Page 25 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 25

“Toplumsal sağlığı ve ekonomiyi               nin tesis edilememesi. Güven sarsılırken ekonomik
            aynı anda korumak mümkün”                     iyileşme de ihtiyaç duyulan hızda gerçekleşemiyor.
            Yönetim danışmanlığı firması McKinsey & Com-  Güveni oluşturabilecek temel faktör, virüse karşı
                              pany’nin yaptığı araştırma-  bir aşının bulunması ancak bunun ne zaman ger-
                              lar, COVID-19’un son 35 yıl-  çekleşeceği en büyük belirsizliklerden biri.
                              da yaşanan en yüksek belir-   2) Sıfıra-yakın virüs: Bu yöntemi tercih eden ül-
                              sizlik seviyesini yarattığını  keler, geniş çaplı sokağa çıkma yasakları yerine
                              ve bunun toplumsal güvenin  önlem paketleriyle virüs yayılımını engellemeyi
                              ve ekonomik iyileşmenin     amaçlıyor. Önlemler yerel ihtiyaçlara göre farklılık
                              sağlanmasının önündeki en   gösterse de temelde geniş katılımlı etkinliklerin
                              büyük engel olduğunu gös-   yasaklanması, maske kullanımı, test ve vaka takibi,
          teriyor. Yılın ikinci çeyreğinde, gelişmiş ülkelerin  enfeksiyon durumlarında karantina, fiziksel izolas-
          GSYİH’sinde yüzde 8-13 arasında düşüş yaşanabilir.  yon, ülke sınırlarının kontrolü, işyerlerinde ve toplu
          En ılımlı senaryoda dahi
          küresel GSYİH’de 2019’a
          göre 4-5 trilyon dolar dü-
          şüş gerçekleşecek.
            Süreçte belirsizlikleri
          bertaraf edecek ve hızlı
          aksiyonlar   alınmasını
          sağlayacak stratejiler be-
          lirlenmesi kritik önemde.
          Salgın dönemine uygun
          yeni yaşam alışkanlıkları
          yaratacak uygulamalar
          geliştirmek önemli. Ger-
          çek zamanlı veri takibi gi-  7ƔLJĞƌŝŶĞ ŐŝƌŝƔůĞƌĚĞ͕ ŝƐƟƐŶĂƐŦnj  7ƔLJĞƌůĞƌŝŶĚĞ ƐĂďƵŶ͕ ĚĞnjĞŶĨĞŬƚĂŶ
