Page 164 - KobiEfor Şubat 2022
P. 164
ERP Projeleri
IT Projesi Midir?
ERP (Kurumsal Kaynak Planlama / Enterprise Resource Planning) kurumla-
rın tüm iş süreçlerini entegre bir sistemde birleştirmek için tasarlanmış uygu-
lama yazılımlarıdır. Bu yazılımların tasarlanmasında ve kullanılmasında tüm
iş süreçlerinin bütünleşik bir veri sisteminde yer alması amaç edinildiği için
iş süreçlerini yürütmekte olan tüm ekip(ler) bu sistemin bir uygulayıcısı ko-
numundadır. ERP projelerinin başarısını etkileyen önemli faktörlerden biri, Bu tespitlerden sonra anlaşılıyor ki bir işletmenin/kuru- de aktarabilenlerden oluşması projenin başarısı için çok
proje ekibi çalışmasının başarısıdır. Bu nedenle, işletme yöneticileri ve üst yö- mun Erp projesi, işletmenin organizasyonuna göre, yöne- kritik bir faktördür. Bazı işletmelerde süreç sahibi/bölüm
neticilerin ERP projelerinin başarıyla sonuçlanabilmesi için ihtiyaç duydukları tim kurulundan başlayarak en alt kademeye kadar tüm yöneticisi ERP projesinin kendi çalışmalarında bir deği-
şikliğe veya etkiye sebep olmayacağı veya süreçteki rutin
süreçlerin projesidir ve başarısı da ancak bu organizasyo-
birincil unsur, insan kaynakları ve dolayısıyla proje ekibidir. nun bu gereksinime inanarak çalışmasına bağlıdır. işlerde aksama olabileceği düşüncesiyle bölümde/süreçte
ERP projesinin uygulamaya alınma sürecinde rol ve so- en tecrübesiz personeli (en zayıf halkayı) görevlendire-
rumluluk alacak kişilerden oluşan proje ekibi başlangıçta biliyor. Bu durum proje uygulama aşamasına geçtiğinde
uygulama tedarikçisi ve uygulama müşterisi ekibi olarak sorunlara sebep olur. Dolayısıyla, projenin ilerleyen aşa-
iki gruptan oluşmaktadır: çözüm ortağı veya uygulama te- malarında bu süreçlerin operasyonları yeniden tasarlan-
darikçisi grubu (genellikle danışmanlardan oluşur)ve iş- makta ve projenin planlanan zamandan sapmasına neden
ERP projelerinde, işletmelerin boyutuna, iş süreçlerinin karma- letmenin proje ekibi. Orta ve büyük ölçekli bir işletmede olmaktadır.
şıklığı ve büyüklüğüne, özelleştirilen iş süreçlerine, işletmelerin proje ekibi veya organizasyonu şu şekilde oluşturulabilir: Elbette IT (Information Technologies=BT, Bilgi Tek-
lokasyonlarına, alt grup işletmelerine bağlı olarak proje ekibinin nolojileri) ekibi veya departmanı bu projede çok
büyüklüğü belirlenir. Bu uygulama yazılımları büyük bütçelerle - Proje üst kurulu – proje koordinatörü, işletmenin genel
tedarik edildiği için uyarlama ve uygulama maliyetleri oldukça müdür veya yardımcıları veya yönetimin atayacağı süreç- önemli bir faktördür; çünkü uygulama yazılımının ve
yüksektir. Dolayısıyla, planlandığı gibi yürümesi ve planlandığı lere hâkim tecrübeli bir yönetici ile yazılım uygulama fir- database’inin kurulacağı ve yönetileceği donanım, sis-
zamanda bitirilmesi için ekibin/ekiplerin doğru şekilde belirlen- masının (çözüm ortağının) yetkilileri ile proje ana adımla- tem, network vd. ekipmanları gibi teknik konuların
mesi, kurulması, organize edilmesi gerekir. rını belirler ve raporlar. yönetimi bu ekipçe sağlanmaktadır. Ancak bu ekip iş-
1990’lar ve 2000’lerde ERP kurulumlarında hızlı artış pek çok ba- - Süreç sahipleri, kendi süreçlerinin gereksinimlerini ve letmenin tüm süreçlerine hâkim olamayabileceği için
şarısızlığı da beraberinde getirdi. Bu başarısızlıkların en önemli uyarlama adımlarını projelendirmektedir. Aynı zamanda bir ERP projesinin tüm adımları bu departmana yı-
nedenleri arasında kurulum öncesi dönemde herhangi bir ölçütün belirledikleri anahtar kullanıcıların çalışmalarını da takip kılmamalıdır. Aksi bir durumda, projenin planlandığı
oluşturulmaması, kurulumların planlanan süreden uzun sürme- ederler. gibi yürümeyeceği, başarısız olacağı aşikârdır. Özel-
si, kurulum bütçelerinin planlanan miktarı çok aşması, yazılım - Anahtar kullanıcılar, projenin en önemli iki ayağından likle orta ölçekli ve daha küçük çaplı işletmelerde
firmasının kaynak yetersizlikleri, ürünün yetersizliklerine bağlı biridir. Belirlenen proje planına göre uyarlama ve uygu- bu tarz hataların yapıldığı bilinmektedir. Dolayısıyla,
uyarlama (customization) çalışmaları, ekibin olmaması veya yeter- lama çalışmalarını yürütürler. Süreçlerin diğer üyeleriyle ERP yazılımı olarak alınan uygulamalar sadece temel
sizlikleri, eğitim yetersizlikleri, analiz eksiklikleri vb. gösterilebilir. sürekli bilgi alışverişinde bulunurlar. finansal modülü kullanılacak seviyede kalmaktadır.
Bu durum yine çoğunlukla insan faktörüne ve dolayısıyla ekip ça- Bu durum hem finansörlerde hayal kırıklığı hem de
lışmalarına bağlıdır. Dolayısıyla, her süreçten en az bir kişinin olması, bu kişi-
nin bulunduğu sürecin işleyişine hâkim olması, analizler- tüm kullanıcılarda uygulanamayacağına dair bir yan-
de kendi bölümünün doğru şekilde yansıtılmasında etkin lış kanaatin oluşmasına neden olur. Proje çalışması-
Yusuf Bülent Bel ve süreç sahiplerine bilgileri ve çalışmaları doğru şekil- nın başında bunun net olarak anlaşılması gerekir.
Galipoğlu Hidromas
40 ERP SATIN ALMA REHBERİ Bilgi Teknolojileri Müdürü