Page 76 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 76

ERP Seçimi

        Tier II satıcıları, yıllık gelirleri 50 milyon dolar ile yakla-  birlikte Tier III ERP sağlayıcıları, geliri 10 ila 50 milyon   ERP yazılım seçimi yapılmadan önce işletmelerdeki mev-  Tüm bu bilgiler toplandıktan sonra üst yönetime sunul-

        şık 1 milyar dolar arasında değişen orta ölçekli şirketle-  dolar aralığındaki işletmeleri hedeflemektedir. Bu satıcılar   cut iş süreçleri çıkarılır, bu süreçlerin bir dökumantasyo-  mak üzere ERP sisteminin mevcut işletmede teknolojik,
        re ürün ve hizmet tedarik etmektedir. Tier II satıcılarının  tarafından sağlanan ERP sistemlerinin uygulanması diğer-    nu yapılır. Yazılım seçiminden önce modüller arası ilişki-  ekonomik ve organizasyonel açıdan uygulanabilirliğine
        ürünleri ve hizmetleri, tam olarak bu pazarı almak ve tek  lerine göre nispeten kolaydır ve uygun şekilde sahip olma     lerin belirlenmesi, hiyerarşinin planlanması ve modüller  yönelik bir rapor hazırlanır. Bu raporda alternatif çözüm-
        veya birkaç dağıtım konumuna hitap etmek için yapılan-  maliyetleri bulunmaktadır.                                       arası  veri alışverişinin  hangi noktalarda  yapılacağının  ler de sunulmaktadır. Farklı tedarikçi fi rmalarla (ERP sa-
        dırılmıştır. Açıkçası, Tier II ERP satıcıları için yönetim,                                                              tespit edilmesi buna bağlıdır. Örneğin, “Finans biriminde  tıcılarıyla) görüşülerek implementasyonu yapılacak ERP


        kontrol ve denetim çalışmalarını sürdürmek, tedarik et-  Şirketler bir ERP sistemi uygulayacakları zaman genelde         Genel Muhasebe ve Borçlar Muhasebesi modülleri kulla-  yazılımı ve partner firma belirlenir. Partner firmaların se-
        mek daha kolaydır ve daha az maliyetlidir. Tier II ERP   Tier yapısına bakmazlar. Bir şirket ne yaptığını, ne üret-      nılacak, Alacaklar Muhasebesi mevcut satış programı ile  çimi, hem ERP ürünü için hem de ERP danışmanlığı için
        satıcıları belirli bir endüstri sektörüyle sınırlıdır. Bununla   tiğini bildiği zaman, işleri kendi yaptığı gibi yürüten bir   entegre çalışacak” şeklinde verilebilecek bir karar proje  ayrı ayrı yapılmalıdır ya da aynı fi rma üzerinden tedarik
                                                             ürün seçer.                                                         kapsamının detaylandırılmasına bağlıdır. Benzer şekilde  sağlanacaksa bu bilinmelidir. ERP yazılımlarında genellik-

                                                                                                                                 bu detaylar, proje planının zaman, bütçe ve kaynak de-  le standart iş süreçleri olduğundan firmanın iş süreçlerine
                                                                                                                                 tayları ile birlikte hazırlanmasını destekleyecektir.  en uygun yazılımın seçilmesi önemlidir.
                                   Proje Paydaşlarının Belirlenmesi
                                                                                                                                 ERP seçiminden önce ayrıca, mevcut bilgi sistemlerindeki  Eğer projeye devam edilmesine karar verilirse öncelikle

