Page 28 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 28
KAPAK
Tüketici ‘aşı bulunmadan normale
dönmem’ diyor
KPMG, ABD’de bin tüketiciyle yaptığı ankette Co-
vid-19’un günlük yaşam üzerindeki etkisini araştırdı.
Süreçle ilgili bilinmezlikler tüketici davranışını doğ-
rudan etkiliyor. ‘Covid-19 Tüketicinin Nabzı’ araştır-
masına katılan tüketicilerin neredeyse tamamı ‘Aşı
bulunmadan Covid-19 öncesi rutinime dönmem’
dedi. Tüketici yine de salgının kontrol altına alına-
cağına inanmıyor. ‘Aşı bulunduğunda kendimi gü-
vende hissederim’ diyenlerin oranı yüzde 49.
Araştırmaya katılanların kısıtlamalar kalktıktan
sonra ‘asla yapmam’ dediği şeyler şöyle:
• Bara gitmek (yüzde 40)
• Spor salonuna gitmek (yüzde 39)
• Konser veya müzik festivaline gitmek (yüzde 35)
• Sinemaya gitmek (yüzde 29)
İnşaat ve gayrimenkul sektörü salgın sonrası • Evde parti vermek (yüzde 26)
alternatif iş modellerine odaklanacak: Salgından • AVM’ye gitmek (yüzde 22)
en çok etkilenen sektör oldu. Katılımcıların yüzde Tüketicilerin kısıtlamalar kalktıktan sonra ‘Belki
75’i bu yıl sektörde yüzde 20’den fazla küçülme yapabilirim’ dediği rutinleri ise şöyle:
bekliyor; yüzde 88’i salgının sektör üzerindeki et- • Arkadaşlarımla buluşurum (yüzde 42)
kilerini anlayamadığını ve takip edemediğini be- • Restoranda yemek yerim (yüzde 37)
lirtti. Talep azalması, işgücü hareketliliği kısıtla- • Doktor, kuaför vs. hizmet alırım (yüzde 33)
maları ve nakit akış problemleri en çok etkilenen • Seyahat ederim (yüzde 33)
alanlar. Öncelikli hedefler; Salgın sonrasında fi- • Sinemaya giderim (yüzde 22)
nansal riskleri yönetmek ve alternatif iş modelle- • Spor salonuna giderim (yüzde 17)
rine odaklanmak. Güvende hissetme eşiği düşük: Ankete katılanla-
İlaç sektörü tedarikçi çeşitliliğini artırmaya rın yüzde 49’u ‘aşı bulunduğunda’, yüzde 37’si ‘ilaç
odaklanacak: Yüzde 94 ile tedarik sorunlarından en tedavisi onaylandığında’, yüzde 33’ü ise ‘ülkede yeni
çok etkilenen sektörlerden biri. Şirketler ithalatla vaka görülmediğinde’ kontrolün sağlanacağını düşü-
tedarik edilen malzemelerin ülke içerisinden karşı- nüyor. Yüzde 50’den yüksek kesimin salgında kontro-
lanmasında da sorunlar yaşıyor; katılımcıların yüz- lün sağlanmasıyla ilgili güvensizliği dikkat çekiyor.
de 94’ü pandemi döneminde yaşadıkları sorunlara Herkes markette harcadı: Sokağa çıkma kısıtla-
istinaden ilerleyen süreçte tedarikçi çeşitliliğini ar- malarının olduğu dönem boyunca, ankete katılanla-
tırmaya odaklanacaklarını belirtiyor. rın yüzde 60’ının market kategorisindeki harcamala-
Perakende sektörü operasyonel görünürlük rı arttı. Harcamaların azaldığı sektörler şöyle: “Gel-
çalışmalarına odaklanacak: Salgının tedarik zinci- al 9 eve servis restoran harcamaları (yüzde 54). Gi-
ri üzerindeki etkilerini belirleme konusunda zayıf yim, ayakkabı, aksesuar harcamaları (yüzde 46). Eğ-
performans gösterildiği düşünülen sektörlerden. lence ve medya harcamaları (yüzde 46).”Katılımcıla-
Katılımcılarının yüzde 95’ine göre tedarik sorunla- rın yüzde 12’si ise harcamaların asla eskisi gibi ol-
rının operasyonlara etkisi yüksek, yüzde 85’ine gö- mayacağını ve normale dönmeyeceğini düşünüyor.
re; tedarik ağı boyunca dijital teknolojilerden yete- Online platformlara göç var: KPMG Türkiye Tü-
rince faydalanılmadı. Gelecek dönemde operasyo- ketici Ürünleri ve Perakende Sektör Lideri Emrah
nel görünürlük çalışmalarına odaklanılması hedef- Akın, Covid-19’un etkisini en hızlı perakende sektö-
leniyor. rünün hissettiğini söyledi: “Tüketiciye bire bir do-
Endüstriyel ürünler sektörü otomasyona odak- kunan sektör, ‘yeni normal’e hızla adapte olmak
lanacak: Sektördeki şirketlerin salgına gösterdik- zorunda kaldığından, tüketicinin de ne kadar hızlı
leri reaksiyon zayıf olarak değerlendiriliyor. Katı- geliştiğini anlamak zorunda. Tüketicinin nerede ve
lımcıların yüzde 61’i 2020’de yüzde 20’ye kadar kü- nasıl harcama yapacağını belirleyen kalıcı değişim-
çülme bekliyor. Şirketleri en çok etkileyen sorun; lere tanıklık ediyoruz. Araştırmadan gördüğümüz
talep tahmin zorluğu. İleriki dönemde operasyonel kadarıyla, ABD’de sosyal mesafenin önemiyle ilgili
görünürlüğü artırmanın yanı sıra otomasyona farkındalık yüksek. Bunun süreceğini ve tüketicile-
odaklanarak manuel işgücüne bağlılığın azaltılma- rin online platformlara göç edeceğini söyleyebiliriz.
sı hedefleniyor. Online kanallardan alışveriş büyüyerek devam ede-
28 KobiEfor Temmuz 2020