Page 87 - KobiEfor_Subat_2015
P. 87

2015’’te perakende
                                                                              üzerinde destekleyici
                                                                              sektörel faktörler
                                                                              Konu perakende olunca, bir
                                                                           çok sektörün performans›n› da
                                                                           ilgilendiren bir alana girmifl olu-
                                                                           yoruz. Sektörün genel görünü-
                                                                           münü belirleyen yan sektörlerin
                                                                           baz›lar›na bakt›¤›m›zda 2015 y›l›
                                                                           perakende piyasas›n›n görünü-
                                                                           mü daha da netlefliyor. ‹flte bun-
                                                                           lardan baz›lar›:
                                                                              Piyasa: 2015’in biri pozitif di-
             MUSTAFA ALTUNB‹LEK                                            ¤eri negatif olmak üzere iki ana
             Türkiye Perakendeciler                                        hikayesi olacak. Petrolün düfl-
             Federasyonu Yönetim Kurulu                                    mesinin düflük büyüme sanc›s›
             Baflkan›                          ‹nternette perakende
                                              patlamas› olacak             çeken Türkiye’ye ilaç gibi gelme-
                    Eksikler                  2014 y›l›nda Türkiye’de inter-  si bekleniyor. Ayr›ca cari a盤›n
                 yönetmelikle              netten al›flverifl yapanlar›n say›s›  da y›ll›k 30 milyar dolar seviyesi-
                                           12 milyona ulaflt›. Hacim olarak  ne geri çekilmesi bekleniyor. Bu
                tamamlanmal›               e-ticaretin Türk perakende piya-  olumlu projeksiyonun baflta his-
                                           sas›na oran› ise yüzde 1.7 oldu.  seler olmak üzere Türk varl›kla-
               Türkiye Perakendeciler Fe-  Geliflmifl ülkelerde bu oran orta-  r›nda yükselifle yol açmas› bek-
             derasyonu (TPF) olarak 2000 y›-  lamas› 5.5 iken Çin, Polonya gibi  leniyor.
             l›ndan bu yana sektörün gün-  geliflmekte olan ülkelerde yüzde
             deminde olan Perakende Yasa-  3.5 seviyesindedir. ‹nternet pe-
             s›’n› memnuniyetle karfl›lad›k.  netrasyonunun yüzde 49 oldu¤u
             200 milyar dolar› aflk›n cirosuy-  ülkemizde ise online perakende-
             la Türkiye’de toplam ticaretten  nin 8 milyar TL’ye yaklaflan bir
             yüzde 13, toplam istihdamdan  büyüklü¤ü 2015 y›l›nda yakala-
             yüzde 17 pay alan perakende   mas› bekleniyor.
             sektörünün, düzenli ve sürdü-    2015 y›l›nda perakende e-tica-
             rülebilir bir flekilde geliflmesi  rete ivme kazand›racak teknolo-
             ve kay›t alt›na al›nmas› için bu  jik geliflmeler de yaflanacak. Ör-
             yasa çok önemliydi. Yasa ayr›ca  ne¤in 2015 y›l›nda ibeacon gibi
             iflyeri açmada yaflanan bürok-  müflteriyi dijital verilerinden ta-  Otomotiv: Otomotiv sektörü-
             ratik ifllemlerin en aza indir-  kip ve tan›ma teknolojilerini, ma-  nün 2015 y›l› beklentisi ise üre-
             genmesi ve yerel üreticinin ko-  kinelerin kendi aralar›ndaki ileti-  tim, ihracat ve iç pazarda
             ruma alt›na al›nmas› aç›s›ndan  flimini (nesnelerin interneti) ve  2014’te paralel bir performan-
             da hayati öneme sahip.        yine yer ba¤›ms›z eriflim sa¤la-  s›n sergilenmesi. ‹ç pazarda se-
               Ancak yasada gördü¤ümüz     yan bulut teknolojilerinden yük-  çimlerin sonuçlar›na ba¤l› ola-
             baz› eksik ayaklar›n, yönetme-  selen giriflimleri kullan›r hale  rak yüzde 5’lik bir art›fl öngörü-
             liklerle mutlaka giderilmesi  gelece¤iz.                      sü de yap›l›yor.
             gerekti¤ini düflünüyoruz. Bun-
             lardan ilki perakende iflletme-
             lerin çal›flma saatleriyle ilgili.
             Görüflümüz, sektörde pazar
             günlerinin tatil edilmesi gerek-
             ti¤i yönünde. Bu tatil, rekabetin
             küçük iflletmeler nezdinde da-
             ha sa¤l›kl› yürümesini getire-
             cektir. Bir di¤er eksik ayak, ifl-
             yeri aç›labilecek lokasyonlar›n,
             net bir biçimde ortaya konma-
             m›fl olmas›d›r. Yeni bir pera-
             kende noktas›n›n hangi kriter-
             lerle aç›labilece¤i yetkili merci-
             ler taraf›ndan araflt›r›lmal›.
                                                                                       fiubat 2015 KobiEfor 87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92