Page 83 - KobiEfor_Subat_2015
P. 83
Çal›flma saatleri: Mesle¤e, sa¤lamak, sorunlar› tespit et-
mevsime ve turizme özgü flartlar mek, al›nacak önlemleri belir-
ve benzeri hususlar gözetilerek lemek ve ilgili kurum ve kuru-
perakende iflletmelerin bir k›s- lufllar aras›nda iflbirli¤ini sa¤la-
m›n›n ya da tamam›n›n çal›flma mak üzere Bakanl›¤›n koordi-
saatleri, meslek kurulufllar›n›n natörlü¤ünde Perakendeciler
müflterek teklifi üzerine yetkili Konseyi oluflturulacak.
idarenin görüflü al›narak vali ta- Denetim-ceza: Kanuna göre,
raf›ndan belirlenebilecek. kanuna ayk›r› hareket eden pe-
Tedarik ve da¤›t›m koopera- rakende sat›fl iflletmelerine 2 bin
tifleri: Esnaf ve sanatkar ifllet- lira ile 50 bin lira aras›nda ceza
melerince sat›fla sunulan malla- uygulanacak.
r›n etkin bir flekilde piyasadan Ustal›k: ‹flyeri açma ve çal›fl-
temini amac›yla tedarik ve da¤›- ma ruhsat› verilmesinde, mes-
t›m kooperatifleri kurulabilecek. lek odalar›, iflyeri sahibi olarak
Kooperatifler, kurulduklar› ta- üye kayd› yapt›racaklardan, o
rihten itibaren, 10 y›l boyunca iflyerinde ustal›k gerektiren ifl-
gelir vergisi ve kurumlar vergisi leri yapacaklardan ustal›k bel-
kanunlar› kapsam›nda tahsil edi- amac›na uygun olarak yap›lma- gesi ya da en az ön lisans diplo-
lecek vergileri yüzde 50 tutar›nda s›n›n sa¤lanmas› amac›yla kar- mas› istemek zorunda olacak.
ödeyecek. fl›l›kl› bilgi ve görüfl al›flveriflin- Birden fazla kifli çal›fl›yorsa bir
Perakendeciler Konseyi: Pe- de bulunmak, sektöre yönelik kifliden ustal›k belgesi al›nmas›
rakende ticaretin kanunun politika oluflturulmas›na katk› yeterli olacak.
2015 YILINDA PERAKENDE % 9 CANLANACAK
Türkiye perakende sektörü geleneksel kal›b›ndan ç›karak AVM’lerle ve
yurtd›fl›na aç›lmayla büyüyor. Sektörde 1.8 milyon kifli faaliyet gösteriyor.
Perakende Ticaretin Düzen- rihine ra¤men büyürken ekono- AVM’ler sayesinde al›flverifl
lenmesi Hakk›nda Kanun’a bak- miyi büyüten bir kaç sektör ara- rutin bir günlük ifl olmaktan ç›-
t›k; flimdi de sektörün 2015 y›l›na s›na girdi. karak sosyal ve kültürel bir faali-
farkl› aç›lardan bakal›m. Türkiye perakende sektöründe yet özelli¤i kazand›.
Perakendecilik yak›n geçmifle yaflanan dönüflümün esas özelli- AVM’lerin yan›s›ra perakende
kadar “Bakkaliye”, “Nalburiye”, ¤ini, geleneksel perakende biçi- sektörünün bir di¤er geliflmesi
Züccaciye” kavramlar›n›n içine mindeki daralma, ‘Organize Pera- de, “ma¤azalar zinciri” olarak
s›¤an basit ve sessiz, büyük ora- kende Sektörü’nde (AVM’ler) ya- ortaya ç›kt›. Herhangi bir ürün
n› da “kay›td›fl›”nda kalan bir flanan geliflme oluflturdu. veya hizmetin markalaflmas› sü-
sektörken son 30-40 y›l içinde reci, ma¤aza zinciri açmak,
Türkiye’de bafla güreflen güzide franchise veya bayilikler vermek
bir sektör haline geldi. K›sa ta- biçimde flekillendi.
Türkiye perakende sektörün-
de yaflanan dönüflümün bir
önemli boyutu da yurtd›fl› pazar-
lara aç›lmas› oldu. Sektör Türki-
ye’nin s›n›rlar› d›fl›na da ç›kt›.
Bu aç›lma da iki farkl› ayak üze-
rinden geliflti. Biri, Turquality
kapsam›nda sa¤lanan destek-
lerle yurtd›fl›nda aç›lan ma¤aza-
lar oldu. Bir di¤eri de Türk giri-
flimcilerin yabanc› ülkelerde
yapt›¤› AVM yat›r›mlar› sayesin-
de gerçekleflti.
Perakende sektörünün mo-
dern ve organize geliflmesi,Tür-
kiye’de KOB‹ ölçekli imalat sek-
fiubat 2015 KobiEfor 83