Page 30 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 30

KAPAK



            “Yatırımlar azaldı,                           ediyor. Çalışan sayısının yüzde 50’den fazla azaldığı-
            ikinci dalgaya hazır değiliz”                 nı belirten firmaların büyük çoğunluğu mikro ve kü-
            Hedefler İçin İş Dünyası Platformu’nun TÜR-   çük ölçekli firmalar. Covid-19 krizinin devamı duru-
          KONFED, TÜSİAD ve UNDP koordinasyonunda ha-     munda firmaların yüzde 48’i sermayelerinin en faz-
          zırladığı “Kovid-19 Krizinin İşletmeler Üzerindeki  la 3 ay yeteceğini, yüzde 22’si ise sermayelerinin ya
          Etkilerinin İkinci Anket Sonuç Raporu” düzenlenen  yetmediğini ya da en fazla bir ay yeteceğini söylüyor.
          bir webinarla açıklandı. Anket sonuçlarını, Hedefler  Firmaların yüzde 64’ü yeni yatırım ve büyüme
                                  İçin İş Dünyası Platfor-  planlarını ertelemiş. Firmaların yarısına yakını dev-
                                  mu Başkanı Ümit Boy-    let desteklerinden faydalanırken yüzde 47’si yeni
                                  ner, UNDP Türkiye Mu-   borç almış veya borcunu yapılandırmış.  Ankete ka-
          kim Temsilcisi Claudio Tomasi ve Politika Analiz  tılan firmaların yüzde 44’ü Kısa Çalışma Ödeneği
          Laboratuvarı’nın Yönetici Ortağı Esen Çağlar de-  desteğinden faydalanmış. Kısa bir sürede kısa ça-
          ğerlendirdi.                                    lışma ödeneği desteğinin mikro ölçekli firmalara
            Yüzde 60’ı mikro ve küçük, yüzde 40’ı orta ve bü-                kadar nüfuz edebildiği görü-
          yük ölçekli olmak üzere toplam 619 firmanın katıl-                 lüyor. Destekten ankete katı-
          dığı anket, elektronik ortamda yanıtlandı. İşletme-                lan küçük ve orta ölçekli fir-
          ler, anket aracılığıyla salgının neden olabileceği                 maların yüzde 51’i, büyük öl-
          krize ilişkin öngörülerini ve ne gibi tedbirlere ihti-             çekli firmaların ise yaklaşık
          yaç duyduklarını paylaştı.                                         yüzde 56’sı yararlanmış. Per-
            Ankete katılan firmaların Mart’ta verdiği yanıtla-               sonelinin yarısından fazlası
          ra göre, bu firmaların yüzde 85’i salgından olumsuz                uzaktan çalışabilen firmala-
          etkilendi. Bu oran, Mayıs’ta yüzde 78’e düştü. An-                 rın oranı yüzde 41.
          kette, koronavirüs krizinin kadın çalışanları daha  Ümit Boyner      Firmaların yüzde 34’ü Co-
          çok etkilediği, işletmelerinse yarısından fazlasının               vid-19 krizinin etkisi ile orta-
          ikinci salgına hazır olmadığı görüldü.          ya çıkan koşulların kadınları erkeklere oranla daha
            Ümit Boyner, salgından en fazla kadın çalışanla-  fazla etkilediğini ifade ediyor.
          rın etkilendiğine dikkati çekti: “Kovid-19 krizinden  Gelecek öngörüleri, ihtiyaçlar:  Temel fiziksel
          olumsuz anlamda en fazla kadın çalışanların etki-  önlemleri almış olan firmaların oranı yüzde 70’in
          lendiğini de görüyoruz. Özellikle çocuk bakımı, has-  üzerinde. Özellikle potansiyel hastaları tespit et-
          ta bakımı, hijyen ve gıda güvenliği gibi aile ve ev işi-  me, maksimum kapasite sınırları uygulama gibi
          ne ilişkin sorumlulukların artmasıyla kadın çalışan-  konularda kapasite inşasına ihtiyaç duyulduğu an-
          lar üzerinde daha yoğun bir etki oluşmuş durumda.  laşılıyor.
          Firmaların yüzde 34’ü Covid-19 krizinin etkisiyle or-  Önümüzdeki dönemde, satış kanallarını çeşit-
          taya çıkan koşulların, kadınları erkeklerden daha  lendirmek ve e-ticarete başlamak firmaların krizle
          fazla etkilediğini ifade etti. Hatta bu algı, üst düzey  mücadelesinde öne çıkan stratejiler olacak.
          kadın yöneticisi olan firmalarda daha da belirgin ha-  Firmaların toparlanma sürecine ilişkin öngörü-
          le geliyor.”                                    lerinde Mart’tan bu yana önemli değişiklikler oldu.
            Anketten özet bulgular:  Ankete göre; Mart’tan  Krizin 2021 ve sonrasını da etkileyeceğini düşünen
          Mayıs’a, krizin firmaları etkileme düzeyinde az da  firmaların oranı kayda değer bir yükselişle Mart’ta-
          olsa bir düşüş izleniyor. Krizden en yoğun etkilenen  ki yüzde 11’den Mayıs’ta yüzde 48’e yükseldi. Fir-
          firmalar yüzde 69 ile mikro firmalar. Firmaların  maların bugünkü risk algıları itibarıyla, bu kriz ma-
          yüzde 53’ünün cirosu yarıdan fazla azalmış. Bölge-  li bir krizden ziyade iç ve dış talep krizi olarak görü-
          ler içerisinde en fazla ciro kaybı yaşayan firma ora-  lüyor. İç talep yetersizliği ve dış talep yetersizliği
          nı yüzde 90 ile ankete katılan Doğu Anadolu, Güney-  (ihracat pazarlarında daralma) firmaların en yük-
          doğu Anadolu ve Karadeniz bölgelerinden oluşan  sek risk atfettiği başlıklar olarak öne çıkıyor.
          grupta gerçekleşiyor, onu yüzde 86 ile İstanbul ta-  Mikro ve küçük firmaların yüzde 51’i ikinci bir
          kip ediyor. Firmaların yarısı ürün ve hizmetleri için  salgın dalgasına hazır değil. Suriyelilerce kurulmuş
          gerekli olan girdileri tedarikte zorluk çekiyor.   firmalarda bu oran yüzde 78’e yükseliyor. Firmala-
            Firmaların yaklaşık yarısı ödemelerini yapmakta  rın yüzde 62’si zorunlu ödemelerinde ertelemeye
          zorlanırken ciddi oranda güçlük çekenlerin oranı  ihtiyaç duyuyor. Kısa vadeli ek sermayeye ihtiyaç
          yüzde 17. Konaklama ve yiyecek sektörünün yüzde  duyan firmaların oranı yüzde 38.
          48’i, imalat sanayisinin yüzde 7’si, mikro ölçekli fir-  Firmaların yüzde 68’i Covid-19 salgını sonrası
          maların yüzde 33’ü, büyük firmaların yüzde 2’si çok  dönemde sektörlerinin önemli ölçüde değişeceğini
          zorlandıklarını belirtiyor. Ankete katılan firmaların  düşünüyor. Özellikle küçük ölçekli firmaların deği-
          yüzde 76’sı çalışan sayısının değişmediğini ifade  şim beklentisi daha yüksek.

          30 KobiEfor Temmuz 2020
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35