Page 85 - KobiEfor_Subat_2015
P. 85

VAHAP KÜÇÜK
             Tüm Al›flverifl Merkezleri ve
             Perakendeciler Federasyonu
             (TAMPF) Yönetim Kurulu Baflkan›

               2015’te yüzde 9
                    büyüme                 rediyor. Demek ki sektörün ge-  toplam 338 AVM faaliyet gösteri-
                                           liflme ve büyüme yolu aç›k.      yor. Bunlardan 112'si ‹stanbul'da
               2015’te perakende sektörü     Sektörün genel yap›s› içerisin-  bulunurken; ‹stanbul, Türki-
             yüzde 9 büyüyecek, organize   de g›da perakendecili¤i yüzde   ye'nin en fazla AVM ve kiralana-
             perakende de ciro 120 milyar  52’lik paya sahip. G›da d›fl› pera-  bilir alan›na sahip flehri konu-
             dolar ç›tas›n› aflacak. Geçen  kendecili¤in pay› ise yüzde 48.  munda.
             y›l toplam perakende sektö-     Türk perakende sektörünün       2014 y›l›nda aç›lan yeni AVM
             ründeki istihdam›m›z 2.5 mil-  özel cazibesi özel sermayeli fon-  say›s› 13 oldu ve AVM’lere top-
             yon oldu. Bunun 750 bini orga-  lar› ve yurtd›fl› yat›r›mc›lar› ken-  lam ziyaretçi say›s› 1.7 milyar ki-
             nize perakendede yer ald›.    dine çekiyor ve bu sayede yerli  fli olarak gerçekleflti.
             Toplam perakendenin 2014’te   oyuncular da organize peraken-    AVM’lerde yap›lan perakende
             250 milyar dolar olan cirosu-  de aç›s›ndan dinamizm kazan›-  ifllem hacmi 75 milyar TL oldu.
             nun 110 milyar dolar›n› orga-  yor. Sektöre yap›lan her yat›r›m  2014’te en yüksek ciro art›fl› yüz-
             nize perakende sektörü ger-   bire bir yans›mayla istihdam› ar-  de 11.9  ile giyim kategorisinde
             çeklefltirdi.                  t›r›yor.                        yafland›. Y›l içinde AVM sektörü-
               Bu y›l 20 yeni al›flverifl      Perakende sektörü dönüflür-    nün ortalama mevcut istihdam›
             merkezi kap›lar›n› açacak. Bu  ken Türkiye’nin yoksul ve az ge-  400 bin civar›nda oldu.
             merkezler modern peraken-     lirli toplum kesimlerinin refah   2015 y›l›nda AVM say›s› 355’e
             de istihdam›na yaklafl›k 50    düzeyini de yükseltiyor. Çünkü;  yükselecek ve kiralanabilir alan
             bin kiflilik katk› sa¤layacak.  büyük süpermarketlerin ve ma-
             Gerek Rusya ve Ukrayna’da,    ¤aza zincirlerinin aç›lmas›ndan
             gerekse Irak ve Suriye gibi   sonra, h›zl› tüketim maddeleri fi-
             komflular›m›zdaki gerilim ve   yat endeksleri de düflme e¤ilimi
             çat›flmalar ticaretimizde cid-  gösteriyor  ve bu durum özellikle
             di anlamda belirleyici olmaya  düflük gelir seviyesindeki ailele-
             devam edecek. ‹çeride ise ge-  rin ürünleri daha ucuz fiyatlarla
             nel seçimler elbette önemli   alabilmelerini sa¤l›yor.
             bir gündem maddesi olacak.
             FED’in beklenen faiz art›r›m›-  (AVM): Organize
             n›n do¤uraca¤› sonuçlar, böl-   Perakende
             gede, özellikle komflu ülke-     Perakende sektörünün gelifl-
             lerde öngörülemeyen hare-     me trendi AVM dedi¤imiz yap›
             ketlilikler, artan rekabet ve  içinde organize olma yönünde
             yüksek finansman maliyeti     seyrediyor. Bu yönde Türk toplu-
             nedeniyle azalan karl›l›klar›  munun, özellikle kentlileflmifl
             öngörülen olumsuzluklar ko-   kesiminde büyük bir tüketici dö-
             nusunda sayabiliriz.          nüflümü yaflan›yor.
                                             Türkiye’de 2014 sonu itibar›yla
                                                                                       fiubat 2015 KobiEfor 85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90