Page 162 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 162
KADIN VE G‹R‹fi‹MC‹L‹K
katk›da bulunmay› hedefliyor.” zorluk çekiyorlar.
Erdem, konuya alg› düzeyinde bak›ld›¤›nda önce- • Tüm bu sorunlar›n çözümünde kamuya ve özel
likle kad›nla ilgili kültürel alg›lar› ele almak gerekti- sektöre düflen görevler var. Kamunun kad›n giriflim-
¤ine dikkat çekiyor: “Toplumsal cinsiyet eflitsizli¤i- cilerin finansmana, pazara, iliflkilere eriflimini, ifle gi-
nin de kökeninde yer alan kültürel önyarg›lar, ev ifl- rifllerini kolaylaflt›racak ve onlar›n üzerindeki yükü
lerini, çocuk bak›m›n› kad›nlar›n ilgilenmesi gereken hafifletecek uzun vadeli politikalar› uygulamaya koy-
konular olarak belirliyor. Bu yaklafl›m da kad›nlar›n mas› gerekiyor. fiirketlerin ifl kültürlerini de¤ifltirme-
ifl kurmalar›n› veya bir iflte çal›flmalar›n› zorlaflt›r›- leri, kad›nlar›n profesyonel geliflimlerini destekleme-
yor. Sonuçta Türkiye’de genel olarak kad›nlar›n leri ve çocuk bak›m› konusunda krefl gibi uygulama-
ekonomiye kat›l›mlar› yetersiz düzeyde. TÜ‹K Hazi- larla hayatlar›n› kolaylaflt›rmalar› önem tafl›yor.”
ran 2019 iflgücü istatistiklerine göre ülke-
mizde çal›flma yafl aral›¤›nda bulunan
31.075.000 kad›n›n ancak 9 milyonu çal›fl›-
yor. Kad›nlar›n istihdama kat›l›m› yüzde
30 civar›nda gerçeklefliyor. Bir baflka de-
yiflle her 100 erkekten 77’sinin ifl yaflam›na
kat›ld›¤› ülkemizde, her 100 kad›ndan yal-
n›zca yaklafl›k 33’ü iflgücüne dâhil oluyor.
Yani ülkemiz, nüfusun yar›s›n› oluflturan
nitelikli insan kayna¤› potansiyelini kulla-
nam›yor.
Giriflimcilik aç›s›ndan bakt›¤›m›zda
Türkiye’de kad›nlarda erkeklere yak›n
giriflimcilik potansiyeli oldu¤unu görmekteyiz. Ya- 500 milyon dolarl›k ifl potansiyeli
p›lan araflt›rmalar erkeklerin yüzde 45'inin, kad›n- oluflturmak
lar›n ise yüzde 40'›n›n giriflimcili¤e olumlu bakt›¤›- “Kad›n giriflimcileri ihracata teflvik etmeliyiz”:
n› gösteriyor. Ama kad›nlardaki bu potansiyel haya- Türkiye’de kad›n giriflimci say›s›n› son derece ye-
ta yans›m›yor. Ülkemizde hayli düflük olan kad›n gi- tersiz bulan Erdem, Türkiye ‹hracatç›lar Meclisi
riflimci oran› yüzde 8 civar›nda. Oysa kad›nlar›n gi- (T‹M) verilerine göre 71.000 ihracatç›dan sadece
riflimcilik konusunda kendileriyle ilgili alg›lar› çok 5.200’ünün kad›n oldu¤unu belirtiyor ve özellikle
farkl›. Kad›n Giriflimcilik Araflt›rmas› Giriflimcilik kad›n giriflimcileri ihracata teflvik etmemiz ve ih-
Endeksi Çal›flmas› bunu ortaya ç›kard›. Kad›n giri- racat›n önündeki engellerin kad›nlar›n lehine de-
flimciler kendilerini borcuna sad›k olarak niteliyor ¤ifltirilmesi gerekti¤ini vurguluyor ve flu bilgileri
ve özbenlik alg›lar›nda para yönetimi ile ilgili konu- veriyor: “Dünyan›n ve Türkiye’nin önde gelen flir-
lar ve mütevazilik ön planda yer al›yor. Erkeklerle ketlerinin sat›n alma yetkilileriyle kad›n giriflimci-
rekabet konusunda kendilerine güveniyorlar. lerimizi bir araya getiren önemli etkinliklere ev sa-
Burada yap›lmas› gereken, kültürel önyarg›larla, hipli¤i yap›yoruz.
erkek egemen yaklafl›mlarla baflta ifl dünyas› ol- Kad›nlara gerekli araç bilgi ve networking sa¤la-
mak üzere her düzeyde mücadele etmek ve eflitlik- yarak onlar›n rekabet gücünü ve s›n›r ötesi ticaret
çi de¤er yarg›lar›n› hâkim k›lmakt›r. Toplumsal yapmalar›na katk›da bulunmak amac›yla ‹stan-
cinsiyet eflitsizli¤ini, bu eflitsizli¤i yaratan kültür- bul’da çok önemli bir toplant›ya evsahipli¤i yapt›k.
den ve ekonomik altyap›dan bafllayarak ortadan KAG‹DER ev sahipli¤inde T.C. Ekonomi Bakanl›-
kald›rmal›y›z. Bunun için de kamu, ifl dünyas› ve il- ¤›’n›n iflbirli¤iyle kad›n giriflimciler için Birleflmifl
gili STK’lar›n eflgüdüm içinde çal›flmalar›, bunu Milletler (BM) ve Dünya Ticaret Örgütü’nün (DTÖ)
destekleyen uzun vadeli politikalar›n uygulanmas› ortak kuruluflu Uluslararas› Ticaret Merkezi (ITC)
gereklidir.” taraf›ndan 5. kez Kad›n Tedarikçiler Sergi ve Fo-
Emine Erdem, kad›n giriflimcilere sa¤lanan des- rumu WVEF (WomenVendorsExhibitionand Fo-
teklerin daha verimli ve efektif hale getirilmesi için rum) düzenlendi. T‹M, ‹stanbul Büyükflehir Beledi-
KAG‹DER’in önerilerini de özetliyor: yesi (‹BB) ve Garanti Bankas›’n›n destekleriyle, ka-
“• Türkiye’de giriflimcilik zaten yeterince zor bir d›n giriflimcilere uluslararas› pazarlarda yeni ifl f›r-
ifl ve birçok sorunla mücadeleyi gerektiriyor. Ama satlar› yaratmak amac›yla gerçeklefltirilen bu fo-
giriflimci kad›n olunca bu sorunlar› iki veya üçle rum sayesinde 30’a yak›n global flirket de sat›n al-
çarpmak gerekiyor. Kültürel önyarg›lar›n yan› s›ra mac› olarak kat›ld›. Kat›l›mc›lar online platform
kad›n giriflimciler bilgiye, teknolojiye, pazara ve fi- üzerinden toplamda 500 milyon dolarl›k ifl potan-
nansmana eriflimde erkeklere k›yasla daha fazla siyeli sunan sat›n almac›lar ile bir araya getirildi.”
162 KobiEfor Kas›m 2019