Page 55 - KobiEfor Ağustos 2023 Sayı 287
P. 55
boyunca fiyat istikrarı pek mümkün olamadı ve bunun kritik itici güçleri olan imalat, savunma, turizm ve
sonucu 2023 yılı ile ortaya daha net bir sonuç olarak teknoloji gibi sektörlere odaklanması şart.”
çıktı. Enerji, gıda ve tedarik temelli olan enflasyon
tüm dünyadaki gibi ülkemizi de etkisi altına aldı. Dün- “Çeşitlendirme büyüme modeli
ya ekonomisinde öncü ülkeler global krizi ellerindeki düşünülmeli”
kamu kaynakları, sübvansiyonlar ve ek borçlanma ile Bunun yanında çeşitlendirme büyüme modeli-
çözmeye çalışırken takipçi nitelikteki ülkeler finan- nin düşünülmesi gerektiğini öneren Yıldırım, “Farklı
sal imkânlardan yoksun olarak enflasyonla mücadele ürün gruplarıyla farklı pazarlarda olabilmek önem-
ederken dünya genelinde yoksulluk oranları arttı. Üze- li. Türkiye’nin ana ihracatı olan otomobili makine ve
rine kontrol edilemeyen bir faktör olan deprem krizi tekstil odağı devam edecektir. Güney Kore’nin ihracata
ile bu durum Türkiye’de kamu ve özel sektörün tüm dayalı büyümesinde görüldüğü gibi, teknoloji ve ilaç
desteğinin o bölgeye aktarılması sonrasında seçim gibi yüksek katmadeğerli sektörlere yönelik çeşitlen-
ekonomisinin getirdiği her şeyi bir süreliğine erteleme dirme politikası izlenmesi de stratejik bir karardır. Ar-
eğilimi bugünkü sonucu getirdi. Üretim ve istihdamı Ge’ye yapılan yatırımlar inovasyonu teşvik edebilir ve
merkeze alan model üzerinden Türkiye, dış ticarette ihracatı daha rekabetçi hale getirebilir” diyor.
etkinliğini artırmasıyla enflasyon seviyeleri yıl sonuna Figen Yıldırım’ın bir diğer çözüm önerisi ‘Ticari Or-
doğru yüzde 20-25 seviyelerine çekilebilir.” taklıklar’: “Güçlü ticari ilişkiler kurmak esastır. Örne-
ğin; Almanya, Türkiye’nin en büyük ticaret ortağıdır.
‘Made in Turkey’ markasını Ancak, Vietnam’ın ticaretini AB-Vietnam Serbest Ti-
güçlendirmenin stratejik önemi caret Anlaşması gibi anlaşmalarla nasıl genişlettiğine
“Üretim ve partnerlikteki gücümüz ve azmimiz çı- bakıldığında, Türkiye’nin de benzer anlaşmalara gir-
kış noktası olabilir”: Prof.Dr. Figen Yıldırım’ın, Türkiye mesinden fayda sağlayabileceği görülmektedir.”
ekonomisine sıçrama yaratacak çözüm önerisi ise şöy- “İhracata dayalı büyüme modelinin anahtarı;
le: “Türkiye ekonomisinin sıçraması dış ticarete odak- istikrarlı para birimi”: Tüm bunların yanında kur
lı küresel tedarik zinciri açısından küresel bir üretim istikrarı ve enflasyonun dikkate alınacak konular
merkezi coğrafyası oluşturulması ile mümkün. Burada arasında bulunduğunun altını çizen Yıldırım, “Pla-
‘Made in Türkiye’ algısı ve kimlik öğelerini tüm dünyaya nın işlemesinde büyük önem tutmaktadır. Yatırım-
tanıtmak ve bu konuda farkındalık çalışması yapılması cı güvenini aşılamak için ihtiyatlı para politikaları
çok önemli. Üretim ve partnerlikteki gücümüz ve az- yoluyla para birimini istikrara kavuşturmak esasa
mimiz bu konuda çıkış noktası olabilir. Uzun vadede alınmalıdır. İstikrarlı para birimi ihracatı rekabetçi
yerli tedariğin gelişmesi ithalata dayalı bir ihracat ye- hale getirebileceğinden, bu; ihracata dayalı bir bü-
rine önemli kilit sektörlerdeki tedariğin ülke sınırları yüme modelinin anahtarıdır” diye konuşuyor.
