›yor. ‹ç piyasadaki yükselen talep, yat›r›mlar›n  sektöründe faaliyet gösteren firman›n yer ald›¤›na
           artmas›na ve daha verimli üretime yol aç›yor. Al›nan  iflaret eden ASD Baflkan› Korkut, üretimden sat›flla-
           yüksek kapasiteli makinelerle verimli üretim artar-  r›n yüzde 32, ihracat›n yüzde 30 ve istihdam da yüz-
           ken, sektör gün geçtikçe uluslararas› pazarda daha  de 20 art›fl gösterdi¤ini belirtiyor.
           rekabetçi bir konuma geliyor sektörün ihracat› bü-  Korkut, Türkiye ambalaj sanayinin 2011 y›l›nda ise
           yük oranda art›fl gösteriyor.                     üretimde yüzde 18 civar›nda geniflleyece¤ini düflü-
                                                            nüyor. Bu genifllemenin a¤›rl›kl› olarak plastik esas-
              Geri Dönüflüm Önem Tafl›yor
              Dünyada oldu¤u gibi Türkiye’de de geri dönüflü-  Sadettin Korkut
           mün önemi gün geçtikçe art›yor. Firmalar gelifltirdik-
           leri yeni teknolojilerle yüzde 100 geri dönüfltürülebi-
           lir ve do¤a dostu ürünler üreterek ambalaj›n çevre-
           ye olan zarar›n› nerdeyse ortadan kald›rma konu-
           sunda birbirleriyle yar›fl›yor. Ambalaj Sanayicileri
           Derne¤i (ASD) Baflkan› Sadettin Korkut, sürdürülebi-
           lir bir çevre aç›s›ndan ambalaj at›klar›n›n kayna¤›n-
           dan ayr› olarak toplanmas›n›n ve konunun ilgili yö-
           netmeliklerle desteklenmesinin sektörde büyük
           önem tafl›d›¤›n› söylüyor. Uluslararas› ve ulusal mev-
           zuata göre geri dönüflümü mümkün olmayan bir
           malzemeden ambalaj›n üretimine izin verilmedi¤inin
           alt›n› çizen Korkut, flunlara dikkat çekiyor:
              “Bu nedenle ambalajlar yüzde 100 geri dönüflebi-
           lir malzemelerden üretilirler. Görevlerini tamamlayan
           kullan›lm›fl ambalajlar ekonomik de¤eri yüksek ikin-
           cil hammaddelere dönüflebilirler. Ülkemizde kullan›l-
           m›fl ambalajlar›n tüketiciler taraf›ndan kayna¤›nda
                                                                                       Eylül 2011 KobiEfor 135
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139