Page 44 - KobiEfor Kasım 2024
P. 44

KONTEYNER VE PARS-YEL TA IMACILI I



          da ürünler aynı taşıma aracı (konteyner, uçak, tır, kamyon,   mana yapılan denizyolu taşımacılığı bu sürecin önemli bir
          kamyonet veya vagon) içinde taşınabiliyor. Parsiyel taşıma-  parçası olarak ön plana çıkıyor. Türkiye, üç tarafının denizlerle
          cılık maliyete ek olarak fayda sağlayan ve pratik bir lojistik   çevrili olması ve jeopolitik konumu ile denizyolu taşımacı-
          çözüm yolu olarak öne çıkıyor. Bu taşımacılık türü ekonomik   ğında önemli bir avantaja sahip. 2023 yılı verileri incelendi-
          olması, maliyet avantajı sağlaması ve güvenilir bir lojistik   ğinde, Türkiye’de bulunan 217 limanın büyük kısmının orta
          çözüm yolu sunması nedeniyle tercih ediliyor. Parsiyel taşı-  ve küçük ölçekli limanlardan oluştuğu; bunların 67’sinin
          macılıkta yükün takibi ve kontrolü kolaylıkla sağlanabiliyor   küçük, 70’inin orta ölçekli, 80’inin ise büyük ölçekli limanlar
          ve genellikle yüke 7/24 ulaşım bulunuyor.  Aynı zamanda par-  olduğu gözlemleniyor. 180’e yakın limanımız esas olarak ti-
          siyel taşımacılık, tehlikeli madde ve ve dökme yük dışındaki   carete hizmet ediyor. 46 limanımızda konteyner gemi ve yük-
          pek çok yükün taşınması için de oldukça avantaj sağlıyor.”    lerine hizmet verme izni bulunmakta ancak bu limanların
                                                         sadece 28’inde konteyner gemi ve yüklerine hizmet verile-
            Türkiye, 1583 yük gemisiyle dünyada 16. sırada   biliyor. Türkiye’de 2023’te denizyolu taşımacılığı ithalatta %
            Türkiye denizyolu taşımacılığıyla ön plana çıkıyor: Yük-  62.7, ihracatta ise %78.7 tercih edildi. Hem ithalatta hem de
          lerin uzun mesafelerde güvenli, ekonomik ve tek seferde   ihracatta denizyolu taşımacılığı ülkemizin dış ticaretinde
          yüksek hacimli olarak taşınmasında denizyolu taşımacılığı-  önemli paya ve role sahip. Türkiye, 2023’te 1.583 yük gemi-
          nın Türkiye’de ve dünyada yoğun olarak tercih edildiğini bil-  siyle dünya sıralamasında 16. sırada yer alıyor.”
          diren Engin, küresel ticaretin %90 denizyoluyla taşındığı göz   “Ticaretin yeni rotaları, Türkiye’ye konteyner ve parsiyel
          önüne alındığında, ticaretin ana taşıma modunun denizyolu   taşımacılığında ciddi rekabet avantajı sağlıyor”: Bilgehan
          olduğunun ifade edilebildiğini söylüyor: “Küresel tedarik zin-  Engin, Türkiye’nin doğal bir yarım ada olarak Asya, Avrupa
          cirinde kapıdan kapıya yapılan teslimatlarda limandan li-  ve Afrika kıtalarının birbirine yaklaştığı noktada konuşlan-
                                                         masının denizyolu taşımacılığının öne çıkan bir taşıma türü
                                                         olmasındaki payının büyük olduğunu vurguluyor: “Ayrıca
                                                         önemli uluslararası taşımacılık koridorları üzerinde bulunan
                                                         ülkemiz bu koridorlardan taşınan yükler için de önemli bir
                                                         transit merkez olarak işlev görüyor. Marmara Bölgesi’ndeki
                                                         limanlar, Akdeniz’de Mersin ve Ege’de İzmir’de bulunan li-
                                                         manlar ülkemizin dış ticaretinde kilit role sahip. Limanlar,
                                                         özellikle Orta Koridor’da taşınan yüklerin transit olarak ak-
                                                         tarılmasında da kullanılıyor. Rusya-Ukrayna Savaşı’nda
                                                         Kuzey Koridoru’nun kullanım kapasitesinin düştüğü dö-
                                                         nemde ülkemizin limanları küresel ticaretin devamlılığını
                                                         sağlama noktasında önemli roller üstlendi. Küresel tedarik



           Konteyner taşımacılığı nedir?                   Parsiyel taşımacılığı nedir?
              Konteyner taşımacılığı; “Aynı boyutlarda, standart öl-  Parsiyel taşımacılık, “Aynı güzergahta yer alan bir-
           çülerde üretilen ancak farklı türleri de bulunan kontey-  birinden farklı müşterilerin eşya, ürün veya yüklerini,
           ner adı verilen sandıklarla yapılan bir nakliye türüdür”   aynı taşıma aracıyla taşıma lojistiğine denir. Parsiyel ta-
           diye tanımlanıyor. Bir diğer tanıma göre; “Çeşitli kontey-  şımacılığı, ayrıca parça eşya taşımacılığı olarak da bilinir.
           ner türleri sayesinde                                     En temel amaç; aynı istikamet üzerinde
           yapılan taşımacılığı                                      taşınması talep edilen bütün yükleri, top-
           anlatır. Konteynerler                                     lam yük miktarı bir taşıma aracını doldur-
           standart ölçülerde                                        masa bile, aynı araca yükleyerek taşıma
           üretildikleri için çok                                    işleminin gerçekleştirilmesi” diye tanım-
           çeşitli şekilde yükle-                                    lanıyor. Bir başka tanıma göre; “Bir ya da
           nebilir, farklı araçlara                                  birden fazla alıcı tarafından ve farklı fir-
           aktarılabilir, bu sa-                                     malardan sipariş edilen ürün ya da mal-
           yede verimli bir ta-                                      ların tek ve birleştirilmiş yük halinde
           şıma     sağlarlar.                                       taşıma sürecine verilen isimdir. Yük tesli-
           Konteynerlerin açıl-                                      matı genellikle denizyolu, havayolu, kara-
           maksızın gemilere, kargo uçaklarına, trenlere veya ka-  yolu ve demiryolu aracılığıyla gerçekleştirilmektedir.
           rayolu taşımasına uygun araçlara yüklenebilmeleri   Parsiyel taşımacılıkta, alıcıları farklı olan mal ya da
           uluslararası alanda yaygın olarak kullanılmalarını sağ-  ürünler aynı taşıma aracı (konteyner, uçak, tır, kamyon,
           lamıştır.”                                      kamyonet veya vagon) içinde taşınabilmektedir.”

          44 KobiEfor Kas m 2024
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49