Page 62 - KobiEfor_Ekim_2015
P. 62
UZMAN fiirketlerimizde ‘Kurumsallaflma’
A nadolu’nun her yerine yay›lm›fl on ganizasyonel yap›s› ve görev tan›mlar› dahil
binlerce flirket ve KOB‹’lerimizin
süreçlerin yaz›l› hale getirilmifl olmas› da
tek bafl›na yeterli de¤ildir. Önemli olan, flir-
çok büyük bir ço¤unlu¤unun ba-
flar›l› bir giriflimci taraf›ndan ku-
rularak, faaliyetlerini ‘aile flirketi’ yap›s› ketin yönetim kurulu baflkan› ve flirket bün-
yesinde çal›flan aile üyeleri dahil, tüm yö-
içinde sürdüren iflletmeler oldu¤unu biliyo- netici ve çal›flanlar›n ifllerini yaz›l› hale ge-
ruz. ‘Aile flirketi’ dedi¤imizde, hem aile len süreçlere uygun olarak yürütmeleri ve
üyelerinin birarada olmalar›ndan kaynak- ‘Aile Üyesi’ olmaktan kaynaklanan ilave bir
lanan duygusal ortam, hem de flirket ola- güç kullanmamalar›d›r.
rak hayatta kalmak için gerekli olan ‘Ras- Kurumsallaflma sürecinde flirketin amaç,
yonel’ davran›fllar zincirinin beraberce yö- hedef ve stratejilerini yaz›l› hale getirmek
netilmeleri gereklili¤i aç›kça ortadad›r. üzere ‘stratejik planlama’ yönetim arac›
Günümüzde, bu flirket ve KOB‹’lerimizin, kullan›lmal›d›r. Dünyan›n lider dan›flmanl›k
giderek artan rekabetle bafl edebilme, flirketi ‘Bain&Company’nin y›llard›r gele-
üretti¤i ürünleri satabilecek alternatif pa- neksel olarak sürdürdü¤ü ‘Yönetim Araçla-
zarlar bulma ve sonucunda ‘Karl› olarak r› Anketi’ sonuçlar›na göre dünyada y›llar-
hayatta kalma’ gayretinden sonraki en d›r en çok kullan›lan yönetim arac› olan
önemli sorununun, k›sa vadede flirketi ba- ‘Stratejik plan’; flirketin vizyonu, amaç ve
flar›l› bir flekilde ‘ikinci kufla¤a teslim et- hedeflerini, SWOT Analizi dahil, sektör ve
me’, daha genel anlamda ise ‘Kurumsal- rakip analizini, strateji araçlar›n› içerir ve
HALUK ÜNALDI laflma’ oldu¤unu söyleyebilirim. flirketin ‘Ne’ yapmas› gerekti¤ine cevap ve-
rir. Stratejik planlama bir strateji üretme
Genelde bütün ‘Aile fiirketi’ patronlar› ‘Ku-
haluk@paradigmam.com rumsallaflma’ ister ama bu kavram konu- arac›d›r ve küresel rekabet artmaya devam
sunda çok farkl› tan›mlar yaparlar. Baz› etti¤i sürece, ‘Özgün’ stratejiler üretmeye,
patronlar için flirketin ‘t›k›r-t›k›r-çal›flmas›’ dolay›s› ile ‘Etkin’ bir stratejik plana olan
olarak tan›mlanan ‘Kurumsallaflma’, baz› ihtiyaç sürekli artmaktad›r. Ayr›nt›l› bir fle-
Kurumsallaflma patronlar için flirketi profesyonellere tes- kilde haz›rland›¤› halde amac›na uygun
lim etmektir. fiirket patronlar›m›z, kurum- olarak kullan›lmayan ‘Stratejik planlar’
sürecinde flirketin sallaflman›n çok farkl› tan›mlar›n›n olma- kaynak israf›d›r.
s›ndan kaynaklanan kavram karmaflas›n› Bir aile flirketinin kurumsallaflmas›n› ta-
amaç, hedef ve ço¤u zaman yo¤un olarak yaflarlar. Ülke- mamlayabilmesi için aile üyeleri ile flirket
stratejilerini yaz›l› mizde sadece bu nedenle bile kurumsal- aras›ndaki iliflkileri düzenleyen bir ‘Aile
laflman›n flirket ve KOB‹’lerimiz aç›s›ndan anayasas›’ da uygun olarak haz›rlanmal› ve
hale getirmek ‘fiehir efsanesi’ haline dönüfltü¤ünü rahat- ›srarla uygulanmal›d›r.
