Page 60 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 60
HABER
Standart Bio ortaklar›ndan Güngör Çepni;
“Ticaret ‘al-sat’tan
ibaret de¤ildir”
Yüksek katmade¤er kavram› günümüzde sadece üretimle de¤il, hatta belki daha
ziyade ticaretle ilgili hale gelmifltir. Çünkü yeni ekonomide yüksek katmade¤er
elle tutulmayan hizmet ve bilgi ile yarat›l›yor; somuttan soyuta yön de¤ifltiriyor.
T ürkiye’nin sürdürülebilir kalk›nmas› yüksek törüne do¤ru bir yol izlemifl, ayr›ca bir de ‹nflaat
sektöründeki varl›¤›n› da kendine has fark›ndal›kla-
katmade¤er üretmesinden geçiyor.
Ancak yüksek katmade¤er üreti-
r›yla koruyabilmifl gerçek anlamda inovativ bir giri-
mi denilince “ticaret” d›fllan›-
flimciyi sembolize ediyor.
yor, yüksek katmade¤er sade-
Güngör Çepni herhangi bir sektörle iliflkisini,
ce üretim sürecinde elde edilir gibi bir sektörün “karl›l›k” durumuna göre tayin ediyor;
yan›lg› do¤uyor. di¤er deyimle “kazançl› ifl giriflimcisi” örne¤i
Önce bu düzeltilmeli. X. KOB‹ Zirve- o l u y o r .
si’nin dikkat çekti¤i noktalardan biri bu “90’lar›n bafl›nda medikal sektörü Türkiye’de
idi: “Yüksek katmade¤er günümüzde güzel bir sektördü, piyasa henüz tam olarak olufl-
sadece üretimle de¤il, hatta belki daha mam›flt›, sektörde ilerlemek kolayd›” diyen Çepni,
ziyade ticaretle ilgili hale gelmifltir. çevresinin de etkisi ile sektöre girdi¤ini ve Tür-
Ekonomideki, ço¤altan ve h›z- kiye’deki hemen hemen bütün devlet
land›ran rolünü art›k yeterin- hastaneleriyle çal›flt›¤›n› söylüyor. “O
ce temsil etmemektedir. zamanlar ticaret yapmak daha ko-
As›l önem verilmesi gere- layd›” diyen Çepni flu foto¤raf› çizi-
ken, genel olarak ‘de¤er yor: “‹nternet hayat›m›zda bu kadar
zinciri’, daha belirleyici büyük bir yer tutmuyordu. Piyasada
olarak ise ‘yurtiçi katma- da eli klavye tutan herkes ifl yap-
de¤er zinciri’dir. Aksi hal- maya çal›flm›yordu. fiimdi öyle de-
de; üretimin bileflenlerin- ¤il; ifller eskisi gibi kolay de¤il. Bir
de yerli / ithal oranlar›n- ürün buldu¤unuzda sizden önce o
da bir de¤iflme olma- ürüne ulaflan bir çok insan var. ‹n-
d›kça, rekabet gücü ar- ternet insanlar›n yurtd›fl›na aç›l-
tan; ithal ba¤›ml› sek- malar›n› kolaylaflt›rd›...”
törler olmaktad›r.” Demek ki “ilk”lerden olman›n
Burada “giriflimcilik” avantajlar› var. Çepni buna iflaret
devreye giriyor ve ticaret- ediyor: “Tabii medikal sektörü bu
ten yüksek katmade¤er konuda zor bir sektör, çünkü ge-
elde etmeyi baflar›yor. tirilen ürünler gerekli izin belgele-
Çünkü yeni ekonomide ri al›nmadan sat›lam›yor. Medikal
yüksek katmade¤er elle tu- sektöründeki bu pastay› zamanla
tulmayan hizmet ve bilgi ile daha çok insan gördü ve kârlar oto-
yarat›l›yor; somuttan soyuta matikman düfltü. Bu sektördeki re-
yön de¤ifltiriyor. Bunu, yarat›c› kabet de bizi baflka aray›fllara itti.”
ve üretken bir giriflimci profiliy-
le örneklemek yararl› olabilir: Araç giydirme, z›rhlama,
Güngör Çepni. donatma
Sürmene kökenli bir Erzurum- 1990’larda medikal sektöründe Bio-
lu giriflimci olan Güngör Çepni, ser Medikal markas›yla yer alan Güngör
esas itibar›yla Medikal sektörün- Çepni, flimdilerde Standart Bio markas›
den bafllay›p Makine ve Araç sek- alt›nda itfaiye, güvenlik ve kurtarma
60 KobiEfor Temmuz 2014