Page 94 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 94

F‹LO VE ARAÇ K‹RALAMA




                    ‹flletmelere ve bireylere maliyet avantaj› sunan sektör;

                           F‹LO VE ARAÇ K‹RALAMA


          TOKKDER Yönetim Kurulu Baflkan›                  maliyet avantajlar› nedeniyle
          ‹nan Ekici, sektörün                            operasyonel kiralamaya olan talebin
          iflletmelere ve bireylere sa¤lad›¤›              artaca¤›n› söylüyor.

         T    OKKDER (Tüm Oto Kiralama Ku-                           söylüyor: “2019 y›l›nda ise k›sa dönem
              rulufllar› Derne¤i) Yönetim Kuru-
                                                                     araç kiralama sektörü çok fazla araç
              lu Baflkan› ‹nan Ekici, sektöre
                                                                     tutma süreleri 7-8 aylardan 12 ay ve
          iliflkin flu bilgileri veriyor: “Ülkemiz için                yat›r›m› yapmayaca¤› için, araçlar› elde
          zor geçen 2018 y›l›ndan sonra 2019 y›l›                    üzerine ç›kt›. K›sa dönem araç kirala-
          da birçok zorlu¤u önümüze serdi.                           ma sektörünün, 2019 y›l›n› yaklafl›k
          2018’in ikinci yar›s›ndan itibaren yafla-                   yüzde 10 civar›nda bir daralma ve y›ll›k
          nan olumsuzluklar, bir yandan ekono-                       ortalama 35 bin adetlik araç park› ile
          mide daralmaya yol açarken di¤er yan-                      kapataca¤›n› tahmin ediyoruz. Ekono-
          dan da enflasyon ve faizlerde art›fla ne-                   mimizin k›sa zaman içinde ray›na otur-
          den oldu. Bu geliflmeler do¤al olarak ti-        ‹nan Ekici  mas›yla birlikte fonlama ve iflletme
          caret hayat›n› olumsuz etkiledi. 2018’de                   maliyetlerinin makul seviyelere gele-
          2017’ye göre yüzde 35 daralan Türkiye otomobil ve  ce¤ini, buna ba¤l› olarak k›sa dönem araç kiralama-
          hafif ticari araç toplam pazar› 2019 y›l›n›n ilk dokuz  ya olan talebin de h›zla artaca¤›n› düflünüyorum.
          ay›nda 2018’in ayn› dönemine göre yüzde 39 küçüldü.  Sektörün, 2020 y›l›ndan itibaren tekrar büyüme iv-
          2018’de bir önceki y›la göre yüzde 11.5 daralan Türki-  mesini yakalayaca¤›n› ve 2023 y›l›nda 51 bin adetlik
          ye operasyonel kiralama sektörü ise 2019’un ilk yar›-  araç park›na ulaflaca¤›n› tahmin ediyorum.”
          s›nda 2018 sonuna göre yüzde 9 oran›nda küçüldü.
          2018 sonunda filosunda yaklafl›k 324 bin arac› olan  “Sektöre olan talep artacak”
          sektörümüzün araç say›s› 295 bin adede geriledi.”    ‹nan Ekici, sektörün gelece¤ine iliflkin öngörüle-
            ‹nan Ekici, tüm bu geliflmelere ra¤men operasyo-  rini de paylafl›yor: “‹flletmelere ve hatta bireylere
          nel kiralama sektörünün genel olarak di¤er ifl kolla-  birçok fayday› sunan operasyonel kiralamaya olan
          r›na nazaran ekonomik daralmadan daha az etkilen-  talebin artaca¤›n›, operasyonel kiralama sektörü-
          di¤ini ifade ediyor: “Sektör olarak hem bu krizi hem  nün araç park›n›n 2023 y›l›nda 400 bin adede yakla-
          de sonras›ndaki hukuksal ve mevzuata iliflkin konu-  flaca¤›n› düflünüyoruz. Önümüzdeki dönemde tu-
          lar› di¤er sivil toplum kurulufllar› ile iflbirli¤i yaparak  rizmin geliflmeye devam edece¤ine ve havayolu ta-
          do¤ru yönettik; bu sayede krizin etkisini azaltt›k.  fl›mac›l›¤›n›n daha da yayg›nlaflaca¤›na yönelik ön-
          Bundan sonra at›lacak ad›mlar için de hep birlikte  görümüz çerçevesinde, k›sa dönem araç kiralama-
          çal›fl›yoruz. Daralma öncesi kiralama sat›n almaya  ya olan talebin de artaca¤›n›, k›sa dönem araç kira-
          nazaran ne kadar daha avantajl›ysa, yaflanan bu sü-  lama sektörünün 2023 y›l›nda 51 bin adetlik bir
          reçte ve sonras›nda da o kadar avantajl›. Daha uygun  araç filosuna eriflece¤ini tahmin ediyoruz.
          maliyetlerle araçlar› sa¤l›yor, hasar yönetimi, bak›m,  T.C. Hazine ve Maliye Bakanl›¤›’m›z›n da yönlen-
          k›fl lasti¤i gibi pek çok unsuru yöneterek iflin maliyet  dirmesi ile araç kiralama sektörünü temsil edecek
          avantaj›n› müflterimize yans›t›yoruz. Düflmeye baflla-  bir ‘birlik’ kurulmas› yönünde TOKKDER olarak ça-
          yan kredi faizleri, flirketlerin ve bireylerin ötelenen  l›flmalara bafllad›k.”
          araç ihtiyaçlar› ve ekonomide beklenen toparlanma-  ‹nan Ekici, sektörün sorunlar› ve çözüm önerile-
          n›n da etkisiyle iflletmelere ve bireylere birçok fayda-  rini flöyle anlat›yor:
          y› sunan operasyonel kiralamaya olan talebin bugün-  “• Ani ve s›k vergi indirimleri, araçlar›n ikinci el
          lerde artmaya bafllad›¤›n› söyleyebiliriz.”      de¤erlerini olumsuz yönde etkiliyor. Bu tip ivme-
            ‹nan Ekici, k›sa dönem araç kiralama sektörünün  lenmeler, filosunda yüksek say›da arac› olan flir-
          geçti¤imiz sene ekonomik daralma bafllad›¤›nda   ketlerin ve araç kiralama firmalar›n›n mali yap›la-
          mevsimsel yat›r›mlar›n› tamamlam›fl olmas›ndan   r›n› olumsuz etkileyebiliyor.
          ötürü ve yabanc› yolcu say›s› da iyi düzeyde oldu¤u  • Türk Liras›’n›n tüm mal ve hizmetlere karfl› de-
          için operasyonel araç kiralama sektörüne k›yasla  ¤er kaybetmesi, yani enflasyon nedeniyle özellikle
          2018 y›l›n› daha dengeli ve iyi bir flekilde bitirdi¤ini  uzun süre elde tutulan araçlar reel olarak de¤er kay-

          94 KobiEfor Kas›m 2019
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99