Page 27 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 27

Tedarik zincirinin                            kıyor.  Önümüzdeki dönemde birçok sektör için kalı-
            kazanan ve kaybeden sektörleri                cı değişiklerin yaşanmasını bekliyoruz. Pandemi
            Deloitte Türkiye’nin yayımladığı “COVID-19 son-  sonrasında birçok sektörün ‘yeni normale’ uyum ile
                             rasında Tedarik Zincirinde   faaliyetlerine başlarken operasyonel görünürlükle-
                             Kazananlar ve Kaybedenler”   rini artırma ve alternatif iş modelleri yaratma konu-
                             raporu; bu sene turizm ve    larına odaklandıklarını görmekteyiz” dedi.
                             otelcilik, inşaat ve gayrimen-  Teknoloji, medya ve telekom sektörü büyüye-
                             kul ile endüstriyel ürünler  cek: Yüzde 61 ile mal ve hizmet yönetiminde dijital
                             sektörü için yüzde 20’den    teknolojilerden en fazla yararlanılan sektör. Katı-
                             fazla küçülme; teknoloji,    lımcıların yüzde 67’si yüksek performans gösteril-
                             medya ve telekom sektörü     diğini belirtiyor. Hizmet seviyelerinin düşmesi sek-
                             için ise yüzde 10’a yakın bir  tördeki şirketlerin en çok etkilendiği alan. Katılım-
             Gökay Özdemir   büyüme öngörüyor. 28 Ni-     cılar gelecek dönemde farklı iş modellerine odak-
                             san-15 Mayıs 2020 tarihleri  lanmayı düşünüyor.
          arasında Türkiye’de farklı sektörlerden 314 üst dü-  Turizm ve otelcilik sektörü yüzde 20’den fazla
          zey yöneticinin katılımıyla gerçekleştirilen araştır-  küçülme öngörüyor:  Katılımcılarının yüzde 96’sı
          mada toplam 9 sektör analiz edildi.             şirket içerisinde veya hükümet tarafından alınan
            Deloitte Danışmanlık Hizmetleri Ortağı Gökay Öz-  tedbirler ile nakit pozisyonlarını 6 aydan fazla koru-
          demir, “Türkiye’de az sayıda firmanın böylesi bir kriz  yamayacaklarını belirtirken; 2020’de şirketleri için
          sırasında, sorunları önceden anlayabilme ve doğru  yüzde 20’den fazla küçülme öngörüyor. Talebin ve
          reaksiyonu gösterebilme konusunda başarılı oldu-  nakit akışının azalmasından yüksek derecede etki-
          ğunu söyleyebiliriz. Dijital teknoloji kullanımının dü-  lenen şirketlerin yüzde 86’sı gelecek dönemde fi-
          şüklüğü ve işgücü yetkinliklerinin kısıtlı olması bu  nansal risklerin yönetiminin çok önemli olacağını
          durumu yaratan esas faktörler olarak karşımıza çı-  düşünüyor.

             Değişen tüketici davranışları online pazar yerlerine nasıl yansıdı?

             Uluslararası dijital pazarlama ve SEO (Arama  rişi daha fazla tercih etti, uygulamaların süper-
           Motoru Optimizasyonu), ajansı Zeo Agency’nin ha-  market uygulamalarıyla yaptıkları ortaklıklar da
           zırladığı Online Pazar Yerleri Sektörü 2020 İlk  sürece katkı sağladı. 5 uygulamadan en fazla indi-
           Çeyrek Raporu, ziyaretçi hacmini 2019’a göre ar-  rilme sayısı; 2019’un Ocak ayından itibaren Trend-
           tıran sektörde tüketici davranışları ve pazar pay-  yol’da. İndirmelerde yüzdesel olarak bir önceki yı-
           larındaki değişimleri gösteriyor, 2019 ve 2020 yıl-  la göre en yüksek artışa sahip ve geçirilen sürenin
           larının ilk çeyrek dönemini kıyaslayarak COVID-  arttığı tek uygulama; fiyat karşılaştırma sitesi
           19’un sektör üzerindeki etkisini ölçümlüyor.   Akakçe.
             Tüketiciler ürün-fiyat karşılaştırmaya daha    En çok teknolojik ürünler arandı, spor ve hij-
           çok vakit ayırdı: Türkiye’deki en büyük 11 web si-  yen ürünleri yükselişte: Sektörün en fazla trafik
           tesini baz alan rapora göre; sektöre gelen toplam  alan 10 web sitesinin en az 9’unun ortak sıralan-
           ziyaretçi sayısı 2019’un ilk çeyreğinde 841 milyon  dığı ve en fazla hacme sahip 10.000 ortak anahtar
           civarında, 2020’nin ilk çeyreğinde 868                  kelimenin analiz edildiği rapora göre;
           milyona yükseldi. Raporda öne çıkan                     aranma hacimleri 2020’nin ilk üç ayında
           nokta; ürün-fiyat karşılaştırma siteleri-               masaüstünde de mobilde   de  arttı.
           nin 2020’nin ilk çeyreğinde yaşadıkları                 2020’nin ilk çeyreğinde en fazla aranan
           çıkış. Ziyaretçi hacimlerini artıran                    kelimelere bakıldığında cep telefonları
           ürün-fiyat karşılaştırma sitelerinde                    başta olmak üzere teknolojik ürünler
           kullanıcıların geçirdiği süreler yükseldi, direkt  listede baskın. Cep telefon modelleri, akıllı saat-
           pazar yeri domainlerinde geçirilen süreler azaldı.  ler gibi giyilebilir teknolojiler, bebek ürünleri ve
           Kullanıcılar arama yaptıkları ürün üzerinde satın  oyuncakların yanı sıra kahve makinası, avize, dü-
           almadan önce düşünme süresini artırdı, akıllı  düklü tencere, buhar makinası, şarjlı matkap ve
           alışveriş adımları daha da yaygınlaştı.        oyuncu koltuğu gibi ürünler 2020 ilk çeyrekte en
             Mobil uygulamalar iki kattan fazla indirildi: 5  çok aranan ilk 40 kelime arasında. Aynı dönemde
           lider web sitesinin mobil uygulamalarını inceleyen  2019’a göre aranma hacminde en çok artış yaşa-
           rapora göre; tüm markaların mobil uygulamala-  nan kelimeler; ağırlık seti gibi evde spor yapmaya
           rındaki indirilme sayıları 2020’de iki kattan fazla  odaklı ürünlerle değişen hijyen alışkanlıklarıyla
           arttı.  Karantina sürecinde tüketici, online alışve-  birlikte kağıt sabun ve sprey şişesi gibi ürünler.

                                                                                   Temmuz 2020 KobiEfor 27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32