Page 27 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 27
Tedarik zincirinin kıyor. Önümüzdeki dönemde birçok sektör için kalı-
kazanan ve kaybeden sektörleri cı değişiklerin yaşanmasını bekliyoruz. Pandemi
Deloitte Türkiye’nin yayımladığı “COVID-19 son- sonrasında birçok sektörün ‘yeni normale’ uyum ile
rasında Tedarik Zincirinde faaliyetlerine başlarken operasyonel görünürlükle-
Kazananlar ve Kaybedenler” rini artırma ve alternatif iş modelleri yaratma konu-
raporu; bu sene turizm ve larına odaklandıklarını görmekteyiz” dedi.
otelcilik, inşaat ve gayrimen- Teknoloji, medya ve telekom sektörü büyüye-
kul ile endüstriyel ürünler cek: Yüzde 61 ile mal ve hizmet yönetiminde dijital
sektörü için yüzde 20’den teknolojilerden en fazla yararlanılan sektör. Katı-
fazla küçülme; teknoloji, lımcıların yüzde 67’si yüksek performans gösteril-
medya ve telekom sektörü diğini belirtiyor. Hizmet seviyelerinin düşmesi sek-
için ise yüzde 10’a yakın bir tördeki şirketlerin en çok etkilendiği alan. Katılım-
Gökay Özdemir büyüme öngörüyor. 28 Ni- cılar gelecek dönemde farklı iş modellerine odak-
san-15 Mayıs 2020 tarihleri lanmayı düşünüyor.
arasında Türkiye’de farklı sektörlerden 314 üst dü- Turizm ve otelcilik sektörü yüzde 20’den fazla
zey yöneticinin katılımıyla gerçekleştirilen araştır- küçülme öngörüyor: Katılımcılarının yüzde 96’sı
mada toplam 9 sektör analiz edildi. şirket içerisinde veya hükümet tarafından alınan
Deloitte Danışmanlık Hizmetleri Ortağı Gökay Öz- tedbirler ile nakit pozisyonlarını 6 aydan fazla koru-
demir, “Türkiye’de az sayıda firmanın böylesi bir kriz yamayacaklarını belirtirken; 2020’de şirketleri için
sırasında, sorunları önceden anlayabilme ve doğru yüzde 20’den fazla küçülme öngörüyor. Talebin ve
reaksiyonu gösterebilme konusunda başarılı oldu- nakit akışının azalmasından yüksek derecede etki-
ğunu söyleyebiliriz. Dijital teknoloji kullanımının dü- lenen şirketlerin yüzde 86’sı gelecek dönemde fi-
şüklüğü ve işgücü yetkinliklerinin kısıtlı olması bu nansal risklerin yönetiminin çok önemli olacağını
durumu yaratan esas faktörler olarak karşımıza çı- düşünüyor.
Değişen tüketici davranışları online pazar yerlerine nasıl yansıdı?
Uluslararası dijital pazarlama ve SEO (Arama rişi daha fazla tercih etti, uygulamaların süper-
Motoru Optimizasyonu), ajansı Zeo Agency’nin ha- market uygulamalarıyla yaptıkları ortaklıklar da
zırladığı Online Pazar Yerleri Sektörü 2020 İlk sürece katkı sağladı. 5 uygulamadan en fazla indi-
Çeyrek Raporu, ziyaretçi hacmini 2019’a göre ar- rilme sayısı; 2019’un Ocak ayından itibaren Trend-
tıran sektörde tüketici davranışları ve pazar pay- yol’da. İndirmelerde yüzdesel olarak bir önceki yı-
larındaki değişimleri gösteriyor, 2019 ve 2020 yıl- la göre en yüksek artışa sahip ve geçirilen sürenin
larının ilk çeyrek dönemini kıyaslayarak COVID- arttığı tek uygulama; fiyat karşılaştırma sitesi
19’un sektör üzerindeki etkisini ölçümlüyor. Akakçe.
Tüketiciler ürün-fiyat karşılaştırmaya daha En çok teknolojik ürünler arandı, spor ve hij-
çok vakit ayırdı: Türkiye’deki en büyük 11 web si- yen ürünleri yükselişte: Sektörün en fazla trafik
tesini baz alan rapora göre; sektöre gelen toplam alan 10 web sitesinin en az 9’unun ortak sıralan-
ziyaretçi sayısı 2019’un ilk çeyreğinde 841 milyon dığı ve en fazla hacme sahip 10.000 ortak anahtar
civarında, 2020’nin ilk çeyreğinde 868 kelimenin analiz edildiği rapora göre;
milyona yükseldi. Raporda öne çıkan aranma hacimleri 2020’nin ilk üç ayında
nokta; ürün-fiyat karşılaştırma siteleri- masaüstünde de mobilde de arttı.
nin 2020’nin ilk çeyreğinde yaşadıkları 2020’nin ilk çeyreğinde en fazla aranan
çıkış. Ziyaretçi hacimlerini artıran kelimelere bakıldığında cep telefonları
ürün-fiyat karşılaştırma sitelerinde başta olmak üzere teknolojik ürünler
kullanıcıların geçirdiği süreler yükseldi, direkt listede baskın. Cep telefon modelleri, akıllı saat-
pazar yeri domainlerinde geçirilen süreler azaldı. ler gibi giyilebilir teknolojiler, bebek ürünleri ve
Kullanıcılar arama yaptıkları ürün üzerinde satın oyuncakların yanı sıra kahve makinası, avize, dü-
almadan önce düşünme süresini artırdı, akıllı düklü tencere, buhar makinası, şarjlı matkap ve
alışveriş adımları daha da yaygınlaştı. oyuncu koltuğu gibi ürünler 2020 ilk çeyrekte en
Mobil uygulamalar iki kattan fazla indirildi: 5 çok aranan ilk 40 kelime arasında. Aynı dönemde
lider web sitesinin mobil uygulamalarını inceleyen 2019’a göre aranma hacminde en çok artış yaşa-
rapora göre; tüm markaların mobil uygulamala- nan kelimeler; ağırlık seti gibi evde spor yapmaya
rındaki indirilme sayıları 2020’de iki kattan fazla odaklı ürünlerle değişen hijyen alışkanlıklarıyla
arttı. Karantina sürecinde tüketici, online alışve- birlikte kağıt sabun ve sprey şişesi gibi ürünler.
Temmuz 2020 KobiEfor 27