        ERP projesi öncesinde projeye dâhil edilecek iç ve dış  Proje ekibi oluşturulduktan sonra her bir bireyin sorum-         boşlukların veya zayıflıkların belirlenmesi ve yeni sistem  ERP sisteminin teknolojik altyapısının oluşturulması ge-

        paydaşların belirlenmesi gerekir. Öncelikle firma için-  lulukları veya projedeki görev tanımları ve projeye kaç ay,     için amaçların tanımlanması gerekir. İşletmeler, kendi iş  rekir. Bu amaçla uygulamanın kurulacağı makineler, işle-

        de projeye dâhil olacak kilit ekip (anahtar kullanıcılar)  kaç gün zaman ayıracakları detaylı bir şekilde yazılı olarak   yapış şekillerine benzer işler yürüten firmaların hâliha-  tim sistemi vb. konuların netleştirilmesi önemlidir. Daha

        oluşturulmalıdır. Öncelikle firmanın iş birimleri içinden  ifade edilmelidir. Örneğin, Muhasebe biriminden Ahmet         zırda kullandığı ERP sistemleri ve bu sistemleri sağlayı-  sonra partner firmalara yönelik gerekli anlaşmalar imza-



        projeye destek verecek kişiler belirlenir. Burada “Projede  Bey altı ay boyunca her hafta üç gününü projeye ayıracak     cı tedarikçi firmalar ve danışman firmalar hakkında bilgi  lanmalıdır. Partner fi rmalar seçildikten sonra tedarikçi



        hangi birimlerden kimler çalışacak?” sorusu sorulmalıdır.  ve Borçlar Muhasebesi uygulamasından sorumlu olacaktır        toplar. Gerekiyorsa alternatif ERP sağlayıcı firmalar ve da-  (üçüncü parti) danışman firma ve ERP ürün sahibi firma
        Örneğin, Muhasebe biriminden iki kişi, Üretim birimin-  gibi tanımlamalar yapılabilir.                                   nışmanlar araştırılır. Ayrıca uygulanması öngörülen ERP  ile ayrı ayrı danışmanlık ve lisans sözleşmeleri mutlaka
        den üç mühendis gibi projenin büyüklüğüne göre hangi                                                                     sisteminin gerektirdiği teknolojik altyapı hakkında bilgi  imzalanmalıdır.
        birimden kaç kişinin projeye dâhil edileceği belirlenir.                                                                 toplanması da gerekir. Diğer bir ifade ile, işletmede mev-  Bu aşamada kullanıcı hizmet düzeyi sözleşmesinin (Servi-
                                                                                                                                 cut bilgi işlem altyapısının proje için uygunluğunun tespi-
                                                                                                                                 ti ve analizinin yapılması (teknik sistem fizibilite çalışma-  ce Level Agreement, SLA) yapılması da gereklidir. Böylece

                                                                                                                                 sı) gerekir. Bu aşamada organizasyonun gereksinimlerinin   tedarikçiden beklenen hizmetin niteliği, teslim ve müda-
                                    Proje Kapsamının Belirlenmesi                                                                ayrıntılı bir analizinin yapılmış olması (firma içi süreçlerin   hale süreleri açıklanmış olacaktır. Örneğin, ağ bağlantısı,

                                                                                                                                 çıkartılması), dokümantasyonu yapılarak kitapçık haline   alan adı sunucuları, ana makine yapılandırması, protokol
                                                                                                                                                                                     sunucuları  gibi  sistemlerin  bakımı  (donanım/yazılım/ağ
        ERP projelerine başlamadan önce projenin ana hedefleri  kilde ortaya konulması, hiçbir sürecin belirsiz kalmaması,       getirilmiş olması ve bu kitapçığın ERP sistemi sağlayıcı te-  güncellemeleri vb.), sistem kullanıcılarının yanıt süresi,


        belirlenir. Ana  hedeflerin  belirlenmesi  işletmenin  temel  departman sorumlularından iş süreçlerine dair ERP yazı-    darikçi firmalar ve danışmanlara gönderilmesi uygundur.   desteklenen kullanıcı sayısı, coğrafi aralığı, örneğin 7/24


        ihtiyaç alanlarının belirlenmesi (finans, üretim, depo ta-  lımından beklentilerinin alınması, bunların analize dahil    Gereksinimler ne kadar doğru ifade edilirse proje o kadar   destek süresine mi başka bir destek süresine mi bağlı ola-

