Page 50 - KobiEfor Ağustos 2023 Sayı 287
P. 50

.217(<1(5 9( 3$56à<(/ 7$á,0$&,/,ã,



          kaldığına dikkat çekiyor: “Uzun yıllar boyunca en hızlı   şüm maliyetlerine ek olarak artan yakıt fiyatları eklen-
          büyüyen segment konteyner ticareti olmuştur. 2022’de   diğinde, yavaş gemi hızları ve transit sürelerin uzama-
          büyümenin gerilemesine ilave olarak 2023’te kontey-  sı sonuçlarına neden olacaktır. Hem yakıt dönüşümü
          ner ticaretinin marjinal bir artışla yüzde 1.9 oranında   hem de yenilenmesi gereken filolarımızın yaratacağı
          artması beklenmektedir. Türkiye’nin, dünya ticaretinde   maliyet çok büyük olacaktır. Dolayısıyla bu dönüşümü
          konteyner tarafında yaşanan bu büyümeyi yakalaya-  erkenden yakalamak rekabetçiliğimiz açısından fark
          bilmesi ve pay alabilmesi ihracatımız ve tedarik zinciri   yaratacaktır. Ayrıca söz konusu dönüşüm için kamunun
          üssü olabilmemiz açısından önem arz etmektedir.”   destek ve teşviklerle sektörü yeşil dönüşüm konusunda
            Türkiye’de konteyner iş hacminde, yaz aylarıyla bir-  cesaretlendirmesi ve hazırlaması fayda sağlayacaktır.”
          likte toparlanma öngörüsü: Dünya denizyolu ticaretine
          yönelik istatistiki veriler açıklayan en önemli iki kuru-  “Türkiye, önemli bir lojistik ve üretim üssü
          mun tahminlerine bakıldığında UNCTAD’ın; toplam de-  olma potansiyeli taşıyor”
          nizyolu taşımacılığında 2022 ve 2023’te yüzde 2’nin altın-  Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) Yö-
                                  da bir gelişim olacağını,   netim Kurulu Üyesi Konteyner Çalışma Grubu Başkanı
                                  sonrasında 2026’ya kadar   Arcan Fayatorbay, T.C. Ulaştırma
                                  yüzde 2’nin üzerinde bir   ve Altyapı Bakanlığı, Denizcilik
                                  artış olacağını tahmin   Genel Müdürlüğü verilerine göre
                                  ettiğini, aynı kurumun   Türkiye kıyılarında, marina ve yat
                                  konteynerde ise 2023’ten   limanları hariç tutulmak üzere,
                                  sonra yüzde 3’ün üzerin-  ulusal ve uluslararası yük taşı-
                                  de yıllık artış öngördüğü-  macılığına hizmet veren değişik
          nü anlatan Ulusoy, şu açıklamayı yapıyor: “Diğer yandan   formda, büyüklükte ve özellikte   Arcan
          Clarksons toplam yükte ve konteynerde 2023’te yüzde   (liman, terminal, iskele, şaman-  Fayatorbay
          2’nin üzerinde bir artış oranının yakalanacağını tahmin   dıra, dolfen, platform vb. dâhil)
          etmiştir. Türkiye’deki tahminleri ise genel itibarıyla 2023   217 adet kıyı tesisi bulunduğunu, konteyner gemilerine
          yılının ilk yarısında transit yüklerde görülen düşüşün   hizmet veren toplam 28 adet değişik formda (iskele,
          ivme kaybederek devam etmesi ve lokal yüklerde dün-  rıhtım) liman bulunduğunu belirterek, bu limanların
          ya ve Türkiye ekonomisindeki büyüme rakamlarının   önemli bir bölümünün konteyner yükleri dışında diğer
          daha düşük seviyelerde gerçekleşmesi beklenmektedir.   yüklere de hizmet verdiğini ifade ediyor.
          2023’ün ikinci yarısında ise yaşadığımız büyük deprem   Fayatorbay, şu bilgileri veriyor: “Limanlarımızda
          felaketinin dış ticaretteki olumsuz etkisinin azalmasıyla   2022’de 2021’e göre %3.1 yük artışı gerçekleşmiş ve
          birlikte konteyner iş hacminin yaz aylarıyla birlikte yılın             işlem gören yük 542.6
          ilk yarısına kıyasla toparlanması beklenmektedir. 2023                  milyon tona ulaşmıştır.
          yılı geneline bakıldığında, konteyner iş hacminin geçen                 Toplam verilere gümrük
          sene başlayan düşüş trendini sürdüreceği öngörülmek-                    rejimleri bazında bakıl-
          tedir. Konteyner tarafında 2024 sonundan önce önemli                    dığında 2022’de sadece
          bir talep artışı beklenmiyor.”                                          ihracat yüklerinde bir dü-
                                                                                  şüş olduğu (%-2.3), diğer
            Yeşil dönüşümde destek ve teşviklerin                                 rejimlerde artış olduğu
            artması ihtiyacı                                                      görülebilir (ithalat %4.9,
            “Yeşil dönüşümü erkenden yakalamak, rekabetçi-                        kabotaj %9 ve transit
          liğimiz açısından fark yaratacaktır”: Ayşem Ulusoy’un   %3.9). Konteynerde 2022 yılı 2021’e göre %-1.8 gerile-
          verdiği bilgilere göre; deniz taşımacılığı toplam karbon   meyle 12.4 milyon TEU ile kapanmıştır. Gümrük rejim-
          salınımının yüzde 3’ünden sorumlu. 8 Temmuz’da Bir-  leri bazında bakıldığında düşüşün en önemli nedeni,
          leşmiş Milletler kuruluşu IMO, gemi taşımacılığında te-  Rusya ile Ukrayna Savaşı’nın yansıması olan transit
          miz yakıt kullanımını şart koşan standartların devreye   konteynerdeki düşüşten kaynaklanmıştır. Rejimler
          giriş tarihini 2028’e çekti.                    bazında yılın toplam rakamlarına bakıldığında ihracat
          Ulusoy, yakıttaki bu dönü-                      ve ithalatta zayıf da olsa bir yıllık artış olduğu (%0.4 ve
          şümün, dönüşüm sonlana-                         %1.5), kabotaj yüklerinin %-1.3 gerilediği ve özellikle
          na kadar taşıma ücretleri-                      transit konteynerde %-12.9 gibi oldukça önemli oranda
          nin yüksek seyretmesine                         bir düşüş olduğu görülmektedir. Türkiye limanlarında
          neden olacağını ve ilerleyen                    Ocak-Haziran 2023 döneminde toplam elleçlenen yük
          süreçlerde taşıma ücret-                        miktarı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4.6 düşüş
          lerini daha fazla gündemi-                      göstererek 260.9 milyon ton gerçekleşmiştir. Transit-
          mize taşıyacağını söylüyor:                     te geçen ay yaşanan toparlanmanın etkisiyle ilk yarı-
          “Ayrıca, mevcut yeşil dönü-                     daki daralma yüzde 16’ya kadar gerilerken, kabotajda

             KobiEfor $ðXVWRV
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55