Page 96 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 96
LOJ‹ST‹K
Lojistik sektörü:
“Stratejik
Bölge
Potansiyel
Güç”
Türk lojistik sektörünün co¤rafi uzun vadede küresel rekabetten geri
konumu ve ekonominin d›fl ticaretteki kalmamak için dijital teknolojilerdeki
esnekli¤i sayesinde orta vadede geliflimle uyumlu olarak dönüflümünü
önü aç›k; buna karfl›n sektör, mutlaka gerçeklefltirmeli.
D ünya ekonomisindeki k›r›lgan toparlanma lanmalar gibi nedenlerle sektör henüz arzu edilen
noktaya eriflemedi. Di¤er bir aç›dan ifade edersek
e¤iliminin yan›nda, jeopolitik belirsizlikler, ti-
carette korumac› e¤ilimler ve finansal piya-
de kat edece¤i ve ulaflaca¤› önemli rotalar var. D›fl
salardaki çalkant› geride kalan dönemde oldu¤u gi- yüksek potansiyel sunan sektörün Türkiye ölçe¤in-
bi önümüzdeki y›llarda da tafl›mac›l›k ve lojistik ticaretteki h›zl› büyümenin yafland›¤› dönemde
sektörünün görünümü aç›s›ndan belirleyici olacak. GSYH’dan daha h›zl› bir büyüme performans› yaka-
2019 y›l›nda dünya ekonomisinin ve ticaret hacmi- layan Türk tafl›mac›l›k ve lojistik sektörü, küresel
nin daha yavafl büyüyece¤i beklentisi tafl›mac›l›k ve kriz sonras› dönemde dalgal› bir seyir izledi. Bu
lojistik sektöründe de talebin çok güçlü olmayabi- dalgalanmalarda jeopolitik geliflmeler ve ticaret
lece¤ine iflaret ediyor. orta¤›m›z ekonomilerin performans› önemli rol
KPMG Tafl›mac›l›k Sektörü Lideri fiirket Orta¤› üstleniyor.
Yavuz Öner, “Geçti¤imiz y›llarda döviz kurlar›nda ve KPMG’nin Tafl›mac›l›k Sektör Raporu’nda; Küre-
petrol fiyatlar›nda yafla- sel ticaretteki korumac› tedbirler ve ‹ngiltere'nin
nan dalgalanma sektö- AB'den ç›k›fl› (Brexit) kaynakl› belirsizliklerden do-
rün finansman ve ifllet- lay› ekonomik aktivite yavafllarken ticaret hacminin
me giderleri üzerinde de ivme kaybetti¤i belirtiliyor. Bu nedenle dünya
bask› oluflturdu. Bu du- genelinde tafl›mac›l›k ve lojistik sektörü aç›s›ndan
rum mevcut küresel k›sa vadede zorlu bir görünüm ortaya ç›k›yor. Dün-
belirsizlikler içerisinde ya Bankas›'n›n yay›nlad›¤›, 160 ülkenin lojistik per-
önümüzdeki dönemde formanslar›n› de¤erlendiren 'The Logistics Perfor-
de devam edebilir. Bu- mance Index' (LPI) 2018 raporunda Türkiye 3.15
nunla birlikte sektör, puanla 47'nci s›rada yer al›yor. Türkiye 2016'da lis-
yenilikçi teknolojiler sa- tede 34'üncü s›radayd›.
yesinde ifl süreçlerini Son y›llardaki zay›f performans›na karfl›n yaban-
iyilefltirirken verimlilik art›fllar› ve maliyet avantajla- c› yat›r›mc›lar›n sektöre olan ilgisi devam ediyor.
r› elde edebiliyor. Bu e¤ilimlerin önümüzdeki y›llar- 4.7 milyar dolar› son 5 y›lda olmak üzere sektöre
da da devam edece¤i beklenirken uzun vadede sek- son 15 y›lda 7.1 milyar dolarl›k yabanc› yat›r›m giri-
törün geliflime aç›k oldu¤u düflünülüyor” diyor. fli oldu. Öte yandan Türkiye'de son 15 y›lda deniz ta-
Türkiye’nin co¤rafi konumunun etkisiyle tafl›ma- fl›mac›l›¤›n›n hem ihracatta hem de ithalattaki pay›
c›l›k ve lojistik sektöründe büyük bir geliflme po- artt›. Buna karfl›n karayolu tafl›mac›l›¤›n›n geriledi-
tansiyeli oldu¤u görülse de altyap› yetersizli¤i, fi- ¤i görülüyor. ‹thalat taraf›ndaysa boru hatlar›yla
nansmana eriflim ve d›fl ticaret ak›m›ndaki dalga- yap›lan ham petrol ve do¤algaz tafl›mac›l›¤› önemli
96 KobiEfor Kas›m 2019