        kibi vb.) şeklinde olmalıdır. Böylece işletmenin projeden  edilmesi, elde edilen sonuçlara göre gerekiyorsa mevcut iş    doğru ilerleyecektir.                               cağı gibi taahhütleri alınmış olacaktır.
        genel beklentileri de belirlenmiş olacaktır. Bu aşamada  süreçlerinin revize edilmesi faydalı olacaktır.
        işletmenin birim sorumlularından temel iş süreçleri hak-
        kında bilgiler almak ve bu süreçlerin işletilmesi konusun-  İş süreçleri çıkarıldıktan ve proje kapsamı detaylandırıl-

        da ERP sisteminden beklentilerini almak ve bu doğrul-  dıktan sonra piyasadaki mevcut seçeneklerden firmaya
        tuda iş süreç analizlerinin yapılması, iş süreçleri ile ilgili   en uygun yazılım deneyimli bir danışman öncülüğünde

        akış diyagramlarının ve/veya örneklerinin  hazırlanması,   seçilebilir. Bu aşamada partner firmaların belirli kriterler                   Proje Maliyetinin ve Bütçesinin Belirlenmesi
        veri modellerinin çıkarılması faydalı olacaktır. Gerekli gö-  ölçüsünde (standart iş süreçleri ile uyum, özelleştirme
        rüldüğü takdirde mevcut iş süreçleri revize edilebilir. Bu   gerektiren iş süreçleri, projeye ayrılabilecek bütçe, danış-  ERP projesi öncesinde firmanın projeye ayırabileceği  maliyeti düşük diye tercih edilen uygulama uzun vadede

        aşamada, “Eskisinde ne yapılıyordu? Şimdi ne yapılacak?”   manlık hizmetleri, bakım hizmetleri gibi) değerlendirmesi     yaklaşık bütçe tutarının belirlenmesi gerekir. Ayrıca iş-  daha pahalıya mal olabilmektedir. Bu yüzden bu aşamada
        gibi sorular sorularak planlamanın yapılması, implemen-  uygun görülmektedir.                                            letmenin mevcut bilgi işlem altyapısının proje için yeterli  başlangıç maliyetlerinden kaçınmak çok doğru bulunma-
        tasyon sürecinde nelerin yapılacağının açık ve net bir şe-
                                                                                                                                 olup olmadığına bakılmalıdır. Bu aşamada donanım için  maktadır.
                                                                                                                                 ölçeklendirme (sizing) çalışması yapılabilir. Ayrıca yazı-
                                                                                                                                 lım uygulamasının kurulacağı bilgisayarlar, işletim sistemi   Firmaların sağlayabileceği standart destek paketleri (en-
                                                                                                                                 gibi konular netleştirilir. ERP sistemi ile entegre çalışacak   terprise support vb.) dışında daha yüksek seviye destek
                                                                                                                                 başka sistemler varsa bu sistemler ile entegrasyon gerek-  hizmetleri (premium support vb.) alınacaksa bu ek hiz-
                                                                                                                                 sinimleri belirlenir.                               metlerin nereden sağlanacağı belirlenmelidir ve bunların
                                                                                                                                                                                     maliyetleri proje planına dâhil edilmelidir. Bununla bir-
                                                                                                                                 Bu  aşamada  ayrıca  geliştirme  ve  test  sistemleri  için  ya-  likte, bakım ve destek hizmetleri kimi zaman ERP yazı-
                                                                                                                                 tırımların planlanması, geliştirme bütçesinin hesaplan-  lım tedarikçisinden doğrudan alınabileceği gibi partner
                                                                                                                                 ması gerekir. Danışmanlık tedarikçi bir firma üzerinden  bir fi rma üzerinden de alınabilmektedir. Bu sürecin nasıl

                                                                                                                                 alınacaksa bunun ortalama maliyeti çıkarılmalıdır. Diğer  işleyeceği de bir karara bağlanarak gerekiyorsa fi rmalarla
                                                                                                                                 yandan firmanın süreç gereksinimlerinin maliyet tarafının  bakım sözleşmeleri yapılabilir. Sonrasında periyodik bir

                                                                                                                                 planlanması da faydalı olacaktır. ERP seçiminde bazen  bakım planı ve buna bağlı maliyet hesabı çıkarılmalıdır.
     76  ERP SATIN ALMA REHBERİ
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81