Page 163 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 163
Emine Erdem, yeni dönemde uygulamaya koydu- Cumhuriyeti’nin hedefini aflarak 5 milyon kad›n›n ifl-
¤u çal›flmalar›ndan birinin de AB hibe projesi kap- gücüne kat›lmas›n› sa¤lamas› yönünde.
sam›nda ‹fl Dünyas›nda Kad›n ‹letiflim A¤›’n› kur- Bütün bu hedeflere ulaflmak çok çal›flmay› ge-
mak oldu¤unu kaydediyor: Ayr›ca gerek kamu ge- rektiriyor. Halen emekleme aflamas›ndaki giriflim-
rekse özel sektörde sat›n almalarda daha fazla ka- cilik ekosisteminin aya¤a kalkmas›, bugün yüzde
d›n›n tedarikçiler aras›na girmesini sa¤lamay›, ti- 30’lar›n biraz üzerinde seyreden kad›n iflgücüne
caretin kad›nlar› portal›n› hayata geçirmeyi ve ka- kat›l›m oran›n›n art›r›lmas› gerekiyor. Nüfusumu-
d›n giriflimcilerin d›fl ticarete aç›lmalar›n› gerçek- zun yar›s›n›n enerjisini, akl›n›, bilgi birikimini yete-
lefltirmeyi hedefliyoruz.” rince kullanam›yoruz. Bu koflullarda teknolojiyi de
giriflimcili¤i de gelifltirmek çok zor. KAG‹DER pek
2050’de hedef; kad›n›n iflgücüne kat›l›m çok etkinlik yürütüyor, bu alandaki politikalar›n
oran›n› yüzde 50’nin üzerine tafl›mak oluflturulma sürecine katk›larda bulunuyor, kad›n
Emine Erdem, KAG‹DER’in 2050 ve 2025 vizyon- giriflimcili¤ini yayg›nlaflt›rmak, kad›n istihdam›n›
lar›n› da aç›kl›yor: “2050 y›l›nda Türkiye’nin sürdü- art›rmak için çal›fl›rken bir yandan da rakamsal he-
rülebilir büyüme ad›na oldukça yol kat etmifl, iflsiz- deflerle bu süreci h›zland›rmak için çaba gösteri-
li¤i kal›c› olarak tek hanelere indirmifl, kad›n›n ifl- yor. Türkiye bütün bunlar› hayata geçirecek ekono-
gücüne kat›l›m oran›n› yüzde 50’nin üzerine tafl›- mik ve sosyal güce sahip. Yeter ki toplumda bu yön-
m›fl, enflasyonu yüzde 5 hedefine ulaflt›rm›fl, Sa- de kararl› bir irade olsun.”
nayi 4.0 hamlelerini zaman›nda yapm›fl ve meyvele- Dijitalleflmenin getirdi¤i olanaklar kad›nlar›n ifl
rini almakta olan bir Türkiye öngörüyoruz. Bu say›- yaflam›ndaki performans›n› ve baflar›s›n› da pekifl-
lanlar›n gerçek olmas› ancak bugünden do¤ru tirecek kanallar aç›yor. Emine Erdem’e göre bura-
ad›mlar›n at›lmas› ile mümkün olabilir. Bugünden da sorun; bir yandan kad›nlar›n teknoloji sektörün-
para politikas›, maliye politikas›, sanayi ve ticaret deki varl›klar›n› art›rmak, bir yandan da onlar›n bu-
politikas› gibi makro politikalar›n do¤ru ad›mlarla lunduklar› sektörlerde ve toplumda teknolojiyi et-
uygulanmas›, Sanayi 4.0’›n gerekleri olan nesnele- kin kullanabilmelerini sa¤lamak:
rin interneti, yapay zekâ, big da- “ Sadece Türkiye’de de¤il, dün-
