Page 25 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 25
“Toplumsal sağlığı ve ekonomiyi nin tesis edilememesi. Güven sarsılırken ekonomik
aynı anda korumak mümkün” iyileşme de ihtiyaç duyulan hızda gerçekleşemiyor.
Yönetim danışmanlığı firması McKinsey & Com- Güveni oluşturabilecek temel faktör, virüse karşı
pany’nin yaptığı araştırma- bir aşının bulunması ancak bunun ne zaman ger-
lar, COVID-19’un son 35 yıl- çekleşeceği en büyük belirsizliklerden biri.
da yaşanan en yüksek belir- 2) Sıfıra-yakın virüs: Bu yöntemi tercih eden ül-
sizlik seviyesini yarattığını keler, geniş çaplı sokağa çıkma yasakları yerine
ve bunun toplumsal güvenin önlem paketleriyle virüs yayılımını engellemeyi
ve ekonomik iyileşmenin amaçlıyor. Önlemler yerel ihtiyaçlara göre farklılık
sağlanmasının önündeki en gösterse de temelde geniş katılımlı etkinliklerin
büyük engel olduğunu gös- yasaklanması, maske kullanımı, test ve vaka takibi,
teriyor. Yılın ikinci çeyreğinde, gelişmiş ülkelerin enfeksiyon durumlarında karantina, fiziksel izolas-
GSYİH’sinde yüzde 8-13 arasında düşüş yaşanabilir. yon, ülke sınırlarının kontrolü, işyerlerinde ve toplu
En ılımlı senaryoda dahi
küresel GSYİH’de 2019’a
göre 4-5 trilyon dolar dü-
şüş gerçekleşecek.
Süreçte belirsizlikleri
bertaraf edecek ve hızlı
aksiyonlar alınmasını
sağlayacak stratejiler be-
