Page 57 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 57

r›n sanayi talebinin üzerinde suni olarak artmas›na
          veya dalgalanmas›na neden oluyor. Bu durumda
          alüminyum üreticilerimizin hammaddeye ulaflmas›n-
          da, hammadde maliyetlerinde ve nakit yönetimlerin-
          de s›k›nt›lar do¤uyor.
            Sorun 3: Yass› ürünler ve yüksek alafl›ml› ürünler
          s›cak hadde teknolojisine sahip üretim tesisleri ol-
          mamas› nedeniyle Bat› Avrupa ülkelerinden ithal
          ediliyor.
            Bak›r sektörü: 133 bin ton toplam rafinasyon ka-
          pasitesine karfl›n, toplam 500 bin tonu aflan bir ba-
          k›r iflleme kapasitesi mevcut. Sektörde toplam tek-
          nik, memur, kalifiye iflçi ve iflçi olarak yaklafl›k 15 bin
          kiflinin istihdam edildi¤i tahmin ediliyor. Türkiye’nin
          bak›r tüketimi ise 400 bin tona yaklafl›yor, kifli bafl›-  l Firmalar›n dinamik yap›s›; üretimde esneklik
          na tüketim 5.5 kilogram civar›nda. Bu nedenle sek-  gösterebilmesi.
          tör önemli ölçüde ithalata dayal› olarak  faaliyetini  l Otomotiv, beyaz eflya, gemi infla, altyap› ve in-
          sürdürüyor.
                                                          flaat sektörlerinin güçlü yap›s›.
                                                            l Yat›r›m ortam›n›n iyilefltirilmesine yönelik giri-
            Sektörün zay›f yönleri, tehditler             flimlerde bulunulmas›.
            R›dvan Mertöz, demir d›fl› metaller sektörünün   l Avrupa standartlar›nda üretim yapabilen, yurtd›-
          sorun alanlar›; zay›f yönleri ve tehditleri hakk›nda flu  fl› projeleri ile ad›n› duyurmufl  üreticiler.
          bilgileri veriyor:                                l Türkiye’nin co¤rafi konumunun getirdi¤i lojistik
            “Hukuki ve idari düzenlemeler gerektiren alanlar  ve stratejik avantajlar.
          flöyle: Maliyet art›fl›na neden olan ek vergiler, ser-  l Avrupal› üreticilere k›yasla düflük imalat mali-
          best bölgelerdeki haks›z rekabet, enerji girdi mali-  yetleri.
          yetlerinin rakip ülkelere göre yüksek seviyede olma-  l Türkiye’deki co¤rafi da¤›l›m›n uygunlu¤u.
          s›, çevre katk› pay›n›n maliyetleri art›c› etkisi.   l Kalite sertifikasyonlu tesis say›s›n›n yayg›nl›¤›.
            Üretim altyap›s›n›n giderilmesi: Yerli girdi ve yer-  l Sektörün rekabet gücü yüksek ve sürdürülebilir
          li üretim kullan›m›n›n yetersizli¤i, kay›td›fl›l›¤›n yo-  bir yap›ya sahip olmas›.
          laçt›¤› haks›z rekabet, hammadde tedarikinde ithala-  l D›fl taleplere karfl› teknoloji ihraç edebilme ka-
          ta ba¤›ml›l›k.                                  biliyeti.
            D›fl ticarette aksayan yönlerin giderilmesi: Kalite-  l Yönetim kabiliyeti yüksek, deneyim ve bilgi bi-
          siz ve ucuz ürün ithalat›n› önleyici mekanizmalar›n  rikimine sahip insan gücünün olmas›.
          yetersizli¤i, AB’nin imzalad›¤› baz› Serbest Ticaret  l Üretim ve ihracatta baflar›l› bir imalat sektörü-
          Anlaflmalar›’n›n Türkiye’yi kapsamamas›, lojistik alt-  nün varl›¤›.
          yap›s›n›n yetersizli¤i.                           l Sektörün eriflmifl oldu¤u kalite düzeyi ve buna
            Ar-Ge kapasiteleri:  Ar-Ge bilincinin yetersizli¤i,  dayal› ihracat potansiyeli ve bilgisi.
          döküm sektörün üretim teknolojileri düflük üreticile-  l Bilgi teknolojilerinin etkin kullan›m› ve yeni tek-
          rin çoklu¤u, AB çevre standartlar›na uyum konusun-  nolojilere dayal› üretim tesisleri.
          daki eksikliklerin devam etmesi.                  Katmade¤erli ürün üretimini art›rmal›y›z: R›dvan
            ‹nsan kaynaklar›: Özellikle küçük kurulufllarda ku-  Mertöz, sektörlerinde cari a盤›n son aylarda azald›-
          rumsal yap›n›n yetersizli¤i, nitelikli iflgücü ihtiyac›.”
                                                          ¤›n› ifade ederek, katmade¤erli ürün üretiminin art-
                                                          t›¤›na iflaret ediyor: “Mutfak eflyas› sektörü, katma-
            Sektörün güçlü yönleri                        de¤erli ürün üretiminde çok ciddi anlamda yol katet-
            R›dvan Mertöz, Türkiye demir ve demird›fl› metal-  ti. Sektör baz›nda geçen y›l kg fiyat› ortalama 7 do-
          ler sektörünün güçlü yönlerini ise flöyle s›ral›yor:   larken bu y›l 8 dolardan satm›fl›z. Türkiye’nin ihraca-
            l Firmalar›n karar mekanizmalar›n›n dinamik ve  t›nda genel birim fiyat›m›z kg’da 1.5 dolar. ‹thalat
          kapasite oranlar›n›n yüksek olmas›.             girdi fiyat›m›z 4.5 dolar. Demir ve demird›fl› ürünleri
            l Teknolojik donan›m ve tecrübe itibar›yla ulusla-  ortalama birim fiyat›n› kg 7.5 dolara ihraç ediyoruz,
          raras› rekabet gücü.                            ürünün karfl›l›¤›n› 15 dolara ithal ediyoruz. Bunu tam
            l Uluslararas› standartlarda katmade¤eri yüksek  tersine çevirmenin mücadelesini veriyoruz. Bak›rda
          ürün üretimine odakl›l›k.                       ihracat fiyat›m›z 7-7.5 dolar. Ambalaj sektöründe ca-
            l De¤iflim ve dönüflüm programlar› çerçevesinde  ri a盤›m›z yok. Ba¤lant› elemanlar›nda kg’n› 1 dola-
          kapasitedeki iyilefltirmeler.                    ra ihraç ediyorsak, 2-2.5 dolara ithal ediyoruz. As›l
            l Yüksek çevre bilinci ve çevre koruma faaliyetle-  sorunumuz katmade¤erli ürün üretmek. Katmade¤er
          rinin sürdürülmesi.                             konusu en birinci önceli¤imiz. ‹MM‹B olarak Ar-Ge
            l Talebi fazla ve yat›r›mlar› düflük ürünlerin üre-  tan›t›m bütçemizi yüzde 20 artt›rd›k. Üniversite-sa-
          tim kapasitesinin artt›r›lmas›na yönelik  geliflmeler.
                                                          nayi iflbirli¤ine önem veriyoruz.”
                                                                                    Temmuz 2014 KobiEfor 57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62