Page 68 - KobiEfor_Ekim_2015
P. 68
SEKTÖR/LOJ‹ST‹K
ulafl›m a¤›n›n ana koridoru Pe- en önemli ticaret ortaklar› ara- çekerken; “Türkiye, çok say›da
kin-‹stanbul olacakt›r. Bankan›n s›ndad›r. AB'nin ülkeye ihracat› pazara, 1.5 milyarl›k nüfusa ve
2015 y›l› bitmeden faaliyete geç- ve ithalat› 1995'ten bu yana h›zla 25 trilyon dolarl›k GSY‹H’ya erifli-
mesi bekleniyor. art›fl göstermifltir. DG TRADE me olanak sa¤lamaktad›r’ diyor.
(2012) Türkiye'yi AB'nin 7’nci bü- Sektörün bu potansiyeli kucakla-
Sektör sorunlar› yük ithalat kayna¤› ülkesi ve 5’in- yacak kapasiteye ulaflt›r›lmas›
Avrupa kotalar›: Lojistik sek- ci büyük ihracat pazar› olarak ta- için yap›lmas› gerekenleri de
törünün gelece¤i aç›s›ndan baz› n›mlam›flt›r. flöyle özetliyor: “Uluslararas› lo-
önemli engellerin afl›lmas› ge- ‹KV’nin ‘AB ve Türkiye Aras›n- jistikte etkinli¤imizin ve verimli-
rekmektedir. Bunlar›n en önem- daki Tafl›mac›l›k Kotalar›n›n Kal- li¤imizin devam›n› istiyorsak tüm
lilerinden biri; AB ve Türkiye ara- d›r›lmas› Üzerine’ raporundaki tafl›ma modlar›m›z›n entegre ol-
s›ndaki tafl›mac›l›k kotalar›n›n tespitine göre; Türk tafl›y›c›lara du¤u sistemleri hayata geçirme-
kald›r›lmas›d›r. Örneklersek; Av- uygulanmakta olan kurallarla AB liyiz. Bunun için özellikle demir-
rupa’ya ihracat›m›z ortalama y›l- tafl›mac›lar›na uygulanan kural- yolu a¤lar›n› geniflletmeli ve li-
l›k 80 milyar dolar seviyesindedir lar›n ayn› olmas› durumunda ör- manlarla ba¤lant›l› hale getir-
ve bunun yüzde 35’i olan 28 mil- ne¤in; Avusturya üstünden gü- meliyiz.
yar dolarl›k ihracat karayolu ile ney Almanya'ya tek yönlü bir se- Lojistik ifl ak›fllar›nda ifllem-
yap›lmaktad›r. Kotalar›n kalk- fer 600 avro daha ucuz olacakt›r. lerin tamamlanmas› sürecinde
mas› ihracat›m›z› art›racak, lojis- S›rbistan, Macaristan ve Slovak- gümrükleme ifllemleri adeta ki-
tik maliyetlerini düflürecektir. ya üstünden Polonya'ya yap›la- lit rol oynar. Gümrüklerdeki ifl
Türkiye'yi AB'deki en önemli cak sefer 300 avro, Romanya'ya ak›fl›n›n aksamadan yürütülme-
ticaret ortaklar›na ba¤layan yol- yap›lacak sefer de 100 avro ucuz- si amac› ile gümrükleme ifllem-
lar, karayolu yük tafl›mac›lar›n›n layacakt›r. En büyük tasarruf, lerinin kolaylaflt›r›lmas›, h›zlan-
üçüncü ülke topraklar›ndan geç- hem Macaristan, hem de Avus- d›r›lmas›, yap›lan ifllemlerin
mesini gerektirmektedir. Bu k›- turya güzergah›n› kullanan se- standartlaflt›r›lmas›, basitleflti-
s›tlamalara ra¤men AB-Türkiye ferlerde sa¤lanacakt›r. rilmesi ve daha fleffaf hale geti-
ticareti son on y›l içinde h›zl› bi- Di¤er sorunlar: UT‹KAD Bafl- rilmesi, üzerinde önemle dur-
çimde büyümüfltür. kan› Turgut Erkeskin lojistik sek- mam›z gereken konular aras›n-
Bilindi¤i üzere Türkiye, AB'nin törümüzün kapasitesine dikkat da yeral›yor.”
68 KobiEfor Ekim 2015