Page 52 - KobiEfor Ağustos 2023 Sayı 287
P. 52

.217(<1(5 9( 3$56à<(/ 7$á,0$&,/,ã,



         ise düşüş oranı yüzde 9.2 seviyesinde gerçekleşmiştir.
         Yılın ilk yarısında limanlarda, geçen yıla oranla yüzde
         4.5 düşüş yaşanarak 6.1 milyon TEU konteyner elleçle-
         mesi gerçekleşmiştir. Transit ve ihracat yük elleçleme
         miktarının yılın ikinci yarısında geçen senenin aynı dö-
         nemine göre daha yüksek seviyede seyretmesi ve bu
         yılı 2022 yılı elleçleme miktarlarına yakın seviyelerde
         kapaması beklenmektedir.”
            2023-2024’te arz fazlası bekleniyor
            COVID-19 salgınıyla dünya ticaretinin yaklaşık yüzde
         90’ının yapıldığı deniz yolunda ‘boş konteyner krizi’nin
         başlamış olduğunu anımsatan Fayatorbay, “Covid-19
                                  salgını zirvesinde kon-  ni kaydediyor: “2024’ün ortalarından itibaren küresel
                                  teyner kıtlığı varken, kü-  ekonominin yeniden toparlanacağı tahmin edilmek-
                                  resel ekonomi 2022’de   te ve bu gelişmenin konteyner ve yük taşımacılığını
                                  talep düşmesiyle tam    olumlu etkileyeceği beklenmektedir. Uzun vadede
                                  tersi ‘kapasite fazlası’   Türkiye’nin konteyner ve yük taşımacılığındaki gelişi-
                                  sorunuyla karşı karşıya   mini; bölgesel üretim merkezine dönüşmesi ile transit
                                  kalmıştır. Küresel tüketi-  merkez olma özelliği şekillendirecektir.”
                                  ci talebinde düşüşle kon-  İltisak hatlarının özellikle limanlara demiryolu bağ-
         teyner depoları dolarken deniz taşımacılığı sektöründe   lantısının sekronizasyonu önemli: Yeşil ve dijital dönüşü-
         navlun alanı arz fazlası artmaya devam etmektedir.   mün önemini de değinen Fayatorbay, Türkiye’nin taşıma-
         Uzmanlar, salgın döneminde yaşanan darboğazlardan   cılık sektöründe mevcut sorunlarının aşılmasına yönelik
         sonra, 2023 ve 2024’te deniz yoluyla taşımacılıkta arz                   çalışmaların yapılarak
         fazlası beklemektedir. Tedarik zincirlerinin yeniden                     multimodal taşımacı-
         daha öngörülebilir ve güvenilir hale geldiği görülmek-                   lığın sağlanabilmesine
         tedir” diyor.                                                            yönelik yapılandırmanın
                                                                                  gerekliliğinin önem arz
            Türkiye transit merkez olabilir                                       ettiğini vurguluyor: “Do-
            Coğrafi bakımdan bir yarımada olan, Avrupa, Asya ve                    layısıyla, küresel ulaşım
         Afrika’nın kavşak noktasında konumlanan Türkiye’nin                      sektöründe önemli bir
         dış ticaretinde önemli konuma sahip denizyolu taşıma-  kilit noktası olan deniz yolu taşımacılığının öneminin ve
         cılığının önünde özellikle transit taşımacılık faaliyetleri   gelişimine yön veren stratejilerin sürekli güncellenerek
         açısından büyük bir potansiyel ve gelişim alanları bulun-  gereken değişime uyarlanması, küresel ticaret için zaruri
         duğuna değinen Fayatorbay, “Türkiye ekonomisi, Avrupa   bir ihtiyaçtır. Küresel ticarete yön veren denizyolu taşıma-
         Birliği (AB), Afrika ve Orta Doğu Bölgesi’ndeki ticaretin   cılığının ülkemizdeki ulaşım modlarıyla desteklenerek
         merkezinde olan bir ülke                         senkronize olması gerekliliğinin önemi özellikle son yıl-
         olarak, Pandemi sonrası                          larda dikkate alınmakta, ulaşım politikaları bu stratejiy-
         ve ticaret savaşının dina-                       le oluşturularak uygulanmaktadır. Demiryolu yatırımları
         mikleriyle, önemli bir lo-                       ve bağlantı hatları olan iltisak hatları bu planlamanın en
         jistik ve üretim üssü olma                       önemli göstergesidir. Son yıllarda ülkemizde hızlı gelişim
         potansiyeli taşımaktadır.                        gösteren ulaşım ağının, kıyılardan iç coğrafyaya akışında
         Yeni tedarik zincirlerine                        en önemli ayağı raylı sistemler ve ana konvansiyonel hat-
         olan ihtiyaç ve uluslara-                        lardır. İltisak hatları, sanayi ve üretim tesislerinden, lojistik
         rası ticaretin daha bölge-                       merkezlerden, maden ocaklarından limanlara ve diğer ula-
         sel ve yakın mesafelere                          şım modlarına yük trafiğini
         yönelme eğilimi Türkiye                          sağlayan düğüm noktaları-
         ekonomisinin önemini artırmaktadır” diye konuşuyor.   dır. İltisak hatlarının özel-
            Türkiye’nin, potansiyelini harekete geçirmesi du-  likle limanlara demiryolu
         rumunda ihracatının dünya ihracatındaki payının ilk   bağlantısının senkronizas-
         etapta %1’lerden 1.5’lere, daha sonra %2’lere doğru   yonu sayesinde, ulaşımla
         hareketlenebileceğini öngören Fayatorbay, Türkiye   sağlanan ticari döngünün
         ekonomisinin bir üretim ve lojistik merkezi olmasının   arttırılarak, ulusal ve ulus-
         hem kendi potansiyelini daha fazla kullanması hem de   lararası yük trafiğinin maksimum düzeye ulaşması ve hiz-
         dışarıdan gelecek yatırımlarla mümkün olabileceği-  met kalitesinin arttırılması amaçlanmaktadır.”

         52 KobiEfor $ðXVWRV
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57