Page 165 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 165
y›l› global giriflimcilik izleme raporuna göre, erken ret, güç, ba¤›ms›zl›k, özgürlük gibi s›fatlarla özdefl-
aflama giriflimcilik aktivitesi toplam›nda 48 ülke lefltiriliyor. Giriflimcilik alg›s› metropollerdeki ka-
içinde 15. s›rada yer al›yor. Global Giriflimcilik ‹zle- d›n giriflimciler için daha çok cesaretken metropol
me Raporu kapsam›nda, ülkelerin giriflimcili¤i d›fl› illerde ise güçlü olmak, di¤er bir deyiflle tüm
destekleyen koflullar› ile 12 farkl› kriter detay›nda zorluklara gö¤üs germek olarak yorumlan›yor.
ulusal giriflimcilik durum endeksi (NECI) de ölçüm- Giriflimcilik hikayesinin bafllang›c›nda “f›rsat ya-
leniyor. Türkiye 5.1 skor ile Avrupa ve Kuzey Ame- kalama ve de¤erlendirmek” olsa da giriflimci olmaya
rika bölgesi içinde ortalama bir seviyede yer al›yor. yönelik temel motivasyonlar aras›nda “para kazan-
Türkiye’nin daha fazla kad›n giriflimciye ihtiyac› mak” ilk s›rada. Bunun d›fl›nda; “heyecan duyulan ve
var. Türkiye, Global Giriflimcilik ‹zleme Raporu’na sevilen ifli yapma, kendi iflinin patronu olma, yeni bir
göre; erken-aflama aktivite toplam›nda iyi bir konu- fley yaratma, topluma faydal› bir ifl yapma, baflkalar›-
ma sahip. Giriflimcilik aktivitesi aç›s›ndan yo¤un, ifl na istihdam sa¤lama ve yeni nesle rol model olma”
f›rsat› yaratma beklentilerinin de yüksek oldu¤u bir di¤er motivasyon faktörleri olarak öne ç›k›yor.
ülke olan Türkiye halen kad›n giriflimcilerin erkek- Giriflimci olmaya yönelik paylafl›mlarda kad›n gi-
lere oran› aç›s›ndan geri kalan alt› ülkeden biri ola- riflimcilerin kuvvetli pozitif duygulara de¤inen yo-
rak konumlan›yor. Kad›n giriflimcilerin erkeklerin rumlar› bulunuyor. Kad›n giriflimciler kendilerini
yar›s›ndan az oldu¤u ülkeler; Slovenya, Yunanistan, borcuna sad›k olarak niteliyor ve özbenlik alg›lar›n-
‹sveç, ‹sviçre, Birleflik Krall›k ve Türkiye. da para yönetimi ile ilgili konular ve mütevaz›l›k ön
Türkiye’de giriflimcilik yüksek oranda bir kari- planda yer al›yor. Genç giriflimcilerin kad›n giriflim-
yer tercihi: Türkiye, giriflimcili¤in yüksek oranda ci alg›s› daha iddial›.
bir kariyer tercihi olarak görüldü¤ü az say›da ülke-
den biri. Ülkenin ekonomik koflullar› ve yeterli sa- Gelecek planlar› ve ihtiyaçlar
y›da ifl olmamas› bunu tetikleyen unsurlardan biri Kad›n giriflimcilerin eflleri ve ailelerinden sonra
olsa da ifl f›rsat› yaratma beklentisinin yüksek olu- en büyük destekçisi, kendileri gibi ifl kurmufl olan
flu da toplumsal olarak bu konuya yaklafl›m›m›z›n kad›n giriflimci arkadafllar›. Ancak daha fazla ku-
bir göstergesi. Avrupa ülkelerinde giriflimcili¤in bir rum ile iflbirli¤i kurma ve iletiflim a¤lar›ndan yarar-
kariyer tercihi olarak görülme oran› düflük, bu ko- lanmalar› gelecekteki ihtiyaçlar› aç›s›ndan önem
nuda istisnalar (yüzde 80 ve üzeri ülkeler): Polonya, arz ediyor. Kad›n giriflimciler yurtd›fl›na aç›lmak is-
Hollanda ve Türkiye. tiyor ve gelece¤e yönelik de¤erlendirmeleri umut
Giriflimcilik geçmifli: Kad›nlar giriflim geçmifli vadediyor. Kad›n giriflimcilerin en fazla ihtiyaç duy-
aç›s›ndan de¤erlendirildi¤inde, kad›n giriflimcilerin duklar› konu finansal destek olarak gözüküyor.
kurduklar› flirkete odaklan›p ço¤u zaman baflka bir Sonuç: Araflt›rma kapsam›nda oluflturulan Tür-
iflte çal›flmad›klar›, flirketin kurulufl aflamas›nda en kiye Kad›n Giriflimcilik Endeksi; ‘Davran›fl, Alg› ve
çok aileden borç ald›klar›, yak›n geçmiflte en fazla Gelecek’ olmak üzere üç ana bileflenden olufltu.
Türkiye’deki özel flirketler ile iflbirli¤i yapt›klar› gö- Endeks, kat›l›mc›lar›n ço¤unlu¤u KAG‹DER üyesi
rülüyor. Kad›nlar›n henüz flirket kurup, gelifltirip, olan kad›n giriflimcilerin 2018/2019 y›l›na ait resmi-
satma oran› oldukça düflük seviyede. Sat›fl sebeple- ni çekerek ilerleyen y›llarda giriflimcili¤e dair geli-
ri ise iyi bir f›rsat görüp de¤erlendirmekten ziyade flimin takibini sa¤layacak bir araç olarak kurgulan-
anlaflmazl›klar ve maddi sorunlar olarak göze çarp›- d›. Skor 100 üzerinden 44 olup kad›n giriflimcilerin
yor. Son on y›lda giriflimlerini satanlar›n temel sat›fl kurduklar› flirketlerin yap›s›, giriflimcili¤e yönelik
nedenleri aras›nda; ortaklarla anlaflmazl›k, düflük alg› ve beklentileri aç›s›ndan gidecek daha fazla yo-
karl›l›k ve kiflisel gerçekler ön plana ç›k›yor. lun oldu¤u sonucu ortaya ç›kt›.
Kad›n›n giriflimcilik alg›s›: Araflt›rma kap-
sam›nda, Türkiye’deki kad›n giriflimcilerin, gi-
riflimcilik hikâyelerinin bafllang›ç aflamas›na
yönelik motivasyonlar› “ihtiyaç” ve “f›rsat” içe-
ren ifadelerle sorguland›. Kad›n giriflimcilerin
büyük ço¤unlu¤u giriflimcilik hikâyelerinin te-
melinde ilgili dönemde bir f›rsat görmenin ve
de¤erlendirmenin yer ald›¤› ifadesine kat›l›yor.
Kad›n giriflimcilerin özbenlik alg›lar› ve erkek
giriflimcilere yönelik alg›lar› bu alanda gelifli-
mi etkileyen önemli unsurlar olarak öne ç›k›-
yor. Araflt›rma kapsam›nda görüflülen kat›l›m-
c›lar için kad›n giriflimci olmak en fazla cesa-
Kas›m 2019 KobiEfor 165