Page 165 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 165

y›l› global giriflimcilik izleme raporuna göre, erken  ret, güç, ba¤›ms›zl›k, özgürlük gibi s›fatlarla özdefl-
          aflama giriflimcilik aktivitesi toplam›nda 48 ülke  lefltiriliyor. Giriflimcilik alg›s› metropollerdeki ka-
          içinde 15. s›rada yer al›yor. Global Giriflimcilik ‹zle-  d›n giriflimciler için daha çok cesaretken metropol
          me Raporu kapsam›nda, ülkelerin giriflimcili¤i   d›fl› illerde ise güçlü olmak, di¤er bir deyiflle tüm
          destekleyen koflullar› ile 12 farkl› kriter detay›nda  zorluklara gö¤üs germek olarak yorumlan›yor.
          ulusal giriflimcilik durum endeksi (NECI) de ölçüm-  Giriflimcilik hikayesinin bafllang›c›nda “f›rsat ya-
          leniyor. Türkiye 5.1 skor ile Avrupa ve Kuzey Ame-  kalama ve de¤erlendirmek” olsa da giriflimci olmaya
          rika bölgesi içinde ortalama bir seviyede yer al›yor.   yönelik temel motivasyonlar aras›nda “para kazan-
            Türkiye’nin daha fazla kad›n giriflimciye ihtiyac›  mak” ilk s›rada. Bunun d›fl›nda; “heyecan duyulan ve
          var. Türkiye, Global Giriflimcilik ‹zleme Raporu’na  sevilen ifli yapma, kendi iflinin patronu olma, yeni bir
          göre; erken-aflama aktivite toplam›nda iyi bir konu-  fley yaratma, topluma faydal› bir ifl yapma, baflkalar›-
          ma sahip. Giriflimcilik aktivitesi aç›s›ndan yo¤un, ifl  na istihdam sa¤lama ve yeni nesle rol model olma”
          f›rsat› yaratma beklentilerinin de yüksek oldu¤u bir  di¤er motivasyon faktörleri olarak öne ç›k›yor.
          ülke olan Türkiye halen kad›n giriflimcilerin erkek-  Giriflimci olmaya yönelik paylafl›mlarda kad›n gi-
          lere oran› aç›s›ndan geri kalan alt› ülkeden biri ola-  riflimcilerin kuvvetli pozitif duygulara de¤inen yo-
          rak konumlan›yor. Kad›n giriflimcilerin erkeklerin  rumlar› bulunuyor. Kad›n giriflimciler kendilerini
          yar›s›ndan az oldu¤u ülkeler; Slovenya, Yunanistan,  borcuna sad›k olarak niteliyor ve özbenlik alg›lar›n-
          ‹sveç, ‹sviçre, Birleflik Krall›k ve Türkiye.    da para yönetimi ile ilgili konular ve mütevaz›l›k ön
            Türkiye’de giriflimcilik yüksek oranda bir kari-  planda yer al›yor. Genç giriflimcilerin kad›n giriflim-
          yer tercihi: Türkiye, giriflimcili¤in yüksek oranda  ci alg›s› daha iddial›.
          bir kariyer tercihi olarak görüldü¤ü az say›da ülke-
          den biri. Ülkenin ekonomik koflullar› ve yeterli sa-  Gelecek planlar› ve ihtiyaçlar
          y›da ifl olmamas› bunu tetikleyen unsurlardan biri  Kad›n giriflimcilerin eflleri ve ailelerinden sonra
          olsa da ifl f›rsat› yaratma beklentisinin yüksek olu-  en büyük destekçisi, kendileri gibi ifl kurmufl olan
          flu da toplumsal olarak bu konuya yaklafl›m›m›z›n  kad›n giriflimci arkadafllar›. Ancak daha fazla ku-
          bir göstergesi. Avrupa ülkelerinde giriflimcili¤in bir  rum ile iflbirli¤i kurma ve iletiflim a¤lar›ndan yarar-
          kariyer tercihi olarak görülme oran› düflük, bu ko-  lanmalar› gelecekteki ihtiyaçlar› aç›s›ndan önem
          nuda istisnalar (yüzde 80 ve üzeri ülkeler): Polonya,  arz ediyor. Kad›n giriflimciler yurtd›fl›na aç›lmak is-
          Hollanda ve Türkiye.                            tiyor ve gelece¤e yönelik de¤erlendirmeleri umut
            Giriflimcilik geçmifli: Kad›nlar giriflim geçmifli  vadediyor. Kad›n giriflimcilerin en fazla ihtiyaç duy-
          aç›s›ndan de¤erlendirildi¤inde, kad›n giriflimcilerin  duklar› konu finansal destek olarak gözüküyor.
          kurduklar› flirkete odaklan›p ço¤u zaman baflka bir  Sonuç: Araflt›rma kapsam›nda oluflturulan Tür-
          iflte çal›flmad›klar›, flirketin kurulufl aflamas›nda en  kiye Kad›n Giriflimcilik Endeksi; ‘Davran›fl, Alg› ve
          çok aileden borç ald›klar›, yak›n geçmiflte en fazla  Gelecek’ olmak üzere üç ana bileflenden olufltu.
          Türkiye’deki özel flirketler ile iflbirli¤i yapt›klar› gö-  Endeks, kat›l›mc›lar›n ço¤unlu¤u KAG‹DER üyesi
          rülüyor. Kad›nlar›n henüz flirket kurup, gelifltirip,  olan kad›n giriflimcilerin 2018/2019 y›l›na ait resmi-
          satma oran› oldukça düflük seviyede. Sat›fl sebeple-  ni çekerek ilerleyen y›llarda giriflimcili¤e dair geli-
          ri ise iyi bir f›rsat görüp de¤erlendirmekten ziyade  flimin takibini sa¤layacak bir araç olarak kurgulan-
          anlaflmazl›klar ve maddi sorunlar olarak göze çarp›-  d›. Skor 100 üzerinden 44 olup kad›n giriflimcilerin
          yor. Son on y›lda giriflimlerini satanlar›n temel sat›fl  kurduklar› flirketlerin yap›s›, giriflimcili¤e yönelik
          nedenleri aras›nda; ortaklarla anlaflmazl›k, düflük  alg› ve beklentileri aç›s›ndan gidecek daha fazla yo-
          karl›l›k ve kiflisel gerçekler ön plana ç›k›yor.  lun oldu¤u sonucu ortaya ç›kt›.
            Kad›n›n giriflimcilik alg›s›: Araflt›rma kap-
          sam›nda, Türkiye’deki kad›n giriflimcilerin, gi-
          riflimcilik hikâyelerinin bafllang›ç aflamas›na
          yönelik motivasyonlar› “ihtiyaç” ve “f›rsat” içe-
          ren ifadelerle sorguland›. Kad›n giriflimcilerin
          büyük ço¤unlu¤u giriflimcilik hikâyelerinin te-
          melinde ilgili dönemde bir f›rsat görmenin ve
          de¤erlendirmenin yer ald›¤› ifadesine kat›l›yor.
          Kad›n giriflimcilerin özbenlik alg›lar› ve erkek
          giriflimcilere yönelik alg›lar› bu alanda gelifli-
          mi etkileyen önemli unsurlar olarak öne ç›k›-
          yor. Araflt›rma kapsam›nda görüflülen kat›l›m-
          c›lar için kad›n giriflimci olmak en fazla cesa-
                                                                                    Kas›m 2019 KobiEfor 165
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170