Page 159 - KobiEfor Şubat 2022
P. 159

Görüş








                 ERP, lüksü sevenler için bir gerekliliktir. Lük-

                 sün tanımında sadece görsellik olmaz; ürünün

                 kalitesi, dayanıklılığı, güvenliği, garantisi ve ar-


                 kasında bulunan firmanın marka değeri de bir

                 kriter olarak çıkar karşımıza.



                            urumsal ve dijital dönüşüm yolculuğun-  ERP yazılımları satış süreçlerinde esnek, uyarlanabilir,

                            da birçok firma bunu bir gereklilik ola-  tam entegre ve gereksinimlere uygun şekilde özelleş-
                            rak görür. Bu gereklilik gelişen teknolo-  tirilebilir olarak tanımlansa da fiiliyatta bu pek müm-

                            jilere uyum sağlama çabası ile şekillenir.  kün olmuyor. İmplementasyon yani entegre etme ve
                 Kİş zekâsı, makine öğrenmesi, büyük veri  uyarlama aşamasında kullanıcı tarafında karşılaşılan

                 ve bulut entegrasyonları küçük ve orta boy işletme-  direnç ve uyarlamaya çalışan danışmanlık firmasının
                 ler için bile zorunluluk haline geldi. “Yaz bakalım,  yetkinliğinin sınırları da ERP’nin maliyetini artırarak
 ERP             mentalitesine evriliyoruz. Bu dönüşüm her ne kadar   çıktığında işletme sahipleri kilit kararları alırken se-
                 bilgisayar benim hakkımda neler biliyor?” düşünce  lüks olarak tanımlanmasını sağlıyor.
                 sisteminden, girdiğin veri kadar bilgiye erişebilirsin
                                                                  ERP projelerinde gereklilik ve maliyet ikilemi ortaya
                 bilinçli bir kitleyi ortaya çıkarsa da bir o kadar da
                                                                  çimlerini çoğu zaman maliyet düzleminde kullanır-
                 bu kadar veriyi girmek istemeyen dirençli bir çalışan
                                                                  lar. İç dinamiklerde uyum sorununun doğru analiz
                 kesimini de karşıt güç olarak besliyor.
                                                                  edilmemesi,  maliyet  üzerinden  ilerlenmesi,  seçim

                                                                  yapılan tedarikçi firmanın yetkinliğini ölçecek istatis-
                 ERP’nin şirket içindeki temel işlevlerinden biri çö-
                 züm bulmaksa diğeri de olası sorunları ortaya çıkar-
                 masıdır. Gereklilik burada daha anlamlı hale geliyor.  lüks haline getirir.
                       Sisteme entegre çalışan iş zekâsı uygulamaları   tiki verilerin bulunmaması da günün sonunda ERP’yi
                                                                  ERP, operasyonel ve idari  maliyetlerin  azaltılması,
                         yalnızca işin sürdürülebilirliğini değil onun   verimliliğin artırılması konusunda avantajlar su-
                          büyütülüp geliştirilmesi konusunda da   nar. Sunduğu bu avantajların verimli hale gelip açı-
                          destek olmakta. Üretim, satış, insan kay-
 Gereklilik midir?         nakları, finans, müşteri deneyimi gibi bir-  mümkün olur. Şirketler faaliyetlerine başladığı andan
                                                                  ğa çıkması ise “şirket kültürü”nün inşa edilmesi ile

                           birinden farklı iş akış süreçleri olan birim-
                                                                  itibaren, ürettiği kadar tüketen mekanizmalardır.
                           leri birbirine bağlayıp her birinden gelen
                                                                  Tüketimde  zorunlu  ihtiyaçlar  önceliklidir;  çalışan-
                          veriyi anlaşılabilir bir dile çevirip raporla-
                          yan ERP sistemleri rekabette avantaj elde   lar, demirbaşlar, hammadde, ürün, hizmet, mekân,
                                                                  elektrik, su vb. daha sonra da şirket kültürüne uygun
                          edilmesine katkıda bulunur.
 Lüks müdür?              niz. Öncelikle işletme bu geçişe hazır değilse  ma değerli hizmet ve çözümlerle tanımlayabiliriz. Bir
                                                                  ihtiyaçlar öne çıkar. Bunları, şirketlerin çalışanlarına
                                                                  (sosyalleşme, etkinlik vb.) ve ürünlerine kattığı kat-
                          Peki, ERP ne zaman lüks haline gelir derse-
                         ERP lüks bir harcama olarak tanımlanabilir.  sonraki aşamada lüks ihtiyaçlar girer devreye; zorun-
                         Çoğu şirket, iş süreçlerini iyileştirmeden ERP  lu ihtiyaçları karşılanmış fi rmaların bu süreçte tercihi
                        geçişi yapmaya karar verir ve bunun için cid-  ERP yazılımları oluyor. Şirket kendisini hazır hisset-
                       di bir bütçe ayırır. Bu bütçeyi değerlendirirken  tiğinde yani tam doygunluk aşamasında başlar ERP
                       kimi zaman “Ucuz mal alacak kadar zengin  seçimleri.
                      değilim” diye düşünür ve en pahalı olan ürüne
                      yönelir. Kimi zaman da “Bir yazılıma bu parayı   Her şirketin kültürü ve haliyle ihtiyaçları da farklıdır.

                      verecek kadar zengin değilim” diyerek ucuz bir   Rakip firma kullanıyor ve çok biliniyor diye ERP satın
                                                                  alma yapmak lüks bir seçimdir. Kendi dinamiklerini
                      ürün satın alır. Her iki seçimde de kriter fiyat ol-  tespit edip, şirket kültürünü iyi analiz edip, kullanıcı

                      duğu için sonuçlar genelde pek iç açıcı olmaz.   profilini tanımlayıp tüm sistem geçişini ihtiyaçlarına


                       Sadece markasına ya da rakip firmaların kul-  uygun şekilde organize etmek ise gerekliliktir.
 Murat Tali             landığı yazılımlara bakarak seçim yapmak da
                         lüks seçimler arasındadır.
                                                                                                     ERP SATIN ALMA REHBERİ  35
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164