Page 162 - KobiEfor Şubat 2022
P. 162

Farklı pazarlarda, çok sayıda “ürün ve hizmet marka-  ket kârlılığı) ve üstün kalite (müşteri memnuniyeti)
            sı” var. Ancak giderek bilinçlenen ve daha seçici ol-  sonucunu, bu sonuçlar da orta ve uzun vadede “ku-
            maya başlayan yeni nesil müşteri, “ürün ya da hizmet   rumsal marka”yı doğurur. Bunlar olmadan yapılan
            markası”nın ardındaki şirketi de araştırıyor ve o şirke-  reklam, halkla ilişkiler ve pazarlama faaliyetleri, nite-
            tin “kurumsal marka” olmasına dikkat ediyor. Hatta   likli ve kalıcı sonuçlar vermez.
            sadece müşterisi değil, aynı zamanda tedarikçisi, lo-
            jistikçisi, çalışanı, reklam ajansı, bayisi, distribütörü   ERP kullanan şirketler, hızlı ve esnek planlama simü-
            vb. kısacası çevresindeki  bütün ekosistem aktörleri,   lasyonlarıyla tedarikçilerine en doğru taleplerini ilete-
            birlikte çalıştıkları şirketin “kurumsal marka” olmasını   rek tedarik zincirinden maksimum performansı alırlar
            istiyor. Çünkü “kurumsal marka” güven veriyor.    (tedarikçi memnuniyeti).
            Peki, “kurumsal marka” nasıl olunur?              ERP kullanan şirketler, zengin ve parametrik bir alt-
                                                              yapı ile satınalma, üretim, depolama ve sevkiyat sis-
            Bütün şirketler bol bol reklam veriyorlar, sık sık kam-  temlerini farklı stratejilere hızlı ve güvenli bir şekilde
            panya yapıyorlar, dönem dönem iyi satışlar da yapı-  adapte edebilirler (operasyonel performans).
            yorlar ancak uzun dönemde hepsi “kurumsal marka”
            olamıyor.                                         ERP kullanan şirketlerdeki çalışanların sistemde yapa-
                                                              cakları işler (prosedürler) net ve bellidir; onlar her gün
            Çünkü “kurumsal marka” olmanın temelinde, arka    farklı bir işi, farklı bir yöntemle, sil baştan yapmaya

            ofiste gerçekleşen satınalma, depolama, üretim, lojis-  çalışmazlar (çalışan memnuniyeti).

            tik faaliyetlerinden tutun, ön ofiste gerçekleşen satış ve
            sonrası müşteri ilişkileri, pazarlama ve halkla ilişkiler   ERP kullanan şirketlerdeki yöneticilerin sistemde bu-
            faaliyetlerine kadar planlı, entegre, şeffaf, hızlı, güvenli   lunan çok sayıdaki rapordan yararlanarak gerçekleş-
            ve kesintisiz bir organizasyon ve sistem yatıyor.   tirdikleri karar alma süreçleri hızlı ve doğrudur, onlar
                                                              farklı departmanlardan gelen farklı standartlardaki ra-
            Üretimini doğru planlayamadığı için tedarikçisiyle sü-  porlarla boğuşmazlar (yönetsel performans).
            rekli sorunlar yaşayan, doğru bir maliyet analizi ya-
            pamadığı için doğru bir fiyat belirleyemeyen, üretim

            hatlarında sık sık sorunlar yaşadığı için müşterisinin   ERP kullanan şirketlerdeki müşteri temsilcileri,
            taleplerine hızlı yanıt veremeyen, şirket içi perfor-  müşteriye depodaki ürünü hakkındaki anlık bilgi-
            mans, verimlilik, kalite vb. sorunlarla uğraşmaktan ba-  yi, ekranlarına bakarak, hızlı ve doğru bir şekilde
            şını kaldırıp müşteri pazarlarında yenilikçiliğe odakla-  verebilirler; onlar müşteriyi günlerce oyalamazlar
            namayan, kronikleşmiş operasyonel sorunlar ve artan   (müşteri memnuniyeti).
            müşteri şikayetleri nedeniyle kârlılığı giderek düştüğü
            için çalışanını da memnun edemeyen şirketlerin, “ku-  ERP’ye geçen şirketler, adapte olması zor bir deği-
            rumsal marka” olmaları zor değil, imkânsızdır.      şim ve iyileştirme sürecini başarıyla tamamlamış,
                                                                proje yönetimi ve ekip çalışmasını öğrenmiş, ku-
            Evet, müşteri şirketin arka ofisinde yaşanan tedarik-  rumsal yönetim formatına geçmiş şirketlerdir (ku-

            çi, üretim, lojistik, Ar-Ge vb. sorunları bizzat görmez.   rumsal itibar).
            Ancak şirketin yaşadığı bu sorunlar müşteriye, ürün

            ve hizmetlerde düşük kalite, aşırı yüksek fiyat, satış   Yukarıda saydığımız ve benzeri daha
            sonrası memnuniyetsizlik, çözülmeyen sorunlar ya da   birçok nedenden ötürü, ERP kulla-
            geciken çözümler olarak yansır.
                                                                nan şirketlerin “kurumsal marka”
            Özetle,  “kurumsal  marka”  olmanın  temelinde  iyi   değeri doğal olarak yüksektir. Gün
            bir müşteri, halkla ilişkiler ve pazarlama sürecinden   gelir de pazarda çok beğendiğiniz
            önce, sektörel en iyi pratiklerle oluşturulmuş, entegre
            ve kapsamlı bir veri tabanıyla desteklenen, modüler,   yeni bir ürün ya da hizmet markasıy-
            parametrik, güvenli, hızlı ve şeffaf bir şekilde çalışan   la karşılaşırsanız ve  imkânınız varsa,
            operasyonel iş süreçleri ve bilgi sistemi vardır. Bu bilgi   o markanın ERP kullanıp kullanma-
            sistemine ERP-Kurumsal Kaynak Planlama diyoruz.
                                                                dığını mutlaka araştırın. ERP kullan-
            ERP kullanan şirketler, üretim ve hizmet kaynaklarını   mıyorsa, ürün ya da hizmeti satınal-
            nasıl, ne kadar (miktar ve tutar) ve ne zaman kullana-  madan önce biraz daha düşünmenizi
            caklarını bilirler. Bu bilgi, onların, operasyonları için
            doğru bir planlama ve denetleme yapmalarını sağlar.   öneririm.
            Doğru bir planlama ve denetleme, doğru maliyet (şir-




     38  ERP SATIN ALMA REHBERİ
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167