Page 83 - KobiEfor_Subat_2015
P. 83

Çal›flma saatleri: Mesle¤e,                                   sa¤lamak, sorunlar› tespit et-
            mevsime ve turizme özgü flartlar                                mek, al›nacak önlemleri belir-
            ve benzeri hususlar gözetilerek                                lemek ve ilgili kurum ve  kuru-
            perakende iflletmelerin bir k›s-                                lufllar aras›nda iflbirli¤ini sa¤la-
            m›n›n ya da tamam›n›n çal›flma                                  mak üzere   Bakanl›¤›n koordi-
            saatleri, meslek kurulufllar›n›n                                natörlü¤ünde Perakendeciler
            müflterek teklifi üzerine yetkili                               Konseyi  oluflturulacak.
            idarenin görüflü al›narak vali ta-                                 Denetim-ceza: Kanuna göre,
            raf›ndan belirlenebilecek.                                     kanuna ayk›r› hareket eden pe-
              Tedarik ve da¤›t›m koopera-                                  rakende sat›fl iflletmelerine 2 bin
            tifleri:  Esnaf ve sanatkar ifllet-                             lira ile 50 bin lira aras›nda ceza
            melerince sat›fla sunulan malla-                                uygulanacak.
            r›n etkin bir flekilde piyasadan                                   Ustal›k: ‹flyeri açma ve çal›fl-
            temini amac›yla tedarik ve da¤›-                               ma ruhsat› verilmesinde, mes-
            t›m kooperatifleri kurulabilecek.                              lek odalar›, iflyeri sahibi olarak
            Kooperatifler, kurulduklar› ta-                                üye kayd› yapt›racaklardan, o
            rihten itibaren, 10 y›l boyunca                                iflyerinde ustal›k gerektiren ifl-
            gelir vergisi ve kurumlar vergisi                              leri yapacaklardan ustal›k bel-
            kanunlar› kapsam›nda tahsil edi-  amac›na uygun olarak yap›lma-  gesi ya da en az ön lisans diplo-
            lecek vergileri yüzde 50 tutar›nda  s›n›n sa¤lanmas› amac›yla kar-  mas› istemek zorunda olacak.
            ödeyecek.                       fl›l›kl› bilgi ve görüfl al›flveriflin-  Birden fazla kifli çal›fl›yorsa bir
              Perakendeciler Konseyi: Pe-   de bulunmak, sektöre yönelik   kifliden ustal›k belgesi al›nmas›
            rakende ticaretin kanunun       politika oluflturulmas›na katk›  yeterli olacak.


                     2015 YILINDA PERAKENDE % 9 CANLANACAK


                 Türkiye perakende sektörü  geleneksel kal›b›ndan ç›karak AVM’lerle ve
                yurtd›fl›na aç›lmayla büyüyor. Sektörde 1.8 milyon kifli faaliyet gösteriyor.

              Perakende Ticaretin Düzen-   rihine ra¤men büyürken ekono-      AVM’ler sayesinde al›flverifl
           lenmesi Hakk›nda Kanun’a bak-   miyi büyüten bir kaç sektör ara-  rutin  bir günlük ifl olmaktan ç›-
           t›k; flimdi de sektörün 2015 y›l›na  s›na girdi.                 karak sosyal ve kültürel bir faali-
           farkl› aç›lardan bakal›m.          Türkiye perakende sektöründe  yet özelli¤i kazand›.
              Perakendecilik yak›n geçmifle  yaflanan dönüflümün esas özelli-    AVM’lerin yan›s›ra perakende
           kadar “Bakkaliye”, “Nalburiye”,  ¤ini, geleneksel perakende biçi-  sektörünün bir di¤er geliflmesi
           Züccaciye” kavramlar›n›n içine  mindeki daralma, ‘Organize Pera-  de, “ma¤azalar zinciri” olarak
           s›¤an basit ve sessiz, büyük ora-  kende Sektörü’nde (AVM’ler) ya-  ortaya ç›kt›. Herhangi bir ürün
           n› da “kay›td›fl›”nda kalan bir         flanan geliflme oluflturdu.  veya hizmetin markalaflmas› sü-
           sektörken son 30-40 y›l içinde                                  reci, ma¤aza zinciri açmak,
           Türkiye’de bafla güreflen güzide                                  franchise veya bayilikler vermek
           bir sektör haline geldi. K›sa ta-                               biçimde flekillendi.
                                                                              Türkiye perakende sektörün-
                                                                           de yaflanan dönüflümün bir
                                                                           önemli boyutu da yurtd›fl› pazar-
                                                                           lara aç›lmas› oldu. Sektör Türki-
                                                                           ye’nin s›n›rlar› d›fl›na da ç›kt›.
                                                                           Bu aç›lma da iki farkl› ayak üze-
                                                                           rinden geliflti. Biri, Turquality
                                                                           kapsam›nda sa¤lanan destek-
                                                                           lerle yurtd›fl›nda aç›lan ma¤aza-
                                                                           lar oldu. Bir di¤eri de Türk giri-
                                                                           flimcilerin yabanc› ülkelerde
                                                                           yapt›¤› AVM yat›r›mlar› sayesin-
                                                                           de   gerçekleflti.
                                                                              Perakende sektörünün mo-
                                                                           dern ve organize geliflmesi,Tür-
                                                                           kiye’de KOB‹ ölçekli imalat sek-
                                                                                       fiubat 2015 KobiEfor 83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88