Page 98 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 98
LOJ‹ST‹K
3.8 milyon tona ulaflt›. ‹ç hatlarda tafl›nan yük mik-
tar› bu dönemde befl kat›na ç›karken d›fl hatlarda
tafl›nan yük miktar› 0.7 milyon tondan 2.9 milyon
tona yükseldi.
rafi konumu ile enerji kaynaklar›na yak›n bir ülke ol-
Demiryolu tafl›mac›l›k du¤undan boru hatt› ile tafl›mac›l›k önemli bir alt sek-
Demiryolu tafl›mac›l›¤›n›n önemine dikkat çekil- tördür. 2002 y›l›nda 4 bin 739 km olan do¤algaz boru
mesine ve Türkiye’nin son y›llardaki yüksek h›zl› hatt› uzunlu¤u 2017 sonunda 14 bin 666 km’ye ulaflt›.
tren yat›r›mlar›na ra¤men demiryolu yük tafl›mac›- Bu dönemde boru hatt› ile tafl›nan do¤algaz mik-
l›¤›nda kayda de¤er bir ilerleme sa¤lanamad›. Ço- tar› ise 17 milyar sm3’ten 56 milyar sm3’e yüksel-
¤unlukla yurtiçi yük tafl›mac›l›¤›nda tercih edilen di. Öte yandan ham petrol tafl›mada kullan›lan bo-
demiryollar›nda tafl›nan toplam yük miktar› 2002 ru hatt› ise bu dönemde miktar küçülse de daha
y›l›ndaki 15.9 milyon tondan 2017 y›l›nda 28.6 mil- yüksek verimde kullan›larak y›ll›k toplamda tafl›-
yon ton seviyesine ç›kt›. nan ham petrol miktar› 12.4 milyon tondan 36 mil-
yon tona yükseldi.
Sektörün gücü ve f›rsatlar›
• Co¤rafi konumu itibariyle kara-deniz-hava
ve demiryollar›n›n enterge biçimde
kullan›labilecek olmas›.
• Karayolu a¤›n›n genifl ve araç say›s›n›n
yeterli olmas›,
fiehirleflme ile banliyö ve flehir merkezi aras›nda • Havayollar›na yap›lan yat›r›mlarla altyap›
demiryolu ile yolcu tafl›mac›l›¤› geliflirken flehirle- aç›s›ndan ciddi bir büyüklü¤e ulafl›lm›fl olmas›,
raras›nda yolcu tafl›mac›l›¤› say›lar› belirgin olarak • Limanlar ile demiryollar› aras›nda
azald›. Banliyölerden demiryolu ile tafl›nan yolcu ba¤lant›n›n bulunmas›,
say›s› 2003-2017 aras›nda 3.5 kat›na yükselerek • A¤›r sanayi merkezlerinin ço¤unu içine alan
160.5 milyon kifliyi aflarken flehirleraras›nda yolcu bir demiryolu a¤›n›n olmas›,
tafl›mac›l›¤› 27.3 milyon kifliden 15 milyon kifliye • Limanlar›n bölgesel konumu itibariyle
geriledi. önem ve transit tafl›mac›l›¤a uygun olmas›,
Yüksek h›zl› tren (YHT) ile yolcu tafl›mac›l›¤› ise • Denizyolu tafl›mac›l›¤›nda filonun genç
henüz arzu edilen seviyelerde olmasa da çok h›zl› olmas›.
geliflim gösteriyor. 2009 y›l›nda 1 milyon kiflinin al- • Dijial teknolojilerdeki geliflmeler,
t›nda olan YHT ile yolcu tafl›mac›l›¤› y›ll›k toplam • Bölgedeki ülkelerin yeniden inflas›nda
say›s› 2017 sonunda 7.2 milyon kifliye ulaflt›. ihtiyaç olacak hizmetler,
• Dünya ticaret hacminin geliflmekte olan
Boru hatt› tafl›mac›l›k do¤u ülkelerine kaymas›,
Boru hatt› tafl›mac›l›¤›, ham petrol ve do¤algaz gi- • Havac›l›k sektöründeki genifl a¤,
bi enerji ürünlerinin naklinde tercih edilen bir tafl›- • Karayolu tafl›mac›l›¤›ndaki deneyim,
mac›l›k türüdür. Bafllang›çtaki yat›r›m maliyetleri • E-ticaret uygulamalar›n›n ortaya koydu¤u
yüksek oldu¤undan uzun vadeli bir strateji ile ve ge- yeni ve büyüyüen ifl alan›.
nellikle de devletler aras›nda kullan›l›r. Türkiye co¤-
98 KobiEfor Kas›m 2019