lirlenmesi kritik önemde.
Salgın dönemine uygun
yeni yaşam alışkanlıkları
yaratacak uygulamalar
geliştirmek önemli. Ger-
çek zamanlı veri takibi gi- 7ƔLJĞƌŝŶĞ ŐŝƌŝƔůĞƌĚĞ͕ ŝƐƟƐŶĂƐŦnj 7ƔLJĞƌůĞƌŝŶĚĞ ƐĂďƵŶ͕ ĚĞnjĞŶĨĞŬƚĂŶ
ƚƺŵ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌŦŶ ĂƚĞƔŝ ƂůĕƺůŵĞůŝ͘ ǀĞ ŬŽůŽŶLJĂ Őŝďŝ ŚŝũLJĞŶ ƺƌƺŶůĞƌŝ DĂů ǀĞ ,ŝnjŵĞƚ ƺƌĞƟŵŝ ƂŶĞŵ ƐŦƌĂƐŦ
bi yeni nesil teknolojilerle ƚƺŵ ĂůĂŶůĂƌĚĂ ďƵůƵŶĚƵƌƵůŵĂůŦ͘ ďĞůŝƌůĞŶĞƌĞŬ͕ ĨĂĂůŝLJĞƚůĞƌ ŬƌŝƟŬ ǀĞ ŬƌŝƟŬ
ŝůŝŵ <ƵƌƵůƵ͛ŶƵŶ ďĞůŝƌůĞĚŝŒŝ ŽůŵĂLJĂŶ ŽůĂƌĂŬ ŐƌƵƉůĂŶĚŦƌŦůŵĂůŦ͘
desteklenecek uygulama- ϯϳ͘ϴ ĚĞƌĞĐĞŶŝŶ ƺnjĞƌŝŶĚĞ͕ ĂƚĞƔŝ ŽůĂŶůĂƌ ,ŝũLJĞŶ ƺƌƺŶůĞƌŝŶŝŶ ƚƺŵ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌ
ŝƔLJĞƌŝ ŽƌƚĂŵŦŶĂ ŐŝƌŵĞŵĞůŝ͘ ƚĂƌĂķŶĚĂŶ ƐŦŬĕĂ ŬƵůůĂŶŦŵŦ ƚĞƔǀŝŬ ĞĚŝůŵĞůŝ͘
lar toplumun tamamı ta- zĞĚĞŬ ƚĞĚĂƌŝŬ LJŽůůĂƌŦ ďĞůŝƌůĞŶŵĞůŝ͘
ƚĞƔ ƂůĕĞŶ LJĞƚŬŝůŝůĞƌ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌůĂ ĂůŦƔĂŶůĂƌ ŝƔĞ ďĂƔůĂŵĂĚĂŶ ƂŶĐĞ ǀĞ
rafından sıkı bir şekilde ƚĞŵĂƐ ĞƚŵĞŬƐŝnjŝŶ njŽƌƵŶůƵ ŽůĂƌĂŬ ĕĂůŦƔŵĂ ƐƺƌĞƐŝŶĐĞ ďĞůŝƌůŝ ĂƌĂůŦŬůĂƌůĂ sĂƌĚŝLJĂ ƐŝƐƚĞŵŝ ǀĞLJĂ ĕĂůŦƔŵĂ ƐĂĂƚůĞƌŝŶĚĞ
ŵĂƐŬĞ͕ ŐƂnjůƺŬ ǀĞ ĞůĚŝǀĞŶ ŬƵůĂŶŵĂůŦ͘ ĞŶ Ănj ϮϬ ƐĂŶŝLJĞ ďŽLJƵŶĐĂ ĞůůĞƌŝŶŝ LJĂƉŦůĂĐĂŬ ĚĞŒŝƔŝŬůŝŬůĞƌ ďĞůŝƌůĞŶŵĞůŝ͘
uygulandığında, salgının ƐƵ ǀĞ ƵLJŐƵŶ ĚĞnjĞŶĨĞŬƚĂŶůĂ LJŦŬĂŵĂůŦ͘ ĂůŦƔĂŶůĂƌŦŶ ƉƐŝŬŽͲƐŽƐLJĂů ĚƵƌƵŵůĂƌŦ
kontrol altına alınması ve ƚĞƔ͕ ƂŬƐƺƌƺŬ ǀĞ ŶĞĨĞƐ ĚĂƌůŦŒŦ Őŝďŝ ^ĞƌǀŝƐ ŚŝnjŵĞƚůĞƌŝŶĚĞŶ ĨĂLJĚĂůĂŶĂŶ ǀĞLJĂ ƚĂŬŝƉ ĞĚŝůŵĞůŝ͘
