Page 87 - KobiEfor_Subat_2015
P. 87
2015’’te perakende
üzerinde destekleyici
sektörel faktörler
Konu perakende olunca, bir
çok sektörün performans›n› da
ilgilendiren bir alana girmifl olu-
yoruz. Sektörün genel görünü-
münü belirleyen yan sektörlerin
baz›lar›na bakt›¤›m›zda 2015 y›l›
perakende piyasas›n›n görünü-
mü daha da netlefliyor. ‹flte bun-
lardan baz›lar›:
Piyasa: 2015’in biri pozitif di-
MUSTAFA ALTUNB‹LEK ¤eri negatif olmak üzere iki ana
Türkiye Perakendeciler hikayesi olacak. Petrolün düfl-
Federasyonu Yönetim Kurulu mesinin düflük büyüme sanc›s›
Baflkan› ‹nternette perakende
patlamas› olacak çeken Türkiye’ye ilaç gibi gelme-
Eksikler 2014 y›l›nda Türkiye’de inter- si bekleniyor. Ayr›ca cari a盤›n
yönetmelikle netten al›flverifl yapanlar›n say›s› da y›ll›k 30 milyar dolar seviyesi-
12 milyona ulaflt›. Hacim olarak ne geri çekilmesi bekleniyor. Bu
tamamlanmal› e-ticaretin Türk perakende piya- olumlu projeksiyonun baflta his-
sas›na oran› ise yüzde 1.7 oldu. seler olmak üzere Türk varl›kla-
Türkiye Perakendeciler Fe- Geliflmifl ülkelerde bu oran orta- r›nda yükselifle yol açmas› bek-
derasyonu (TPF) olarak 2000 y›- lamas› 5.5 iken Çin, Polonya gibi leniyor.
l›ndan bu yana sektörün gün- geliflmekte olan ülkelerde yüzde
deminde olan Perakende Yasa- 3.5 seviyesindedir. ‹nternet pe-
s›’n› memnuniyetle karfl›lad›k. netrasyonunun yüzde 49 oldu¤u
200 milyar dolar› aflk›n cirosuy- ülkemizde ise online perakende-
la Türkiye’de toplam ticaretten nin 8 milyar TL’ye yaklaflan bir
yüzde 13, toplam istihdamdan büyüklü¤ü 2015 y›l›nda yakala-
yüzde 17 pay alan perakende mas› bekleniyor.
sektörünün, düzenli ve sürdü- 2015 y›l›nda perakende e-tica-
rülebilir bir flekilde geliflmesi rete ivme kazand›racak teknolo-
ve kay›t alt›na al›nmas› için bu jik geliflmeler de yaflanacak. Ör-
yasa çok önemliydi. Yasa ayr›ca ne¤in 2015 y›l›nda ibeacon gibi
iflyeri açmada yaflanan bürok- müflteriyi dijital verilerinden ta- Otomotiv: Otomotiv sektörü-
ratik ifllemlerin en aza indir- kip ve tan›ma teknolojilerini, ma- nün 2015 y›l› beklentisi ise üre-
genmesi ve yerel üreticinin ko- kinelerin kendi aralar›ndaki ileti- tim, ihracat ve iç pazarda
ruma alt›na al›nmas› aç›s›ndan flimini (nesnelerin interneti) ve 2014’te paralel bir performan-
da hayati öneme sahip. yine yer ba¤›ms›z eriflim sa¤la- s›n sergilenmesi. ‹ç pazarda se-
Ancak yasada gördü¤ümüz yan bulut teknolojilerinden yük- çimlerin sonuçlar›na ba¤l› ola-
baz› eksik ayaklar›n, yönetme- selen giriflimleri kullan›r hale rak yüzde 5’lik bir art›fl öngörü-
liklerle mutlaka giderilmesi gelece¤iz. sü de yap›l›yor.
gerekti¤ini düflünüyoruz. Bun-
lardan ilki perakende iflletme-
lerin çal›flma saatleriyle ilgili.
Görüflümüz, sektörde pazar
günlerinin tatil edilmesi gerek-
ti¤i yönünde. Bu tatil, rekabetin
küçük iflletmeler nezdinde da-
ha sa¤l›kl› yürümesini getire-
cektir. Bir di¤er eksik ayak, ifl-
yeri aç›labilecek lokasyonlar›n,
net bir biçimde ortaya konma-
m›fl olmas›d›r. Yeni bir pera-
kende noktas›n›n hangi kriter-
lerle aç›labilece¤i yetkili merci-
ler taraf›ndan araflt›r›lmal›.
fiubat 2015 KobiEfor 87