                                    ƚƺŵ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌŦŶ ĂƚĞƔŝ ƂůĕƺůŵĞůŝ͘  ǀĞ ŬŽůŽŶLJĂ Őŝďŝ ŚŝũLJĞŶ ƺƌƺŶůĞƌŝ  DĂů ǀĞ ,ŝnjŵĞƚ ƺƌĞƟŵŝ ƂŶĞŵ ƐŦƌĂƐŦ
          bi yeni nesil teknolojilerle                    ƚƺŵ ĂůĂŶůĂƌĚĂ ďƵůƵŶĚƵƌƵůŵĂůŦ͘  ďĞůŝƌůĞŶĞƌĞŬ͕ ĨĂĂůŝLJĞƚůĞƌ ŬƌŝƟŬ ǀĞ ŬƌŝƟŬ
                                     ŝůŝŵ <ƵƌƵůƵ͛ŶƵŶ ďĞůŝƌůĞĚŝŒŝ                 ŽůŵĂLJĂŶ ŽůĂƌĂŬ ŐƌƵƉůĂŶĚŦƌŦůŵĂůŦ͘
          desteklenecek uygulama-   ϯϳ͘ϴ ĚĞƌĞĐĞŶŝŶ ƺnjĞƌŝŶĚĞ͕ ĂƚĞƔŝ ŽůĂŶůĂƌ   ,ŝũLJĞŶ ƺƌƺŶůĞƌŝŶŝŶ ƚƺŵ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌ
                                    ŝƔLJĞƌŝ ŽƌƚĂŵŦŶĂ ŐŝƌŵĞŵĞůŝ͘  ƚĂƌĂķŶĚĂŶ ƐŦŬĕĂ ŬƵůůĂŶŦŵŦ ƚĞƔǀŝŬ ĞĚŝůŵĞůŝ͘
          lar toplumun tamamı ta-                                                 zĞĚĞŬ ƚĞĚĂƌŝŬ LJŽůůĂƌŦ ďĞůŝƌůĞŶŵĞůŝ͘
                                     ƚĞƔ ƂůĕĞŶ LJĞƚŬŝůŝůĞƌ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌůĂ   ĂůŦƔĂŶůĂƌ ŝƔĞ ďĂƔůĂŵĂĚĂŶ ƂŶĐĞ ǀĞ
          rafından sıkı bir şekilde  ƚĞŵĂƐ ĞƚŵĞŬƐŝnjŝŶ njŽƌƵŶůƵ ŽůĂƌĂŬ  ĕĂůŦƔŵĂ ƐƺƌĞƐŝŶĐĞ ďĞůŝƌůŝ ĂƌĂůŦŬůĂƌůĂ  sĂƌĚŝLJĂ ƐŝƐƚĞŵŝ ǀĞLJĂ ĕĂůŦƔŵĂ ƐĂĂƚůĞƌŝŶĚĞ
                                    ŵĂƐŬĞ͕ ŐƂnjůƺŬ ǀĞ ĞůĚŝǀĞŶ ŬƵůĂŶŵĂůŦ͘  ĞŶ Ănj ϮϬ ƐĂŶŝLJĞ ďŽLJƵŶĐĂ ĞůůĞƌŝŶŝ  LJĂƉŦůĂĐĂŬ ĚĞŒŝƔŝŬůŝŬůĞƌ ďĞůŝƌůĞŶŵĞůŝ͘
          uygulandığında, salgının                        ƐƵ ǀĞ ƵLJŐƵŶ ĚĞnjĞŶĨĞŬƚĂŶůĂ LJŦŬĂŵĂůŦ͘   ĂůŦƔĂŶůĂƌŦŶ ƉƐŝŬŽͲƐŽƐLJĂů ĚƵƌƵŵůĂƌŦ
          kontrol altına alınması ve   ƚĞƔ͕ ƂŬƐƺƌƺŬ ǀĞ ŶĞĨĞƐ ĚĂƌůŦŒŦ Őŝďŝ  ^ĞƌǀŝƐ ŚŝnjŵĞƚůĞƌŝŶĚĞŶ ĨĂLJĚĂůĂŶĂŶ ǀĞLJĂ   ƚĂŬŝƉ ĞĚŝůŵĞůŝ͘
                                    ƐŽůƵŶƵŵ ƐŝƐƚĞŵŝ ĞŶĨĞŬƐŝLJŽŶ ƐĞŵƉƚŽŵůĂƌŦ
          aynı zamanda ekonomik     ŽůĂŶůĂƌ ĕĂůŦƔƨƌŦůŵĂŵĂůŦ͘  ŽƌƚĂŬ ŬƵůůĂŶŦŵ ĂůĂŶůĂƌŦŶĚĂ ǀĂŬŝƚ ŐĞĕŝƌĞŶ   7ƔLJĞƌŝŶŝŶ ĨĂĂůŝLJĞƚůĞƌŝŶŝ ƐƺƌĚƺƌŵĞƐŝŶŝ
                                                          ĕĂůŦƔĂŶůĂƌŦŶ ƐŦŬ ŬƵůůĂŶŦůĂŶ LJƺnjĞLJůĞƌůĞ  ƐĂŒůĂLJĂĐĂŬ ƔĞŬŝůĚĞ ĂƐŐĂƌŝ ĕĂůŦƔĂŶ
