Page 91 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 91
Sektörü konjonktür daraltt›
Otomotiv Distribütörleri Derne¤i (ODD) Genel 6.684 adet olarak gerçekleflti.
Koordinatörü Dr. Hayri Erce, ODD’nin 2019 Eylül Geçen sene 5.433 adet sat›fl ya-
Otomobil ve Hafif Ticari Araç Pazar De¤erlendirme- flanm›flt›.
si’ni yapt›. 2019 y›l› Eylül ay› sonunda
Rapora göre; Türkiye otomobil ve hafif ticari araç 1600cc alt›ndaki otomobil sat›fl-
toplam pazar›, 2019 y›l› dokuz ayl›k dönemde bir lar›nda yüzde 38.3, 1600-2000cc
önceki y›l›n ayn› dönemine göre yüzde 39.3 azalarak aral›¤›nda motor hacmine sahip Hayri
281.309 adet olarak gerçekleflti. 2018 y›l› dokuz ay- otomobil sat›fllar›nda yüzde 44.4 Erce
l›k döneminde 463.456 adet toplam pazar gerçek- ve 2000cc üstü otomobillerde
leflmiflti. Otomobil sat›fllar›, 2019 y›l› dokuz ay› so- yüzde 33.2 azal›fl izlendi. 2019 y›l› Eylül ay› sonunda
nunda geçen y›la göre yüzde 36.92 oran›nda azala- 128 adet elektrikli ve 7.625 adet hibrit otomobil sa-
rak 228.628 adet oldu. Hafif ticari araç pazar›, 2019 t›fl› gerçekleflti.
y›l› Ocak-Eylül döneminde geçen y›la göre yüzde 2019 y›l› Eylül ay› sonunda dizel otomobil sat›flla-
47.84 azalarak 52.681 adet oldu. r›n›n pay› yüzde 55.81’e gerilerken otomatik flanz›-
2019 y›l› Eylül ay› otomobil ve hafif ticari araç pa- manl› otomobillerin pay› yüzde 67.80’e ulaflt›.
zar› 41.992 adet oldu. 23.028 adet olan 2018 y›l› Ey- 2019 y›l› Eylül ay› sonunda otomobil pazar› seg-
lül ay› otomobil ve hafif ticari araç pazar toplam›na mentinin yüzde 86.3’ü vergi oranlar› düflük olan A,
göre sat›fllar yüzde 82.35 oran›nda artt›. B ve C segmentlerinde yer alan araçlar oluflturdu.
2019 y›l› Eylül ay›nda otomobil sat›fllar› bir önce- Segmentlere göre de¤erlendirildi¤inde, en yüksek
ki y›l›n ayn› ay›na göre yüzde 100.67 artt› ve 35.308 sat›fl adetine yüzde 61.9 pay alan C (141.629 adet)
adet oldu. segmenti ulaflt›. Kasa tiplerine göre de¤erlendiril-
2019 y›l› Eylül ay›nda hafif ticari araç pazar› di¤inde ise en çok tercih edilen gövde tipi yine Se-
2018 y›l›n›n Eylül ay›na göre yüzde 23.03 artt› ve dan otomobiller (yüzde 51.2 pay, 117.104 adet) oldu.
Akaryak›t teknolojik geliflimden Dünya pazar›na oynayan
etkileniyor büyüklerimizden: Lastik sektörü
Enerji sektörünün parasal hacmi 209.8 milyar li- ‘Türkiye Lastik Sektörü’ 2018 y›l› ikinci yar›s›n-
ray› bulan bilefleni akaryak›t sektörü, Türkiye öze- dan bafllayarak günümüze gelen ekonomik da-
linde ayr›ca devletin en önemli vergi tahsil kaynak- ralma sürecinde otomotiv pazar›nda yaflad›¤›m›z
lar›ndan birini oluflturuyor. Örne¤in; sektörden yüzde 70 küçülmenin etkisi d›fl›nda kalarak, yüz-
2018 y›l›nda, yüzde 2.4 tüketim daralmas›na ra¤- de 5 büyüme sa¤layabilmifl, bunu da yenileme ve
men 87.7 milyar lira vergi tahsilat› sa¤land›. Yak›t- bak›m hizmetlerini geniflletmek suretiyle sa¤la-
ta tüketim 26.7 milyon ton olmufltur ve toplam tü- yabilmifltir. Ayr›ca otomotivde 2. el pazar›, lastik
ketimde en büyük pay yüzde 89.8 ile motorindedir. sektörüne f›rsat oluflturmufl, k›fl lastikleri konu-
Madeni ya¤ tüketiminin sektörde pay› 2018 y›l›nda sunda yenilenen mevzuat sektörel büyümeyi
yüzde 14.04 azalm›fl bulunmaktad›r. desteklemifltir.
Yak›t piyasas›nda 97 da¤›t›c› firma ile 12.828 li- Sektörün iç pazardaki hacmi 2.8 milyar TL, ih-
sansl› bayi faaliyet gösteriyor ve bu yap› Avrupa racat› ise 1.132 milyar dolar hesaplanmaktad›r.
üçüncülü¤üne iflaret ediyor. Bu yap› ile her alanda Ticari araç lastik pazar› ise ortalama 2.6 milyon
günlük ortalama 4 milyon araca hizmet sunuluyor. adettir.
Sektör vizyonu: Ar-Ge ve inovasyonla büyüyen
Yeni nesil istasyonlar lastik sektörümüzün gündemi flu trendlere ba¤l›:
Yak›t sektörünün tüketici ile bulufltu¤u nokta- Elektrikli araçlar›n geliflmesine ba¤l› olarak las-
larda (bayiler) önemli bir dönüflüm yaflamaktad›r. tiklerde dönüfl ve sürtünme sorunlar›n›n çözümü.
• ‹stasyonlar 7/24 yaflam alanlar›na dönüfltü- Ak›ll› yeni nesil, kendini tamir edebilen lastik-
rülmektedir. lerin üretilmesi.
• Elektrikli araçlar için istasyonlar flarj ürün- A¤›r ifl makinalar› dal›nda, düflük ›s› üretimli
leri ile donat›lmaktad›r. tam çelik lastiklerin üretimi.
• Ücretsiz internet hizmeti veren istasyonlar Sonuç: ‘Türk Lastik Sektörü’ küresel pazar›n
ço¤almakta; ayr›ca yeni nesil marketlerle akar- oyuncular›ndand›r, çünkü “yerli üretim”de 50 y›-
yak›t sunum istasyonlar› canl› birer AVM’ye dö- l› aflk›n bir birikime ve dünya pazar›nda marka-
nüflmektedir. laflm›fl üretici firmalara sahiptir.
Kas›m 2019 KobiEfor 91