ƐŽůƵŶƵŵ ƐŝƐƚĞŵŝ ĞŶĨĞŬƐŝLJŽŶ ƐĞŵƉƚŽŵůĂƌŦ
aynı zamanda ekonomik ŽůĂŶůĂƌ ĕĂůŦƔƨƌŦůŵĂŵĂůŦ͘ ŽƌƚĂŬ ŬƵůůĂŶŦŵ ĂůĂŶůĂƌŦŶĚĂ ǀĂŬŝƚ ŐĞĕŝƌĞŶ 7ƔLJĞƌŝŶŝŶ ĨĂĂůŝLJĞƚůĞƌŝŶŝ ƐƺƌĚƺƌŵĞƐŝŶŝ
ĕĂůŦƔĂŶůĂƌŦŶ ƐŦŬ ŬƵůůĂŶŦůĂŶ LJƺnjĞLJůĞƌůĞ ƐĂŒůĂLJĂĐĂŬ ƔĞŬŝůĚĞ ĂƐŐĂƌŝ ĕĂůŦƔĂŶ
hareketlilik sağlanarak ƚĞŵĂƐŦ ŵƺŵŬƺŶ ŽůĚƵŒƵŶĐĂ ĂnjĂůƨůŵĂůŦ͘ ƐĂLJŦƐŦ ďĞůŝƌůĞŶŵĞůŝ͘ 7ŚƟLJĂĕ ŚĂůŝŶĚĞ
işsizlik ve ekonomik kriz- 7ƔLJĞƌůĞƌŝ ďĞůŝƌůŝ ĂƌĂůŦŬůĂƌůĂ ƉĞŶĐĞƌĞ ĂĕŦůĂƌĂŬ ǀĞLJĂ ĂĐŝů ĚƵƌƵŵůĂƌĚĂ ďĞůŝƌůĞŶĞŶ
ŚĂǀĂůĂŶĚŦƌŦůŵĂůŦ͘ ĂƐŐĂƌŝ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌŦŶ ŬƵůůĂŶĂĐĂŒŦ
lerin önüne geçilmesi ƉůĂŶůĂŵĂůĂƌ LJĂƉŦůŵĂůŦ͘
mümkün olabilecek. DĞǀĐƵƚ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌ ĂƌĂƐŦŶĚĂ ďŝƌ ǀŝƌƺƐ
ǀĂŬĂƐŦŶŦŶ ŐƂƌƺůŵĞƐŝ ĚƵƌƵŵƵŶĚĂ͕
McKinsey’in analizine ŬŝƔŝŶŝŶ ƚĞŵĂƐ ĞƫŒŝ ŚĞƌŬĞƐ ŬĂƌĂŶƟŶĂLJĂ
ĂůŦŶĂƌĂŬ ^ĂŒůŦŬ ĂŬĂŶůŦŒŦ͛ŶĂ ďŝůĚŝƌŝůŵĞůŝ͘
göre ülkelerin şimdiye
ĂůŦƔĂŶůĂƌ͕ ƐĞƌǀŝƐƚĞ͕ ŽĮƐƚĞ͕ LJĞŵĞŬƚĞ hLJŐƵŶ ĚƵƌƵŵĚĂŬŝ ĞŵĞŬůŝ LJĂ ĚĂ ĞƐŬŝ
dek izledikleri 3 temel yol ǀĞ ĕĂůŦƔŵĂ ĂůĂŶůĂƌŦŶĚĂ ŬĞŶĚŝůĞƌŝ ŝĕŝŶ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌ ďĞůŝƌůĞŶĞƌĞŬ͕ ŝƔLJĞƌŝ ĨĂĂůŝLJĞƚůĞƌŝŶŝŶ
ďĞůŝƌůĞŶŵŝƔ LJĞƌůĞƌŝ ŬƵůůĂŶŵĂůŦ͘ ĂŬƐĂŵĂƐŦ ĚƵƌƵŵƵŶĚĂ ŝƔĞ ŐĞƌŝ ĕĂŒŦƌŦůŵĂůŦ͘
şöyle:
,ĞƌŚĂŶŐŝ ďŝƌ ŽůƵŵƐƵnjůƵŬ ĚƵƌƵŵƵŶĚĂ
1) Hareketliliği den- ƚĞƐƚ ĞĚŝůĞĐĞŬ ŬŝƔŝůĞƌŝŶ ŬŽůĂLJůŦŬůĂ