          hareketlilik sağlanarak                         ƚĞŵĂƐŦ ŵƺŵŬƺŶ ŽůĚƵŒƵŶĐĂ ĂnjĂůƨůŵĂůŦ͘  ƐĂLJŦƐŦ ďĞůŝƌůĞŶŵĞůŝ͘ 7ŚƟLJĂĕ ŚĂůŝŶĚĞ
          işsizlik ve ekonomik kriz-                      7ƔLJĞƌůĞƌŝ ďĞůŝƌůŝ ĂƌĂůŦŬůĂƌůĂ ƉĞŶĐĞƌĞ ĂĕŦůĂƌĂŬ   ǀĞLJĂ ĂĐŝů ĚƵƌƵŵůĂƌĚĂ ďĞůŝƌůĞŶĞŶ
                                                          ŚĂǀĂůĂŶĚŦƌŦůŵĂůŦ͘      ĂƐŐĂƌŝ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌŦŶ ŬƵůůĂŶĂĐĂŒŦ
          lerin önüne geçilmesi                                                  ƉůĂŶůĂŵĂůĂƌ LJĂƉŦůŵĂůŦ͘
          mümkün olabilecek.                                                      DĞǀĐƵƚ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌ ĂƌĂƐŦŶĚĂ ďŝƌ ǀŝƌƺƐ
                                                                                  ǀĂŬĂƐŦŶŦŶ ŐƂƌƺůŵĞƐŝ ĚƵƌƵŵƵŶĚĂ͕
            McKinsey’in analizine                                                 ŬŝƔŝŶŝŶ ƚĞŵĂƐ ĞƫŒŝ ŚĞƌŬĞƐ ŬĂƌĂŶƟŶĂLJĂ
                                                                                  ĂůŦŶĂƌĂŬ ^ĂŒůŦŬ  ĂŬĂŶůŦŒŦ͛ŶĂ ďŝůĚŝƌŝůŵĞůŝ͘
          göre ülkelerin şimdiye
                                     ĂůŦƔĂŶůĂƌ͕ ƐĞƌǀŝƐƚĞ͕ ŽĮƐƚĞ͕ LJĞŵĞŬƚĞ          hLJŐƵŶ ĚƵƌƵŵĚĂŬŝ ĞŵĞŬůŝ LJĂ ĚĂ ĞƐŬŝ
          dek izledikleri 3 temel yol  ǀĞ ĕĂůŦƔŵĂ ĂůĂŶůĂƌŦŶĚĂ ŬĞŶĚŝůĞƌŝ ŝĕŝŶ      ĕĂůŦƔĂŶůĂƌ ďĞůŝƌůĞŶĞƌĞŬ͕ ŝƔLJĞƌŝ ĨĂĂůŝLJĞƚůĞƌŝŶŝŶ
                                    ďĞůŝƌůĞŶŵŝƔ LJĞƌůĞƌŝ ŬƵůůĂŶŵĂůŦ͘               ĂŬƐĂŵĂƐŦ ĚƵƌƵŵƵŶĚĂ ŝƔĞ ŐĞƌŝ ĕĂŒŦƌŦůŵĂůŦ͘
          şöyle:
                                    ,ĞƌŚĂŶŐŝ ďŝƌ ŽůƵŵƐƵnjůƵŬ ĚƵƌƵŵƵŶĚĂ
            1) Hareketliliği den-   ƚĞƐƚ ĞĚŝůĞĐĞŬ ŬŝƔŝůĞƌŝŶ ŬŽůĂLJůŦŬůĂ
          gelemek: Liderler, soka-  ƚĞƐƉŝƚ ĞĚŝůĞďŝůŵĞƐŝ ŝĕŝŶ ƚƺŵ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌ    ĂůŦƔĂŶůĂƌ ĂƌĂƐŦŶĚĂŬŝ ŵĞƐĂĨĞ
                                    ŬĞŶĚŝ LJĞƌůĞƌŝŶĚĞ ŽƚƵƌŵĂůŦ ǀĞ
                                                          ĞŶ Ănj ϭ͕ϱ ŵĞƚƌĞ ŽůŵĂůŦ͘ mƌĞƟŵ ĂůĂŶůĂƌŦ͕
          ğa çıkma kısıtlamalarını  ĂLJŶŦ ŬŝƔŝůĞƌůĞ ƚĞŵĂƐ ĞƚŵĞůŝ͘  ĕĂůŦƔŵĂ ŵĂƐĂůĂƌŦ͕ LJĞŵĞŬŚĂŶĞůĞƌ Őŝďŝ