l›kla söyleyebilirim. Aile anayasas› aile üyeleri aras›ndaki iliflki-
üzere ‘stratejik fiirket veya KOB‹ özelinde kurumsallaflma, ler henüz iyi durumda iken yap›lmal›, k›sa-
planlama’ bir iflletmenin faaliyetlerini kiflilere ba¤›m- ca ‘a¤›zlar›n tad›’ henüz yerindeyken uygu-
lamaya konmal›d›r. Genelde, flirketleri-
l› olmadan sürdürebilmesini sa¤lamak
yönetim arac› üzere, iflletmenin iflleyiflindeki bütün faali- mizde aile anayasas›na ihtiyaç oldu¤u dü-
yetlerin belirli yaz›l› kurallara uygun olarak flünüldü¤ü anda aile üyeleri aras›nda çat›fl-
kullan›lmal›d›r. yürütülmesidir. malar›n zaten bafllam›fl olmas› nedeni ile
‘Kurumsallaflma’ sürecinin baflar›l› ve ek- haz›rlama süreci daha zorlu hale gelebil-
Stratejik planlama siksiz olarak tamamlanabilmesi için üç ay- mekte ve bazen baflar›s›z olmaktad›r.
bir strateji üretme r› bafll›k alt›nda çal›flma yapmak ve bu ko- ‹kinci kuflak aile üyelerinin baz›lar›n›n, özel-
nularda kararl› olmak gerekir. Bir; organi- likle tek erkek çocu¤un, flirket bünyesinde
arac›d›r ve zasyonel yap› dahil flirketin süreçleri, yaz›l› çal›flmada isteksiz olmas› veya flirket yöne-
hale getirilmelidir. ‹ki; flirketin ‘Stratejik timi ile ilgili aile içi çat›flmalar›n aile birli¤i-
küresel rekabet Plan›’ yaz›l› hale getirilmeli ve ‘Stratejik Yö- ni tehlikeye sokmas› veya kurumsallaflma-
artmaya devam netim’e geçilmelidir. Üç; ‘Aile fiirketleri’ n›n zorlu¤undan dolay› flirketini sat›p kur-
için flirketin ‘Aile Anayasas›’ haz›rlanmal›- tulmay› deneyen birçok birinci kuflak patron
etti¤i sürece, d›r. Bütün bu çal›flmalar bir ‘De¤iflim Yöne- tan›yorum. Kurumsallaflma ile ilgili süreç-
timi’ anlay›fl› içinde yap›lmal› ve yönetilme- lerini tamamlayamam›fl bir aile flirketinin
‘Özgün’ stratejiler lidir. Bir flirketin ‘Kurumsallaflma’ sürecini ‘De¤erine’ sat›labilmesinin kurumsallaflma
üretmeye, dolay›s› birden fazla deneme flans›, genelde, olmaz. kadar karmafl›k bir problem oldu¤unu da
ayr›ca hat›rlatmak isterim. Unutulmamal›-
‘Büyük ad›m atmaktan korkmay›n, uçuru-
ile ‘Etkin’ bir mu küçük s›çramalarla geçemezsiniz’ sözü d›r ki kurumsallaflmas›n› tamamlam›fl bir
‘Kurumsallaflma’ süreci için de geçerlidir flirketin de¤eri, süreci tamamlayamam›fl
stratejik plana ama ne yap›ld›¤› bilinerek ve do¤ru bir da- olana göre çok daha fazlad›r.
n›flman deste¤inde yap›ld›¤› sürece. ‘En k›ymetli varl›¤›m›z›n ailemiz olmas›’
olan ihtiyaç fiirketin süreçlerini yaz›l› hale getirmek bak›fl aç›s›ndan hareketle kurumsallaflma
sürekli üzere kullan›lmas› gereken yönetim arac›, çal›flmalar›n›n, zaman içinde kaybetmeye
‘Toplam Kalite Yönetimi’dir. Birçok flirketi- yüz tutan aile de¤erlerimizi bizlere hat›rlat-
artmaktad›r. mizde gözlemledi¤imiz gibi sadece belge mas› ve ifl iliflkilerinin sa¤l›kl› temellere
almak üzere yap›lan bir kalite çal›flmas›n›n oturtulabilmesi sürecinin sanc›l›, bir o ka-
kurumun kurumsallaflma sürecine önemli dar da verimli ve keyifli bir süreç oldu¤unu
bir katk› sa¤lamayaca¤› aç›kt›r. fiirketin or- ayr›ca hat›rlatmak isterim.
62 KobiEfor Ekim 2015