Page 29 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 29

cek. Yine kendilerini güvende  Türk girişimler
                             hissetmeyen tüketicilerin da-  tek işlemle milyarlar liginde
                             ha küçük gruplarla sosyalle-   KPMG’nin dünyadaki girişim ekosisteminin nab-
                             şeceğini, konser, bar, spor  zını tuttuğu ‘Venture Pulse 2020’ raporuna göre Co-
                             salonu gibi rutinlerin yerini  vid-19’a yakalanmadan geçen bu yılın ilk üç ayında
                             restoranlarda ya da daha sa-  küresel girişim yatırımlarına 61 milyar dolar geldi.
                             kin yerlerde dar buluşmalara   Tek işlemle 1.9 milyar dolar: Startups.watch ve-
                             bırakacağını anlıyoruz. Bura-  rilerine göre Türkiye’de girişim ekosistemi
                             dan işletmelerin tüketicileri  2020’nin ilk çeyreğinde 32 işlemle 42.3 milyon do-
              Emrah Akın     etkilemek için sağlık tedbir-  lar yatırım aldı. İkinci çeyrekte gerçekleşen 21 yatı-
                             lerini önceliklendiren deği-  rımla birlikte toplam yatırım tutarı 1 milyar 881
          şiklikler yapmaları gerektiği sonucuna ulaşıyoruz.”  milyon doları aştı. Salgın etkisindeki ikinci çeyrek-
            “Yeniliklerde fırsat var”: Akın, perakende sektö-  te gerileme beklenirken ABD’li Zynga’nın Hazi-
          rünün tüketicinin güvenini kazanmak için zor bir dö-  ran’da Peak Games’i 1.8 milyar dolara satın alma-
          nemden geçeceğini vurguladı: “Ancak sektörleri şe-  sıyla Türk şirketlere 2020 yılının ilk yarısında yapı-
          killendiren her yıkıcı olayda olduğu gibi yeniliklerde  lan yatırım miktarı 1.9 milyar doların üzerine çıktı.
          de fırsatlar var. Yeniliklerden fırsat yaratmak için tü-  Peak Games böylece 1 milyar doları aşan değerle-
          keticiye yakın olmak, değişimin sinyallerini doğru  me ile Türkiye’nin ilk ‘Unicorn’ şirketi oldu.
          okumak ve işletmeleri yeni normalde müşteriyle bu-  Türk girişim ekosisteminde 2020’nin en büyük
          luşturacak şekilde dönüştürmek bu işin anahtarı.”  ikinci satın alması ise yine Haziran’da gerçekleşti.
                                                          Yerli ödeme platformu Payguru, Ortadoğu ve Afri-
          Covid-19 Y kuşağını vurdu                       ka'daki büyük yatırımlarıyla dikkat çeken mobil
             KPMG’nin ABD’de bin tüketiciyle yaptığı, koro-  ödeme şirketi TPAY Mobile tarafından 40 milyon
          navirüs salgınının tüketici üzerindeki etkilerini in-  dolara satın alındı.
          celeyen ‘Covid-19 Tüketicinin Nabzı’ anketine göre  Dünyada çeşitli ülkelerde 20 ofisi bulunan pazar-
          salgından geliri en fazla etkilenenler Y kuşağı ol-  lama teknolojileri girişimi Insider, Haziran’da ta-
          du. Araştırmaya katılan Y kuşağından (milenyum  mamladığı 32 milyon dolarlık yatırım turu ile River-
          kuşağı, 1981 yılından sonra doğanlar, dijital tekno-  wood Capital, Endeavor Catalyst ve Sequoia Capi-
          lojiyle yakından haşır neşir olan ilk kuşak) tüketi-  tal’den yatırım aldı. Insider, bugüne kadar aldığı
          cilerin gelirleri yüzde 47.7 oranında azaldı.   toplam 46.1 milyon dolar yatırımla 2020’nin öne çı-
             Katılımcıların neredeyse yarısı (yüzde 44) pan-  kan şirketlerinden oldu.
          demi nedeniyle gelirlerinin düştüğünü, milenyum   5 milyon dolar yatırım çeken Türk site/apartman
          kuşağından (Y kuşağı) katılımcıların yüzde 52’si  yönetimi yazılımı girişimi Apsiyon, yatırımdan elde
          gelirlerinin olumsuz etkilendiğini, Y kuşağından  edilen nakdin uluslararası pazarlara açılmak için
          tüketiciler gelirlerinde yüzde 47.7’lik azalma ya-  kullanılacağını belirtti.
          şadıklarını ifade etti. Katılımcıların yüzde 11’i Co-  KPMG Türkiye Birleşme ve
          vid-19 salgını nedeniyle artık çalışmıyor. Karanti-  Satın Alma Hizmetleri Şirket
          na boyunca tüketicilerin büyük çoğunluğu zorunlu  Ortağı Gökhan Kaçmaz,“Yılın
          olmayan harcamalardan uzaklaştı. Tüm gruplar-   ilk yarısındaki pozitif manza-
          da yeme-içme alışkanlıkları ‘evde yemek yapma’  rayı maalesef ikinci yarıda
          temasına döndü, evde spor yapanların sayısı da  görmekte zorlanacağız. An-
          arttı. Katılımcıların çoğunluğu, salgın sonrasında  cak Türk şirketlere yatırım iş-
          hızlı ekonomik toparlanma konusunda umutlu de-  tahı devam ediyor. KPMG Tür-
          ğil, toparlanmanın 6 ay ve 2 yıldan fazla sürede  kiye olarak 2019’un sonunda
          gerçekleşeceğini öngörüyor.                     açıkladığımız raporda öngör-  Gökhan Kaçmaz
             Emrah Akın, “2008 krizini de yaşayan milenyum  düğümüz gibi oyun, ödeme
          kuşağı pandemi sırasında ekonominin durması ne-  sistemleri, siber güvenlik, biyoteknoloji ve hizmet
          deniyle en çok etkilenen sektörlerde çalışıyor. Sos-  olarak yazılım (SaaS) şirketlerine yatırımlar önü-
          yoekonomik çöküşün etkilerini gelirlerinde hissedi-  müzdeki dönemde de devam edecek” dedi.
          yorlar. Yaşam tarzları, harcama alışkanlıkları deği-  Yükselen trendler: Covid-19’un da etkisiyle sağ-
          şiyor. Bu, 20 yıl içinde yaşadıkları ikinci büyük kriz.  lık alanında biyoteknoloji, dijital sağlık, ilaç ve ya-
          Onlar Amerikan tarihinde muhtemelen ebeveynle-  şam bilimleri, hastalıkların tahmini için yapay zeka
          rinden daha yoksul ilk nesil olarak tarihe geçtiler.  modellemesi ve medtech alanlarında faaliyet gös-
          Borçlu ve düşük ücretli Y kuşağı, salgının etkilerini  teren girişimlerin yıldızının daha da parlaması bek-
          uzun süre yaşayacak gibi görünüyor” dedi.       leniyor.
                                                                                   Temmuz 2020 KobiEfor 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34