Page 130 - KobiEfor_Eylul_2011
P. 130

GÜNEY KORE’DE TEMEL EKONOM‹K GÖSTERGELER
                                 2008    2009   2010b  2011c   2012c
            GSY‹H (milyar dolar)  931.4   832.5  1014.5 1139.6 1237.9
            Büyüme (%)           1.3     0.9    3.6    2.4    3.6
            Kifli Baflına GSY‹H (dolar)  27390 27830 29620 31390  33340
            ‹flsizlik Oranı (%)   3.2     3.7    3.7    3.3    3.0
            Enflasyon Oranı (TÜFE)  4.1  2.8    3.0    4.2    3.3
            Kredi Faiz Oranı (%)   7.2   5.6    5.5    5.9    6.3
            ‹hracat (fob, milyar dolar)  433.5 371.9   464.3 570.0 605.3
            ‹thalat (fob, milyar dolar)  427.4 317.6   422.4 534.7 570.3
            Dıfl Ticareti (milyar dolar)  860.9 689.5 886.7 1104.7  1175.6
            Dıfl Ticaret Dengesi   6.1    54.3   41.9   35.3   35.0
            (milyar dolar)
            b Economist Intelligence Unit tahmini. c Economist Intelligence Unit projeksiyonu
            Kaynak: EIU Economist Intelligence Unit, South Korea Country Report March 2011

           1987’den itibaren yüksek katma de¤erli üretime ve  gisayar bulunmaktad›r. Güney Kore’de yat›r›ma sa¤-
           yüksek üretkenli¤e geçmifltir. Bugün ülkede iflgücü  lanan  teflviklerden yararlanmak için yatırımın ileri
           maliyetleri Malezya, Endonezya Filipinler ve Tay-  teknoloji içermesi veya serbest bölgede olması ge-
           land’ın yanı sıra Vietnam ve Çin gibi ülkelerden, hat-  rekmektedir.
           ta Avrupa’daki Polonya’dan daha yüksektir. S›radan
           üretim ülkenin d›fl›na ç›km›flt›r.                   Dıfl Ticareti
              Güney Kore sanayileflmesinin seyir defteri Türkiye  Mal ticaretinin yönü; son yıllarda eski Do¤u Avru-
           ile ayn› tarihte (1962) ve ayn› modelle (kalk›nma plan-  pa ülkeleri ile geliflmekte olan ülkelere kaym›flt›r. En
           lar›) aç›lm›flt›r. 1963-1978 yılları arasında sanayi üreti-  büyük etkisi Güney Kore’nin Çin ile ticaretinde orta-
           mi yılda ortalama yüzde 16.9 oranında art›nca bugün-  ya ç›km›flt›r. Dıfl ticaretinin foto¤raf› flöyledir:
           kü bizden farkl› durumu ortaya ç›km›flt›r. Fark bizdeki-  Güney Kore’nin ihracatının kompozisyonu de¤ifl-
           nin ithal ikame, Güney Kore’dekinin ihracat odakl› sa-  ti. Önemli ihraç ürünleri olan giyim, ayakkabı ve ba-
           nayileflme olmas›yd›. Ürün baz›nda sürükleyici sektör-  sit montaj sanayi ürünleri önemini kaybetti. Serma-
           ler, elektrik-elektronik, beyaz eflya ve optik aletler, f›-  ye yo¤un ve geliflmifl mühendislik ve teknoloji ürün-
           r›nlar, çelik ve dünya ikincili¤i düzeyinde gemi, Hyun-  leri artık Güney Kore için daha önemli ve rekabetçi
           dai, Kia, Daewoo gibi marka taflıt araçlar› olmufltur.  ihraç ürünleri konumuna geldi. ABD’nin altıncı bü-
           Bu geliflme trendine en büyük destek, kendi ekono-  yük tedarikçisidir ve ‹ngiltere’nin önündedir. Japon-
           misinin istikrar› ad›na Japonya’dan gelmifltir.   ya ana ihraç pazarıd›r.
              Güney Koreli inflaat flirketleri yurtd›fl› müteahhitlik
           ifllerinde dünya çap›nda güçlüdürler; ald›klar› ifllerin  Türkiye Güney Kore Ticareti
           yar›dan fazlas› sanayi binalar› yap›m›d›r. Nükleer san-  ‹ki ülke arasındaki ticaret hacmi büyüktür ve
           traller yap›m›nda da Güney Kore söz sahibidir.   Güney Kore lehinedir. 2009 yılında Güney Kore’den
                                                            ithalat›m›z 3,1 milyar dolard›r. ‹thalat›m›z›n bafll›ca-
              Ar-Ge ve ‹nnovasyon Odaklı                    lar› motorlu taflıtlar ile aksam ve parçaları, gemiler,
              Yeni Stratejiler                              optik alet ve cihazlar, demir çelik ürünleri, makina-
              Güney Kore sanayi toplumundan bilgi toplumuna  lar, elektrikli makina ve cihazlar, plastikler ve ma-
           geçifl sürecini bafllatm›flt›r. Yazılım sanayinin geliflti-  mulleri, kauçuk ve kauçuktan eflya ile dokumaya el-
           rilmesi önceliklidir. Bilgi teknolojileri konusunda ile-  veriflli suni ve sentetik liflerdir.
           ri bir altyapıya sahiptir. Her yüz haneden 81’inde bil-
                                                              Pazar Bilgileri
                                                              Güney Kore, WIPO’ya (World Intellectual Property
                                                            Organization) üye konumunda bulunup, DTÖ kural-
                                                            ların› uygulamaktadır.
                                                              Güney Kore pazarı geleneksel olarak küçük çaplı
                                                            satıfl yerlerinden oluflmakla birlikte tüketimin yo-
                                                            ¤unlafltı¤ı  büyük flehir merkezlerinde Price Costco
                                                            (ABD), Makro (ABD), Carrefour (Fransa) gibi büyük
                                                            alıflverifl  merkezleri hizmete girmekte ve yaygınlafl-
                                                            maktadır. Perakende sektörü çok hızla geliflmekte
                                                            etkinli¤i ve yaygınlı¤ını artırmaktadır. Herhangi bir
                                                            malın Güney Kore pazarına girebilmesi için alıcının
                                                            Güney Kore’de kayıtlı resmi bir firma olması gerekir.
                                                                                       Eylül 2011 KobiEfor 131
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135