Page 62 - KobiEfor_Ekim_2015
P. 62

UZMAN                   fiirketlerimizde ‘Kurumsallaflma’
                                   A      nadolu’nun her yerine yay›lm›fl on  ganizasyonel yap›s› ve görev tan›mlar› dahil

                                          binlerce flirket ve KOB‹’lerimizin
                                                                      süreçlerin yaz›l› hale getirilmifl olmas› da
                                                                      tek bafl›na yeterli de¤ildir. Önemli olan, flir-
                                          çok büyük bir ço¤unlu¤unun ba-
                                          flar›l› bir giriflimci taraf›ndan ku-
                                   rularak, faaliyetlerini ‘aile flirketi’ yap›s›  ketin yönetim kurulu baflkan› ve flirket bün-
                                                                      yesinde çal›flan aile üyeleri dahil, tüm yö-
                                   içinde sürdüren iflletmeler oldu¤unu biliyo-  netici ve çal›flanlar›n ifllerini yaz›l› hale ge-
                                   ruz. ‘Aile flirketi’ dedi¤imizde, hem aile  len süreçlere uygun olarak yürütmeleri ve
                                   üyelerinin birarada olmalar›ndan kaynak-  ‘Aile Üyesi’ olmaktan kaynaklanan ilave bir
                                   lanan duygusal ortam, hem de flirket ola-  güç kullanmamalar›d›r.
                                   rak hayatta kalmak için gerekli olan ‘Ras-  Kurumsallaflma sürecinde flirketin amaç,
                                   yonel’ davran›fllar zincirinin beraberce yö-  hedef ve stratejilerini yaz›l› hale getirmek
                                   netilmeleri gereklili¤i aç›kça ortadad›r.   üzere ‘stratejik planlama’ yönetim arac›
                                   Günümüzde, bu flirket ve KOB‹’lerimizin,  kullan›lmal›d›r. Dünyan›n lider dan›flmanl›k
                                   giderek artan rekabetle bafl edebilme,  flirketi ‘Bain&Company’nin y›llard›r gele-
                                   üretti¤i ürünleri satabilecek alternatif pa-  neksel olarak sürdürdü¤ü ‘Yönetim Araçla-
                                   zarlar bulma ve sonucunda ‘Karl› olarak  r› Anketi’ sonuçlar›na göre dünyada y›llar-
                                   hayatta kalma’ gayretinden sonraki en  d›r en çok kullan›lan yönetim arac› olan
                                   önemli sorununun, k›sa vadede flirketi ba-  ‘Stratejik plan’; flirketin vizyonu, amaç ve
                                   flar›l› bir flekilde ‘ikinci kufla¤a teslim et-  hedeflerini, SWOT Analizi dahil, sektör ve
                                   me’, daha genel anlamda ise ‘Kurumsal-  rakip analizini, strateji araçlar›n› içerir ve
           HALUK ÜNALDI            laflma’ oldu¤unu söyleyebilirim.    flirketin ‘Ne’ yapmas› gerekti¤ine cevap ve-
                                                                      rir. Stratejik planlama bir strateji üretme
                                   Genelde bütün ‘Aile fiirketi’ patronlar› ‘Ku-
           haluk@paradigmam.com    rumsallaflma’ ister ama bu kavram konu-  arac›d›r ve küresel rekabet artmaya devam
                                   sunda çok farkl› tan›mlar yaparlar. Baz›  etti¤i sürece, ‘Özgün’ stratejiler üretmeye,
                                   patronlar için flirketin ‘t›k›r-t›k›r-çal›flmas›’  dolay›s› ile ‘Etkin’ bir stratejik plana olan
                                   olarak tan›mlanan ‘Kurumsallaflma’, baz›  ihtiyaç sürekli artmaktad›r. Ayr›nt›l› bir fle-
           Kurumsallaflma           patronlar için flirketi profesyonellere tes-  kilde haz›rland›¤› halde amac›na uygun
                                   lim etmektir. fiirket patronlar›m›z, kurum-  olarak kullan›lmayan ‘Stratejik planlar’
        sürecinde flirketin         sallaflman›n çok farkl› tan›mlar›n›n olma-  kaynak israf›d›r.
                                   s›ndan kaynaklanan kavram karmaflas›n›  Bir aile flirketinin kurumsallaflmas›n› ta-
            amaç, hedef ve         ço¤u zaman yo¤un olarak yaflarlar. Ülke-  mamlayabilmesi için aile üyeleri ile flirket
        stratejilerini yaz›l›      mizde sadece bu nedenle bile kurumsal-  aras›ndaki iliflkileri düzenleyen bir ‘Aile
                                   laflman›n flirket ve KOB‹’lerimiz aç›s›ndan  anayasas›’ da uygun olarak haz›rlanmal› ve
