Page 67 - KobiEfor_Ekim_2015
P. 67
Modlara Göre ‹hracat De¤erleri (Bin ABD Dolar›)
Denizyolu Demiryolu Karayolu Havayolu Di¤er Toplam
82.942.446 956.620 53.686.441 12.941.128 1.279.999 151.808.648
Modlara Göre ‹thalat De¤erleri (Bin ABD Dolar›)
Denizyolu Demiryolu Karayolu Havayolu Di¤er Toplam
139.927.235 1.773.327 40.055.804 32.594.233 37.299.565 251.650.164
Not: Lojistik de¤erleri X % 13’tür
öneme sahip aland›r. Toplam met veren 182 adet liman tesisi, uygulanmas›, Türkiye’nin sanayi
Hizmet GSY‹H içindeki oran› dün- 197 adet bal›kç› bar›na¤›, 48 adet ve ticaret envanteriyle uyumlu
yada yüzde 24 Türkiye’de ortala- marina ve 72 adet tersane olmak lojistik bölge yer, fonksiyon ve
ma yüzde 22 civar›ndad›r. üzere, toplamda 499 adet k›y› te- büyüklüklerin verimlilik kriteriy-
Ancak tafl›mac›l›k halihaz›rda sisi bulunmaktad›r. Fakat Türki- le birlikte belirlenmesi, tedarik
Türkiye’nin AB’ye uyum süreci ye’deki limanlar genellikle belir- zinciri yaklafl›m› ile lojistik yol
gündeminde yeralan befl önemli li sanayi tesislerine hizmet veren haritas›n›n yetkin ve net olmas›
bafll›k aras›ndad›r. AB’ye uyum iskele formunda yap›lar olup, gibi hususlar Türkiye lojistik
süreci altyap›, araçlar ve çevre belli yük türünde uzmanlaflm›fl sektörünün baflat gündemini
standartlar› ile uyumu, lojistik liman ve terminal iflletmecili¤i oluflturmaktad›r.
a¤›n gelifltirilmesini ve d›fl ticaret ise henüz geliflim sürecindedir. Avrasya vizyonu: Sektörün
politikalar›n›n iyilefltirilmesini Küresel hedefler için: Deniz orta vadeli hesaplar›na Avrasya
kapsamaktad›r. Sektörümüzün ulafl›m›nda genifl olanaklara sa- dahil olacakt›r. Çin’in öncülü-
gösterdi¤i yüksek performans bu hip olan Türkiye, sektördeki kü- ¤ünde kurulan Asya Altyap› Yat›-
vizyon ile aç›klanmal›d›r. resel geliflmelerden en çok eko- r›m Bankas› Avrasya’n›n lojistik
Denizyolu altyap›s›: Lojistik nomik fayda sa¤layacak ülkeler altyap›s›n› yeniden flekillendire-
sektörümüzün küresel bir güç aras›nda yeralmaktad›r. Bu iti- cektir. Kurucu üyeler aras›nda
oluflturmas›na giden yolda odak- barla Do¤u-Bat› ve Kuzey-Güney ‹ngiltere, Almanya, Avustralya ve
lanmam›z gereken konular›n ba- ekseninde Türkiye’den geçen ta- Güney Kore de bulunuyor. 100
fl›nda denizyolu gelir. Çünkü; 19 fl›ma koridorlar› üzerinde, lojis- milyar dolar sermayeli bankan›n
trilyon dolarl›k dünya ticareti tik hizmetlerin birlefltirilmesi, en büyük hissedar› yüzde 30 ile
hacmi içerisinde denizyolunun ölçeklerin büyümesi ve intermo- Çin. Hindistan yüzde 8.4 ile ikinci,
pay› 12 trilyon dolar ile yüzde dal tafl›ma için aktarma merkez- Rusya yüzde 6.5 ile üçüncü du-
60’t›r. Türkiye’de de d›fl ticaret leri oluflturulmas› Türkiye’nin rumda. Türkiye ise yüzde 2.6'l›k
yükünün yaklafl›k yüzde 87’si de- küresel hedefleri aras›ndad›r. payla en büyük 12'nci ortak ko-
nizyolu ile tafl›nmakt›r. Buna Ayr›ca; fiziksel ve kurumsal numunda bulunuyor. Banka
karfl›l›k; Türkiye’de, 8.400 km’- altyap›lar›n gelifltirilmesi, Lojis- ‹pekyolu koridoru ulaflt›rma alt-
den fazla do¤al k›y› boyunca hiz- tik Master Plan› haz›rlanmas› ve yap›s›n› yeniden yaratacakt›r. Bu
Ekim 2015 KobiEfor 67