Page 85 - KobiEfor_Subat_2015
P. 85
VAHAP KÜÇÜK
Tüm Al›flverifl Merkezleri ve
Perakendeciler Federasyonu
(TAMPF) Yönetim Kurulu Baflkan›
2015’te yüzde 9
büyüme rediyor. Demek ki sektörün ge- toplam 338 AVM faaliyet gösteri-
liflme ve büyüme yolu aç›k. yor. Bunlardan 112'si ‹stanbul'da
2015’te perakende sektörü Sektörün genel yap›s› içerisin- bulunurken; ‹stanbul, Türki-
yüzde 9 büyüyecek, organize de g›da perakendecili¤i yüzde ye'nin en fazla AVM ve kiralana-
perakende de ciro 120 milyar 52’lik paya sahip. G›da d›fl› pera- bilir alan›na sahip flehri konu-
dolar ç›tas›n› aflacak. Geçen kendecili¤in pay› ise yüzde 48. munda.
y›l toplam perakende sektö- Türk perakende sektörünün 2014 y›l›nda aç›lan yeni AVM
ründeki istihdam›m›z 2.5 mil- özel cazibesi özel sermayeli fon- say›s› 13 oldu ve AVM’lere top-
yon oldu. Bunun 750 bini orga- lar› ve yurtd›fl› yat›r›mc›lar› ken- lam ziyaretçi say›s› 1.7 milyar ki-
nize perakendede yer ald›. dine çekiyor ve bu sayede yerli fli olarak gerçekleflti.
Toplam perakendenin 2014’te oyuncular da organize peraken- AVM’lerde yap›lan perakende
250 milyar dolar olan cirosu- de aç›s›ndan dinamizm kazan›- ifllem hacmi 75 milyar TL oldu.
nun 110 milyar dolar›n› orga- yor. Sektöre yap›lan her yat›r›m 2014’te en yüksek ciro art›fl› yüz-
nize perakende sektörü ger- bire bir yans›mayla istihdam› ar- de 11.9 ile giyim kategorisinde
çeklefltirdi. t›r›yor. yafland›. Y›l içinde AVM sektörü-
Bu y›l 20 yeni al›flverifl Perakende sektörü dönüflür- nün ortalama mevcut istihdam›
merkezi kap›lar›n› açacak. Bu ken Türkiye’nin yoksul ve az ge- 400 bin civar›nda oldu.
merkezler modern peraken- lirli toplum kesimlerinin refah 2015 y›l›nda AVM say›s› 355’e
de istihdam›na yaklafl›k 50 düzeyini de yükseltiyor. Çünkü; yükselecek ve kiralanabilir alan
bin kiflilik katk› sa¤layacak. büyük süpermarketlerin ve ma-
Gerek Rusya ve Ukrayna’da, ¤aza zincirlerinin aç›lmas›ndan
gerekse Irak ve Suriye gibi sonra, h›zl› tüketim maddeleri fi-
komflular›m›zdaki gerilim ve yat endeksleri de düflme e¤ilimi
çat›flmalar ticaretimizde cid- gösteriyor ve bu durum özellikle
di anlamda belirleyici olmaya düflük gelir seviyesindeki ailele-
devam edecek. ‹çeride ise ge- rin ürünleri daha ucuz fiyatlarla
nel seçimler elbette önemli alabilmelerini sa¤l›yor.
bir gündem maddesi olacak.
FED’in beklenen faiz art›r›m›- (AVM): Organize
n›n do¤uraca¤› sonuçlar, böl- Perakende
gede, özellikle komflu ülke- Perakende sektörünün gelifl-
lerde öngörülemeyen hare- me trendi AVM dedi¤imiz yap›
ketlilikler, artan rekabet ve içinde organize olma yönünde
yüksek finansman maliyeti seyrediyor. Bu yönde Türk toplu-
nedeniyle azalan karl›l›klar› munun, özellikle kentlileflmifl
öngörülen olumsuzluklar ko- kesiminde büyük bir tüketici dö-
nusunda sayabiliriz. nüflümü yaflan›yor.
Türkiye’de 2014 sonu itibar›yla
fiubat 2015 KobiEfor 85