              hale getirmek        ‘fiehir efsanesi’ haline dönüfltü¤ünü rahat-  ›srarla uygulanmal›d›r.
                                   l›kla söyleyebilirim.              Aile anayasas› aile üyeleri aras›ndaki iliflki-
            üzere ‘stratejik       fiirket veya KOB‹ özelinde kurumsallaflma,  ler henüz iyi durumda iken yap›lmal›, k›sa-
                   planlama’       bir iflletmenin faaliyetlerini kiflilere ba¤›m-  ca ‘a¤›zlar›n tad›’ henüz yerindeyken uygu-
                                                                      lamaya konmal›d›r.  Genelde, flirketleri-
                                   l› olmadan sürdürebilmesini sa¤lamak
              yönetim arac›        üzere, iflletmenin iflleyiflindeki bütün faali-  mizde aile anayasas›na ihtiyaç oldu¤u dü-
                                   yetlerin belirli yaz›l› kurallara uygun olarak  flünüldü¤ü anda aile üyeleri aras›nda çat›fl-
            kullan›lmal›d›r.       yürütülmesidir.                    malar›n zaten bafllam›fl olmas› nedeni ile
                                   ‘Kurumsallaflma’ sürecinin baflar›l› ve ek-  haz›rlama süreci daha zorlu hale gelebil-
        Stratejik planlama         siksiz olarak tamamlanabilmesi için üç ay-  mekte ve bazen baflar›s›z olmaktad›r.
        bir strateji üretme        r› bafll›k alt›nda çal›flma yapmak ve bu ko-  ‹kinci kuflak aile üyelerinin baz›lar›n›n, özel-
                                   nularda kararl› olmak gerekir. Bir; organi-  likle tek erkek çocu¤un, flirket bünyesinde
                  arac›d›r ve      zasyonel yap› dahil flirketin süreçleri, yaz›l›  çal›flmada isteksiz olmas› veya flirket yöne-
                                   hale getirilmelidir. ‹ki; flirketin ‘Stratejik  timi ile ilgili aile içi çat›flmalar›n aile birli¤i-
           küresel rekabet         Plan›’ yaz›l› hale getirilmeli ve ‘Stratejik Yö-  ni tehlikeye sokmas› veya kurumsallaflma-
            artmaya devam          netim’e geçilmelidir. Üç; ‘Aile fiirketleri’  n›n zorlu¤undan dolay› flirketini sat›p kur-
                                   için flirketin ‘Aile Anayasas›’ haz›rlanmal›-  tulmay› deneyen birçok birinci kuflak patron
               etti¤i sürece,      d›r. Bütün bu çal›flmalar bir ‘De¤iflim Yöne-  tan›yorum. Kurumsallaflma ile ilgili süreç-
                                   timi’ anlay›fl› içinde yap›lmal› ve yönetilme-  lerini tamamlayamam›fl bir aile flirketinin
        ‘Özgün’ stratejiler        lidir. Bir flirketin ‘Kurumsallaflma’ sürecini  ‘De¤erine’ sat›labilmesinin kurumsallaflma
        üretmeye, dolay›s›         birden fazla deneme flans›, genelde, olmaz.  kadar karmafl›k bir problem oldu¤unu da
                                                                      ayr›ca hat›rlatmak isterim. Unutulmamal›-
                                   ‘Büyük ad›m atmaktan korkmay›n, uçuru-
               ile ‘Etkin’ bir     mu küçük s›çramalarla geçemezsiniz’ sözü  d›r ki kurumsallaflmas›n› tamamlam›fl bir
                                   ‘Kurumsallaflma’ süreci için de geçerlidir  flirketin de¤eri, süreci tamamlayamam›fl
             stratejik plana       ama ne yap›ld›¤› bilinerek ve do¤ru bir da-  olana göre çok daha fazlad›r.
                                   n›flman deste¤inde yap›ld›¤› sürece.  ‘En k›ymetli varl›¤›m›z›n ailemiz olmas›’
                 olan ihtiyaç      fiirketin süreçlerini yaz›l› hale getirmek  bak›fl aç›s›ndan hareketle kurumsallaflma
                      sürekli      üzere kullan›lmas› gereken yönetim arac›,  çal›flmalar›n›n, zaman içinde kaybetmeye
                                   ‘Toplam Kalite Yönetimi’dir. Birçok flirketi-  yüz tutan aile de¤erlerimizi bizlere hat›rlat-
               artmaktad›r.        mizde gözlemledi¤imiz gibi sadece belge  mas› ve ifl iliflkilerinin sa¤l›kl› temellere
                                   almak üzere yap›lan bir kalite çal›flmas›n›n  oturtulabilmesi sürecinin sanc›l›, bir o ka-
                                   kurumun kurumsallaflma sürecine önemli  dar da verimli ve keyifli bir süreç oldu¤unu
                                   bir katk› sa¤lamayaca¤› aç›kt›r. fiirketin or-  ayr›ca hat›rlatmak isterim.


          62 KobiEfor Ekim 2015
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67