Page 56 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 56
HABER
‹stanbul Demir ve Demir D›fl› Metaller ‹hracatç›lar Birli¤i ‹DDM‹B’de
R›dvan Mertöz dönemi;
2023 hedefi 25 milyar dolar
R›dvan Mertöz, demir-çelik ve demir d›fl› metaller sektöründe yüksek katmade¤erli
ürünlerin üretim üssü olma vizyonuna sahip olduklar›n›, sektörün rekabet gücünün
art›r›lmas›n› ve sürdürülebilirlili¤ini sa¤lamay› amaçlad›klar›n› söylüyor.
stanbul Demir ve Demir D›fl› Metaller ‹hracatç›lar de 0.99 pay al›rken 2023 y›l›nda yüzde 2.3 pay al-
‹ Birli¤i (‹DDM‹B) Yönetim Kurulu Baflkan› R›dvan mas› hedeflenmektedir.” 8 milyar dolar
Hedefin detay› ise flöyle:
Mertöz ile demir ve demir d›fl› metaller sektörü,
sorunlar› ve çözüm önerileri üzerine konufltuk.
l Alüminyum 2023 hedefi:
Ayn› zamanda bu y›l, ‹DDM‹B’in de ba¤l› oldu¤u
l Demir Çelik 2023 hedefi: 11 milyar dolar.
6 ihracatç› birlikten oluflan çat› kurulufl; ‹stanbul Ma- l Bak›r 2023 hedefi: 6 milyar dolar
den ve Metaller ‹hracatç›lar Birlikleri’nin (‹MM‹B) Ko- R›dvan Mertöz, demir-çelik ve demir d›fl› metaller
ordinatör Baflkanl›¤› görevini de yürüten R›dvan sektöründe yüksek katmade¤erli ürünlerin üretim
Mertöz, ‹MM‹B’in tepe kuruluflunun da T‹M oldu¤u üssü olma vizyonuna sahip olduklar›n›, sektörün re-
bilgisini veriyor. T‹M bünyesindeki ihracatç› birlikle- kabet gücünün art›r›lmas›n› ve sürdürülebilirlili¤ini
rinin en güçlüsü konumundaki ‹MM‹B, Türkiye ihra- sa¤lamay› amaçlad›klar›n› söylüyor.
cat›n›n yüzde 30’unu gerçeklefltiriyor.
R›dvan Mertöz, demir ve demird›fl› metaller sektö- Türkiye’de sektörün durumu
rünün 2023 y›l› ihracat hedefinin 25 milyar dolar ol- R›dvan Mertöz, demir d›fl› metaller sektörünün
du¤unu aç›kl›yor: “Bu hedefe ulaflmam›z için gere- Türkiye’deki durumunu flöyle özetliyor:
ken y›ll›k ihracat art›fl tutar› 2013 y›l›ndan itibaren Döküm sektörü: 2010 y›l›nda toplam 1.3 milyon
her y›l yüzde 13.58. Sektör ihracat›m›z 2008’de dün- tonluk döküm üretimi ile toplam döküm üretimi aç›-
ya sektör ticaretinden yüzde 0.98, 2012 y›l›nda yüz- s›ndan Avrupa’da 4’üncü s›raday›z. Bat› Avrupa ül-
kelerindeki pazarlara olan uzakl›k nedeniyle navlun
ve mal bedeli içinde yüzde 15 seviyelerinde ciddi bir
paya sahip. Avrupa’ya verimli demiryolu nakliyesinin
sa¤lanmas› halinde navlun maliyetlerindeki düflüfle
ba¤l› olarak, rekabet gücü iyilefltirilebilecek.
Alüminyum sektörü: Alüminyum sektöründe de¤i-
flik alanlarda faaliyet gösteren 1.500’ü aflk›n firma
bulunuyor ve toplam istihdam›n yaklafl›k 30.000 ki-
fli civar›nda, sektörde faaliyet gösteren firmalar›n
toplam üretim kapasitelerinin 750 bin ton civar›nda
oldu¤u tahmin ediliyor. 2009 y›l› verilerine göre,
Türkiye’de alüminyum tüketimi kifli bafl›na y›lda 9 ki-
lograma ulaflm›fl, bu miktar geliflmifl ülkelerin orta-
lamas›na göre 4-5 kat daha düflük. Önümüzdeki y›l-
larda ise kifli bafl›na tüketimin, y›lda 30 kilogram se-
viyelerine yükselece¤i ve sektörün önünde büyük bir
geliflme alan› oldu¤u öngörülüyor. 2012 y›l›nda sek-
tör toplamda 2.2 milyar dolarl›k ihracat ve 2.9 mil-
yar dolarl›k ithalat gerçeklefltirmifltir.
Alüminyum sektörünün sorunlar›:
Sorun 1: Sektörün hammadde ihtiyac›n›n yaklafl›k
yüzde 90’› ithalatla karfl›lan›yor. Alüminyum ham-
madde tedarikçileri birleflme ve sat›n almalar yoluy-
la tekelleflme e¤ilimi içindedir. Bu durum hammad-
de tedariki aç›s›ndan risk oluflturuyor.
Sorun 2: Uluslararas› spekülatörlerin alüminyum-
bak›r gibi metallerle getiri sa¤lamak amac›yla büyük
miktarlarda borsalarda al›m sat›m yapmalar› fiyatla-
56 KobiEfor Temmuz 2014