içerisinde geliştirilmesi oldukça önemli. Türkiye’nin “Pazarları çeşitlendirmek önemli”: Dünyadaki trend
farklı alanlardaki örneğin; savunma sektöründeki ve önemli konulara bakıldığında ‘İklim Krizi’ ve ‘Küresel
başarısı, ‘Made in Turkey’ markasını diğer sektörlere Durgunluk’ konularının geliştirilecek dış ticaret ve eko-
yaymak için eşsiz bir fırsat sunmaktadır. Türkiye, sa- nomi politikasının önemli bir unsuru olduğunu kayde-
vunma sanayisinde ortaya koyduğu kalite, güvenilirlik den Yıldırım, küresel durgunluğun Türk mallarına olan
ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak, geniş ürün talebi etkileyebileceğine, bu nedenle pazarları çeşit-
ve hizmet yelpazesine güven aşılayabilir ve bu sayede lendirmenin büyük önem taşıdığına dikkat çekiyor:
küresel marka imajını güçlendirebilir. Bu strateji, etkin “Ayrıca iklim krizi tarıma dayalı ekonomiler için zor-
bir şekilde uygulandığı takdirde, ekonomik büyümeyi luklar yaratmaktadır. Sürdürülebilir uygulamalara ya-
hızlandırabilir ve Türkiye’yi birçok sektörde lider bir tırım yapmak yalnızca çevreye karşı sorumlu olmakla
küresel tedarikçi konumuna getirebilir. Türkiye’nin sa- kalmaz, aynı zamanda daha fazla tüketici sürdürülebi-
nayide, yabancı tedarikçilere bağımlı olmaktan çok çe- lir şekilde üretilmiş ürünler talep ettiğinden Türkiye’ye
şitli ürünlerin küresel ihracatçısı olmaya doğru önemli ihracatta avantaj sağlayabilmektedir.”
bir dönüşüm geçirmesi son derece önemlidir. Strateji “Yatırım ve iş yapma olanağını artırıcı yasa ve uy-
bu odakla kurulmalıdır.” gulamalar geliştirilmeli”: Prof.Dr. Yıldırım, Türkiye’de
“Türkiye, imalat, savunma, turizm ve teknolojiye iş yapma konusunun doğru tanıtılması, yatırım ve iş
odaklanmalı”: Kullanılan üretim ve istihdam odaklı yapma olanağını arttırıcı yasa ve uygulamaların geliş-
politika ve küresel tedarikçi olma stratejik planı doğ- tirilmesi gerektiğini ifade ediyor: “Bu noktada Ticaret
ru uygulandığında enflasyonun yüzde 20-25 sınırın- ve Sanayi Odaları, İhracatçı Birlikleri, Belediye ve Ba-
da kalması ve 2024 yılı ile birlikte dış ticaret açığının kanlıklar koordineli politikalar geliştirmelidir. Örne-
azalarak büyümenin artmasının beklenebileceğini ğin; 2002 yılında Türkiye, Dünya Bankası’nın İş Yapma
vurgulayan Yıldırım, her stratejik planda olduğu gibi Kolaylığı endeksinde 35. sırada yer aldı. E-ikamet ve
bütünleşik uygulamaların burada başarıyı getire- çevrimiçi yönetişime odaklanan Estonya modelini iz-
ceğine değiniyor: “Tüm bu krizler ve seçim sonrası lemek, Türkiye’nin sırasını yükseltmesine ve yabancı
Türkiye’nin güçlü bir toparlanma için ekonominin yatırımları çekmesine yardımcı olabilir.”
$ðXVWRV KobiEfor 55