Page 28 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 28

KAPAK



                                                            Tüketici ‘aşı bulunmadan normale
                                                            dönmem’ diyor
                                                            KPMG, ABD’de bin tüketiciyle yaptığı ankette Co-
                                                          vid-19’un günlük yaşam üzerindeki etkisini araştırdı.
                                                          Süreçle ilgili bilinmezlikler tüketici davranışını doğ-
                                                          rudan etkiliyor. ‘Covid-19 Tüketicinin Nabzı’ araştır-
                                                          masına katılan tüketicilerin neredeyse tamamı ‘Aşı
                                                          bulunmadan Covid-19 öncesi rutinime dönmem’
                                                          dedi. Tüketici yine de salgının kontrol altına alına-
                                                          cağına inanmıyor. ‘Aşı bulunduğunda kendimi gü-
                                                          vende hissederim’ diyenlerin oranı yüzde 49.
                                                             Araştırmaya katılanların kısıtlamalar kalktıktan
                                                          sonra ‘asla yapmam’ dediği şeyler şöyle:
                                                            • Bara gitmek (yüzde 40)
                                                            • Spor salonuna gitmek (yüzde 39)
                                                            • Konser veya müzik festivaline gitmek (yüzde 35)
                                                            • Sinemaya gitmek (yüzde 29)
            İnşaat ve gayrimenkul sektörü salgın sonrası    • Evde parti vermek (yüzde 26)
          alternatif iş modellerine odaklanacak: Salgından  • AVM’ye gitmek (yüzde 22)
          en çok etkilenen sektör oldu. Katılımcıların yüzde  Tüketicilerin kısıtlamalar kalktıktan sonra ‘Belki
          75’i bu yıl sektörde yüzde 20’den fazla küçülme  yapabilirim’ dediği rutinleri ise şöyle:
          bekliyor; yüzde 88’i salgının sektör üzerindeki et-  • Arkadaşlarımla buluşurum (yüzde 42)
          kilerini anlayamadığını ve takip edemediğini be-  • Restoranda yemek yerim (yüzde 37)
          lirtti. Talep azalması, işgücü hareketliliği kısıtla-  • Doktor, kuaför vs. hizmet alırım (yüzde 33)
          maları ve nakit akış problemleri en çok etkilenen  • Seyahat ederim (yüzde 33)
          alanlar. Öncelikli hedefler; Salgın sonrasında fi-  • Sinemaya giderim (yüzde 22)
          nansal riskleri yönetmek ve alternatif iş modelle-  • Spor salonuna giderim (yüzde 17)
          rine odaklanmak.                                  Güvende hissetme eşiği düşük: Ankete katılanla-
            İlaç sektörü tedarikçi çeşitliliğini artırmaya  rın yüzde 49’u ‘aşı bulunduğunda’, yüzde 37’si ‘ilaç
          odaklanacak: Yüzde 94 ile tedarik sorunlarından en  tedavisi onaylandığında’, yüzde 33’ü ise ‘ülkede yeni
          çok etkilenen sektörlerden biri. Şirketler ithalatla  vaka görülmediğinde’ kontrolün sağlanacağını düşü-
          tedarik edilen malzemelerin ülke içerisinden karşı-  nüyor. Yüzde 50’den yüksek kesimin salgında kontro-
          lanmasında da sorunlar yaşıyor; katılımcıların yüz-  lün sağlanmasıyla ilgili güvensizliği dikkat çekiyor.
          de 94’ü pandemi döneminde yaşadıkları sorunlara   Herkes markette harcadı: Sokağa çıkma kısıtla-
          istinaden ilerleyen süreçte tedarikçi çeşitliliğini ar-  malarının olduğu dönem boyunca, ankete katılanla-
          tırmaya odaklanacaklarını belirtiyor.           rın yüzde 60’ının market kategorisindeki harcamala-
            Perakende sektörü operasyonel görünürlük      rı arttı. Harcamaların azaldığı sektörler  şöyle: “Gel-
          çalışmalarına odaklanacak: Salgının tedarik zinci-  al 9 eve servis restoran harcamaları (yüzde 54). Gi-
          ri üzerindeki etkilerini belirleme konusunda zayıf  yim, ayakkabı, aksesuar harcamaları (yüzde 46). Eğ-
          performans gösterildiği düşünülen sektörlerden.  lence ve medya harcamaları (yüzde 46).”Katılımcıla-
          Katılımcılarının yüzde 95’ine göre tedarik sorunla-  rın yüzde 12’si ise harcamaların asla eskisi gibi ol-
          rının operasyonlara etkisi yüksek, yüzde 85’ine gö-  mayacağını ve normale dönmeyeceğini düşünüyor.
          re; tedarik ağı boyunca dijital teknolojilerden yete-  Online platformlara göç var:  KPMG Türkiye Tü-
          rince faydalanılmadı. Gelecek dönemde operasyo-  ketici Ürünleri ve Perakende Sektör Lideri Emrah
          nel görünürlük çalışmalarına odaklanılması hedef-  Akın, Covid-19’un etkisini en hızlı perakende sektö-
          leniyor.                                        rünün hissettiğini söyledi: “Tüketiciye bire bir do-
            Endüstriyel ürünler sektörü otomasyona odak-  kunan sektör, ‘yeni normal’e hızla adapte olmak
          lanacak: Sektördeki şirketlerin salgına gösterdik-  zorunda kaldığından, tüketicinin de ne kadar hızlı
          leri reaksiyon zayıf olarak değerlendiriliyor. Katı-  geliştiğini anlamak zorunda. Tüketicinin nerede ve
          lımcıların yüzde 61’i 2020’de yüzde 20’ye kadar kü-  nasıl harcama yapacağını belirleyen kalıcı değişim-
          çülme bekliyor. Şirketleri en çok etkileyen sorun;  lere tanıklık ediyoruz. Araştırmadan gördüğümüz
          talep tahmin zorluğu. İleriki dönemde operasyonel  kadarıyla, ABD’de sosyal mesafenin önemiyle ilgili
          görünürlüğü artırmanın yanı sıra otomasyona     farkındalık yüksek. Bunun süreceğini ve tüketicile-
          odaklanarak manuel işgücüne bağlılığın azaltılma-  rin online platformlara göç edeceğini söyleyebiliriz.
          sı hedefleniyor.                                Online kanallardan alışveriş büyüyerek devam ede-

          28 KobiEfor Temmuz 2020
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33