Page 84 - KobiEfor_Subat_2015
P. 84

SEKTÖR/PERAKENDE


                                                                           törünü de güvenli tedarikçiler
                  TOBB Türkiye Perakendecilik Meclisi
                                                                           olarak gelifltirdi. Bu dinami¤i ile
                              Sektör Raporu’nda                            binlerce imalatç› KOB‹, süreç
                                                                           içinde ihracatç› oldu. Bu nedenle
                   TÜRK‹YE PERAKENDE SEKTÖRÜNÜN                            perakende sektörü denildi¤i za-
                                                                           man imalatç› KOB‹’ler için iç pa-
                                 SWOT ANAL‹Z‹                              zar/d›fl pazar fark› ortadan kalk›-
                                                                           yor, her iki pazar için de ayn› ka-
               Güçlü Yönleri:                                              lite ve standart ürünlerin üretimi
               l Co¤rafi ve lojistik konumu                                mümkün olabiliyor.
            gere¤i çok stratejik olan önemi.
               l Ülkenin dinamik ve artan                                     Sektörün yeni yap›s›
            bir nüfusa sahip oluflu.
               l Geleneksel ve kültürel tü-
            ketimin yerli markalara sa¤lam
            bir dayanak sunmas›.
               l Yerli markalar›n k›sa süre-
            de çevre ülkelerde yat›r›ma yö-
            nelmeleri.                     rünün ölçek ekonomisinden he-
               l Ekonomideki geliflme ve    nüz tam anlam› ile faydalana-
            sat›n alma gücündeki art›fl ve  mamas›.
            artan tüketim e¤ilimleri.         l Bilgi teknolojileri altyap›la-
               l Bankac›l›k sisteminin güçlü  r›n›n yetersizli¤i.
            olmas› di¤er sektörlere destek    l Tedarik zinciri yönetiminin   Türkiye perakende sektörü-
            verebilmesi.                   optimizasyonundaki s›k›nt›lar.  nün 2014 y›l› hacmi 275 milyar TL
               l ‹flgücü maliyetlerinin göre-  l Fiyatland›rmada haks›z re-  oldu ve sektör hacminin 2015 y›-
            ce düflük olmas›.               kabet koflullar›.                l›nda yaklafl›k yüzde 10 büyüme
               l 3 büyük metropolün yan›                                   ile 300 milyar TL’lik bir hacme
            s›ra 1 milyon nüfusun üzerinde    F›rsatlar›:                  ulaflaca¤› tahmin ediliyor.
            15 kentin varl›¤›.                l Sahip olunan altyap› ola-     Yaln›z flu da var; Türk pera-
               l Piyasan›n; ürünlerin ser-  naklar›n› kullanarak ve birta-  kende sektörünün hacmi kadar,
            best dolafl›m›na izin vermesi.  k›m teflvikler vererek ülkeye    genel ekonomi üzerinde sa¤lad›-
               l Turizm sektörünün h›zla   gelen uluslararas› do¤rudan     ¤› pozitif etki de önem tafl›yor.
            geliflmesinin perakende sektö-  yat›r›mlar›n art›r›lmas› müm-      Türkiye'de 1 milyon 800 bin ki-
            rüne olumlu yans›malar›.       kün olabilir.                   flinin gösterdi¤i ekonomik faali-
               l ‹stanbul’un bir al›flverifl    l De¤erli Türk Liras›’n›n enf-  yet do¤rudan veya dolayl› olarak
            destinasyonuna dönüflebilecek   lasyonu düflürme ve mevcut iç    perakende sektörüne ekleniyor.
            kapasitesi, 112 AVM’si.        talebi canland›rma üzerindeki   Perakende sektörümüz son 10
               l Kay›t d›fl› ekonominin ön-  olumlu etkileri.               y›lda yüzde 5.7'lik y›ll›k ortalama
            lenmesinde katk›s› olan öncü      l Pazar›n hala çok büyük bir  büyüme h›z›yla Türkiye'nin en
            sektörlerden olmas›.           k›sm›n›n geleneksel peraken-    h›zl› geliflen sektörlerinden biri
               l ‹stanbul’a 3 saatlik uçufl  decilerin elinde olmas›n›n ya-  olarak öyle bir noktaya geldi ki;
            mesafesindeki ülkelerde top-   ratt›¤› dönüflüm ihtiyac›.       ülke  ekonomisinin büyüme ka-
            lam 950 milyon nüfus yaflamas›.    l Kad›nlara ve gençlere ifl   pasitesinden ba¤›ms›z olarak
               l Organize perakende sek-   imkan› sa¤lamas›.               yüzde 9-10 civar›nda ölçülebilen
            törünün dinamik ve öncü po-       l Türk perakende markalar›-  bir büyüme kapasitesi edindi.
            zisyonu.                       n›n yurtd›fl› yat›r›mlar›n›n art-  Ekonominin di¤er alanlar›nda s›-
                                           mas›n›n ürün ihracat› ba¤la-    k›nt› ç›kt›¤›nda perakende sektö-
               Zay›f Yönleri:              m›nda sa¤lad›¤› potansiyel.     rü imdada yetifliyor.
               l Yüksek ifllem maliyetleri ve  l Perakende sektöründeki        Türk perakende sektörünün
            bürokratik zorluklar.          firmalar›n çok genifl bir ürün   yaklafl›k yüzde 60’› halen gele-
               l Türk iflgücü piyasas›n›n ka-  yelpazesinde kendi markal›   neksel kal›plar›yla  devam eder-
            t› koflullara sahip olmas›.     ürünlerini tek bir ma¤aza çat›s›  ken yüzde 40’› da modern biçim-
               l Kasap, flarküterist, manav  alt›nda müflterilerine sunma    lere ulaflm›fl bulunuyor.
            gibi konularda uzman personel  kapasitesi .                       AB ülkelerinde modern pera-
            yaratma güçlü¤ü.                  l Serbest ticaret anlaflmala-  kende sektörünün pay›, toplam
               l Tüketiciye yönelik kredilen-  r›n›n uygulanmaya bafllamas›.  perakende sektörünün yüzde 80-
            dirme çeflitlerinin azl›¤›.        l Sektörün yurtd›fl› operas-  90’›na yak›n iken Türkiye’de bu
               l Organize perakende sektö-  yon kapasitesi.
                                                                           oran yüzde 40-42 aral›¤›nda sey-

            84 KobiEfor fiubat 2015
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89