Page 91 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 91

Sektörü konjonktür daraltt›

            Otomotiv Distribütörleri Derne¤i (ODD) Genel  6.684 adet olarak gerçekleflti.
          Koordinatörü Dr. Hayri Erce, ODD’nin 2019 Eylül  Geçen sene 5.433 adet sat›fl ya-
          Otomobil ve Hafif Ticari Araç Pazar De¤erlendirme-  flanm›flt›.
          si’ni yapt›.                                        2019 y›l› Eylül ay› sonunda
            Rapora göre; Türkiye otomobil ve hafif ticari araç  1600cc alt›ndaki otomobil sat›fl-
          toplam pazar›, 2019 y›l› dokuz ayl›k dönemde bir  lar›nda yüzde 38.3, 1600-2000cc
          önceki y›l›n ayn› dönemine göre yüzde 39.3 azalarak  aral›¤›nda motor hacmine sahip  Hayri
          281.309 adet olarak gerçekleflti. 2018 y›l› dokuz ay-  otomobil sat›fllar›nda yüzde 44.4  Erce
          l›k döneminde 463.456 adet toplam pazar gerçek-  ve 2000cc üstü otomobillerde
          leflmiflti.  Otomobil sat›fllar›, 2019 y›l› dokuz ay› so-  yüzde 33.2 azal›fl izlendi. 2019 y›l› Eylül ay› sonunda
          nunda geçen y›la göre yüzde 36.92 oran›nda azala-  128 adet elektrikli ve 7.625 adet hibrit otomobil sa-
          rak 228.628 adet oldu. Hafif ticari araç pazar›, 2019  t›fl› gerçekleflti.
          y›l› Ocak-Eylül döneminde geçen y›la göre yüzde   2019 y›l› Eylül ay› sonunda dizel otomobil sat›flla-
          47.84 azalarak 52.681 adet oldu.               r›n›n pay› yüzde 55.81’e gerilerken otomatik flanz›-
            2019 y›l› Eylül ay› otomobil ve hafif ticari araç pa-  manl› otomobillerin pay› yüzde 67.80’e ulaflt›.
          zar› 41.992 adet oldu. 23.028 adet olan 2018 y›l› Ey-  2019 y›l› Eylül ay› sonunda otomobil pazar› seg-
          lül ay› otomobil ve hafif ticari araç pazar toplam›na  mentinin yüzde 86.3’ü vergi oranlar› düflük olan A,
          göre sat›fllar yüzde 82.35 oran›nda artt›.      B ve C segmentlerinde yer alan araçlar oluflturdu.
            2019 y›l› Eylül ay›nda otomobil sat›fllar› bir önce-  Segmentlere göre de¤erlendirildi¤inde, en yüksek
          ki y›l›n ayn› ay›na göre yüzde 100.67 artt› ve 35.308  sat›fl adetine yüzde 61.9 pay alan C (141.629 adet)
          adet oldu.                                     segmenti ulaflt›. Kasa tiplerine göre de¤erlendiril-
            2019 y›l› Eylül ay›nda hafif ticari araç pazar›  di¤inde ise en çok tercih edilen gövde tipi yine Se-
          2018 y›l›n›n Eylül ay›na göre yüzde 23.03 artt› ve  dan otomobiller (yüzde 51.2 pay, 117.104 adet) oldu.
           Akaryak›t teknolojik geliflimden                 Dünya pazar›na oynayan
           etkileniyor                                     büyüklerimizden: Lastik sektörü

             Enerji sektörünün parasal hacmi 209.8 milyar li-  ‘Türkiye Lastik Sektörü’ 2018 y›l› ikinci yar›s›n-
           ray› bulan bilefleni akaryak›t sektörü, Türkiye öze-  dan bafllayarak günümüze gelen ekonomik da-
           linde ayr›ca devletin en önemli vergi tahsil kaynak-  ralma sürecinde otomotiv pazar›nda yaflad›¤›m›z
           lar›ndan birini oluflturuyor. Örne¤in; sektörden  yüzde 70 küçülmenin etkisi d›fl›nda kalarak, yüz-
           2018 y›l›nda, yüzde 2.4 tüketim daralmas›na ra¤-  de 5 büyüme sa¤layabilmifl, bunu da yenileme ve
           men 87.7 milyar lira vergi tahsilat› sa¤land›. Yak›t-  bak›m hizmetlerini geniflletmek suretiyle sa¤la-
           ta tüketim 26.7 milyon ton olmufltur ve toplam tü-  yabilmifltir. Ayr›ca otomotivde 2. el pazar›, lastik
           ketimde en büyük pay yüzde 89.8 ile motorindedir.  sektörüne f›rsat oluflturmufl, k›fl lastikleri konu-
           Madeni ya¤ tüketiminin sektörde pay› 2018 y›l›nda  sunda yenilenen mevzuat sektörel büyümeyi
           yüzde 14.04 azalm›fl bulunmaktad›r.              desteklemifltir.
             Yak›t piyasas›nda 97 da¤›t›c› firma ile 12.828 li-  Sektörün iç pazardaki hacmi 2.8 milyar TL, ih-
           sansl› bayi faaliyet gösteriyor ve bu yap› Avrupa  racat› ise 1.132 milyar dolar hesaplanmaktad›r.
           üçüncülü¤üne iflaret ediyor. Bu yap› ile her alanda  Ticari araç lastik pazar› ise ortalama 2.6 milyon
           günlük ortalama 4 milyon araca hizmet sunuluyor.  adettir.
                                                             Sektör vizyonu: Ar-Ge ve inovasyonla büyüyen
             Yeni nesil istasyonlar                        lastik sektörümüzün gündemi flu trendlere ba¤l›:
               Yak›t sektörünün tüketici ile bulufltu¤u nokta-  Elektrikli araçlar›n geliflmesine ba¤l› olarak las-
           larda (bayiler) önemli bir dönüflüm yaflamaktad›r.  tiklerde dönüfl ve sürtünme sorunlar›n›n çözümü.
             • ‹stasyonlar 7/24 yaflam alanlar›na dönüfltü-    Ak›ll› yeni nesil, kendini tamir edebilen lastik-
           rülmektedir.                                    lerin üretilmesi.
             • Elektrikli araçlar için istasyonlar flarj ürün-  A¤›r ifl makinalar› dal›nda, düflük ›s› üretimli
           leri ile donat›lmaktad›r.                       tam çelik lastiklerin üretimi.
             • Ücretsiz internet hizmeti veren istasyonlar   Sonuç: ‘Türk Lastik Sektörü’ küresel pazar›n
           ço¤almakta; ayr›ca yeni nesil marketlerle akar-  oyuncular›ndand›r, çünkü “yerli üretim”de 50 y›-
           yak›t sunum istasyonlar› canl› birer AVM’ye dö-  l› aflk›n bir birikime ve dünya pazar›nda marka-
           nüflmektedir.                                    laflm›fl üretici firmalara sahiptir.
                                                                                     Kas›m 2019 KobiEfor 91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96