Page 66 - KobiEfor_Ekim_2015
P. 66

SEKTÖR/LOJ‹ST‹K



         Türkiye’nin ekonomik
         geliflme vizyonunda bafl
         s›rada lojistik sektörü
         yeral›yor.  Çünkü Türkiye’nin
         jeopoliti¤i, üretimin Asya’da,
         tüketimin AB ve ABD’de
         yo¤unlaflmakta oldu¤u yeni
         dünyada küresel bir
         ekonomik katmade¤ere
         dönüflüyor.














                           Dünya performans s›ralamas›nda 39’uncu
                                geliflme s›ralamas›nda ilk 10’day›z


                   Lojistik sektörümüz



         T       ürkiye’nin son y›llarda  tik sektörümüz, bir yandan Tür-  zar›m›z 50-55 milyar dolar ola-


                 dikkat çekici geliflme
                                         kiye ekonomisinin geliflmesine
                                                                         rak netleflir.
                                                                            Lojistik rekabetçilik: Dünya
                                         paralel olarak yakalad›¤› ivme,
                 gösterdi¤i sektörlerin
                 bafl›nda, “Tafl›mac›l›k ve
                                                                         performanslar›n› inceledi¤i “The
                 Lojistik Sektörü” geli-  bir yandan da co¤rafi avantaj te-  Bankas›’n›n; 155 ülkenin lojistik
                                         melinde k›sa bir sürede bölgesel
         yor. Dünya Ekonomik Forumu      bir güç olmay› baflarm›fl bulun-  Logistics Performance Index
         Lojistik Sektör Raporu’nun ülke-  maktad›r. Sektörün envanteri bu  (LPI)” Raporu sektörün perfor-
         lerin lojistik çekicili¤ini de¤er-  arada 1.500’ü aflan flirket ve 50  mans temelini oluflturan flu 6
         lendirdi¤i endeksinde, Türkiye’yi  bin civar›nda araçla Avrupa’n›n  alana bakmaktad›r:
         dünyan›n en h›zl› geliflen 10 ül-  en büyük filosuna sahip duruma   l Gümrük ve s›n›r ifllemleri-
         kesi aras›nda gösteriyor. En-   da gelmifltir. Sektörün yak›n viz-  nin etkinli¤i,
         dekste Türkiye’nin en büyük     yonunda (2023) 500 milyar dolar-   l Tafl›mac›l›k altyap›s›n›n lo-
         avantaj›n›n, co¤rafi konumu ol-  l›k ihracat hedefine paralel bir  jistik kalitesi,
         du¤unun alt› çiziliyor ve bu ko-  performans ile 50 milyar dolarl›k  l Uluslararas› sevkiyat›n ko-
         num, ‘üretim ve tüketim merkez-  ciro sa¤lamas› bekleniyor.     layl›¤› ve maliyeti,
         lerine yak›n olmak’ biçiminde      Potansiyel: Ortalama olarak     l Lojistik hizmetlerindeki ka-
         özetleniyor.                    bir ürünün sat›fl fiyat›n›n yüzde 4  lite ve yetkinlik,
            Daha berrak bir tan›mla; Tür-  ile 20’sini lojistik giderleri olufl-  l Sevkiyatlar›n takibi ve izle-
         kiye lojistik konum olarak Orta  turmaktad›r. Lojistik giderleri;  nebilmesi,
         Do¤u-Türk Cumhuriyetleri-Av-    Kuzey Amerika’da GSMH’n›n          l Sevkiyatlar›n  al›c›ya zama-
         rupa aras›nda bir ‘aktarma mer-  yüzde 10’u; Avrupa’da yüzde 11’i,  n›nda ulaflmas›.
         kezi -ve köprüsü-’ durumunda-   Türkiye’de ise tahminen yüzde      Türkiye bu s›ralamada, puan-
         d›r. Bu bir avantajd›r ve “lojistik  13’üdür. O halde Türkiye potan-  lar›n› art›rmakta ama gerilemek-
         üssü olma” vizyonunun temeli-   siyel lojistik pazar› 90-100 milyar  tedir. Halen 39. s›radad›r.
         dir. Eksik olan, altyap›m›zd›r.  dolar civar›ndad›r. D›fl kaynak    AB vizyonumuz: Tafl›mac›l›k,
            Son on y›la bak›ld›¤›nda lojis-  kullan›m› düflülürse lojistik pa-  hizmet sektörü içinde çok büyük

          66 KobiEfor Ekim 2015
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71