Page 97 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 97

bir yer tutuyor. Demiryolu ile yap›lan yük tafl›mac›-
          l›¤› ise hem ihracatta hem de ithalatta hala son de-
          rece az bir paya sahip.
            D›fl ticarette tafl›mac›l›k
            Türkiye’nin d›fl ticaret verilerine tafl›ma flekille-
          rine göre bak›ld›¤›nda, son 15 y›ld›r belirgin bir
          trend gözleniyor. Denizyolu tafl›mac›l›¤›n›n hem ih-
          racatta hem de ithalattaki pay›n›n artt›¤› görülüyor.
          Buna karfl›n karayolu ile yap›lan tafl›mac›l›k zaman
          içerisinde geriliyor. ‹thalat taraf›nda boru hatlar›y-
          la yap›lan ham petrol ve do¤algaz ithalat›n›n tafl›-
          mac›l›¤› önemli bir yer tutuyor.                Ayn› dönemde ithalat›n denizyolu ile tafl›nan k›sm›-
                                                          n›n oran› yüzde 46.0’dan yüzde 59.6’ya ç›kt›.
                                                            Denizyolu tafl›mac›l›¤›n›n d›fl ticaretin yan›nda
                                                          kabotaj ve transit amaçl› tafl›mac›l›k ile limanlarda
                                                          elleçlenen yük miktar› da genel itibar›yla artmaya
                                                          devam ediyor. 2003 y›l›nda 190 milyon ton olan el-
                                                          leçlenen toplam yük miktar› 2018 sonunda 460 mil-
                                                          yon tona ulaflt›.
                                                            Denizyolu ile yolcu tafl›mac›l›¤›nda ise son y›llar-
                                                          da çok dramatik geliflmeler yafland›. 2011 sonra-
                                                          s›nda limanlara gelen kruvaziyer gemi say›s›nda
                                                          bafllayan düflüfl e¤ilimi 2015 sonras› h›z kazan›rken
                                                          yolcu say›s› da sert bir flekilde geriledi. 2015 y›l›nda
            Karayolu tafl›mac›l›k                          1456 olan gemi say›s› 2018 y›l›nda 247’ye geriler-
            Yurtiçi yolcu ve yük tafl›mac›l›¤›nda en çok tercih  ken ayn› dönemde yolcu say›s› 1 milyon 889 bin 370
          edilen karayolu tafl›mac›l›¤›nda son 16 y›lda önem-  kifliden 213 bin 771 kifliye indi.
          li kalite iyilefltirmeleri yap›ld›. Toplam karayolu
          uzunlu¤u 2003 y›l›ndaki 63 bin 244 km’den 2018’de
          67 bin 891 km’ye yükselirken bunun içinde bölün-
          müfl yollar›n uzunlu¤u befl kattan fazla artt›. Bu-
          nunla birlikte otoyol uzunlu¤u da 2003 y›l›ndaki bin
          753 km’den 2018’de 2 bin 717 km’ye uzad›. Bunun-
          la birlikte, büyükflehirlerde trafi¤i azaltmak ve ka-
          rayolu ulafl›m›n› kolaylaflt›rmak üzere çok say›da,
          köprü ve tünel yap›ld›.
            Karayolu ile yap›lan yük tafl›mac›l›¤› ise çok say›-
                                   da oyuncu taraf›ndan
                                   yurtiçindeki faaliyetle-
                                   rin çok büyük bir k›s-
                                   m›n› oluflturuyor. Ka-
                                   rayolu ile yap›lan yük   Havayolu tafl›mac›l›k
                                   tafl›mac›l›¤› 2009 krizi  Havayolu tafl›mac›l›¤› sektörün serbestlefltiril-
                                   d›fl›nda genel olarak   mesiyle ve kamunun büyük alt yap› yat›r›mlar›yla
                                   art›fl e¤ilimini korur-  devaml› olarak geliflme gösteriyor. Havayolu tafl›-
          ken yolcu tafl›mac›l›¤› sadece 2008 y›l›nda s›n›rl› bir  mac›l›¤›nda genellikle çabuk bozulabilen, de¤eri
          azal›fl gösterdi.                                yüksek, h›zl› ve güvenli bir flekilde tafl›nmas› gere-
                                                          ken ürünler tercih ediliyor. Oldukça h›zl› ve güven-
            Denizyolu tafl›mac›l›k                         li olmas›na karfl›n göreceli yüksek maliyeti dolay›-
            D›fl ticaret verilerinde de görüldü¤ü üzere, de-  s›yla yük tafl›mac›l›¤›nda daha az tercih edilse de
          nizyolu tafl›mac›l›¤› büyük ölçüde ihraç ve ithal edi-  Türkiye’de havayolu ile tafl›nan yük miktar› 2002-
          len mallar›n tafl›nmas›nda kullan›l›yor. 2002 y›l›nda  2018 aras›nda 2012 y›l› hariç sürekli olarak art›fl
          yüzde 47.2 olan ihracat›n denizyolu ile tafl›nan k›s-  gösterdi. 2002-2003 y›llar›nda 1 milyon tonun alt›n-
          m›, 2018 y›l›na gelindi¤inde yüzde 62.8’e yükseldi.  da olan y›ll›k havayolu yük tafl›mac›l›¤› 2018 y›l›nda
                                                                                     Kas›m 2019 KobiEfor 97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102