ta, artt›r›lm›fl gerçeklik uygula- yada da kad›nlar›n teknoloji sek-
malar›n›n üretim tesislerine en- töründeki konumlar› erkeklerle
tegre edilmesi ve istihdam›n bu ayn› düzeyde de¤il. Örne¤in; bili-
yönde e¤itilmesi bizleri haz›r bir flim sektöründeki kad›n giriflimci
flekilde 2050’ye ulaflt›racak istatistikleri 2017 (Female Tech
ad›mlar olacakt›r. Kad›n giriflim- Entrepreneur 2017) çal›flmas›na
cili¤inin bu haz›rl›k esnas›ndaki göre karfl›m›za flöyle bir tablo ç›-
rolü hem sürdürülebilir büyüme k›yor: Kad›nlar›n sahip olduklar›
hem de büyüme ivmesinin art- teknolojik startup’lar›n oran› sa-
mas› aç›s›ndan oldukça önemli. dece yüzde 5. Bilgisayar teknolo-
2025 vizyonumuz; kurumlarda kad›n çal›flan ve jileri konusundaki diplomalar›n ancak yüzde 28’i
üst düzey kad›n yönetici oran›n›n yüzde 50 olmas›- kad›nlar›n. ‹lk 100 Risk Sermayesi fiirketi’nin or-
n›, KAG‹DER’in giriflimcilik e¤itimini tamamlay›p taklar›n›n sadece yüzde 7’si kad›n. Kad›nlar biliflim
iflini kuran kad›nlar›n say›s›n›n 50 bine ulaflmas›n›, sektöründeki ifllerin sadece yüzde 25’ine sahipler.
genel ve yerel yönetim foto¤raflar›nda erkekler Silikon Vadisi’ndeki flirketlerde executive pozisyon-
kadar kad›nlar›n da görünmesini ve kamunun ka- lardaki kad›n oran› ancak yüzde 11. ‹leri teknoloji
d›n giriflimcili¤inin art›r›lmas› için ihalelerde yer sektöründe kad›nlar›n iflten ayr›lma oran› (yüzde
alan kad›n tedarikçi oran›n›n yüzde 50’ye ulaflma- 41) erkeklerin iflten ayr›lma oran›ndan (yüzde 17) 2
s›n› içeriyor. kat fazla. Geçen y›l risk sermayedarlar›, kad›nlar›n
Beklentilerimiz aras›nda 2025 y›l›na kadar medya- liderli¤indeki flirketlere sadece 1.46 milyar dolarl›k
n›n iletiflim dilinde kad›n-erkek eflitli¤ini bütünüyle yat›r›m yaparken erkeklerin liderli¤inde olan flir-
içsellefltirerek, toplumda eflitlikçi dilin benimsenme- ketlere ise 58.2 milyar dolar yat›r›m yapt›. Genç ka-
sini sa¤lamas› da bulunuyor. Ayr›ca kad›nlar›n istih- d›nlar›n yaklafl›k yüzde 74'ü STEM alanlar›na ve bil-
dama kat›lmas› ve istihdamda kalabilmesi için 20 bin gisayar bilimlerine ilgi duyuyor.
kad›n giriflimcinin krefl açmas› ve hükümetin krefl Bu tablo Türkiye’de daha da kötüdür. Bu duru-
teflviklerinde bulunmas› ça¤r›s›n› da dile getiriyoruz. mun de¤ifltirilmesinin kad›n›n güçlendirilmesi ve
Bir di¤er önemli ça¤r›m›z da 2014’te G20 Brisbane kad›n giriflimcili¤inin yayg›nlaflt›r›lmas› sürecinde
Liderler Zirvesi’nde 2025’e kadar 3 milyon kad›n›n temel öneme sahip oldu¤unu düflünüyoruz. KAG‹-
daha istihdama kat›lmas› için imza atan Türkiye DER’in yeni dönem hedefleri aras›nda kad›nlar›n
Kas›m 2019 KobiEfor 163