Page 20 - Dijital-KobiEfor-Aralık-2020
P. 20
2020 dönemi içinde en az bir kez
internet bankacılığı giriş işlemi Açık Bankacılık nedir?
yapmış aktif bireysel müşteri sa-
Dijital bankacılığın önümüz- rekabetin artırılması ve böylece
yısı 10 milyon 920 bin. Bu miktar
deki dönem ağırlık kazanacak müşteriler için finansal haya-
kayıtlı olan toplam bireysel müş-
bir diğer uygulaması ise Açık tın kolaylaştırılması ve müşteri
teri sayısının yüzde 16’sını oluş-
Bankacılık çalışmaları olacak. deneyiminin artırılması hedef-
turuyor.
PwC’nin ‘Açık Bankacılık: Dün- leniyor.
Ocak-Mart 2020 dönemi itiba-
ya ve Türkiye’ çalışmasına göre; Açık bankacılık servisleri ise;
riyle internet bankacılığı hizmeti
‘Açık Bankacılık’: Üçüncü kişi “Müşterilerin ya da müşteriler
kullanılarak yapılan finansal iş- hizmet sağlayıcılara, kullanıcı- adına hareket eden tarafların
lemlerin toplam adedi 111 mil- ların izinleri dahilinde finansal API, web servis, dosya transfer
yon, tutarı ise 1.5 trilyon TL’dir. bilgilerine erişmelerini ve işlem protokolü gibi yöntemlerle ban-
EFT, havale ve döviz transferi gerçekleştirebilmelerini sağla- kanın sunduğu finansal servis-
işlemlerini kapsayan para trans- yan güvenli bir yöntem” olarak lere uzaktan erişerek bankacılık
ferleri işlemleri, 1 trilyon TL iş- tanımlanabilir. işlemlerini gerçekleştirebildik-
lem hacim ve 56 milyon işlem Bu sayede bu bilgilere erişen leri veya gerçekleştirilmesi için
adedi ile finansal işlemler arasın- üçüncü kişi hizmet sağlayıcılar bankaya talimat verebildikleri
da en büyük paya sahip (finansal tarafından müşteriler için yeni elektronik dağıtım kanalı” ola-
işlem hacminin yüzde 67’si). İkin- finansal ürün ve hizmetlerin rak tanımlanıyor ve elektronik
ci sırada 364 milyar TL’lik işlem geliştirilebilmesi, finansal ürün bankacılık hizmetlerinden biri
hacmi ve 17 milyon işlem adedi ve hizmetlere ilişkin şeffaflık ve olarak kabul ediliyor.
ile yatırım işlemleri bulunuyor.
Ocak-Mart 2020 dönemi itibariyle Bankacılığı’nın aktif toplamı Ey- len projeler, banka müşterisine
gerçekleştirilen yatırım işlemleri lül 2020 itibariyle 426 milyar TL’ye şubeye gitmeden işlemlerini ko-
hacminde birinci sırayı, 125 mil- ulaştı. Sektörün Eylül 2020 top- layca yapma imkanı tanıyor. Daha
yar TL ve yaklaşık 11 milyon iş- lam fon büyüklüğü ise 315 mil- fazla kişinin katılım bankacılığını
lem adedi ile hisse senedi işlem- yar TL. Katılım bankalarının kul- tercih etmesini sağlıyor. Ve şu-
leri alıyor. Bunu, 69 milyar TL ve landırdığı fon büyüklüğü ise 240 beye gitmeden yürütülen işlem-
2 milyon adet ile döviz işlemleri milyar TL’ye ulaştı. Sektörde fa- lerle sektör hem maliyetlerini
izliyor. aliyet yürüten 6 bankanın yurtiçi düşürürken hem de büyümesini
Mobil bankacılık yapmak üze- ve yurtdışı şube sayısı 1221 iken sürdürüyor. Katılım Bankacılığı
re sistemde kayıtlı olan ve en az personel sayısı ise 16 bin 701. temsilcisi 6 bankanın kullandı-
bir kez giriş işlemi yapmış toplam ğı yenilikler arasında; “internet
müşteri sayısı Mart 2020 itibariy- bankacılığı, mobil bankacılık,
le yaklaşık 83 milyon. Bunların telefon bankacılığı, ATM banka-
52 milyon 481 bini (yüzde 63’ü) cılığı, senin bankan, kağıtsız ban-
Ocak-Mart 2020 dönemi içerisin- kacılık, kurye hizmeti, masrafsız
de en az bir kez giriş işlemi yap- bankacılık, QR kodla para çekme/
mış. Son bir yıl içerisinde en az yatırma” gibi yenilikler yer alıyor.
bir kez giriş işlemi yapmış mobil • Albaraka bu süreçte mobil
bankacılık müşteri sayısı ise 62 cüzdan uygulamasının yanı sıra
milyon 617 bin. Toplam (bireysel Avrupa’da dijital bankacılık hiz-
ve kurumsal) aktif müşteri sayı- meti vermek üzere ‘Insha” pro-
sında bir önceki döneme göre 3 jesini hayata geçirdi. Şubesiz ve
milyon 203 bin kişi artış sağlamış Pandemi sürecinin katılım tamamen dijital bankacılık hizmeti
gözüküyor. bankacılığının rakamlarına olum- verecek olan“Insha”, Albaraka’nın
suz bir yansıması bulunmuyor. yurtdışında dijital katılım banka-
Katılım Bankacılığı hem Türkiye Katılım Bankaları Birliği cılığı alanındaki ilk adımı olurken
büyüyor hem gelişiyor verilerine göre ilk 8 ayda yüzde Türkiye katılım bankacılığı sektö-
Veriler sektörün gelişim hızı- 40 büyüme sağladı. Büyümede; ründe de ilk olma özelliği taşıyor.
nı görmek adına önemli. Şimdi dijital teknolojilerin etkisiyle ha- • Kuveyt Türk, faizsiz dijital
Katılım Bankacılığı tarafındaki yata geçirilen ürün ve hizmetlerin şubesiz bankacılık platformu
gelişmeye bakalım. Yaklaşık 35 de etkisi büyük. Dolayısıyla sek- olan Senin Bankan uygulaması
yıldır faizsiz bankacılık pren- tör temsilcisi bankaların hayata ile şubeye gitmeden bankacılık
sibiyle hizmeti veren ‘Katılım geçirdiği ürün-hizmet ve yürütü- hizmeti almayı sağlıyor. İnternet
$UDOÜN KobiEfor Dijital 19