Page 60 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 60

HABER



                            Standart Bio ortaklar›ndan Güngör Çepni;


                      “Ticaret ‘al-sat’tan



                            ibaret de¤ildir”




            Yüksek katmade¤er kavram› günümüzde sadece üretimle de¤il, hatta belki daha
            ziyade ticaretle ilgili hale gelmifltir. Çünkü yeni ekonomide yüksek katmade¤er
             elle tutulmayan hizmet ve bilgi ile yarat›l›yor; somuttan soyuta yön de¤ifltiriyor.


          T      ürkiye’nin sürdürülebilir kalk›nmas› yüksek  törüne do¤ru bir yol izlemifl, ayr›ca bir de ‹nflaat
                                                          sektöründeki varl›¤›n› da kendine has fark›ndal›kla-
                 katmade¤er üretmesinden geçiyor.
                 Ancak yüksek katmade¤er üreti-
                                                           r›yla koruyabilmifl gerçek anlamda inovativ bir giri-
                 mi denilince “ticaret” d›fllan›-
                                                            flimciyi sembolize ediyor.
                 yor, yüksek katmade¤er sade-
                                                              Güngör Çepni herhangi bir sektörle iliflkisini,
          ce üretim sürecinde elde edilir gibi bir          sektörün “karl›l›k” durumuna göre tayin ediyor;
          yan›lg› do¤uyor.                                   di¤er deyimle “kazançl› ifl giriflimcisi” örne¤i
            Önce bu düzeltilmeli. X. KOB‹ Zirve-             o l u y o r .
          si’nin dikkat çekti¤i noktalardan biri bu            “90’lar›n bafl›nda medikal sektörü Türkiye’de
          idi: “Yüksek  katmade¤er  günümüzde               güzel bir sektördü, piyasa henüz tam olarak olufl-
          sadece  üretimle  de¤il, hatta belki  daha        mam›flt›, sektörde ilerlemek kolayd›” diyen Çepni,
          ziyade ticaretle  ilgili  hale gelmifltir.           çevresinin de etkisi ile sektöre girdi¤ini ve Tür-
          Ekonomideki, ço¤altan ve h›z-                             kiye’deki hemen hemen bütün devlet
          land›ran rolünü art›k yeterin-                               hastaneleriyle çal›flt›¤›n› söylüyor. “O
          ce temsil etmemektedir.                                       zamanlar ticaret yapmak daha ko-
          As›l önem  verilmesi  gere-                                   layd›” diyen Çepni flu foto¤raf› çizi-
          ken, genel olarak ‘de¤er                                      yor: “‹nternet hayat›m›zda bu kadar
          zinciri’, daha belirleyici                                     büyük bir yer tutmuyordu. Piyasada
          olarak ise  ‘yurtiçi  katma-                                   da eli klavye tutan herkes ifl yap-
          de¤er zinciri’dir. Aksi hal-                                   maya çal›flm›yordu. fiimdi öyle de-
          de; üretimin bileflenlerin-                                     ¤il; ifller eskisi gibi kolay de¤il. Bir
          de yerli / ithal oranlar›n-                                     ürün buldu¤unuzda sizden önce o
          da bir  de¤iflme  olma-                                          ürüne ulaflan bir çok insan var. ‹n-
          d›kça, rekabet gücü ar-                                         ternet insanlar›n yurtd›fl›na aç›l-
          tan; ithal  ba¤›ml›  sek-                                        malar›n› kolaylaflt›rd›...”
          törler olmaktad›r.”                                                Demek ki “ilk”lerden olman›n
            Burada “giriflimcilik”                                         avantajlar› var. Çepni buna iflaret
          devreye giriyor ve ticaret-                                     ediyor: “Tabii medikal sektörü bu
          ten yüksek katmade¤er                                           konuda zor bir sektör, çünkü ge-
          elde etmeyi baflar›yor.                                          tirilen ürünler gerekli izin belgele-
          Çünkü yeni ekonomide                                           ri al›nmadan sat›lam›yor. Medikal
          yüksek katmade¤er elle tu-                                     sektöründeki bu pastay› zamanla
          tulmayan hizmet ve bilgi ile                                   daha çok insan gördü ve kârlar oto-
          yarat›l›yor; somuttan soyuta                                  matikman düfltü. Bu sektördeki re-
          yön de¤ifltiriyor. Bunu, yarat›c›                           kabet de bizi baflka aray›fllara itti.”
          ve üretken bir giriflimci profiliy-
          le örneklemek yararl› olabilir:                              Araç giydirme, z›rhlama,
          Güngör Çepni.                                                donatma
            Sürmene kökenli bir Erzurum-                               1990’larda medikal sektöründe  Bio-
          lu giriflimci olan Güngör Çepni,                            ser Medikal markas›yla yer alan Güngör
          esas itibar›yla  Medikal sektörün-                         Çepni, flimdilerde Standart Bio markas›
          den bafllay›p Makine ve Araç sek-                           alt›nda itfaiye, güvenlik  ve  kurtarma


          60 KobiEfor Temmuz 2014
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65