Page 66 - KobiEfor_Ekim_2015
P. 66
SEKTÖR/LOJ‹ST‹K
Türkiye’nin ekonomik
geliflme vizyonunda bafl
s›rada lojistik sektörü
yeral›yor. Çünkü Türkiye’nin
jeopoliti¤i, üretimin Asya’da,
tüketimin AB ve ABD’de
yo¤unlaflmakta oldu¤u yeni
dünyada küresel bir
ekonomik katmade¤ere
dönüflüyor.
Dünya performans s›ralamas›nda 39’uncu
geliflme s›ralamas›nda ilk 10’day›z
Lojistik sektörümüz
T ürkiye’nin son y›llarda tik sektörümüz, bir yandan Tür- zar›m›z 50-55 milyar dolar ola-
dikkat çekici geliflme
kiye ekonomisinin geliflmesine
rak netleflir.
Lojistik rekabetçilik: Dünya
paralel olarak yakalad›¤› ivme,
gösterdi¤i sektörlerin
bafl›nda, “Tafl›mac›l›k ve
performanslar›n› inceledi¤i “The
Lojistik Sektörü” geli- bir yandan da co¤rafi avantaj te- Bankas›’n›n; 155 ülkenin lojistik
melinde k›sa bir sürede bölgesel
yor. Dünya Ekonomik Forumu bir güç olmay› baflarm›fl bulun- Logistics Performance Index
Lojistik Sektör Raporu’nun ülke- maktad›r. Sektörün envanteri bu (LPI)” Raporu sektörün perfor-
lerin lojistik çekicili¤ini de¤er- arada 1.500’ü aflan flirket ve 50 mans temelini oluflturan flu 6
lendirdi¤i endeksinde, Türkiye’yi bin civar›nda araçla Avrupa’n›n alana bakmaktad›r:
dünyan›n en h›zl› geliflen 10 ül- en büyük filosuna sahip duruma l Gümrük ve s›n›r ifllemleri-
kesi aras›nda gösteriyor. En- da gelmifltir. Sektörün yak›n viz- nin etkinli¤i,
dekste Türkiye’nin en büyük yonunda (2023) 500 milyar dolar- l Tafl›mac›l›k altyap›s›n›n lo-
avantaj›n›n, co¤rafi konumu ol- l›k ihracat hedefine paralel bir jistik kalitesi,
du¤unun alt› çiziliyor ve bu ko- performans ile 50 milyar dolarl›k l Uluslararas› sevkiyat›n ko-
num, ‘üretim ve tüketim merkez- ciro sa¤lamas› bekleniyor. layl›¤› ve maliyeti,
lerine yak›n olmak’ biçiminde Potansiyel: Ortalama olarak l Lojistik hizmetlerindeki ka-
özetleniyor. bir ürünün sat›fl fiyat›n›n yüzde 4 lite ve yetkinlik,
Daha berrak bir tan›mla; Tür- ile 20’sini lojistik giderleri olufl- l Sevkiyatlar›n takibi ve izle-
kiye lojistik konum olarak Orta turmaktad›r. Lojistik giderleri; nebilmesi,
Do¤u-Türk Cumhuriyetleri-Av- Kuzey Amerika’da GSMH’n›n l Sevkiyatlar›n al›c›ya zama-
rupa aras›nda bir ‘aktarma mer- yüzde 10’u; Avrupa’da yüzde 11’i, n›nda ulaflmas›.
kezi -ve köprüsü-’ durumunda- Türkiye’de ise tahminen yüzde Türkiye bu s›ralamada, puan-
d›r. Bu bir avantajd›r ve “lojistik 13’üdür. O halde Türkiye potan- lar›n› art›rmakta ama gerilemek-
üssü olma” vizyonunun temeli- siyel lojistik pazar› 90-100 milyar tedir. Halen 39. s›radad›r.
dir. Eksik olan, altyap›m›zd›r. dolar civar›ndad›r. D›fl kaynak AB vizyonumuz: Tafl›mac›l›k,
Son on y›la bak›ld›¤›nda lojis- kullan›m› düflülürse lojistik pa- hizmet sektörü içinde çok büyük
66 KobiEfor Ekim 2015