Page 84 - KobiEfor_Subat_2015
P. 84
SEKTÖR/PERAKENDE
törünü de güvenli tedarikçiler
TOBB Türkiye Perakendecilik Meclisi
olarak gelifltirdi. Bu dinami¤i ile
Sektör Raporu’nda binlerce imalatç› KOB‹, süreç
içinde ihracatç› oldu. Bu nedenle
TÜRK‹YE PERAKENDE SEKTÖRÜNÜN perakende sektörü denildi¤i za-
man imalatç› KOB‹’ler için iç pa-
SWOT ANAL‹Z‹ zar/d›fl pazar fark› ortadan kalk›-
yor, her iki pazar için de ayn› ka-
Güçlü Yönleri: lite ve standart ürünlerin üretimi
l Co¤rafi ve lojistik konumu mümkün olabiliyor.
gere¤i çok stratejik olan önemi.
l Ülkenin dinamik ve artan Sektörün yeni yap›s›
bir nüfusa sahip oluflu.
l Geleneksel ve kültürel tü-
ketimin yerli markalara sa¤lam
bir dayanak sunmas›.
l Yerli markalar›n k›sa süre-
de çevre ülkelerde yat›r›ma yö-
nelmeleri. rünün ölçek ekonomisinden he-
l Ekonomideki geliflme ve nüz tam anlam› ile faydalana-
sat›n alma gücündeki art›fl ve mamas›.
artan tüketim e¤ilimleri. l Bilgi teknolojileri altyap›la-
l Bankac›l›k sisteminin güçlü r›n›n yetersizli¤i.
olmas› di¤er sektörlere destek l Tedarik zinciri yönetiminin Türkiye perakende sektörü-
verebilmesi. optimizasyonundaki s›k›nt›lar. nün 2014 y›l› hacmi 275 milyar TL
l ‹flgücü maliyetlerinin göre- l Fiyatland›rmada haks›z re- oldu ve sektör hacminin 2015 y›-
ce düflük olmas›. kabet koflullar›. l›nda yaklafl›k yüzde 10 büyüme
l 3 büyük metropolün yan› ile 300 milyar TL’lik bir hacme
s›ra 1 milyon nüfusun üzerinde F›rsatlar›: ulaflaca¤› tahmin ediliyor.
15 kentin varl›¤›. l Sahip olunan altyap› ola- Yaln›z flu da var; Türk pera-
l Piyasan›n; ürünlerin ser- naklar›n› kullanarak ve birta- kende sektörünün hacmi kadar,
best dolafl›m›na izin vermesi. k›m teflvikler vererek ülkeye genel ekonomi üzerinde sa¤lad›-
l Turizm sektörünün h›zla gelen uluslararas› do¤rudan ¤› pozitif etki de önem tafl›yor.
geliflmesinin perakende sektö- yat›r›mlar›n art›r›lmas› müm- Türkiye'de 1 milyon 800 bin ki-
rüne olumlu yans›malar›. kün olabilir. flinin gösterdi¤i ekonomik faali-
l ‹stanbul’un bir al›flverifl l De¤erli Türk Liras›’n›n enf- yet do¤rudan veya dolayl› olarak
destinasyonuna dönüflebilecek lasyonu düflürme ve mevcut iç perakende sektörüne ekleniyor.
kapasitesi, 112 AVM’si. talebi canland›rma üzerindeki Perakende sektörümüz son 10
l Kay›t d›fl› ekonominin ön- olumlu etkileri. y›lda yüzde 5.7'lik y›ll›k ortalama
lenmesinde katk›s› olan öncü l Pazar›n hala çok büyük bir büyüme h›z›yla Türkiye'nin en
sektörlerden olmas›. k›sm›n›n geleneksel peraken- h›zl› geliflen sektörlerinden biri
l ‹stanbul’a 3 saatlik uçufl decilerin elinde olmas›n›n ya- olarak öyle bir noktaya geldi ki;
mesafesindeki ülkelerde top- ratt›¤› dönüflüm ihtiyac›. ülke ekonomisinin büyüme ka-
lam 950 milyon nüfus yaflamas›. l Kad›nlara ve gençlere ifl pasitesinden ba¤›ms›z olarak
l Organize perakende sek- imkan› sa¤lamas›. yüzde 9-10 civar›nda ölçülebilen
törünün dinamik ve öncü po- l Türk perakende markalar›- bir büyüme kapasitesi edindi.
zisyonu. n›n yurtd›fl› yat›r›mlar›n›n art- Ekonominin di¤er alanlar›nda s›-
mas›n›n ürün ihracat› ba¤la- k›nt› ç›kt›¤›nda perakende sektö-
Zay›f Yönleri: m›nda sa¤lad›¤› potansiyel. rü imdada yetifliyor.
l Yüksek ifllem maliyetleri ve l Perakende sektöründeki Türk perakende sektörünün
bürokratik zorluklar. firmalar›n çok genifl bir ürün yaklafl›k yüzde 60’› halen gele-
l Türk iflgücü piyasas›n›n ka- yelpazesinde kendi markal› neksel kal›plar›yla devam eder-
t› koflullara sahip olmas›. ürünlerini tek bir ma¤aza çat›s› ken yüzde 40’› da modern biçim-
l Kasap, flarküterist, manav alt›nda müflterilerine sunma lere ulaflm›fl bulunuyor.
gibi konularda uzman personel kapasitesi . AB ülkelerinde modern pera-
yaratma güçlü¤ü. l Serbest ticaret anlaflmala- kende sektörünün pay›, toplam
l Tüketiciye yönelik kredilen- r›n›n uygulanmaya bafllamas›. perakende sektörünün yüzde 80-
dirme çeflitlerinin azl›¤›. l Sektörün yurtd›fl› operas- 90’›na yak›n iken Türkiye’de bu
l Organize perakende sektö- yon kapasitesi.
oran yüzde 40-42 aral›¤›nda sey-
84 KobiEfor fiubat 2015