                                                          ƚƺŵ ĂůĂŶůĂƌĚĂ ďƵ ŬƵƌĂů ƵLJŐƵůĂŶŵĂůŦ͘
          kademeli olarak kaldıra-
                                                          zĂŬŦŶ ƚĞŵĂƐŦ ǀĞ ŬĂůĂďĂůŦŒŦ ƂŶůĞŵĞŬ ŝĕŝŶ
          rak sağlık sistemlerinin                        LJĞŵĞŬ ƐĂĂƚůĞƌŝ ĚƺnjĞŶůĞŶŵĞůŝ͘
          kapasitesi ölçüsünde CO-                        ŽƌƵŶůƵ ŚĂůůĞƌ ĚŦƔŦŶĚĂ ĂƐĂŶƐƂƌůĞƌ
                                                          ŬƵůůĂŶŦůŵĂŵĂůŦ͕ njŽƌƵŶůƵ ŚĂůůĞƌĚĞ ŝƐĞ  ^ĂŒůŦŬ  ĂŬĂŶůŦŒŦ͕  ŝůĞ͕  ĂůŦƔŵĂ ǀĞ ^ŽƐLJĂů
          VID-19 vakalarını kontrol                       LJĂůŶŦnjĐĂ ƚĞŬ ŬŝƔŝ ĂƐĂŶƐƂƌĞ ďŝŶŵĞůŝ͘  ,ŝnjŵĞƚůĞƌ  ĂŬĂŶůŦŒŦ ǀĞ  ĂŬĂŶůŦŒŦŵŦnjĐĂ
                                                                                 LJĂLJŦŶůĂŶĂŶůĂƌ ďĂƔƚĂ ŽůŵĂŬ ƺnjĞƌĞ
          altında tutmayı hedefli-                        zĂŬŦŶ ŵĞƐĂĨĞĚĞ ĕĂůŦƔŵĂ njŽƌƵŶůƵůƵŒƵ  ďŝůŐŝůĞŶĚŝƌŝĐŝ ŐƂƌƐĞů ǀĞ ǀŝĚĞŽůĂƌŦŶ
          yor. Ancak yöntem, virü-                        ďƵůƵŶĂŶ ŬŝƔŝůĞƌ͕ ƐŦŬĕĂ ĚĞŒŝƔƟƌŵĞŬ   ƚĂŵĂŵŦ ƐŦŬ ŬƵůůĂŶŦůĂŶ ĂůĂŶůĂƌĚĂ
                                                                                 ƐĞƌŐŝůĞŶŵĞůŝ͘
                                                          ŬŽƔƵůƵLJůĂ ŵĂƐŬĞ ŬƵůůĂŶŵĂůŦ͘
          sün nüksetmesi durumu-    ^ŽŶ ϭϰ ŐƺŶĚĞ LJƵƌƚĚŦƔŦŶĚĂŶ ŐĞůŵŝƔ  dŽƉůĂŶƨůĂƌ ĚŝũŝƚĂů ƉůĂƞŽƌŵůĂƌĂ ƚĂƔŦŶŵĂůŦ͘   ĂůŦƔĂŶůĂƌĂ ǀĞƌŝůĞĐĞŬ ŽůĂŶ ŝƔ ƐĂŒůŦŒŦ
                                    ŬŝƔŝůĞƌĞ ǀĞLJĂ  ŽǀŝĚͲϭϵ ƚĂŶŦƐŦ ŽůĂŶůĂƌĂ
          na karşı tam bir koruma   ƚĞŵĂƐ ĞƫŬůĞƌŝŶŝ ďĞůŝƌƚĞŶ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌĂ͕        ǀĞ ŐƺǀĞŶůŝŒŝ ĞŒŝƟŵůĞƌŝ ƵnjĂŬƚĂŶ ĞŒŝƟŵ
                                    ǀĞƌĞĐĞŬůĞƌŝ LJĂnjŦůŦ ďĞLJĂŶůĂƌŦŶĂ ĚĂLJĂůŦ        ƔĞŬůŝŶĚĞ ǀĞƌŝůŵĞůŝ͘
          sağlamıyor. Diğer risk;   ŝnjŝŶ ŬƵůůĂŶĚŦƌŦůĂďŝůŵĞůŝ͘
          toplum genelinde güve-
                                                                                   Temmuz 2020 KobiEfor 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30