Page 96 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 96

LOJ‹ST‹K




                Lojistik sektörü:



             “Stratejik


                   Bölge



            Potansiyel


                    Güç”





          Türk lojistik sektörünün co¤rafi                uzun vadede küresel rekabetten geri
          konumu ve ekonominin d›fl ticaretteki            kalmamak için dijital teknolojilerdeki
          esnekli¤i sayesinde orta vadede                 geliflimle uyumlu olarak dönüflümünü
          önü aç›k; buna karfl›n sektör,                   mutlaka gerçeklefltirmeli.
         D     ünya ekonomisindeki k›r›lgan toparlanma    lanmalar gibi nedenlerle sektör henüz arzu edilen

                                                          noktaya eriflemedi. Di¤er bir aç›dan ifade edersek
               e¤iliminin yan›nda, jeopolitik belirsizlikler, ti-
               carette korumac› e¤ilimler ve finansal piya-
                                                          de kat edece¤i ve ulaflaca¤› önemli rotalar var. D›fl
          salardaki çalkant› geride kalan dönemde oldu¤u gi-  yüksek potansiyel sunan sektörün Türkiye ölçe¤in-
          bi önümüzdeki y›llarda da tafl›mac›l›k ve lojistik  ticaretteki h›zl› büyümenin yafland›¤› dönemde
          sektörünün görünümü aç›s›ndan belirleyici olacak.  GSYH’dan daha h›zl› bir büyüme performans› yaka-
          2019 y›l›nda dünya ekonomisinin ve ticaret hacmi-  layan Türk tafl›mac›l›k ve lojistik sektörü, küresel
          nin daha yavafl büyüyece¤i beklentisi tafl›mac›l›k ve  kriz sonras› dönemde dalgal› bir seyir izledi. Bu
          lojistik sektöründe de talebin çok güçlü olmayabi-  dalgalanmalarda jeopolitik geliflmeler ve ticaret
          lece¤ine iflaret ediyor.                         orta¤›m›z ekonomilerin performans› önemli rol
            KPMG Tafl›mac›l›k Sektörü Lideri fiirket Orta¤›  üstleniyor.
          Yavuz Öner, “Geçti¤imiz y›llarda döviz kurlar›nda ve  KPMG’nin Tafl›mac›l›k Sektör Raporu’nda; Küre-
          petrol fiyatlar›nda yafla-                       sel ticaretteki korumac› tedbirler ve ‹ngiltere'nin
          nan dalgalanma sektö-                           AB'den ç›k›fl› (Brexit) kaynakl› belirsizliklerden do-
          rün finansman ve ifllet-                         lay› ekonomik aktivite yavafllarken ticaret hacminin
          me giderleri üzerinde                           de ivme kaybetti¤i belirtiliyor. Bu nedenle dünya
          bask› oluflturdu. Bu du-                         genelinde tafl›mac›l›k ve lojistik sektörü aç›s›ndan
          rum mevcut küresel                              k›sa vadede zorlu bir görünüm ortaya ç›k›yor. Dün-
          belirsizlikler içerisinde                       ya Bankas›'n›n yay›nlad›¤›, 160 ülkenin lojistik per-
          önümüzdeki dönemde                              formanslar›n› de¤erlendiren 'The Logistics Perfor-
          de devam edebilir. Bu-                          mance Index' (LPI) 2018 raporunda Türkiye 3.15
          nunla birlikte sektör,                          puanla 47'nci s›rada yer al›yor. Türkiye 2016'da lis-
          yenilikçi teknolojiler sa-                      tede 34'üncü s›radayd›.
          yesinde ifl süreçlerini                            Son y›llardaki zay›f performans›na karfl›n yaban-
          iyilefltirirken verimlilik art›fllar› ve maliyet avantajla-  c› yat›r›mc›lar›n sektöre olan ilgisi devam ediyor.
          r› elde edebiliyor. Bu e¤ilimlerin önümüzdeki y›llar-  4.7 milyar dolar› son 5 y›lda olmak üzere sektöre
          da da devam edece¤i beklenirken uzun vadede sek-  son 15 y›lda 7.1 milyar dolarl›k yabanc› yat›r›m giri-
          törün geliflime aç›k oldu¤u düflünülüyor” diyor.  fli oldu. Öte yandan Türkiye'de son 15 y›lda deniz ta-
            Türkiye’nin co¤rafi konumunun etkisiyle tafl›ma-  fl›mac›l›¤›n›n hem ihracatta hem de ithalattaki pay›
          c›l›k ve lojistik sektöründe büyük bir geliflme po-  artt›. Buna karfl›n karayolu tafl›mac›l›¤›n›n geriledi-
          tansiyeli oldu¤u görülse de altyap› yetersizli¤i, fi-  ¤i görülüyor. ‹thalat taraf›ndaysa boru hatlar›yla
          nansmana eriflim ve d›fl ticaret ak›m›ndaki dalga-  yap›lan ham petrol ve do¤algaz tafl›mac›l›¤› önemli

          96 KobiEfor Kas›m 2019
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101