gelemek: Liderler, soka- ƚĞƐƉŝƚ ĞĚŝůĞďŝůŵĞƐŝ ŝĕŝŶ ƚƺŵ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌ ĂůŦƔĂŶůĂƌ ĂƌĂƐŦŶĚĂŬŝ ŵĞƐĂĨĞ
ŬĞŶĚŝ LJĞƌůĞƌŝŶĚĞ ŽƚƵƌŵĂůŦ ǀĞ
ĞŶ Ănj ϭ͕ϱ ŵĞƚƌĞ ŽůŵĂůŦ͘ mƌĞƟŵ ĂůĂŶůĂƌŦ͕
ğa çıkma kısıtlamalarını ĂLJŶŦ ŬŝƔŝůĞƌůĞ ƚĞŵĂƐ ĞƚŵĞůŝ͘ ĕĂůŦƔŵĂ ŵĂƐĂůĂƌŦ͕ LJĞŵĞŬŚĂŶĞůĞƌ Őŝďŝ
ƚƺŵ ĂůĂŶůĂƌĚĂ ďƵ ŬƵƌĂů ƵLJŐƵůĂŶŵĂůŦ͘
kademeli olarak kaldıra-
zĂŬŦŶ ƚĞŵĂƐŦ ǀĞ ŬĂůĂďĂůŦŒŦ ƂŶůĞŵĞŬ ŝĕŝŶ
rak sağlık sistemlerinin LJĞŵĞŬ ƐĂĂƚůĞƌŝ ĚƺnjĞŶůĞŶŵĞůŝ͘
kapasitesi ölçüsünde CO- ŽƌƵŶůƵ ŚĂůůĞƌ ĚŦƔŦŶĚĂ ĂƐĂŶƐƂƌůĞƌ
ŬƵůůĂŶŦůŵĂŵĂůŦ͕ njŽƌƵŶůƵ ŚĂůůĞƌĚĞ ŝƐĞ ^ĂŒůŦŬ ĂŬĂŶůŦŒŦ͕ ŝůĞ͕ ĂůŦƔŵĂ ǀĞ ^ŽƐLJĂů
VID-19 vakalarını kontrol LJĂůŶŦnjĐĂ ƚĞŬ ŬŝƔŝ ĂƐĂŶƐƂƌĞ ďŝŶŵĞůŝ͘ ,ŝnjŵĞƚůĞƌ ĂŬĂŶůŦŒŦ ǀĞ ĂŬĂŶůŦŒŦŵŦnjĐĂ
LJĂLJŦŶůĂŶĂŶůĂƌ ďĂƔƚĂ ŽůŵĂŬ ƺnjĞƌĞ
altında tutmayı hedefli- zĂŬŦŶ ŵĞƐĂĨĞĚĞ ĕĂůŦƔŵĂ njŽƌƵŶůƵůƵŒƵ ďŝůŐŝůĞŶĚŝƌŝĐŝ ŐƂƌƐĞů ǀĞ ǀŝĚĞŽůĂƌŦŶ
yor. Ancak yöntem, virü- ďƵůƵŶĂŶ ŬŝƔŝůĞƌ͕ ƐŦŬĕĂ ĚĞŒŝƔƟƌŵĞŬ ƚĂŵĂŵŦ ƐŦŬ ŬƵůůĂŶŦůĂŶ ĂůĂŶůĂƌĚĂ
ƐĞƌŐŝůĞŶŵĞůŝ͘
ŬŽƔƵůƵLJůĂ ŵĂƐŬĞ ŬƵůůĂŶŵĂůŦ͘
sün nüksetmesi durumu- ^ŽŶ ϭϰ ŐƺŶĚĞ LJƵƌƚĚŦƔŦŶĚĂŶ ŐĞůŵŝƔ dŽƉůĂŶƨůĂƌ ĚŝũŝƚĂů ƉůĂƞŽƌŵůĂƌĂ ƚĂƔŦŶŵĂůŦ͘ ĂůŦƔĂŶůĂƌĂ ǀĞƌŝůĞĐĞŬ ŽůĂŶ ŝƔ ƐĂŒůŦŒŦ
ŬŝƔŝůĞƌĞ ǀĞLJĂ ŽǀŝĚͲϭϵ ƚĂŶŦƐŦ ŽůĂŶůĂƌĂ
na karşı tam bir koruma ƚĞŵĂƐ ĞƫŬůĞƌŝŶŝ ďĞůŝƌƚĞŶ ĕĂůŦƔĂŶůĂƌĂ͕ ǀĞ ŐƺǀĞŶůŝŒŝ ĞŒŝƟŵůĞƌŝ ƵnjĂŬƚĂŶ ĞŒŝƟŵ
ǀĞƌĞĐĞŬůĞƌŝ LJĂnjŦůŦ ďĞLJĂŶůĂƌŦŶĂ ĚĂLJĂůŦ ƔĞŬůŝŶĚĞ ǀĞƌŝůŵĞůŝ͘
sağlamıyor. Diğer risk; ŝnjŝŶ ŬƵůůĂŶĚŦƌŦůĂďŝůŵĞůŝ͘
toplum genelinde güve-
Temmuz 2020 KobiEfor 25