Page 98 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 98

LOJ‹ST‹K




          3.8 milyon tona ulaflt›. ‹ç hatlarda tafl›nan yük mik-
          tar› bu dönemde befl kat›na ç›karken d›fl hatlarda
          tafl›nan yük miktar› 0.7 milyon tondan 2.9 milyon
          tona yükseldi.

















                                                          rafi konumu ile enerji kaynaklar›na yak›n bir ülke ol-
            Demiryolu tafl›mac›l›k                         du¤undan boru hatt› ile tafl›mac›l›k önemli bir alt sek-
            Demiryolu tafl›mac›l›¤›n›n önemine dikkat çekil-  tördür. 2002 y›l›nda 4 bin 739 km olan do¤algaz boru
          mesine ve Türkiye’nin son y›llardaki yüksek h›zl›  hatt› uzunlu¤u 2017 sonunda 14 bin 666 km’ye ulaflt›.
          tren yat›r›mlar›na ra¤men demiryolu yük tafl›mac›-  Bu dönemde boru hatt› ile tafl›nan do¤algaz mik-
          l›¤›nda kayda de¤er bir ilerleme sa¤lanamad›. Ço-  tar› ise 17 milyar sm3’ten 56 milyar sm3’e yüksel-
          ¤unlukla yurtiçi yük tafl›mac›l›¤›nda tercih edilen  di. Öte yandan ham petrol tafl›mada kullan›lan bo-
          demiryollar›nda tafl›nan toplam yük miktar› 2002  ru hatt› ise bu dönemde miktar küçülse de daha
          y›l›ndaki 15.9 milyon tondan 2017 y›l›nda 28.6 mil-  yüksek verimde kullan›larak y›ll›k toplamda tafl›-
          yon ton seviyesine ç›kt›.                       nan ham petrol miktar› 12.4 milyon tondan 36 mil-
                                                          yon tona yükseldi.

                                                             Sektörün gücü ve f›rsatlar›

                                                             • Co¤rafi konumu itibariyle kara-deniz-hava
                                                          ve demiryollar›n›n enterge biçimde
                                                          kullan›labilecek olmas›.
                                                             • Karayolu a¤›n›n genifl ve araç say›s›n›n
                                                          yeterli olmas›,
            fiehirleflme ile banliyö ve flehir merkezi aras›nda  • Havayollar›na yap›lan yat›r›mlarla altyap›
          demiryolu ile yolcu tafl›mac›l›¤› geliflirken flehirle-  aç›s›ndan ciddi bir büyüklü¤e ulafl›lm›fl olmas›,
          raras›nda yolcu tafl›mac›l›¤› say›lar› belirgin olarak  • Limanlar ile demiryollar› aras›nda
          azald›. Banliyölerden demiryolu ile tafl›nan yolcu  ba¤lant›n›n bulunmas›,
          say›s› 2003-2017 aras›nda 3.5 kat›na yükselerek    • A¤›r sanayi merkezlerinin ço¤unu içine alan
          160.5 milyon kifliyi aflarken flehirleraras›nda yolcu  bir demiryolu a¤›n›n olmas›,
          tafl›mac›l›¤› 27.3 milyon kifliden 15 milyon kifliye  • Limanlar›n bölgesel konumu itibariyle
          geriledi.                                       önem ve transit tafl›mac›l›¤a uygun olmas›,
            Yüksek h›zl› tren (YHT) ile yolcu tafl›mac›l›¤› ise  • Denizyolu tafl›mac›l›¤›nda filonun genç
          henüz arzu edilen seviyelerde olmasa da çok h›zl›  olmas›.
          geliflim gösteriyor. 2009 y›l›nda 1 milyon kiflinin al-  • Dijial teknolojilerdeki geliflmeler,
          t›nda olan YHT ile yolcu tafl›mac›l›¤› y›ll›k toplam  • Bölgedeki ülkelerin yeniden inflas›nda
          say›s› 2017 sonunda 7.2 milyon kifliye ulaflt›.   ihtiyaç olacak hizmetler,
                                                             • Dünya ticaret hacminin geliflmekte olan
            Boru hatt› tafl›mac›l›k                        do¤u ülkelerine kaymas›,
            Boru hatt› tafl›mac›l›¤›, ham petrol ve do¤algaz gi-  • Havac›l›k sektöründeki genifl a¤,
          bi enerji ürünlerinin naklinde tercih edilen bir tafl›-  • Karayolu tafl›mac›l›¤›ndaki deneyim,
          mac›l›k türüdür. Bafllang›çtaki yat›r›m maliyetleri  • E-ticaret uygulamalar›n›n ortaya koydu¤u
          yüksek oldu¤undan uzun vadeli bir strateji ile ve ge-  yeni ve büyüyüen ifl alan›.
          nellikle de devletler aras›nda kullan›l›r. Türkiye co¤-

          98 KobiEfor Kas›m 2019
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103