Page 44 - KobiEfor Kasım 2024
P. 44
KONTEYNER VE PARS-YEL TA IMACILI I
da ürünler aynı taşıma aracı (konteyner, uçak, tır, kamyon, mana yapılan denizyolu taşımacılığı bu sürecin önemli bir
kamyonet veya vagon) içinde taşınabiliyor. Parsiyel taşıma- parçası olarak ön plana çıkıyor. Türkiye, üç tarafının denizlerle
cılık maliyete ek olarak fayda sağlayan ve pratik bir lojistik çevrili olması ve jeopolitik konumu ile denizyolu taşımacı-
çözüm yolu olarak öne çıkıyor. Bu taşımacılık türü ekonomik ğında önemli bir avantaja sahip. 2023 yılı verileri incelendi-
olması, maliyet avantajı sağlaması ve güvenilir bir lojistik ğinde, Türkiye’de bulunan 217 limanın büyük kısmının orta
çözüm yolu sunması nedeniyle tercih ediliyor. Parsiyel taşı- ve küçük ölçekli limanlardan oluştuğu; bunların 67’sinin
macılıkta yükün takibi ve kontrolü kolaylıkla sağlanabiliyor küçük, 70’inin orta ölçekli, 80’inin ise büyük ölçekli limanlar
ve genellikle yüke 7/24 ulaşım bulunuyor. Aynı zamanda par- olduğu gözlemleniyor. 180’e yakın limanımız esas olarak ti-
siyel taşımacılık, tehlikeli madde ve ve dökme yük dışındaki carete hizmet ediyor. 46 limanımızda konteyner gemi ve yük-
pek çok yükün taşınması için de oldukça avantaj sağlıyor.” lerine hizmet verme izni bulunmakta ancak bu limanların
sadece 28’inde konteyner gemi ve yüklerine hizmet verile-
Türkiye, 1583 yük gemisiyle dünyada 16. sırada biliyor. Türkiye’de 2023’te denizyolu taşımacılığı ithalatta %
Türkiye denizyolu taşımacılığıyla ön plana çıkıyor: Yük- 62.7, ihracatta ise %78.7 tercih edildi. Hem ithalatta hem de
lerin uzun mesafelerde güvenli, ekonomik ve tek seferde ihracatta denizyolu taşımacılığı ülkemizin dış ticaretinde
yüksek hacimli olarak taşınmasında denizyolu taşımacılığı- önemli paya ve role sahip. Türkiye, 2023’te 1.583 yük gemi-
nın Türkiye’de ve dünyada yoğun olarak tercih edildiğini bil- siyle dünya sıralamasında 16. sırada yer alıyor.”
diren Engin, küresel ticaretin %90 denizyoluyla taşındığı göz “Ticaretin yeni rotaları, Türkiye’ye konteyner ve parsiyel
önüne alındığında, ticaretin ana taşıma modunun denizyolu taşımacılığında ciddi rekabet avantajı sağlıyor”: Bilgehan
olduğunun ifade edilebildiğini söylüyor: “Küresel tedarik zin- Engin, Türkiye’nin doğal bir yarım ada olarak Asya, Avrupa
cirinde kapıdan kapıya yapılan teslimatlarda limandan li- ve Afrika kıtalarının birbirine yaklaştığı noktada konuşlan-
masının denizyolu taşımacılığının öne çıkan bir taşıma türü
olmasındaki payının büyük olduğunu vurguluyor: “Ayrıca
önemli uluslararası taşımacılık koridorları üzerinde bulunan
ülkemiz bu koridorlardan taşınan yükler için de önemli bir
transit merkez olarak işlev görüyor. Marmara Bölgesi’ndeki
limanlar, Akdeniz’de Mersin ve Ege’de İzmir’de bulunan li-
manlar ülkemizin dış ticaretinde kilit role sahip. Limanlar,
özellikle Orta Koridor’da taşınan yüklerin transit olarak ak-
tarılmasında da kullanılıyor. Rusya-Ukrayna Savaşı’nda
Kuzey Koridoru’nun kullanım kapasitesinin düştüğü dö-
nemde ülkemizin limanları küresel ticaretin devamlılığını
sağlama noktasında önemli roller üstlendi. Küresel tedarik
Konteyner taşımacılığı nedir? Parsiyel taşımacılığı nedir?
Konteyner taşımacılığı; “Aynı boyutlarda, standart öl- Parsiyel taşımacılık, “Aynı güzergahta yer alan bir-
çülerde üretilen ancak farklı türleri de bulunan kontey- birinden farklı müşterilerin eşya, ürün veya yüklerini,
ner adı verilen sandıklarla yapılan bir nakliye türüdür” aynı taşıma aracıyla taşıma lojistiğine denir. Parsiyel ta-
diye tanımlanıyor. Bir diğer tanıma göre; “Çeşitli kontey- şımacılığı, ayrıca parça eşya taşımacılığı olarak da bilinir.
ner türleri sayesinde En temel amaç; aynı istikamet üzerinde
yapılan taşımacılığı taşınması talep edilen bütün yükleri, top-
anlatır. Konteynerler lam yük miktarı bir taşıma aracını doldur-
standart ölçülerde masa bile, aynı araca yükleyerek taşıma
üretildikleri için çok işleminin gerçekleştirilmesi” diye tanım-
çeşitli şekilde yükle- lanıyor. Bir başka tanıma göre; “Bir ya da
nebilir, farklı araçlara birden fazla alıcı tarafından ve farklı fir-
aktarılabilir, bu sa- malardan sipariş edilen ürün ya da mal-
yede verimli bir ta- ların tek ve birleştirilmiş yük halinde
şıma sağlarlar. taşıma sürecine verilen isimdir. Yük tesli-
Konteynerlerin açıl- matı genellikle denizyolu, havayolu, kara-
maksızın gemilere, kargo uçaklarına, trenlere veya ka- yolu ve demiryolu aracılığıyla gerçekleştirilmektedir.
rayolu taşımasına uygun araçlara yüklenebilmeleri Parsiyel taşımacılıkta, alıcıları farklı olan mal ya da
uluslararası alanda yaygın olarak kullanılmalarını sağ- ürünler aynı taşıma aracı (konteyner, uçak, tır, kamyon,
lamıştır.” kamyonet veya vagon) içinde taşınabilmektedir.”
44 KobiEfor Kas m 2024